Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 10577
Heisann! Som tittelen sier..

Har lest en del på nettet, men dette kan jo variere etter hvor mye du snuser, så lurer på om noen kan svare mer konkret på mitt bruk.

Snuser ca. 2-4 Skruf hver dag, hvilke følger kan dette ha?
Jeg har snusen for det meste på høyre side. Har merket en liten grop, og at det har blitt litt rødt med hvite striper i.
Er svart snus farligere en hvit?
Kan ikke svare for din del, men her er hvertfall min erfaring med snus:
Har snust løssnus i ca. 10 år nå. Merker at tannkjøttet har trukket seg tilbake (2-3mm), slik at en større del av tennene vises. Ellers har strengen så og si forsvunnet, og jeg har relativt store groper i overleppa. Forbruket mitt har vært ca. 4-5 esker i uka.
Sist endret av random2543; 6. oktober 2010 kl. 17:52.
Her står det litt
Jeg snuser 1 boks om dagen, det koster jo satan så mye å drive på med det, i tillegg skal tobakksabgiftene opp. En ting det har gjort for meg er å gjøre tennene mine mindre hvite. De er ikke gule men jeg har lagt merke til en forskjell, ellers er det vel veldig omdiskutert. Mitt tips: slutt, jentene liker det bare fordi det er kult når du går i åttende og niende. Alle jenter
Jeg har vært på har klagd på snusen, grunn nok til å slutte. Jeg skal hvertfall prøce

Må legge til, snuser ikke 7 bokser i uka. Men når jeg kjøper en boks porsjon er den borte på 24 timer. Blir vel 4-5 bokser i uka for meg og
TS: Spør hvor skadelig kan snus være, ikke hvor lenge dere har snust
Sitat av DonSelf Vis innlegg
TS: Spør hvor skadelig kan snus være, ikke hvor lenge dere har snust
Vis hele sitatet...
Det er besvart vha. egne erfaringer, samt en link til lommelegen. Tidsaspektet på hvor lenge man har snust, har litt å si for hvor stor skade snusen gjør.
Det er veldig vanskelig å vurdere presist i hvilken grad snus er helseskadelig. Så du vil nok aldri få vite hvor skadelig det er for akkurat deg.

Når det er sagt har snus en hel haug med negative helsemessige effekter. Snus inneholder kreftfremkallende stoffer, øker sjansen for diabetes 2, gir forhøyet blodtrykk, økt sjanse for hjerte- og karsykdommer, m.m.

Snus er gift - gift er ikke bra for helsa.
Sist endret av httpwhat; 6. oktober 2010 kl. 18:06.
http://www.dinside.no/838106/hjelper...-sigg-til-snus

Snus er 90 prosent mindre helsefarlig enn røyk, og er det eneste nikotinproduktet som kan konkurrere med sigaretter
Vis hele sitatet...
jeg har selv bestemt meg for å slutte å festrøyke og heller begynne å snuse på fest
Sist endret av Psytrip; 6. oktober 2010 kl. 19:44.
Jeg la ut denne linken om kreftfare i tråden om økte avgifter på snus.

Når du har sett litt på den, så kan du sjekke ut "Skader ved bruk av snus" på helsenett. Det som står om skader på munnslimhinner og tannkjøtt stemmer nok ganske bra, mens mye av det andre er spekulativt. Det er f.eks. ingen helt sikker sammenheng mellom økt forekomst av spiserørs- og bukspyttkjertelkreft blant snusere (om spiserørskreft og snus, om bukspyttkjertelkreft og snus).

Når det er sagt, så er det nesten garantert bedre å ikke bruke tobakk i det hele tatt. Men det er langt mindre usunt enn både røyketobakk og amerikansk "smokeless tobacco".
Sist endret av Dekilaz; 6. oktober 2010 kl. 19:58.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Sjekk ut denne.
Vis hele sitatet...
Takker for link!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg snuser 1 boks om dagen, det koster jo satan så mye å drive på med det...
Vis hele sitatet...
Snuser en eske porsjon i uka. Kjøper den sterkeste, og sparer alltid på porsjonene for flere gjennbruk senere. En porsjon kan vare alt fra 6 timer til dagen etterpå. Trikset er å ikke ha dem under leppa for lenge, noen minutter er nokk for å drepe røyksuge en stund. Bruker mye mindre penger på denne dritten nå enn da jeg røyka tobakk, + at jeg merker jeg bare blir mindre å mindre avhengig. Noen vill kanskje synes dette er teit, eller ekkelt, men de er skadet i hode av samfunnets mange syke normer.
GLad jeg slutta for å si det sånnt, fikk to hull i fronttenna pga snus og den stringen har trukket seg helt opp , nei nei :P
Namm namm
Snuser en boks dagen (port)
Er dyrt som faen, men kos
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Kan ikke fortelle deg hvordan det er for alle, men for meg personlig:

Tannkjøttet har trukket seg relativt tilbake, det kombinert med altfor hard pussing (Fant dette først ut for en stund etter aktivt snusing) har gjort at jeg har slitt bort emaljen, og dannet missfarge på toppen av fortenner. Jeg har også skarpe kanter der hvor tannkjøttet har trukket seg nokk tilbake.

Angående forbruk har jeg snust alt mellom 2-4 bokser i uka siden jeg var 13. er nå snart 18 uten noen spesielle pauser untatt når jeg var yngre og ikke hadde tilgang på snus i utlandet i ferier.

Angrer jeg? Njaa, før jeg snuste spiste jeg mye mere godis og drakk mye mere brus. Jeg prøvde å slutte en periode, og endte med å gå opp ganske mange kilo. Jeg erstattet snusen med mat.


Det var mine 50 øre
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Kan ikke fortelle deg hvordan det er for alle, men for meg personlig:

Tannkjøttet har trukket seg relativt tilbake, det kombinert med altfor hard pussing (Fant dette først ut for en stund etter aktivt snusing) har gjort at jeg har slitt bort emaljen, og dannet missfarge på toppen av fortenner. Jeg har også skarpe kanter der hvor tannkjøttet har trukket seg nokk tilbake.

Angående forbruk har jeg snust alt mellom 2-4 bokser i uka siden jeg var 13. er nå snart 18 uten noen spesielle pauser untatt når jeg var yngre og ikke hadde tilgang på snus i utlandet i ferier.

Angrer jeg? Njaa, før jeg snuste spiste jeg mye mere godis og drakk mye mere brus. Jeg prøvde å slutte en periode, og endte med å gå opp ganske mange kilo. Jeg erstattet snusen med mat.


Det var mine 50 øre
Vis hele sitatet...
Tusen takk Bra og utfyllende svar!
Snuser ca. 1 boks i uka så nå kan jeg, ut fra din situasjon, se sånn ca. hvordan mitt tilfelle vil bli, selv om jeg vet at dette er forskjellig fra person til person!
Cheers
▼ ... over en uke senere ... ▼
snusa i 1 1/2år, så begynte jeg å røyke (shiiit, 20cigg om dagen sender lungene rett vest) og nå er jeg tilbake til en boks om dagen...

eneste jeg har merket er at tannkjøttet har trekt seg tilbake.. snus forebygger btw hull
Sitat av Legend. Vis innlegg
eneste jeg har merket er at tannkjøttet har trekt seg tilbake.. snus forebygger btw hull
Vis hele sitatet...
Det er en sannhet med modifikasjoner

Fra Wikipedia:
Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund kan tannkjøttet trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull
Vis hele sitatet...
Men det skal visstnok stemme at snusen dreper baktierier, så kanskje du ikke får hull på framsida av fortennene
Men det skal visstnok stemme at snusen dreper baktierier, så kanskje du ikke får hull på framsida av fortennene
Vis hele sitatet...
jeg har ikke hatt hull siden jeg begynte
Sitat av Legend. Vis innlegg
snusa i 1 1/2år, så begynte jeg å røyke (shiiit, 20cigg om dagen sender lungene rett vest) og nå er jeg tilbake til en boks om dagen...

eneste jeg har merket er at tannkjøttet har trekt seg tilbake.. snus forebygger btw hull
Vis hele sitatet...
Av 2 onder så er snus det beste valget. Nikotin er som du sier det, et helvete for lungene+smak og ja, jeg vil påstå at og nikotin i form av røyk hemmer appetitt og potens! Et tips kan være og bruke tannpirkere.. Du bor nær Sverige?
Har snusa i 3-4 år og det eneste jeg har merka er at tannkjøttet har trekt seg litt unna og at det er noe misfarget akkurat der snusen ligger. Dessuten merket jeg at kondisen miin ble noe dårligere i starten, nå i dag er jeg er jo dette normaltilstanden og jeg er sikker på at den hadde blitt bedre om jeg hadde klart å slutte.

Kan vel også fortelle litt om hva som skjedde den ene gagen jeg forsøkte å slutte. Jeg holdt i 3 dager. Etter ca. 12 timer uten snus begynte jeg å bli desperat, hadde følelsen av å være hyperaktiv og sløv på en gang. Tankene surret rundt i hodet. Og ikke minst: MAT. Måtte ha noe i kjeften hele tiden og spiste absolutt alt jeg kom over, var ikke det at jeg var sulten. Hadde bare et merkelig behov for å noe i munnen. Ble aldri helt mett heller. 8 brødskiver til frokost, like mye til lunsj, spiste for tre til middag og knasket i meg altfor mye usunn drit utover kvelden og mellom måltidene.

Før du vet ordet av det ender du opp på 3-4 bokser i uka du og tro meg! Og selv om det kanskje ikke er så fryktlig skadelig for helsa, så svir det som helvete i lommeboka! Et kjapt regnestykke og jeg kommer fram til at jeg bruker ca. 13000 kr i året på snus... og det finnes de som bruker det dobbelte av mitt forbruk.
Snus er 90% mindre farlig sier de nå, men hva med biologiske faktorer? Om man snuser 24/7 endrer dette kroppen, så hva med videre generasjoner? Dette har enda ikke blitt testet, men snus har ikke vært lenge nok til å se langtids konsekvensene.
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Snus er 90% mindre farlig sier de nå, men hva med biologiske faktorer? Om man snuser 24/7 endrer dette kroppen, så hva med videre generasjoner? Dette har enda ikke blitt testet, men snus har ikke vært lenge nok til å se langtids konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Snus (snuff) kom til Frankrike med Jean Nicot omkring 1500, som arbeidet ved det franske hoffet. Han anbefalte dronning Katharina snuff mot hennes migreneplager. Da hun begynte å bruke det fast, ble det mote blant hoffet og i sosieteten. Dette spredte seg blant annet til Sverige på begynnelsen av 1600-tallet. Etter å ha brukt snuff i nesen i lang tid begynte svenskene å produsere fuktig snus som blir lagt i leppen. Napoleon oppdaget snus etter å ha vært de arabiske landene, og begynte å snuse daglig.
Vis hele sitatet...
Wikipedia titegn
Er det slik at om tannkjøttet har trukket seg litt opp slik at tennene vises i større grad, vil dette gro seg tilbake igjen om man slutter?
Sitat av foggel Vis innlegg
Er det slik at om tannkjøttet har trukket seg litt opp slik at tennene vises i større grad, vil dette gro seg tilbake igjen om man slutter?
Vis hele sitatet...

Nei. 10t3gn
Sitat av trippy Vis innlegg
Wikipedia titegn
Vis hele sitatet...
Svensk snus er ikke det samme som tyggetobakk og alt slik fra amerika
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har snust i 5-6år nå, med en dose på 10-15 snus daglig. Det eneste negative jeg har kommet utfor så langt, er at tennene mine har blitt mildt missfarget, og tannkjøtet har trukket set sakte med sikkert opp. Men den såkalte "strengen" er fortsatt på plass. Det viktigste du må tenke på, om du snuser, er ha en god tannhygene, slik at ikke tjæra og alt annet shit som er i snusen, ikke ligger å etser på tennene dine. Eneste problemet du sitter igjen med da, er nikotinen, og saften du evt. svelger. Skadene saften og nikotinen gjør deg, vet jeg desverre ikke.

Til slutt, puss tennene dine ofte og grundig, det er mitt tips.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg ønsker å diskutere dette temaet igjen. Mye fordi jeg vil nå prøve å slutte å røyke 1. Januar. Jeg har snuset og røyket samtidig i 2 år nå. Valgte å begynne å snuse etterhvert fordi det er veldig godt og at jeg røyker mindre mens jeg også snuser. Snusen har jo selvfølgelig gjort meg mer avhengig av nikotin, men føler forsatt det er bedre å være mere avhengig enn å drive å røyke sigaretter dagen lang. Jeg er veldig interissert i dette med forskning rundt snus, særlig nå som jeg ønsker å gi meg med røyken for godt og heller bruke snus. Men når jeg leser artikkler som denne:

http://www.side3.no/article3050518.ece

- Blir jeg veldig forvirret av, da jeg for ikke lenge siden leste at snus ikke er bevist å være kreftfremkallende. I tillegg skremmer dette med impotens meg veldig selvfølgelig. For ikke å glemme diabetes 2, helskeskader i munn og spiserør og at snus gir deg mere nikotin enn sigaretter. Men så finner jeg denne fra litt tilbake i tid:

http://www.forskning.no/artikler/2009/juli/225728

- Og jeg blir igjen veldig forvirret, mye fordi det sies at denne forskningen er dekket og operert av sveriges snus "lobby"(uten at jeg finner fakta om det).

Jeg sitter igjen med en følelse av å blir lurt, forvirret og ubestemsom i forhold til hva jeg ønsker å gjøre utifra hva jeg leser. Slutte med nikotin for godt er for øyeblikket ikke ett alternativ, men kanskje i senere stadie i livet. Det og gradevis minske forbruket i nærmeste tid er jo selvfølgelig en mulighet og noe jeg endag vil føle blir nødvendig.

Men jeg driter egentlig langt i disse forskningene og artikklene nå, siden jeg føler jeg blir bare mer forvirret. Jeg ønsker å høre deres mening og erfaring, spesielt sist nevnte.

Sov ikke i natt, så ble litt stille for meg nå. Mulig jeg kommer med nye spørsmål litt senere. Uansett jeg ønsker en diskusjon rundt dette igjen, og jeg føler det er behov for det, snusing er jo en voksende vane her i landet og mange røykere begynner å støtte seg til snusen istedet.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Jeg ønsker å diskutere dette temaet igjen. Mye fordi jeg vil nå prøve å slutte å røyke 1. Januar. Jeg har snuset og røyket samtidig i 2 år nå. Valgte å begynne å snuse etterhvert fordi det er veldig godt og at jeg røyker mindre mens jeg også snuser.
Vis hele sitatet...

Vil anbefale deg å se dokumentaren jeg linket til tidligere i tråden. Du finner den her
Takker for linken Waffaz, veldig bra dokumentar. Selvom jeg fortsatt sitter igjen med tvil. Det viktigste er jo selvfølgelig å unngå kreft, og denne dukomentaren støtter jo forskere som sier at snus ikke kan bevises å være kreftfremkallende. Særlig legen som har studert nikotinavhengighet i 20 år følte jeg kom med mange gode poeng.

Men han fyren som snuser mens han pusser tennene og mens han røyker sigaretter tror jeg er litt på villspor, med andre ord, jeg vil ikke ende opp med en avhengighet slik som han.

Ellers jeg er fortsatt interissert i langtidsskader/opplevelser rundt snus, helst fra dere som har snust 5 år +.

Men dere? Hvordan har det seg at nettavisen I DAG skriver om forskere som mener snus inneholder 2500 kjemiske stoffer og 30 av dem er kreftfremkallende. 2500 kjemiske stoffer, hva er det de prater om? Er det hydrogen, nitrogen, oksygen, div alkolider ect som ikke har noen verdens ting å si? Jeg skjønner ikke hva helsedirektoratet ect tjener på å misslede oss så kraftig.
Sist endret av ZionRoad; 21. desember 2010 kl. 15:22.
* [LEFT][/LEFT] kondis har vell snust ca 4 år nå, kondis er ikke noe jeg merker noe av egentlig utenom vister jeg jogger og har en snus oppi da.
* misfarging har vell blitt litt men ikke ''stygge'' tenner, er ikke verdensmester på og pusse tenna så er sikkert litt 50-50
* stress har veldig godt av og få meg en snus når jeg er stressa.
*forøvrig ingen forskjell på skadelighet av white ''hvit snus'' og vanlig brun snus eneste forskjellen er att brun har blitt sprayet med ''tobakksaft'' og renner litt mer
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Men dere? Hvordan har det seg at nettavisen I DAG skriver om forskere som mener snus inneholder 2500 kjemiske stoffer og 30 av dem er kreftfremkallende. 2500 kjemiske stoffer, hva er det de prater om? Er det hydrogen, nitrogen, oksygen, div alkolider ect som ikke har noen verdens ting å si? Jeg skjønner ikke hva helsedirektoratet ect tjener på å misslede oss så kraftig.
Vis hele sitatet...
Ja, 2500 "kjemiske stoffer" er kun brukt for å skremme folk. Alle stoffer er jo selvsagt "kjemiske", vann er like kjemisk som metamfetamin... Tenk også på hvor mange "kjemiske stoffer" som finnes i tomater, appelsiner og andre matvarer som blir sett på som sunne og helsefremmende. Høyt nummer kjemiske stoffer betyr ikke automatisk usunt og helsefarlig. Trikloroetan er ett stoff, men er mye farligere enn å drikke appeslinjus, som inneholder mange flere stoffer.

Uten at jeg husker nøyaktig hvilke stoffer i snus som påstås å være kreftframkallende, så vil jeg stille meg kritisk til at alle de 30 stoffene er SVÆRT kreftframkallende. Og de sier heller ikke noe om mengden av alle disse stoffene, er det 30 eller 0 av dem som er tilstede i en slik konsentrasjon at den kreftframkallende effekten er betydelig? Og vil alle 30 bli tatt opp i kroppen gjennom snus/slimhinner?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takk Vargas for ett veldig godt svar. Jeg var jo ganske sikker på det var bare tull, slik du beskriver. Ja det men om kroppen klarer å ta opp alle disse kjemiske stoffene igjennom slimhinnene er jo en diskusjon i seg selv. Mange snuser jo forskjellig, men de fleste svelger jo ikke mye av snus saften slik at opptak av stoffer må skje i slimhinnene.

Fortsatt interissert å høre deres egne erfaringer.

- Jeg fikk nettopp høre at bestefaren til venninenen min nå har fått diagnosen kreft i spiserøret, han har snuset i mange mange år. Har han brukt snus feil? Misbrukt det?
Uten å påstå, vil jeg anta at løssnus er mer skadelig enn porsjonssnus. Når du snuser løssnus er du mye mer utsatt for å svelge snus - noe jeg igjen antar er farlig.
Ikke farlig ..
Virker ikke som du har mye erfaring
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
snus = tobakk = nikotin = et giftstoff.

leppekreft er vell en far ettersom ferdig inneholder glass for å holde den på rett plass (skyt meg hvis jeg failer)
Sitat av drittsekken Vis innlegg
snus = tobakk = nikotin = et giftstoff.

leppekreft er vell en far ettersom ferdig inneholder glass for å holde den på rett plass (skyt meg hvis jeg failer)
Vis hele sitatet...
Den der glassmyten har blitt tatt opp alt for mange ganger her.

Det er ikke glass i snus
Ifølge legen min hjelper snus mot en slags type tarmsykdom. Bortsett fra det er det ingen andre gode ting som kommer ut av å snuse.

Det virker for meg som om de som forsker på snus alltid skal sammenligne skadene med røykeskader. Da vil alltid snus fremstå som "sunnere", noe det selvsagt er, men jeg mener det blir fremstilt litt feil.

Selv har jeg snust i 4 år nu. Digg som faen. Vanskelig å slutte
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Kjeksboks Vis innlegg
Den der glassmyten har blitt tatt opp alt for mange ganger her.

Det er ikke glass i snus
Vis hele sitatet...
korrekt. mange trur det men det er salt krystaller.
Sist endret av zeicko; 30. desember 2010 kl. 15:44.
Sitat av derryck Vis innlegg
Ifølge legen min hjelper snus mot en slags type tarmsykdom. Bortsett fra det er det ingen andre gode ting som kommer ut av å snuse.

Det virker for meg som om de som forsker på snus alltid skal sammenligne skadene med røykeskader. Da vil alltid snus fremstå som "sunnere", noe det selvsagt er, men jeg mener det blir fremstilt litt feil.

Selv har jeg snust i 4 år nu. Digg som faen. Vanskelig å slutte
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv litt her. Du sier at kun er den ene tingen du beskriver som kan "komme godt ut av snus". Og etterpå sier du at du har snust i 4 år og fremdeles synes det er digg som faen. Det er godt, du får en behagelig rus ut av det(kanskje ikke så bemerkbar, men jo du blir jo ruset).

Er enig i at det blir litt feil i å sammenligne røyk og snus, men for mange er det en viktig sammenligning. Særlig for meg som skal kutte røyk, og snuse istedet.
Sitat av zeicko Vis innlegg
korrekt. mange trur det men det er salt krystaller.
Vis hele sitatet...
Det er salt-krystaller!
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Du motsier deg selv litt her. Du sier at kun er den ene tingen du beskriver som kan "komme godt ut av snus". Og etterpå sier du at du har snust i 4 år og fremdeles synes det er digg som faen. Det er godt, du får en behagelig rus ut av det(kanskje ikke så bemerkbar, men jo du blir jo ruset).

Er enig i at det blir litt feil i å sammenligne røyk og snus, men for mange er det en viktig sammenligning. Særlig for meg som skal kutte røyk, og snuse istedet.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var helsemessig. At jeg syns det er digg er en subjektiv sak, ikke alle syns det. Men snusen vil skade alle mennesker likt anyways. Noe i snuses gjør kroppen immun mot én type tarmsykdom. Det er det eneste positive helsemessig.

Det du sier er nettopp det som ikke er det optimale. Du sier at du skal kutte ut røykinga og begynne å snuse istedet. Selvsagt er det mange ganger sunnere enn å røyke, men det lureste hadde vært å kutte ut alt. Personlig så tror jeg denne trangen til å sammenligne snus og røyk vil føre til at mange røykere og ikke-røykere blir snusere, antall snusbrukere vil stige (noe det har gjort de siste åra).

Men
Snus > Røyk anyday
Ja og antall røykere har gått ned, bedre at de snuser enn at de røyker.
Mulig tallet på røykere har gått ned, det vet jeg ingenting om. Å gå fra å røyk til snus er lettere enn å slutte helt, hvertfall etter alle sammenligningene. Men som du sier, det er mye bedre.
Jeg har nå snuset i ca 4 år. I begynnelsen var det litt snus og litt røyk. Så fant jeg ut at jeg gadd ikke røyke, snus ga meg faktisk mere enn røyk. Fast snuser, i to år har jeg ca snust en boks om dagen, før det var det kanskje 2-3 bokser i uka. Ingen bivirkninger hittil. Ingen misfarging av tenner, men ja, tannkjøttet har trekt seg oppover der jeg pleier å snuse. Har den på siden, venstre side som regel, høyre om jeg blir sår på venstre side. Kan man sammeligne røyk å snus? Etter hva jeg har hørt er det ikke nikotinet som er det farlige i røyken, det er alt det andre du trekker neddi lungene. Men når nikotinet tas opp i slimhinnene blir det jo helt annerledes. Det er i alle fall bedre enn røyk... du kan snuse hvorsomhelst nårsomhelst, og skader ingen andre enn deg selv, slipper stå ute i kulden om vinteren.

Men jeg skal begynne å redusere forbruket mitt. Jeg skjønner jo at jeg IKKE trenger så mye nikotin som en hel boks om dagen. vedder på at kroppen ikke greier å ta opp all nikotinen heller, at mye er bortkasta. Men man blir så vandt til å ha noe der. Så jeg har funnet ut at å ta litt papir fra en papirrull og brette den som en snus, funker ganske bra om du er avhenig av å ha noe der. Det er det å ha noe der jeg er mest avhengig av vil jeg tro. Så kompanserer litt...

Og jeg greier verken å spise eller drikke eller ha noe annet i munnen mens jeg snuser. Da renner den bare. Jeg tar alltid ut snusen når den renner, og svelger svært skjeldent ned noe, spytter det ut og skyller munnen etterpå. Men håper å greie å redusere uten å begynne å spise istede. Og jeg skal garantert slutte når jeg blir gravid eller før.
En boks om dagen jo ett stort forbruk, og jeg er enig i deg at det og ha noe der under leppa er en stor faktor i avhengigheten. Jeg klarer heller ikke drikke/spise samtidig uten att den renner. Det hender jeg lener huet tilbake og tar meg en slurk vann, dette skjer oftere om jeg drikker pils dog.

Godt og høre at du etter 4 år med forbruk ikke kan merke noe til bivirkninger!

Jeg holdt i 3 dager fra røyken, så begynte jeg å røyke 1 røyk om dagen(morrarøyken -.-). Nå har jeg ikke flere røyk igjen og har ikke planer om å kjøpe heller. Med snus er det ingen sak egentlig, og jeg trenger nikotinen min akkurat nå, har jo sluttet cannabis også.

Veldig bra å høre at du skal slutte når du blir gravid!
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Det er salt-krystaller!
Vis hele sitatet...
Det var det han sa


Sitat av magnus3k Vis innlegg
* [LEFT][/LEFT] kondis har vell snust ca 4 år nå, kondis er ikke noe jeg merker noe av egentlig utenom vister jeg jogger og har en snus oppi da.
* misfarging har vell blitt litt men ikke ''stygge'' tenner, er ikke verdensmester på og pusse tenna så er sikkert litt 50-50
* stress har veldig godt av og få meg en snus når jeg er stressa.
*forøvrig ingen forskjell på skadelighet av white ''hvit snus'' og vanlig brun snus eneste forskjellen er att brun har blitt sprayet med ''tobakksaft'' og renner litt mer
Vis hele sitatet...
Jogger du?
Virker som en feilkilde spør du meg

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=254545
Fyllingz: Du henviser til en artikkel fra 2004. Ikke bare er den gammel, nye forskninger viser at dette ikke er noen sak i det hele tatt. Jeg har ikke kilder på hånda, kan kanskje noen andre støtte meg med dette?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Det var det han sa
Vis hele sitatet...
Oi, haha

Så ikke den 'men'-en ...
Kjøpte en boks N&J Strong White forrige uke, oppdaget at den var 'utgått på dato' i en drøy måned.. den safter ganske tidlig (~10 min), noen sammenheng?