Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2621
Hei, jeg skal få en børsteløs motor til å drive et hjul(kjøretøy) I den forbindelse må jeg jo ha en utveksling mellom motor og hjulet, jeg tenkte først tannhjul, reimer osv. Men hva med en slik løsning:

http://picz.no/l/1091

Hvilke problemer vil jeg møte ved å gjøre dette?

- Motoren har en hastighet på 7000 rpm på full effekt, og ser jo ikke for meg at hjulet vil følge med der, men en viss hastighet vil jeg vel oppnå?
- En slik liten/ingen utveksling betyr dårlig akselerasjon og høy toppfart, right?
- Hvis kjøretøyet hopper og lander på hjulet igjen, kan motoren bli nødt til å absorbere hele støtet.

Men jeg spør dere, noen ideer?
Sist endret av Tyrkeren; 21. desember 2010 kl. 22:11.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dårlig ide, støtet går rett inn i motoren, selv om den ikke har børster, så er det enda mange ømfintlige deler i den.

Du vil få dårlig utveksling, litt avhengig av hvor fort/sterk du ska ha den. Evt hvor sterk motoren er fra før.


Vær om du oppnår høyt turtall på hjulet(og det spinner) så kan du oppleve vibrasjoner i hjulet pga fks skeiv mutter/hjul, dette vil ødelegge lager og innevendge deler i motoren.

Ser for meg at en stiv aksel(evt med bittelitt fjøring) med et drev på, samt drev på motoren.

Da vil du også få 2hjuls trekk, istedenfor 1 hjul.
Takker for svar, ser nå at denne (altfor) enkle metoden bare er å glemme
Tror ikke jeg skjønner tegninga di.. Slik jeg ser det har du en utveklsing på 1 til 1, hvor hjulet har en teoretisk toppfart på 7000 rpm. Var det ikke det du ville unngå?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er jo , per defenisjon, ingen utveksling her.
Det finnes jo masse gir å få kjøpt ferdig. Spørs hvilket budsjett du har.
Du må nok gire/dreve ned en del her, får å ikke få ett overdrevet omdreiningstall og øke momentet..
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Tror ikke jeg skjønner tegninga di.. Slik jeg ser det har du en utveklsing på 1 til 1, hvor hjulet har en teoretisk toppfart på 7000 rpm. Var det ikke det du ville unngå?
Vis hele sitatet...
Du ser riktig - at det er 1:1 utveksling er jo en av ulempene med denne metoden Er klar over at under belastning vil jo ikke hjulet få en hastighet på 7000 rpm. Men jeg vet ikke hva dreiemomentet til motoren er, og hvilken hastighet jeg da kan vente meg når motoren skal slepe på 70-80 kg

Ser ut som om jeg går for en 1:4 utveksling, da får hjulet en teoretisk hastighet på 1750 rpm(og sterkere moment/akselerasjon), og med 35 cm omkrets hjul = 612 meter/minutt = 10 meter/sekund = 36 km/t. Det holder

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er jo , per defenisjon, ingen utveksling her.
Det finnes jo masse gir å få kjøpt ferdig. Spørs hvilket budsjett du har.
Du må nok gire/dreve ned en del her, får å ikke få ett overdrevet omdreiningstall og øke momentet..
Vis hele sitatet...
Tror jeg dropper gir i første omgang, og heller går for en grei utveksling
Sist endret av Tyrkeren; 21. desember 2010 kl. 23:49.
Utveksling er definisjonen på forholdet mellom to drev. Det kan være gir, reimdrift, variator, kuleskrue osv.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
- Motoren har en hastighet på 7000 rpm på full effekt, og ser jo ikke for meg at hjulet vil følge med der, men en viss hastighet vil jeg vel oppnå?
Vis hele sitatet...
Er det en synkronmotor? Isåfall vil hjulet følge med så sant luftmotstand og andre faktorer overstiger det motoren faktisk klarer å dra rundt.

Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
- En slik liten/ingen utveksling betyr dårlig akselerasjon og høy toppfart, right?
Vis hele sitatet...
Ingen utveksling. Og nei, normalt vil det bety høy toppfart, men ikke nødvendigvis dårlig akselerasjon. Dreiemoment er ordet du leter etter.

Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
- Hvis kjøretøyet hopper og lander på hjulet igjen, kan motoren bli nødt til å absorbere hele støtet.
Vis hele sitatet...
Det er det man har lagerbukker til!
Hvor har du fått denne motoren fra? Specs på den? Volt, mange Amp den tåler osv.