Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 854
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg startet med ADHD medisiner for kort tid siden, og har siden da hatt en særdeles liten trang / fristelse for å ruse meg. Jeg var alltid med dersom muligheten var der, og tok gjerne noen blås en fredagskveld alene, men nå frister det ikke og er heller ikke noe jeg tenker på lengre. Jeg går forsåvidt også mindre ut for tiden, både før og etter medisinering.

Tror dere det er grunnet medisinene eller har jeg bare blitt eldre?
I begynnelsen når jeg begynte på Ritalin så hadde jeg akkurat den samme erfaringen.
Uheldigvis så var jeg på hyttetur med en kompis kort tid etter som lurte på om jeg var blitt religiøs ettersom jeg plutselig var langt mindre pratsom og energisk enn normalt. Og jeg ble litt for motivert til å bli med på å røyke. Og da fucka jeg opp hele den gode effekten og fikk like mye sult på rus og alt sånt som jeg hadde hatt hele tiden.
Så jeg kan bare anbefale deg å være takknemlig og glad for at ruslyst og slikt er borte. Og ikke gidd å utfordre det med å ruse deg allikevel ��

Eldre blir vi alle uansett, men du har neppe blitt veldig mye eldre på kort tid ✌️
Så klart.

Der er jo derfor vi får medisiner, uansett.
Men om du nå driter på draget å ruser deg, har du gjort det. Lagt egget.
En tjall, en pils, vet ikke dine grenser. Men ville holdt meg til medisinen.
Vært glad for den gode effekten.
Og holdt meg langt unna gamle venner, å sider som denne.

Ikke for å være kjip, men noen ville kansje sagt at det virker som du leter etter en unnskyldning. Ubevisst.


Men stå på kis.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du får en trang til å ta mer istedenfor.

Ellers er det jo visstnok meningen at vi skal bli bedre på å regulere oss selv etterhvert som åra går
Sist endret av meaculpaUIO; 5. juli 2023 kl. 12:09.
Anonym bruker
"Skrikende Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har røyket omkring 2g i døgnet i snart 15år. Jeg går ikke på noe ADHD medisin, men her om dagen våknet jeg å kjente at jeg bare var lei, er på dag 4 uten nå å kjenner det bryr meg ikke en gang.
Muligens vi bare har blitt voksne ja.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg startet med ADHD medisiner for kort tid siden, og har siden da hatt en særdeles liten trang / fristelse for å ruse meg. Jeg var alltid med dersom muligheten var der, og tok gjerne noen blås en fredagskveld alene, men nå frister det ikke og er heller ikke noe jeg tenker på lengre. Jeg går forsåvidt også mindre ut for tiden, både før og etter medisinering.

Tror dere det er grunnet medisinene eller har jeg bare blitt eldre?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt russug, men har ADHD og har hatt problemer med overspising, spesielt av søtsaker. Det roer seg på medusinene. Nå vet vel de fleste som har prøvd stimulerende midler i en eller annen form at det reduserer matlysten, men jeg tror også det reduserer det sterke behovet mange av oss har for stimuli i en eller annen form. Så det kan godt være at medisinene du tar reduserer sug etter rus. Mange opplever også bedre impulskontroll - da ramler man ikke like lett utpå.

Jeg synes generelt det er lettere å ta gode valg for meg og helsa mi når jeg går på medisinene.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Svartsola Vis innlegg
Mange opplever også bedre impulskontroll - da ramler man ikke like lett utpå.
Vis hele sitatet...
Der sier du noe. Jeg har alltid slitt med impulsivitet, så det gir mening. Jeg leter ikke etter en unnskyldning for å ruse meg, ønsket bare å dele mine erfaringer så langt og høre om flere hadde opplevd det samme. Som du sier så har også min matlyst blitt redusert. Jeg har ikke ruset meg så ofte de siste årene. Noen jonaser her og der, og litt kola. Fikk avsmak av kola pga nedturer fult av angst og piss, så det har jeg holdt meg unna lenge, og det var lenge før medisiner.

Det har kanskje vært tanken på å gjøre det som har vekket impulsiviteten i meg tidligere, som nå er litt enkelte å kontrollere
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Der sier du noe. Jeg har alltid slitt med impulsivitet, så det gir mening. Jeg leter ikke etter en unnskyldning for å ruse meg, ønsket bare å dele mine erfaringer så langt og høre om flere hadde opplevd det samme. Som du sier så har også min matlyst blitt redusert. Jeg har ikke ruset meg så ofte de siste årene. Noen jonaser her og der, og litt kola. Fikk avsmak av kola pga nedturer fult av angst og piss, så det har jeg holdt meg unna lenge, og det var lenge før medisiner.

Det har kanskje vært tanken på å gjøre det som har vekket impulsiviteten i meg tidligere, som nå er litt enkelte å kontrollere
Vis hele sitatet...
Det høres jo veldig bra ut da. Nå vet jeg ikke hva du har stått på, eller hvor lenge, men det kan være lurt å innføre noen faste rutiner om du ikke allerede har gjort det. Medisinene slik jeg kjenner dem hjelper deg med å fokusere, men de tar ikke valgene for deg. Det er litt opptil meg og deg om vi skal fokusere på dagens nldvendige gjøremål, eller å spille data, liksom.


Det er også lurt å være bevisst på "come down"-effekten når medisinene går ut. Noen får angst eller depressive følelser da. Da erdet nok smart å ikke falle for fristelsen å ta mer, ruse seg eller i mitt tilfelle spise masse dritt. Et problem jeg har, er at jeg er redd for negative følelser, og det synes jeg å se at går igjen hos mange som forteller om rusutfordringer her også. Det er en øvelse å kunne stå i de følelsene og akseptere dem som en del av livet, uten å forsøke å reparere dem med diverse stimuli. Jeg har ikke helt klart det ennå.
Uansett så les hva meaculpa sier.

Det er trangen du nå må passe deg for.