Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4869
Jeg var hos legen for 2 dager siden fordi jeg har hatt noen utslett på kroppen i over 1mnd. Turnuslegen konkluderte raskt med at dette var skabb som hadde kommet av katten min.
Hun skreiv ut resept på en krem som skulle behandle skabb og flatlus, samt en shampoo som skulle kurere håret.
Jeg dro rett på apoteket for å kjøpe de produktene hun hadde forskrevet, men da jeg kom dit fikk jeg beskjed om at jeg produktene var reseptfri.
Jeg betalte totalt 450kr og forlot apoteket.

Senere på dagen tenkte jeg at det var rart at hun ikke hadde sagt noe om katten skulle behandles.
Jeg tok en kjapp telefon til den lokale dyrlegen, og hun kunne fortelle meg at hun NEKTET å tro at katten min hadde skabb.
Hun hadde aldrig i sine 40år som vetrinær sett en katt med skabb og det var heeeelt usansynlig.

Hun sa at dette mest sansynlig var fuglelopper, og at jeg måtte behandle katten min. Utslettene mine på kroppen ville forsvinne når katten var behandlet og dyrene var utryddet.

Problemet kom da jeg ringte apoteket gjenn for å returnere varene.
Hun sa at det var "policyen til apoteket" at de ikke var lov å ta imot varer gjenn.
Det var ikke hun som hadde bestemt det, og sånn var det bare.
Jeg flippet fulstendig i telefonen å spurte hva faen som var problemet, varene lå i posen som HUN hadde pakket oppi med kviteringen.
Det er jo ikke noe verre enn at jeg tar ned en shampo fra hyllen å ser på den.
Varene var jo ikke resept belagt en gang.

(Enden på visa er at fikk returnere det etter at jeg hisset meg opp litt inne på apoteket til en dame.)

Har de lov å sette egne regler på angrerett på apotek?
Ja, ifølge apotekloven kan de det.

EDIT: Så vidt jeg husker står dette også på kvitteringen. Men det er mulig det kun står skrevet ang reseptbelagte produkter.
Sist endret av Oneblo; 3. februar 2012 kl. 15:44.
Det er uansett ikke noe som heter angrerett nar du kjoper fra fast salgssted. Kun om du kjoper fra nett, telefon, gata, eller lignende.

Mange butikker som har bytterett, men det er egentlig ikke noen rett du har iom at det er butikkene som velger det selv.
Hadde ikke følt meg så veldig trygg om det gikk an å returnere ting til et apotek.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Det er uansett ikke noe som heter angrerett nar du kjoper fra fast salgssted. Kun om du kjoper fra nett, telefon, gata, eller lignende.

Mange butikker som har bytterett, men det er egentlig ikke noen rett du har iom at det er butikkene som velger det selv.
Vis hele sitatet...
Jepp, dette stemmer. Du har derfor ikke angrerett på apoteket.
At apoteker ikke ønsker å ta tilbake produkter er da til vår alles fordel, en luker ut alle muligheter for at du skulle fått noen ulumskheter i varene dine. Er utrolig hvor syke folk kan være, og da er det imo like greit å ikke ta noen unødvendige sjanser. Samme gjelder vinmonopolet forøvrig.

For damen du snakket med var det vel for hennes del riv ruskende likegyldig om hun pakket det ned i posen med kvittering, du hadde tross alt tatt med deg posen vekk fra hennes åsyn.
Hadde du hatt skabb, hadde jo nestemann som plukket ned den shampooen der hatt noen kjipe dager foran seg.
Du kan behandle katten og se om utslettet ditt faktisk forsvinner først.

Om det gjør det, og du har kjøpt permetrinsjampo, kan du vel gi den til noen du kjenner som har barn i barnehage eller grunnskolen, da hodelus er forholdsvis vanlig i den aldersgruppen. Da kommer i det minste kjøpet ditt noen til gode.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Hadde ikke følt meg så veldig trygg om det gikk an å returnere ting til et apotek.
Vis hele sitatet...
Dette er jo varer som ikke er på resept...
De selger jo feks jogge-brodder på apoteket, hvorfor skal man ikke kunne levere inngjenn dem?

Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hadde du hatt skabb, hadde jo nestemann som plukket ned den shampooen der hatt noen kjipe dager foran seg.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg hatt skabb å gått inn på apoteket, å tatt borti ei flaske med munnskyllevann uten å kjøpe den hadde det vert det samme.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Det er uansett ikke noe som heter angrerett nar du kjoper fra fast salgssted. Kun om du kjoper fra nett, telefon, gata, eller lignende.

Mange butikker som har bytterett, men det er egentlig ikke noen rett du har iom at det er butikkene som velger det selv.
Vis hele sitatet...
Det er SKREMMENDE hvor få som vet hva angrerett og bytterett er.

Det er sagt flere ganger, du har IKKE angrerett ved fast utsalgssted.
Sitter her med en kvitering på mitt faste Boots Apotek, står ikke noe om at det ikke er lov å returnere varer, så dette må være et sært apotek du har vært på.
De trenger ikke å skrive noe som helst på kvitteringen. For å finne ut om du kan bytte må du nesten kontakte apoteket.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Sitter her med en kvitering på mitt faste Boots Apotek, står ikke noe om at det ikke er lov å returnere varer, så dette må være et sært apotek du har vært på.
Vis hele sitatet...

Hvorfor skulle det stå på kvitteringen? Det er ingenting som heter angrerett (for faste utsalgssteder) og det naturlige ville derfor vært at dersom apoteket tilbød bytte av varer ville det stått noe om det...
Vi bytter ikke varer! God reklame på en kvitering?
Ja, absolutt.
De selger medisiner, så .. Det kan bli vanskelig å vite om kunden har åpnet /tatt noe etc.
Retur rett er heller ikke lovpålagt i butikk i Norge.

Glad det fiksa seg for deg, thou
Utrolig hvor få personer som faktisk vet noe om angrerett, retur, deponering, garanti, reklamasjon osv...
Hadde en diskusjon med svigerfar som mente bilen hans ikke hadde 5 års reklamasjonsrett fordi han hadde 3 års garanti.
har overhørt flere personer i flere butikker som klikker når de ansatte sier at de ikke har returrett.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Har de lov å sette egne regler på angrerett på apotek?
Vis hele sitatet...

Som nevnt tidligere her er det ingen egne regler, du har ikke angrerett på noen fysisk butikk.

Noen butikker som Elkjøp har 30 dagers åpent kjøp og slikt, men det er ikke noe de er lovpålagt å gjøre. Det har de valgt selv, som et tilbud til kunden.

Om du handler på internett, over telefon eller utenfor fast utsalgssted har du derimot 2 ukers angrerett.

Du var en uvitende, vanskelig kunde som hisset deg opp i butikken fordi du ikke fikk noe du ikke skulle få i utgangspunktet, gratulerer.
Sist endret av KultNick; 4. februar 2012 kl. 16:33.