Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 7088
Sitat av mo3 Vis innlegg
Syns det er teit at de innfører Moms på nett-tjenester til neste år.
Vis hele sitatet...
Men dette er ikke noe nytt eller uventet. Hele EU har lignende lover i flere år og flere bedrifter, som har like priser i hele Europa, (eks. steam) har alt hatt denne prisøkningen, også for norske kunder.
Jeg snuser og jeg har lite imot Norge eller den norske stat. Vi har det tross alt jævlig bra her i moderlandet sammenlignet med resten av verden..

Derimot er jeg som person ganske gjerrig, så skrur staten opp prisen på snus vil jeg mest sansynligvis lete etter andre måter å få tak i snus til billig penge. Rett og slett for å spare penger.
Sist endret av Bombasa; 5. oktober 2010 kl. 16:48.
10% av 70kr? Med mindre eg tar veldig feil no, så er vel det 7kr.
Er dette verkeleg eit problem?
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av jarinalus Vis innlegg
10% av 70kr? Med mindre eg tar veldig feil no, så er vel det 7kr.
Er dette verkeleg eit problem?
Vis hele sitatet...
7kr er èn dag. På en måned blir dette 7*31 = 217 kroner. På ett år blir dette 217*12 = 2604 kroner!!!!!!

På ti år blir det faktisk 26040 kroner!
Uten at jeg har noen tall å falle tilbake på, så vil jeg hevde at avgiftene man får inn på salg av snus langt overgår utgiftene staten har som følge av folks snusbruk. Hvis alle skulle ha sluttet å snuse her og nå, så tror jeg at staten totalt sett hadde tapt penger på det. Dette er heller ekstra beskatning for å få statsbudsjettet til å gå i null, og snusere er enkle å ofre i en slik sammenheng. Snusere er en heterogen gruppe uten noen felles agenda, og "rødgrønne" snusere vil uansett fortsette å stemme AP og SV.

Selv sluttet jeg å røyke for 5-6 år siden ved å gå over til snus, og dette var en helt udramatisk omstilling. Snus er effektivt for røykeslutt (se f.eks. her), og jeg har således potensielt spart staten for en del penger. Sånn sett synes jeg også at det er meningsløst at snusere skal betale for skader relatert til røyking.

Helseskader som følge av snus er et omdiskutert tema, og motsigende rapporter er blitt en slags standard når det kommer til forskning på dette feltet. Mens det selvsagt er bedre å ikke snuse i det hele tatt, så er skadevirkningene etter all sannsynlighet ikke betydelige - i alle fall hva angår kreft.

Det er selvsagt i statens beste interesse å ha en frisk og arbeidsfør befolkning, men jeg tror ikke at snus (eller tobakk i det store og det hele) er hovedfienden. Hvis man vil få flere ut i arbeid, og i tillegg vil ha mer penger i statskassen kan man f.eks. revidere uføretrygden.

Om det er slik at regjeringen bare vil befolkningens beste (hvem prøver jeg egentlig å lure?), så mener jeg at det er på tide med f.eks. tung subsidiering av både mat og supplementer inneholdende omega-3 og vitamin D, i tillegg til totalforbud mot tobakkssalg.
Sist endret av Dekilaz; 5. oktober 2010 kl. 17:50.
Mulig at dette har blitt sagt før men hvis man hadde fulgt med litt så hadde man visst at det er en gennerell prisøkning på alle mulige varer. har fått mail fra diverse leverandører om at deres produkter vil stige med ca 5% i 2011. Derfor tror jeg (uten å vite noe sikkert) at dette ikke har noe med hverken avgifter eller staten å gjøre men at du ikke lengre får like mye for en krone.
Helseskader som følge av snus er et omdiskutert tema, og motsigende rapporter er blitt en slags standard når det kommer til forskning på dette feltet. Mens det selvsagt er bedre å ikke snuse i det hele tatt, så er skadevirkningene etter all sannsynlighet ikke betydelige - i alle fall hva angår kreft.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.associatedcontent.com/art...cer.html?cat=5
[quote=Mith;1845646]Hva har prisen i Sverige med saken å gjøre?

Hva i all verden har EU med Norge og gjøre? Snus røyk og alkohol får ikke mer særavgifter fordi det er skadelig, men fordi de staten trenger penger. Sosialister og kommunister bruker verken røyk, snus eller alkohol - dermed ingen fare for å tape velgere.
En fin inntektskilde og legger press på mange snusere når det kommer til økonomi.
For min del kan snus og røyk bli enda dyrere!
Sitat av gotejds Vis innlegg
Hva i all verden har EU med Norge og gjøre? Snus røyk og alkohol får ikke mer særavgifter fordi det er skadelig, men fordi de staten trenger penger. Sosialister og kommunister bruker verken røyk, snus eller alkohol - dermed ingen fare for å tape velgere.
Vis hele sitatet...
Hehehe, det er slik det henger sammen ja. Jaja, jeg hadde ærlig talt forventet å få kommunist/sosialist/venstreekstremist slengt opp som argument for skatter og avgifter, men at noen skulle påstå at vi er en gjeng med ikkerøykende, ikkesnusene avholdsfolk, det hadde jeg ikke trodd.
Sist endret av Mith; 5. oktober 2010 kl. 19:31.
Det er vel tross alt 5% økning i tobakksavgiften det er snakk om her? (Korriger meg om jeg tar feil) Altså 3 kroner mer? Hvis du ikke har råd til dette, så er det bare å slutte med en gang

Med mindre jeg er helt på trynet her, så mener jeg å ha lest tidligere idag at det var 5% økning i avgiften, altså rundt 3-4 kr pr. boks. Hvis du ikke har råd til dette, så er det bare å slutte med en gang. Jeg snust i fire år, jeg går på videregående, og jeg ser ikke noe problem i å betale 3-4 kr ekstra for en boks. Men bare så det skal være sagt, så tror jeg ikke at færre snuser pga. denne økningen. Folk har fortsatt råd til det, de må bare bruke mer penger på det...
Der fikk FRP 100 000 nye velgere.
La oss tenke litt som idealister da.. Er det greit at staten skal bestemme hvilke varer vi skal kjøpe? Dem prøver å få oss til å drikke mindre, røyke mindre, snuse mindre, kjøre mindre og heller kjøre kollektivt. Hvis jeg synes den lille risikoen for kreft er verdt den avslappende følelsen snus gir meg, kan jeg for pokker ikke få lov til det da?! Jeg vil ikke la meg bli kontrolert av maktsyke sosialister, jeg vil snuse og kjøre bil uten å bli straffet for det!

Når skal nordmenn få lov til å ta vare på seg selv?
Sitat av Fun Vis innlegg
La oss tenke litt som idealister da.. Er det greit at staten skal bestemme hvilke varer vi skal kjøpe? Dem prøver å få oss til å drikke mindre, røyke mindre, snuse mindre, kjøre mindre og heller kjøre kollektivt. Hvis jeg synes den lille risikoen for kreft er verdt den avslappende følelsen snus gir meg, kan jeg for pokker ikke få lov til det da?! Jeg vil ikke la meg bli kontrolert av maktsyke sosialister, jeg vil snuse og kjøre bil uten å bli straffet for det!

Når skal nordmenn få lov til å ta vare på seg selv?
Vis hele sitatet...
Du spør om vi skal få lov til å ta vare på oss selv.. Hva mener du med det? Skal du ta regningen selv når du ender opp på sykehus ved å kjøre for fort og krasje? Innlagt med kols eller kreft i munnen?

Du må selv betale økte avgifter for å bidra ekstra til å dekke den enorme kostnaden tobakk er for samfunnet. Hvor billig tror egentlig folk at et sykehusdøgn er? Gjennomsnittsprisen hevdes å være 8000 kroner. I det store og det hele så er det folk som faktisk passer på seg selv som betaler for at andre ikke gjør det, og den symbolske summen det er å betale avgifter på rusmidler er på sin plass.

1. Avgiften demper bruk og nyrekruttering
2. Avgiften er en inntekt til å dekke kostnader rusmiddelbruk medfører

Sitat av zyklonB Vis innlegg
Mulig at dette har blitt sagt før men hvis man hadde fulgt med litt så hadde man visst at det er en gennerell prisøkning på alle mulige varer. har fått mail fra diverse leverandører om at deres produkter vil stige med ca 5% i 2011. Derfor tror jeg (uten å vite noe sikkert) at dette ikke har noe med hverken avgifter eller staten å gjøre men at du ikke lengre får like mye for en krone.
Vis hele sitatet...
Inflasjonen er normalt sett på 2-3% i Norge, noe Sentralbanksjefen jobber hardt for å holde stabilt. Hele det økonomiske pengesystemet er fundamentert på at det vil være en konstant inflasjon over hele linjen. Jeg kan godt tenke meg at inflasjonen i Norge blir uvanlig høy, og du ser jo at leverandørene frykter det også. De tar kanskje litt hardt i med 5%, men de er også i stilling til å gjøre dette.

Det at staten putter på mer avgifter handler om politikk og har ikke å gjøre med at ting prisjusteres i forhold til inflasjon. Så snus kommer i tillegg til avgiftene også til å stige i pris.
Utrolig trist at di skal øke prisene enda mer, var i Danmark i sommer og det føltes som om jeg var i himmelen på grunn av prisene der.
Tror det var snakk om 10% økning på snus, 6 kroner og 50 øre er kanskje ikke så mye dyrere, men vist du kjøper en boks til dagen som meg blir det godt over 2000 kroner ekstra i løpet av et år.
Takk til Staten, nå fikk jeg det sparket jeg trengte, så nå slutter jeg. Endelig!

Hvordan er tilstandene i Sverige egentlig? I og med at Norge har ca. dobbel pris på alt, så burde det vel være ekstremt stor forskjell?
whopp whopp da hadde jeg flyttet til danmark om du ikke liker deg i norge. Eneste som er litt kipt er kanskje at de har en høyere skatt.

En måling bland alle verdens land så havnet danmark blandt de med høyest skatt.

"I den andre enden (altså den enden med høyest skatt) finner vi Tyskland, Belgia og Danmark, med skatteprosenter på 42,7, 41,8 og 40,9 prosent."

http://www.dinside.no/378266/skatt-i-hele-verden

Så ja, om det virker veldig bra og billig i danmark, så reis ned å kos deg! Men ett sted må pengene til staten komme fra der også, greit nok med mindre avgjifter men blandt de med mest skatt i verden.. så ja..

"så langt, så godt. Men hvordan ser det ut, hvis man inkluderer alle former for skatter og avgifter, også de som er relatert til kjøp av varer og tjenester? Ja, da blir bildet noe annerledes.

Absolutt "verst" ut kommer Sverige og Danmark - med en total skatt på henholdsvis 50,4 og 48,8 prosent av BNP."

Samme artikkel, til de som sammenlignet veldig med sverige.. de drar inn en god del av BNP på skatt de også ser det ut som..
Sist endret av seven_up; 6. oktober 2010 kl. 01:52.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
[...]Du må selv betale økte avgifter for å bidra ekstra til å dekke den enorme kostnaden tobakk er for samfunnet.[...]
Vis hele sitatet...
At snus er en "enorm kostnad" for samfunnet tror jeg er å ta litt vel hardt i. Som nevnt i min tidligere post, så skulle jeg tro at inntektene fra snus langt overskrider de utgifter samfunnet skulle ha i forbindelse med produktet. I mine øyne er det like lite på sin plass at snusere skal betale for skader pga. røyking som at ikke-tobakksbrukere skal gjøre det. Dette fordi det ikke foreligger entydige forskningsresultater som skulle tilsi at snusere skulle tilbringe noe særlig mer tid på sykehus enn andre. Om slike resultater skulle dukke opp forandrer jeg gjerne mitt standpunkt.

Dersom vi hadde hatt en større grad av statlig støtte til tannhelse i Norge hadde saken muligens vært en annen, men slik saken foreligger nå, så er helserisikoen ved bruk av snus en dårlig begrunnelse for å øke avgiften.

Økte avgifter generelt er greit nok, men denne løsningen for å balansere statsbudsjettet synes jeg blir litt for enkel.
Dekilaz: Om man faktisk tjener på at folk snuser, hvorfor skal staten få oss til å slutte med slutte med kampanjer, reklame og alt det de setter inn av tilltak? vil de være slemme? eller noen annen teori?

Det vil jo være veldig uøkonomisk om vi faktisk genererer penger til statkassen.. Da ville det jo vært bedre om folk startet så vi kunne kutte ned skatten på andre ting å heller tjene det inn på snus, får håpe de setter inn noen vervekampanjer snart! nesten som spis sundt, mosjons kampanjene de kjører nå og da!
Det er vittig at staten sier : Vi gjør tobakk dyrere, slik at det blir mindre brukere. Når sannheten er at de gjør tobakk dyrere, siden det er et produkt de har, som folk trenger. Det er så fantastisk, tobakk er avhengighetsskapende, og når du først er avhengig tenker du "Hmm, 10 kroner dyrere? Det er da ikke så mye.." Det er enklere å betale noen kroner ekstra, enn å faktisk slutte.
Dyrdal: snus er da ikke ett produkt staten har? det er stort sett private firmaer som selger snus, ofte fra sverige..

Eller har du noe inside info som ingen andre vet ang hemmelige tobakksplantasjer i regi av norge?
Sitat av seven_up Vis innlegg
Dyrdal: snus er da ikke ett produkt staten har? det er stort sett private firmaer som selger snus, ofte fra sverige..

Eller har du noe inside info som ingen andre vet ang hemmelige tobakksplantasjer i regi av norge?
Vis hele sitatet...
Det er staten som får oss til å betale mer i avgift på tobakk ja
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Jeg synes dette er en latterlig måte å skaffe seg penger på - Hvorfor ikke evt sette opp noe som alle lider av, og som ikke er nødvendig, istedenfor å sette opp prisen på noe som en hel del er avhengig av og "må" kjøpe?
Vis hele sitatet...
Fra min synsvinkel er det en genial måte å tjene penger på. Det er heller ikke svært sunt, så det er også en gyllen kjangse for å slutte.
Sitat av seven_up Vis innlegg
whopp whopp da hadde jeg flyttet til danmark om du ikke liker deg i norge. Eneste som er litt kipt er kanskje at de har en høyere skatt.

En måling bland alle verdens land så havnet danmark blandt de med høyest skatt.

"I den andre enden (altså den enden med høyest skatt) finner vi Tyskland, Belgia og Danmark, med skatteprosenter på 42,7, 41,8 og 40,9 prosent."

http://www.dinside.no/378266/skatt-i-hele-verden

Så ja, om det virker veldig bra og billig i danmark, så reis ned å kos deg! Men ett sted må pengene til staten komme fra der også, greit nok med mindre avgjifter men blandt de med mest skatt i verden.. så ja..

"så langt, så godt. Men hvordan ser det ut, hvis man inkluderer alle former for skatter og avgifter, også de som er relatert til kjøp av varer og tjenester? Ja, da blir bildet noe annerledes.

Absolutt "verst" ut kommer Sverige og Danmark - med en total skatt på henholdsvis 50,4 og 48,8 prosent av BNP."

Samme artikkel, til de som sammenlignet veldig med sverige.. de drar inn en god del av BNP på skatt de også ser det ut som..
Vis hele sitatet...
Ja, jeg flytter til danmark og forlater alle venner og all familie bare så jeg kan få billigere snus og billigere alkohol.
Takk og lov for at jeg bor 1 time fra svenskegrensa.... surt for dere som ikke har den flotte muligheten til å harryhandle litt i sverige.
Sist endret av Tortia; 6. oktober 2010 kl. 14:08.
whoop whoop: les posten en gang til, poenget er at om du flytter så er det ikke sikkert at du får så mye billigere tobakk osv, pga en høyere skatt. De tar inn mer i skatt og avgifter enn norge. Se tallene og les igjen.
Sitat av seven_up Vis innlegg
whoop whoop: les posten en gang til, poenget er at om du flytter så er det ikke sikkert at du får så mye billigere tobakk osv, pga en høyere skatt. De tar inn mer i skatt og avgifter enn norge. Se tallene og les igjen.
Vis hele sitatet...
Så betaler ikke jeg skatt heller da..
Sitat av seven_up Vis innlegg
Dekilaz: Om man faktisk tjener på at folk snuser, hvorfor skal staten få oss til å slutte med slutte med kampanjer, reklame og alt det de setter inn av tilltak? vil de være slemme? eller noen annen teori?

Det vil jo være veldig uøkonomisk om vi faktisk genererer penger til statkassen.. Da ville det jo vært bedre om folk startet så vi kunne kutte ned skatten på andre ting å heller tjene det inn på snus, får håpe de setter inn noen vervekampanjer snart! nesten som spis sundt, mosjons kampanjene de kjører nå og da!
Vis hele sitatet...
Nei, staten vil ha en frisk og arbeidsfør behandling (som sagt i innlegg i denne tråden tidligere), slik at flest mulig bidrar til økonomien, mens man samtidig holder antallet sykehusdøgn så lavt som mulig. Om folk er syke, så taper altså staten dobbelt, mens det motsatte er sant om folk er friske. Jeg antar at staten har en "føre var"-innstilling til snus, da det tross alt er et tobakksprodukt. Denne generaliseringen er muligens grunnet uvitenhet og/eller manglende ønske om å forholde seg til realitetene. Eller det er en skjult agenda bak det hele, ettersom den et utmerket påskudd for å få mer penger inn i statskassen på en slags påtatt altruistisk måte. Da jeg ikke er noen stor konspirasjonsteoretiker skulle jeg tro at det er en kombinasjon av disse.

Mitt problem er ikke at det blir dyrere, men at man kan begrunne ekstra beskatning av snus med en helserisiko som ikke nødvendigvis eksisterer. Jeg mener at snus er, med de forskningsresultatene som foreligger i dag, allerede overbeskattet om man legger helseutgifter til grunn for avgiftene.

Om man virkelig ønsker å redusere antallet nye snusere, så bør man forby produktet helt og holdent. Men snus selges fortsatt fordi staten her har en fantastisk mulighet til å tjene gode penger uten større risiko. Snusere som stemmer "rødgrønt" vil fortsette med det selv om snusen er dyrere og ikke ulovlig. Og som Dyrdal sier, så vil snusere flest også fortsette med snus selv om det koster 6-7 kroner mer. Snusere får beviselig (i alle fall med dagens data) heller ikke betydelig oftere kreft enn ikke-tobakksbrukere. På meg virker det dermed som om at staten spekulerer i det at man nå vil få inn enda mer penger i på salg av snus i fremtiden.

Når det gjelder rekruttering og bruk videre, så tror jeg at det hadde blitt langt færre snusere (meg selv inkludert) dersom man kunne dokumentere at snusbruk virkelig er en stor helserisiko. Opplysning er et effektiv verktøy om man vil forandre på noe. Slik situasjonen er nå, så lar snus seg kombinere med en relativt sunn livsstil

Når det gjelder vervekampanjer, så prøver jeg selv å "verve" røykere til å begynne med snus i stedet, da det er et velfungerende substitutt. Jeg har aldri hevdet at snus er sunt, men det er langt mindre usunt enn røyking som tross alt er det nærmeste alternativet. Det er således det beste av to onder, og så lenge begge produktene selges lovlig i Norge, så er det åpenbart at man bør velge snus.

Som et tilleggsargument vil jeg også mene at det er langt enklere å få tak i smuglersigaretter enn det er å få tak i smuglersnus. På toppen av dette koster innsmuglede sigaretter langt mindre enn snus kjøpt i Sverige. Med andre ord, så blir det i praksis både enklere og billigere å fortsette med røyk enn det er å gå over til snus.
Sist endret av Dekilaz; 6. oktober 2010 kl. 19:26.
Dekilaz, god mulig du har rett altså! men da er det jo fryktelig kjedelig at man ikke starter noen verve kampanjer, om man faktisk tjener mer enn det koster! Sikkert mange som ville likt å betale mindre skatt i dette landet!!

Har forresten sett utrolig lite forskning på snus, da det stort sett er norge og sverige som driver med det. Men ja, vi får håpe de tar til fornuft å starter litt forskning på det!

Selv har jeg egentlig aldri tenkt veldig på snusprisen, den har jo forandret seg en god del de siste 10 årene, men jeg har brukt like mye/lite for det, det er en ting jeg unner meg å koser meg med! Så det bryr meg egentlig ikke så mye enda, men håper jo det blir såpass dyrt at jeg slutter en dag, for jeg greier det ikke selv tror jeg. Men om jeg ikke hadde råd ville det begrenset seg ganske naturlig..
Sitat av djxfade Vis innlegg
Kan forstå at de skal ta skattepenger for å finansiere forskning på tobakksrelaterte skader, men 99.9% alle disse skadene kommer fra røyking av tobakk, ikke snusing, dermed gjør det mer skade enn godt for brukerne.
Vis hele sitatet...
Hvilke skader gjør det?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Du spør om vi skal få lov til å ta vare på oss selv.. Hva mener du med det? Skal du ta regningen selv når du ender opp på sykehus ved å kjøre for fort og krasje? Innlagt med kols eller kreft i munnen?

Du må selv betale økte avgifter for å bidra ekstra til å dekke den enorme kostnaden tobakk er for samfunnet. Hvor billig tror egentlig folk at et sykehusdøgn er? Gjennomsnittsprisen hevdes å være 8000 kroner. I det store og det hele så er det folk som faktisk passer på seg selv som betaler for at andre ikke gjør det, og den symbolske summen det er å betale avgifter på rusmidler er på sin plass.

1. Avgiften demper bruk og nyrekruttering
2. Avgiften er en inntekt til å dekke kostnader rusmiddelbruk medfører
Vis hele sitatet...
Er man så dum at du kjører for fort, så syns jeg gledelig at man bør betale for sin egen sykehus regning (forsikring). Jeg tar vare på meg, og du tar vare på deg. I stedet for at staten tar vare på oss alle og tvinger på oss ting vi ikke vil (voldtekt?).
Sitat av Googæl Vis innlegg
Der fikk FRP 100 000 nye velgere.
Vis hele sitatet...
Og det sier jo en del om hvilket parti FrP er, gjør det ikke? Snakk om fanesak a' gitt.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
7kr er èn dag. På en måned blir dette 7*31 = 217 kroner. På ett år blir dette 217*12 = 2604 kroner!!!!!!

På ti år blir det faktisk 26040 kroner!
Vis hele sitatet...
Så jeg må jobbe en ekstra time per måned ? Jeg tror jeg snuser videre jeg.
Oi, staker dere snusere, hva med røyken som har gått op strategisk de siste 2 årene, i 2008 kostet en 20 pakning ca 50kr nå koster den 80kr. det er en høy økning men ser ingen røykere klager, syntes det er bra prisen på snus går opp, det er alt for billig med snus i dag. røyken vil faktisk gå opp 5% den og, ingen som klager. syntes det er greit den går opp siden det er vi selv som velger og drepe oss selv med an laaangsom død, men det er slik det er.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av First-Price Vis innlegg
Oi, staker dere snusere, hva med røyken som har gått op strategisk de siste 2 årene, i 2008 kostet en 20 pakning ca 50kr nå koster den 80kr. det er en høy økning men ser ingen røykere klager, syntes det er bra prisen på snus går opp, det er alt for billig med snus i dag. røyken vil faktisk gå opp 5% den og, ingen som klager. syntes det er greit den går opp siden det er vi selv som velger og drepe oss selv med an laaangsom død, men det er slik det er.
Vis hele sitatet...
Poenget er at røyk er mer skadelig for samfunnet enn snus. Snus er ikke skadelig for noen andre enn deg selv, og det har ikke engang blitt bevist noen spesielt negative effekter ved det annet enn misfargede tenner og evt ødelagt tannkjøtt/emalje. Før du argumenterer med kreft, sjekk ut denne lenken.
Sist endret av Waffaz; 8. oktober 2010 kl. 11:52.
Sitat av First-Price Vis innlegg
Oi, staker dere snusere, hva med røyken som har gått op strategisk de siste 2 årene, i 2008 kostet en 20 pakning ca 50kr nå koster den 80kr. det er en høy økning men ser ingen røykere klager, syntes det er bra prisen på snus går opp, det er alt for billig med snus i dag. røyken vil faktisk gå opp 5% den og, ingen som klager. syntes det er greit den går opp siden det er vi selv som velger og drepe oss selv med an laaangsom død, men det er slik det er.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hva slags røyk du kjøper, men når jeg fortsatt røyket i 2008 var det ikke unormalt å betale 60+ for en 20pakning.

Skal du være oldschool kan du heller syte på at en pakke rullings kostet 10,- på 80tallet.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Hvordan skal den gjennomsnittlige 10. klassingen få råd til å tøffe seg nå?
Vis hele sitatet...
Haha!

Dette kan rett og slett føre til et større klasseskille! bampampaam (skummel musikk)
Viss dere syntes snus er dyrt så drit i å kjøp den "DRITEN" du trykker opp under overleppa..
Jeg som trodde vi betalte nok skatter og avgifter fra før av....
Homemade Retard
zeicko's Avatar
sweden to the rescue !
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Ja, skjønner at prisene skrus opp for at dem skal få penger til div skader som kommer av tobakksvarer. Men når prisen er allerede dobbel så dyr som i sverige synes jeg det blir litt for drøyt.
Vis hele sitatet...
Nå må du jo også ta i betrakning at beboerene i sverige tjener i gjennomsnitt mindre enn oss.
"Overraskende" nok så velger svenskene å øke avgiftene på tobakk enda mer enn oss. Sære greier.
http://www.aftenposten.no/okonomi/ut...cle3852900.ece
Og etter dette ble bestemt dro jeg til sverige og tok med meg ekstra mye snus. Så mye hjalp de økte avgiftene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Whoop Whoop Vis innlegg
Ja, jeg flytter til danmark og forlater alle venner og all familie bare så jeg kan få billigere snus og billigere alkohol.
Vis hele sitatet...
Lykke til med å finne snus i danmark.

skrevet av LarsP på diskusjon.no

Snus er vanskelig å få tak i Danmark. Det er min oppfatning av hele greia.

Danmark er vel en del av EU som gjør snussalg forbudt? Snus kan kun selges i de EU-landene som har snusen "som en del av deres kultur"
--> Sverige og evt. Norge.