Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5542
Hei, jeg ble nylig innlagt på sykehus på grunn av alvorlig migrene anfall. (ikke bare vondt i hodet) jeg hadde rett å slett ikke kontroll over kroppen min.
Uansett, jeg er 14 år og røyker/snuser. På sykehuset spurte de noen spørsmål etter at jeg hadde blitt vanlig igjen, de spurte om jeg snuset eller røyket, jeg måtte si nei fordi foreldrene mine var der.. og nå i ettertid har jeg tenkt mye på dette fordi jeg er redd at jeg kan få migreneanfall igjen.. Hva synes dere om dette? Hva burde jeg gjøre?

Takk for svar på forhånd.
-DubC
Var dette første gang? Jeg er 25 og har hatt migreneanfall siden jeg var på din alder. Jeg også røyker/snuser, men har aldri merket noen sammenheng mellom migrene og nikotin. Jeg får migrene når jeg blir alt for stiv i nakken. Skjønner at du ikke vil si det til foreldra dine, men om det skjer igjen og doktoren din mener det kan være en sammenheng med nikotin er det kanskje best og bare krype til korset og si fra til foreldra. Heftige migreneanfall er IKKE no gøy. Håper det ordner seg.
skuffelsen av at foreldrene dine får vite det går over, men om du i aller værste fall skulle død, så er det ikke så mye å gjøre med (satt veldig på spissen)

Helsa kommer først, så legg kortene på bordet for de som ønsker å hjelpe deg.
Jeg skulle mene dette er noe du kan snakke med lege om uten at dine foreldre trenger å vite om det. Bare ta kontakt med fastlege eller ring sykehuset.
just fyi foreldrene dine kommer til å få vite det hvis du ringer legen din selv mtp alderen din
Sist endret av Spirituell; 24. oktober 2011 kl. 23:20.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Det er ikke urimelig å anta at nikotinens innvirkning på karsystemet (sammentrekning av blodårer) kan være en medvirkende faktor til migreneanfall. Migrene i seg selv skyldes ukontrollert sammentrekning og utvidning (såkalte vasospasmer) i blodårer i hjernen.

Når det gjelder folk som har migrene med aura og som også røyker har en studie (ref.) konkludert med at disse har en ni ganger så stor risiko for å få hjerneslag sammenliknet med befolkningen for øvrig. Uten røyk er risikoen "bare" doblet for de som har migrene med aura. Snusing var ikke inkludert i denne undersøkelsen, så om det er nikotinen som er den bakenforliggende årsaken, eller om det har med andre faktorer å gjøre, er usikkert. At det skyldes en kombinasjon av nikotin og andre faktorer er også en mulighet.

Den typen hjerneslag som refereres til i studien er av såkalt iskemisk type, det vil si at deler av hjernen ikke får nok oksygen pga. tette blodårer. Tette blodårer kan blant annet skyldes vasospasme.

Angående taushetsplikt for barn under 16 og foreldre, er det noenlunde fritt for tolkning (pasientrettighetsloven kap 3 paragraf 4: "Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette").

For å gi et direkte svar på spørsmålet til TS ("Hva burde jeg gjøre?): Slutt å røyke og/eller snuse om du vil minimere risikoen for nye migreneanfall.
Sist endret av Dekilaz; 24. oktober 2011 kl. 23:32.
Min far røyket i en del år, han hadde heftige migreneanfall, disse stoppet da han sluttet å røyke. Jeg hadde også en del migrene, men gikk til homøopati og dette funket utrolig bra, så der har du også et tips.

Med andre ord, slutt med dritten og du minimerer risikoen for å få det igjen.


Edit// typo
Sist endret av hesteflesk; 24. oktober 2011 kl. 23:34.
*insert tittel her*
Jeg har vært lam pga hjernehindebetendelse (?) Har snust nå i 2 1/2 år, å jeg har ikke merket forskjell... Tror det komme an på personen.
Migrene kan veldig godt være genetisk. Om du ikke vet hva migrene er, kan de første gangene være helt jævlige, for du vet ikke hva du skal gjøre. Jeg startet å få migrene i 15 års alderen, og fikk det ca annen hver uke i litt over et år, har aldri røyket eller snuset. Det kommer an på fra person til person hva som "trigger" migrenen. Det kan være sterkt lys, lite væske eller trent for hardt (sikkert mange andre forskjellige grunner også). Jeg har så å si sluttet å få migrene og er nå 17. Kan faktisk ikke huske sist jeg fikk migrene.

Bare å komme seg i seng i et HELT mørkt rom så fort som mulig og holde ut "slagene" mot hodet (for meg, rett over øyet) i et par timer. Går du ut i lys ender det gjerne opp med oppkast og enda lenger migrene. Resten av dagen er ødelagt og du føler deg nok litt slapp dagen etterpå. Bare å holde ut
Sist endret av Xernox; 24. oktober 2011 kl. 23:46.
Er det normalt å få problemer med synet ved migrene?
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Er det normalt å få problemer med synet ved migrene?
Vis hele sitatet...
Veldig. Føler meg nesten beruset...
Jeg får også en prikk som har bølgebevegelse midt i øyet. Dette er min første advarsel på at jeg har flere timers pine i vente.
Sist endret av Xernox; 25. oktober 2011 kl. 00:04.
Slutt med snusen/røyken mens du enda har muligheten. Slipper du angre senere i livet. Er ikke så tøft med røyk/snus blant kompiser da du blir eldre. Har selv en mor med migrene, som ble mye bedre etter hun sluttet å røyke.

Regner med du ikke har vært nikotinslave så lenge da du bare er 14 år.

Om du skal ha et fasitsvar, så kontakter du fastlegen din. Tar deg en tur alene dit da du får time.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Jeg har Cluster/klase/hortons -hodepine/migrene og snuser. Jeg har hatt det siden jeg var rundt 10 og startet med snusen i 14/15års alderen, jeg har gått nesten en mnd uten snus bare for å se om det var noen forkjell: nada. Men under anfall (rekorden er 12 på en dag) så har jeg absolutt ikke lyst på snus. Kan gjerne gå flere dager med dette snushatet.

Sitat av Kruppy
Er det normalt å få problemer med synet ved migrene?
Vis hele sitatet...
Varierer, min mor sliter veldig med synet under anfall, men jeg ser helt klart. Blir EKSTREMT lys og lyd -sky.
DubC's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

en siste ting: Jeg har snust/røyket i 2 år nå. Så hvorfor skulle det skje først nå?

også: Dette var mitt første og siste migreneanfall(så langt).
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Men gikk til homøopati og dette funket utrolig bra, så der har du også et tips.
Vis hele sitatet...
Bruk heller pengene på skikkelige doktorer, så har du også et tips. Homøpati er superdestilert sukkervann. Det i springen burde gjøre samme nytten - gratis!
Sitat av DubC Vis innlegg
Takk for svar!

en siste ting: Jeg har snust/røyket i 2 år nå. Så hvorfor skulle det skje først nå?

også: Dette var mitt første og siste migreneanfall(så langt).
Vis hele sitatet...
At du får anfall med smerter først nå har antakelig mer å gjøre med alderen du er i enn med snus / røyk.

Migrene er en sykdom man vanligvis er født med, men den utvikler seg forskjellig over tid. Når man er liten er ofte anfallene uten smerter, der eneste symptom er at man er slapp / ukonsentrert.

Det er vanlig at sykdommen skifter karakter dramatisk rundt pubertetstiden. Denne utviklingen ligger i sykdommens natur og er uavhengig av om du snuser eller røyker, selv om snus / røyk kan bidra negativt (oftere anfall)
DubC's Avatar
Trådstarter
Sitat av Whynot(faan...) Vis innlegg
At du får anfall med smerter først nå har antakelig mer å gjøre med alderen du er i enn med snus / røyk.

Migrene er en sykdom man vanligvis er født med, men den utvikler seg forskjellig over tid. Når man er liten er ofte anfallene uten smerter, der eneste symptom er at man er slapp / ukonsentrert.

Det er vanlig at sykdommen skifter karakter dramatisk rundt pubertetstiden. Denne utviklingen ligger i sykdommens natur og er uavhengig av om du snuser eller røyker, selv om snus / røyk kan bidra negativt (oftere anfall)
Vis hele sitatet...
Takk, det beste svaret så langt
BTW: Migreneanfallet var faktisk uten smerter..