Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 21335
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det er ikke et argument for kommunisme.

MDG Oslo er i gang igjen - Krever at skolematen skal være vegetarisk.
https://www.tv2.no/nyheter/10874713/...3z1aCczq2VSC7M

Selvfølgelig så kommer forslaget fra en vegitarianer (Rauand Ismail).
Vis hele sitatet...
Herrelol, at folk ikke har noe bedre å hisse seg opp over... Jeg spiser kjøtt selv, og hadde neppe likt å leve vegansk på heltid, men denne innbitte motstanden folk har mot veggisene fatter jeg ikke. Hva er det folk er redde for, at dersom man begynner å spise salat så blir man tvangsinnleldt i SV og nødt til å gå med kjole og bruke kjønnsnøytrale pronomen? Som vanlig har forøvrig ikke motstanderne fått med seg hva det omhandler (min utheving)
– Jeg synes det er veldig ekstremt å si at barn og unge elever ikke skal få spise leverpostei, salami eller egg på skole. Vi er for et variert kosthold, og for det fleste innebærer det å spise kjøtt til en viss grad, og det må man også gjøre på skolen, sier Mehl.
Vis hele sitatet...
Vegetarisk. Ikke vegansk. Egg er altså innafor.
Så lenge skolematen består av medbrakt matpakke - det vil si to tørre brødskiver med margaring og gulost for de aller fleste - så er altså lunchen ganske så vegetarisk som den er. Og om noen så får bytta ut sin tørre salamiskive med ratatouille og omelett, så er vel det fortsatt en stor forbedring, non? Og, selvsagt, rødt kjøtt er dyrt. Vet ikke hvordan det er med deg, men personlig velger jeg bra vegetarmat over dårlig kjøttmat any day. Gitt at prosjektet har begrensede driftsmidler, så er det selvfølgelig rasjonelt å styre unna de dyreste råvarene.

Herregud for en ikke-sak.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Herrelol, at folk ikke har noe bedre å hisse seg opp over... Jeg spiser kjøtt selv, og hadde neppe likt å leve vegansk på heltid, men denne innbitte motstanden folk har mot veggisene fatter jeg ikke. Hva er det folk er redde for, at dersom man begynner å spise salat så blir man tvangsinnleldt i SV og nødt til å gå med kjole og bruke kjønnsnøytrale pronomen? Som vanlig har forøvrig ikke motstanderne fått med seg hva det omhandler (min utheving)
Vegetarisk. Ikke vegansk. Egg er altså innafor.
Så lenge skolematen består av medbrakt matpakke - det vil si to tørre brødskiver med margaring og gulost for de aller fleste - så er altså lunchen ganske så vegetarisk som den er. Og om noen så får bytta ut sin tørre salamiskive med ratatouille og omelett, så er vel det fortsatt en stor forbedring, non? Og, selvsagt, rødt kjøtt er dyrt. Vet ikke hvordan det er med deg, men personlig velger jeg bra vegetarmat over dårlig kjøttmat any day. Gitt at prosjektet har begrensede driftsmidler, så er det selvfølgelig rasjonelt å styre unna de dyreste råvarene.

Herregud for en ikke-sak.
Vis hele sitatet...

Jeg spiser selv et variert kosthold, bestående av både kjøtt/vegitarianer og veganske råvarer.

At du ser på dette som en ikke-sak er greit nok.
For meg er dette nok et eksempel på den ekstreme idealisme til MDG Oslo.
Mitt problem i denne saken er at MDG Oslo igjen skal påtvinge folk deres ideologi.
MDG Oslo sin eneste løsning ser ut til å ALLTID være TVANG, TVANG OG TVANG.

For å gjøre noe med klimaet så må vi også få med oss resten av verden.
Det har ingenting å si hvis Norge forandrer seg til drømmelandet for MDG Oslo, hvis vi ikke får med oss resten av verden.
Resten av verden vil nok IKKE se så positivt på MDG Oslo sine forslag, som de som bor innenfor Ring1 i Oslo.

Jeg synes at dette sitatet til Jarle Andhøy er ganske treffende.

"Endelig fredag - og idag skåler vi for @Greta Thunberg og alle reelle miljøforkjempere som har protester denne uken. Det gjelder selvfølgelig ikke MDG og de som tror at bomring, hugging av trær i byen, meningsløse sykkelstier og mindre parkering i byene reduserer miljøtrusselen.
God helg og ser frem til å stifte eget parti"
For å gjøre noe med klimaet må man gjøre noe for klimaet, ikke sitte på ræva og si at alle andre land må gjøre noe for klimaet. Å kutte ut (spesielt rødt) kjøtt er noe som monner ganske bra sett i et klimaperspektiv.

Om man skal få med resten av verden er noen nødt til å gå foran og vise at en løsning faktisk er mulig å gjennomføre.

Hvis Jarle Aabø (som jeg antar at du egentlig mener) er personen du baserer din politiske vurdering av MDG på, tror jeg det blir vanskelig å unngå en viss negativ vinkling.

Forresten verdt å merke seg at Oslo er kåret til Europeisk Miljøhovedstad i 2019, så det virker jo egentlig som at deler av verden faktisk ser positivt på MDG Oslo sine forslag…
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
MDG Oslo sin eneste løsning ser ut til å ALLTID være TVANG, TVANG OG TVANG.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ingen som tvinger skolebarna til å spise den maten de får på skolen? Om de på liv og død vil spise kjøtt så er det vel bare å smøre noen skiver med skinke eller salami da vel? Så lenge gratis skolemat smaker noen lunde greit og det er god næring så må jo det være greit?
Viva la Opium: Det virker nesten som at du indirekte kaller meg for en klimafornekter, bare fordi jeg ikke er 100% enig med ekstremistene (MDG Oslo)!

Jeg har selv kuttet kraftig i mine flyreiser, spiser mindre rødt kjøtt og kjøper bedre produkter (unngå bruk å kast mentalitet)
Så jeg er ikke antiklima selv om at du tror det, men jeg har liten tro på MDG Oslo sine måte å fremme klimakrisen på.
Jeg er ikke 100% uenig med de, jeg er enig i en del, men også uenig i en del.

En kan gå foran som et godt og realistisk eksempel uten å kun fremme forbud, forbud og forbud.
Forbud som i hovedsak baserer seg på idealistisk tankegang.

Med all respekt å melde så tviler jeg på at vi får med andre (utenfor europa) store land, hvis vi drar fram polikere som Lan Marie Nguyen Berg, Eivind Trædal og Hanna E. Marcussen som eksempler.
De tre nevnte politikerne er mer splittende en samlende.
De fører i hvert fall ikke til mindre polarisering mellom spesielt by og land.

" MDG vil at maten som serveres gratis til skolebarna skal være kjøttfrie fem dager i uka av både klima- og ernæringshensyn. " Skal man si at dere får det gratis bare hvis dere er vegetarianere"
https://www.tv2.no/nyheter/10874713/...3z1aCczq2VSC7M

"Rauand Ismail er selv vegetarianer og mener det er åpenbart at det blir vegetarisk hvis Arbeiderpartiet får gjennomslag om et skolemåltid i hovedstaden"
https://www.dagbladet.no/nyheter/mdg...lemat/71633598
Sist endret av UrbanFreak86; 27. september 2019 kl. 17:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Viva la Opium: Det virker nesten som at du indirekte kaller meg for en klimafornekter, bare fordi jeg ikke er 100% enig med ekstremistene (MDG Oslo)!

Jeg har selv kuttet kraftig i mine flyreiser, spiser mindre rødt kjøtt og kjøper bedre produkter (unngå bruk å kast mentalitet)
Så jeg er ikke antiklima selv om at du tror det, men jeg har liten tro på MDG Oslo sine måte å fremme klimakrisen på.
Jeg er ikke 100% uenig med de, jeg er enig i en del, men også uenig i en del.

En kan gå foran som et godt og realistisk eksempel uten å kun fremme forbud, forbud og forbud.
Forbud som i hovedsak baserer seg på idealistisk tankegang.

Med all respekt å melde så tviler jeg på at vi får med andre (utenfor europa) store land, hvis vi drar fram polikere som Lan Marie Nguyen Berg, Eivind Trædal og Hanna E. Marcussen som eksempler.
De tre nevnte politikerne er mer splittende en samlende.
De fører i hvert fall ikke til mindre polarisering mellom spesielt by og land.

" MDG vil at maten som serveres gratis til skolebarna skal være kjøttfrie fem dager i uka av både klima- og ernæringshensyn. " Skal man si at dere får det gratis bare hvis dere er vegetarianere"
https://www.tv2.no/nyheter/10874713/...3z1aCczq2VSC7M

"Rauand Ismail er selv vegetarianer og mener det er åpenbart at det blir vegetarisk hvis Arbeiderpartiet får gjennomslag om et skolemåltid i hovedstaden"
https://www.dagbladet.no/nyheter/mdg...lemat/71633598
Vis hele sitatet...
Som kjøttspiser kan du helt fint spise vegetarisk lunch, noe de fleste skolebarn langt på vei gjør allerede. Hvis vi sa at skolen skulle servere tradisjonell norsk sikringskost fem dager i uka, ville ikke argumentet ditt blitt eksakt det samme, bare med motsatt fortegn? Da ville det vært gratis skolemat, men bare for de som spiser sau og gris. Faktisk, når jeg tenker på det: Vegetarmat er både er kosher og halal. Det er også viktige betraktninger for en skole og egentlig grunn nok i seg selv. Og igjen, hvis du ikke fikk det med deg - fisk, egg og melkeprodukter inngår oftest i det man kaller vegetarisk kosthold. Det er i grunn bare kjøtt fra landlevende virveldyr som utgår. Ja definisjonene varierer, men det er den vanligste. Veganere er de som ikke spiser noe fra noe dyr, og det har ikke blitt foreslått. Så hva faen er egentlig problemet?
Sist endret av Myoxocephalus; 27. september 2019 kl. 19:40.
Det finnes også en forgrening av Veganisme som heter Fruitarianism, vi kan kanskje kalle det Fruktisme på norsk. De spiser bare nedfallsfrukt/nøtter. Det er rock´n´roll. MDG blir noen lunkne tofuburgere i sammenlikning.
Sitat av neonero Vis innlegg
Det finnes også en forgrening av Veganisme som heter Fruitarianism, vi kan kanskje kalle det Fruktisme på norsk. De spiser bare nedfallsfrukt/nøtter. Det er rock´n´roll. MDG blir noen lunkne tofuburgere i sammenlikning.
Vis hele sitatet...
Jeg så en blogger som påstod at hun ikke spiste noe som hadde vært levende. Slå den.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Viva la Opium: Det virker nesten som at du indirekte kaller meg for en klimafornekter, bare fordi jeg ikke er 100% enig med ekstremistene (MDG Oslo)!
Vis hele sitatet...
Du overanalyserer det jeg skrev, da jeg hverken direkte eller indirekte kaller deg for klimafornekter.

Mine to første poeng angår ditt argument: «For å gjøre noe med klimaet så må vi også få med oss resten av verden. ». Dette er et argument mange bruker mot å gjøre noe som helst. Vi skal ikke kutte i oljeproduksjonen, fordi ingen andre gjør det. Vi skal ikke kutte ut bensin- og dieselbiler, fordi ingen andre gjør det. Hvorfor skal vi fly mindre, når ingen andre gjør det? osv. osv.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
En kan gå foran som et godt og realistisk eksempel uten å kun fremme forbud, forbud og forbud.
Forbud som i hovedsak baserer seg på idealistisk tankegang.
Vis hele sitatet...
Oslo har i følge MDG selv kuttet sine utslipp med nesten 16 prosent fra 2015 til 2017, noe som er bortimot ti ganger så mye som landsgjennomsnittet. Om det er forbud, forbud, forbud og tvang, tvang, tvang som fører til disse kuttene, tyder det jo på at det virker. Så kan man jo diskutere hva som er baksidene med disse kuttene, hvilke konsekvenser er det kuttene får , som er verre enn hva vi får i fremtiden, om vi ikke gjør det?

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
De fører i hvert fall ikke til mindre polarisering mellom spesielt by og land.
Vis hele sitatet...
Dette hadde vært interessant å høre mer om, men denne tråden er nok så langt ute på sidesporet som den tåler, tror jeg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Faktisk, når jeg tenker på det: Vegetarmat er både er kosher og halal. Det er også viktige betraktninger for en skole og egentlig grunn nok i seg selv.
Vis hele sitatet...
Er det egentlig det? Skal staten legge til rette for at barn overholder regler for religionen til foreldrene? Jeg klarer ikke helt å se at det er innafor å la religiøst matpoliti være et positivt argument for noe som helst. Skolen er et sted man naturligvis lærer om religioner, men ikke håndhever de, eller lar de være en del av vurderingen. Og ja, jeg er klar over at det er elementer av det idag, men jeg skulle helst sett at de også ble borte.

Mer generelt, så hadde dette vært et totalt ikke-problem dersom MDG ikke hadde gått inn for å score poeng på det. Om MDG hadde sagt "gratis skolemat" og den tilfeldigvis skulle være basert på store mengder frukt og grønt av helseårsaker, hadde få brydd seg. Det hele er bokstavelig talt identisk med FRP's bruk av "snikislamisering" - vi er alle imot IS, forfølgelse av homofile og alt det, uten at de trenger å bruke ordet eller ramme det inn i sensasjonalisme. Eneste forskjell er igrunn at folk ser ut til å rasjonalisere poengene og forklare bort de ideologiske undertonene så fort de er enige, og gå full hooligan om de er uenige.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Er det egentlig det? Skal staten legge til rette for at barn overholder regler for religionen til foreldrene? Jeg klarer ikke helt å se at det er innafor å la religiøst matpoliti være et positivt argument for noe som helst. Skolen er et sted man naturligvis lærer om religioner, men ikke håndhever de, eller lar de være en del av vurderingen. Og ja, jeg er klar over at det er elementer av det idag, men jeg skulle helst sett at de også ble borte.
Vis hele sitatet...
Staten? Jeg trodde ansvaret for grunnskolen lå på kommunalt plan. Er jeg feilinformert? Men la oss være romslige og si "det offentlige", da. Skolen er da, i likhet med politiet, NRK, NAV, universitetene og landbruksdirektoratet en "offentlig aktør". De har imidlertid litt ulike oppgaver og må gjerne forholde seg til instrukser fra overordnede. Om skolen begynte å legge seg opp i trosutøvelse, så ville de gått langt utenfor sitt mandat. Skolen har derimot er ganske eksplisitt mandat om å være inkluderende for alle elevene som går på den. Det betyr at dersom skolen skal tilby skolemat, så må de faktisk (innenfor rimelighetesn grenser) besørge at alle får noe å spise. Da må ulike allergier og religiøse særbehov tas hensyn til. Dette kan du like eller mislike, men skal du endre på det må du begynne et helt annet sted. Med det i mente er det opplagt en fordel å ha som utgangspunkt at de fleste kan spise maten uten videre om og men. At det er enklest for alle å servere halal-mat i Oslo synes å være en no-brainer.

På et overordnet plan er jeg imidlertid helt enig i at religion er en uting vi som art burde slutte med, men man kan altså ikke diskrimminere skolebarn av den grunn.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Mer generelt, så hadde dette vært et totalt ikke-problem dersom MDG ikke hadde gått inn for å score poeng på det. Om MDG hadde sagt "gratis skolemat" og den tilfeldigvis skulle være basert på store mengder frukt og grønt av helseårsaker, hadde få brydd seg. Det hele er bokstavelig talt identisk med FRP's bruk av "snikislamisering" - vi er alle imot IS, forfølgelse av homofile og alt det, uten at de trenger å bruke ordet eller ramme det inn i sensasjonalisme.
Vis hele sitatet...
Nei, det er et ikke-problem uansett. Forøvrig: Hvorfor er det greit å slå politisk mynt på folkehelse og økonomi (hvilket fyren da også gjør), men ikke på miljø og inkludering?


Sitat av Xasma Vis innlegg
Eneste forskjell er igrunn at folk ser ut til å rasjonalisere poengene og forklare bort de ideologiske undertonene så fort de er enige, og gå full hooligan om de er uenige.
Vis hele sitatet...
Du innrømmer jo langt på vei at tiltaket er rasjonelt, du misliker bare at de er ærlige og oppgir alle sine argumenter for. Enkelte av oss anser det som rasjonelt, men det er altså en rasjonalisering? Og når vi påpeker at dette ikke er et spesielt urimelig forslag så går vi full hooligan? Jeg synes din posisjon er preget av arroganse.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Staten? Jeg trodde ansvaret for grunnskolen lå på kommunalt plan. Er jeg feilinformert? Men la oss være romslige og si "det offentlige", da. Skolen er da, i likhet med politiet, NRK, NAV, universitetene og landbruksdirektoratet en "offentlig aktør". De har imidlertid litt ulike oppgaver og må gjerne forholde seg til instrukser fra overordnede. Om skolen begynte å legge seg opp i trosutøvelse, så ville de gått langt utenfor sitt mandat. Skolen har derimot er ganske eksplisitt mandat om å være inkluderende for alle elevene som går på den. Det betyr at dersom skolen skal tilby skolemat, så må de faktisk (innenfor rimelighetesn grenser) besørge at alle får noe å spise. Da må ulike allergier og religiøse særbehov tas hensyn til. Dette kan du like eller mislike, men skal du endre på det må du begynne et helt annet sted. Med det i mente er det opplagt en fordel å ha som utgangspunkt at de fleste kan spise maten uten videre om og men. At det er enklest for alle å servere halal-mat i Oslo synes å være en no-brainer.
Vis hele sitatet...
Helt rett, jeg var sleivete i formuleringen ved å si staten. Jeg ser ikke helt at det å ikke gi etter på enda et punkt er å starte i feil ende. Det bør ikke være det offentliges rolle å bøye seg etter rene preferanser av foreldrene, allergier er potensielt livsfarlige og/eller skadelig, og følgelig i en helt annen klasse. Jeg ser ikke helt at å bøye seg etter religiøse dogmer i det offentlige er å gjøre noen som helst en tjeneste, og jeg tror faktisk at barn flest innehar nok kritisk sans til å spørsmål ved matforbud. Er det én ting de gjør, er det tross alt å stille spørsmål. Men uansett var poenget mer at jeg ikke ser det som et argument for denne maten, det står helt fint på egne ben.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
På et overordnet plan er jeg imidlertid helt enig i at religion er en uting vi som art burde slutte med, men man kan altså ikke diskrimminere skolebarn av den grunn.
Vis hele sitatet...
Du ser det som diskriminering, jeg ser det som å forsterke foreldres muligheter til å presse sin religion på barn.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, det er et ikke-problem uansett. Forøvrig: Hvorfor er det greit å slå politisk mynt på folkehelse og økonomi (hvilket fyren da også gjør), men ikke på miljø og inkludering?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nemlig det er svært få som noensinne ville argumentert mot folkehelse og økonomi, og om man da tar resten som en stille bonus, har man vunnet så vidt jeg kan se. Nå ser jeg det som mer plausibelt at dette ender i et shitshow der ingenting blir gjort fordi man absolutt skulle basunere det utover. For å oppsummere mener jeg igrunn bare at strategien er særs dårlig om man faktisk vil gjennomføre det, og at målet er viktigere enn å hele tiden slå seg på kassa.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du innrømmer jo langt på vei at tiltaket er rasjonelt, du misliker bare at de er ærlige og oppgir alle sine argumenter for. Enkelte av oss anser det som rasjonelt, men det er altså en rasjonalisering? Og når vi påpeker at dette ikke er et spesielt urimelig forslag så går vi full hooligan? Jeg synes din posisjon er preget av arroganse.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser det som en rasjonalisering av unødvendig retorikk man helt fint kunne klart seg uten. Jeg innledet med "Mer generelt" og i et nytt avsnitt fordi jeg siktet til mer enn her på forumet, burde nok ha påpekt det.
Sist endret av Xasma; 30. september 2019 kl. 20:10.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg så en blogger som påstod at hun ikke spiste noe som hadde vært levende. Slå den.
Vis hele sitatet...
Ojsann. Det meste organisk materiale har nok inngått i et biologisk kretsløp en eller annen gang, og på den rent uorganiske siden er det generelt lite energi å hente. Men det finnes håp: Plutonium!

Plutonium er som kjent et kunstig fremstilt materiale og har således aldri "vært levende" etter noen rimelig definisjon av begrepet. Det har også en svært høy energitetthet; det ligger på godt over 80 terajoule per kilogram. Siden et menneske bare trenger en 5-7 megajoule med om dagen, så følger det at dersom du inntar noen få gram plutonium vil du aldri trenge å spise igjen.
Sist endret av Myoxocephalus; 1. oktober 2019 kl. 17:13.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ojsann. Det meste organisk materiale har nok inngått i et biologisk kretsløp en eller annen gang, og på den rent uorganiske siden er det generelt lite energi å hente. Men det finnes håp: Plutonium!

Plutonium er som kjent et kunstig fremstilt materiale og har således aldri "vært levende" etter noen rimelig definisjon av begrepet. Det har også en svært høy energitetthet; det ligger på godt over 80 terajoule per kilogram. Siden et menneske bare trenger en 5-7 megajoule med om dagen, så følger det at dersom du inntar noen få gram plutonium vil du aldri trenge å spise igjen.
Vis hele sitatet...
Hvor lett er plutonium å fordøye egentlig? Og viktigst: Blir man tjukk av det? Spør for en venn, med blogg.

Selv tenkte jeg å få sprøytet klorofyll inn i leppene i stedet for restylane, og leve kun av luft og kjærlighet. Og sollys.
Sist endret av *pi; 1. oktober 2019 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...billigere-buss

Det ville ikke forundre meg om det blir forbudt å bruke/spise animalske produkter, i Oslo kommune om 5 år.
Nå vil vel sikkert mange av dere si "Nå overdrifter du fælt Urbanfreak86" "Du har ingen argumenter for å si det".
Det kommer til å skje, jeg vet godt hvor ekstreme en del av disse Oslo basert MDGerne faktisk er.
Jeg har ikke noe i mot å spise mindre kjøtt, noe jeg selv faktisk gjør.
Men jeg ønsker der i mot å bestemme dette selv å jeg ville ikke at en caffe latte drikkende hipster med Fjellreven ryggsekk, som kun er oppvokst i Betonjungelen skal bestemme over meg, fordi han/hun tror de kjenner verden utenfor Ring1.
Fascinerende å se hvor utakt Oslo er i forhold til resten av landet, ved unntak av enkelte "enklaver" av MDGere her og der.

Glad jeg ikke bor i Oslo
Sist endret av UrbanFreak86; 22. oktober 2019 kl. 21:36.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det ville ikke forundre meg om det blir forbudt å bruke/spise animalske produkter, i Oslo kommune om 5 år.
Nå vil vel sikkert mange av dere si "Nå overdrifter du fælt Urbanfreak86" "Du har ingen argumenter for å si det".
Det kommer til å skje, jeg vet godt hvor ekstreme en del av disse Oslo basert MDGerne faktisk er.
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Eller, det er helt riktig at du ikke har gode argumenter for ditt standpunkt. Din subjektive oppfatning av ekstremismen hos visse medlemmer av Oslo MDG er opplagt ikke et godt argument, og du har ikke fremmet noe annet. Egentlig kan vi bare slutte der. Men i dette tilfellet er dine argumenter for i stor grad uvesentlige, og det gjør påstanden din litt mindre uinteressant. Det finnes nemlig veldig, veldig, veldig overbevisende argumenter mot. Sånne argumenter som man bare ikke kommer utenom. Og akkurat det koker helt enkelt ned til følgende: Hva skal til for å innføre et lokalt forbud mot kjøttkonsum i Oslo?

Dersom du hadde hatt det minste snev av samfunnsfaglig forståelse innabords så hadde du visst at forbud fordrer lovhjemler. Og lovgivende makt i Norge har muligens sitt tilholdssted i Oslo, men ikke på rådhuset! Hvis du derimot rusler fra rådhuset og opp mot Nasjonaltheateret, så ser du plassen der lovene bestemmes litt lenger nede i gata til høyre. Det er en litt rund, rar bygning med noen løvestatuer utenfor.

Nuvel. Skulle kjøtt forbys i Norge slik du skisserer, måtte altså først Stortinget ha innført en lov som tillot kommunene å innføre lokale begrensninger i matveien, og deretter måtte ekstremistene i Oslo MDG fått gjennomslag for å innføre disse i Oslo.

Allerede der har vel kanskje resonnementet ditt fått seg et lite skudd for baugen, men la oss grave litt mer i det - kan Stortinget innføre en slik lov? Så her kommer en liten lekse til leseren: Kan Stortinget gjøre akkurat hva faen de vil, selv med flertall?
Sist endret av Myoxocephalus; 22. oktober 2019 kl. 21:54.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...billigere-buss

Det ville ikke forundre meg om det blir forbudt å bruke/spise animalske produkter, i Oslo kommune om 5 år.
Vis hele sitatet...
Jeg ville trodd at såpass opptatt du er av å være irritert på MDG, ville du hatt grunner til det som du ikke har stått rett opp og ned og diktet opp selv?

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Glad jeg ikke bor i Oslo
Vis hele sitatet...
Common ground.