Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2405
Hei, har noen chili-planter i vinduskarmen som jeg vet blir sterkere av litt vind, også har jeg to PC-vifter liggende som jeg tenkte jeg kunne bruke til dette. Har én Cooler Master type ren vifte (noe liknende denne) og én Intel med noe jeg antar er et type varmepumpeopplegg, noe a la denne. Regner med at den første er mer effektiv som vifte, så tenkte å bruke den.

Går jeg bare på Clas Ohlson og leter etter en strømforsyning som passer, eller hvordan gjør man det her? Er helt nub i DIY-verdenen.

Tenkte jeg kunne mekke et eller annet simpelt stativ i tre. Kan vel ikke være så mye hokus pokus, men man vet jo aldri. Noe jeg bør ha i bakhodet? Noen som har gjort noe liknende?
Sist endret av DonAqua; 12. april 2016 kl. 13:58.
Hei, du har sikkert en slik plugg: http://www.quicktoshoppingmall.com/images/Consumer/E6470_15911.jpg

du kan bare klippe av pluggen, avisolere rød og svart kabel, og koble dette på en 9-volts batteri.
Sist endret av First-Price; 12. april 2016 kl. 14:30.
Trådstarter
Genialt! Takker, da gjør jeg selvsagt det.
Du vil få mer futt i den jo mer Volt det på batteriet. Standard til vifte i PC er 12v. Så gå for ett 12v batteri, eller strekk kabel rett fra strømforsyning på pcen/hovedkort.
Trådstarter
Testa med et 9 V batteri. Var ikke egenlig så altfor gal futt mtp. det jeg skal bruke den til, men hadde nok vært enda bedre med litt mer.

Men hovedproblemet med det jeg har nå er jo levetiden på batteriet. Antar at siden det står at vifta er ment for 12 V og 0.1 A, så må lastmotstanden i vifta være 120 ohm, og så vidt jeg klarte å google frem inneholder denne typen batterier en energi på rundt 17 kJ, så, med forbehold om at alt dette stemmer, regna jeg ut at batteriet vil drive vifta i rundt 7 timer.

Det er jo ikke nok, så burde vel skaffe en 12 V adapter. Hvor finner jeg billige slike? Kan jo bare klippe og koble om, så utgangen spiller jo ingen rolle. Billigste på clas ohlson er jo over 100 spenn, og da blir det jo nesten sånn at qjeg kan like gjerne kjøpe en ny vifte i stedet, og det er jo så klart ikke like moro.

Altså en 230-12V ac til dc-adapter til støpslet i veggen, hvis det var uklart.
Sist endret av DonAqua; 13. april 2016 kl. 08:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tja, er du i nærheten av Drøbak? Har en gammel PC-PSU som du gjerne kan få, dersom du ønsker. Den burde ha mer enn nok futt til å drive en vifte, for å si det sånn

(Den funket iallefall sist gang jeg brukte den, da satte jeg den til å drive en Arduino og LED-pærer)
Overskuddsmateriell
Får du tak i en slik en kan du justere farta
http://www.clasohlson.com/no/Batteri...r-27-W/36-5930
Trådstarter
@freddy takk for tilbudet, men fant en gammel adapter som jeg bare lodda på. Funker fjell nå!