Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2500
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en mann på 21 som drikker ca 1-2 ganger i uken, noen ganger alene også. Jeg greier ikke lenger å ta "et par øl". Om jeg tar noen glass vin i et familieselskap så kjøper jeg mer når det er ferdig eller drar på en bar og drikker til jeg er så godt som blackout. Hver eneste gang. Vurderer å kutte ut denne drikkingen helt for i det siste har jeg begynt å gjøre og si idiotiske ting i fylla som skaper problemer for meg i hverdagen. Er jeg alkoholiker?
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har et alkoholproblem.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Problemer med å takle alkohol høres det ut som.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er nokk det,håper du slutter å drikke
Den store fordelen du har her er at du ikke er avhengig av alkohol ennå. Men det er et problem med alkohol likevel, og det kan utvikle seg om du ikke tar grep.
Du bør definitivt slutte å drikke og unngå alt inntak av alkohol.
Bedre å sette i gang nå og få kontroll på det.
Venter du så kan det fort være for sent
Sist endret av Fraktalist; 30. oktober 2023 kl. 09:33.
Det jeg synes har fungert for å komme ut av en slik ond sirkel er aktivitet utenfor hjemmet og noe som får hodet til å fokusere på annet enn suget.
Gå/jogge en veldig lang tur, treningssenter, klatresenter, sykkel eller noe annet..
Høres jo veldig krisent ut, men jeg tror det verste man kan gjøre er å sitte hjemme å kjenne på suget og ha alkohol tilgjengelig.
Jeg ville ikke fokusert på skammen og om du skal definere deg selv som alkis.
Fokuser heller på at du per dags dato har et problem som du nå skal ut av før døren lukkes ytterligere. Du klarer det.
Når du har kommet seg ut av det, så må man vite at det er ekstremt lett å falle tilbake hvis man igjen rører alkohol.
Sist endret av Ipeds; 30. oktober 2023 kl. 10:08.
Anonym bruker
"Sammen Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I mange år var jeg slik selv. Drakk ikke ofte, men når jeg drakk så drakk jeg til det var tomt. Dog reparerte jeg aldri og tok straffen med fyllesyke og fylleangst. Kanskje jeg bare ble veldig sent voksen? De siste par årene når jeg gikk på festligheter var det få på min alder som tok den så ut som jeg gjorde, og jeg tok ikke signalene fra de rundt meg før jeg snakket med en dame jeg traff på fest noen uker senere. Ei jeg ikke kjente særlig men som sa de riktige tingene og stilte spørsmål jeg trengte å bli stilt slik at jeg fikk reflektert og fundert over egne mønstre og hvorfor jeg drakk meg fullest av alle.

Jeg hadde aldri stoppet opp og tenkt over dette, for meg var det den naturligste ting i verden. Fest var for meg fyll, aller helst flatfyll. Og det var jo slik for veldig mange når vi var helt i starten på festing. Mens andre gikk fra brennevin til øl og vin mer gode samtaler på fester så var jeg fortsatt 19 år i hodet og helt svingstangfull de 5-6 gangene i året jeg festet.

Det er fortsatt gøy med grøftefyll, men det blir en helg på fisketur med gutta hver sensommer. Så koser jeg meg heller med moderate doser alkohol på fest ellers i året. Jeg fikk et godt tips, speil de du er på fest med. Det virker for meg. Nå blir jeg ikke en høylytt klovn på fest som synger høyest og ler mest hver gang. Ganske behagelig.

Kanskje er du også fast i ditt eget festmønster?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I mange år var jeg slik selv. Drakk ikke ofte, men når jeg drakk så drakk jeg til det var tomt. Dog reparerte jeg aldri og tok straffen med fyllesyke og fylleangst. Kanskje jeg bare ble veldig sent voksen? De siste par årene når jeg gikk på festligheter var det få på min alder som tok den så ut som jeg gjorde, og jeg tok ikke signalene fra de rundt meg før jeg snakket med en dame jeg traff på fest noen uker senere. Ei jeg ikke kjente særlig men som sa de riktige tingene og stilte spørsmål jeg trengte å bli stilt slik at jeg fikk reflektert og fundert over egne mønstre og hvorfor jeg drakk meg fullest av alle......
Vis hele sitatet...
Det at man ikke klarer å slutte når man tar en enhet, skyldes vel også ofte at man trigges veldig av alkohol. Selv antar jeg at jeg har arvet den egenskapen av en alkoholisert forelder. Da er det i mange tilfeller veldig vanskelig å kontrollere forbruket slik du har fått til. Hvis man lykkes, så kan dette være mer slitsomt enn å avstå totalt.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle blir alkis hvis de drikker ofte nok
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
du har et alkohol problem
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alle blir alkis hvis de drikker ofte nok
Vis hele sitatet...
Men hva som er "ofte nok" er veldig individuelt.
Ja du har et alkoholproblem. Jeg kjenner meg igjen i alle de tingene du beskriver og alkohol har ødelagt MYE for meg oppigjennom pga det. Etter 2 - 3 drinker så får jeg angst av å stoppe. Jeg drikker fortsatt. Men som regel alene eller med veldig gode venner så jeg er i trygge hender. Klarer ikke stoppe dagen etter heller, så har en regel som er at jeg kun drikker Lørdager og får vekk det verste suget ved å ta noe benzo søndag. Har heldigvis en jobb jeg er veldig fornøyd med, så da klarer jeg å holde ting under kontroll. Men hadde jeg vært rik og hatt uendelig med fritid så hadde alkohol dessverre blitt min død.
Det er en genetisk greie som gjør at noen mister helt kontroll av alkohol dessverre. Ikke opplevd det på noen andre rusmidler, har klart å bruke alt fra hasj til amfetamin, kokain og heroin moderat uten å ha opplevd i nærheten av det samme. Forelsket meg i den følelsen alkohol ga første gang jeg inntok det.

Ikke det at jeg på noen som helst måte anbefaler benzo eller andre stoffer som en løsning da.
Sist endret av CountDrugula; 30. oktober 2023 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg var sånn som deg for bare noen år siden, nå er jeg inne på avrusning som 22 åring. Ro ned bruken eller bare slutt helt mens leken er nogen Lunde god.
Tror det er ganske mange som kjenner på den der, at de får "tenning" av 3-4 øl og fortsetter når andre slutter, har gjort det selv.
Stopper jeg etter 3-4 øl blir jeg i tillegg også nesten alltid i dårlig form, type trøtt, vondt i hodet osv. så f.eks. "noen øl etter jobben"
ble ofte 12 for min del.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er lik selv. Kan ha alkohol stående i månedsvis, men hvis jeg først begynner så ryker alt. Det er ikke nødvendigvis alkoholen i seg selv som er problemet, men ønsket om å opprettholde stemningen rundt alkoholen. Er ganske likt med andre rusmidler, men på grunn av alkohols effekt så passer det så fint til stemning.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, du er alkis.
Ja du er selve definisjonen på alkis.
Vil si du er en periodedranker, og bør opsøke hjelp for at komme ut av det
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja du har alkoholproblemer og bør stoppe å drikke. Du drikker heldigvis ikke så veldig ofte, så det bør ikke være såååå vanskelig å stoppe. Men fortsetter du som du gjør nå kan jeg garantere deg at du vil bli avhengig.
Husk at måten du drikker på er ekstremt skadelig også. Verre enn å røyke sigaretter eller ta en stripe kola et par ganger i måneden. Se på å slutte som en investering i din egen helse og fremtid
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du er alkis med å drikke 1 gang i uka, så er 95% av den norske befolkninga det også. Er nok heller bare et tegn på at du er glad i alko-rus, mange som er det. Men du er langt unna å være alkis enda i alle fall
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om du er alkis med å drikke 1 gang i uka, så er 95% av den norske befolkninga det også. Er nok heller bare et tegn på at du er glad i alko-rus, mange som er det. Men du er langt unna å være alkis enda i alle fall
Vis hele sitatet...
Nei han er ikke langt unna å være alkis, å gå fra å drikke 2 ganger i uka til hver dag kan skje på bare uker. Folk flest med et vanlig alkoholforbruk har ikke problemer med å stoppe eller regulere inntak slik som det virker som TS har. Så tror jeg folk flest bruker alkohol mer som et sosialt smøremiddel enn at de liker rusen sånn jævlig bra. Jeg drev på sånn som TS før, null kontroll men kun i helgene. Etterhvert ble det oftere og oftere og tilslutt drakk jeg fra jeg kom hjem fra jobb og slutta gjerne 5-6 timer før jeg skulle starte igjen, og man ser det ikke selv før det er for sent.