Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 6914
Jeg hadde en diskusjon med en om HB-priser hvor man kom fra. Han kommer litt utenfor Molde og sa at når prisene for noen år siden var rundt 120 kr pr halvliter så var det lave priser. Jeg kommer selv fra Karmøy og der ligger det på 75 kr pr halvliter. Det er mange aktører i markedet så vi kan nesten kalle det fullkommen konkurranse. Prisene var en stund ettersom jeg husker nede i 50 kr for god HB.

Det jeg lurer på er hva prisen på 0.5 HB er hvor DU kommer fra? Er det en slik "fast pris" eller varierer det på kvalitet etter hvem du kjøper av?
Her varierer det mellom 100 og 120 siden det ikke finnes så mange konkurrenter med de lokale dealerne..
Her i Fredrikstad kan jeg få tak i HB til 100 kroner litern, men da må man kjøpe omtrent 5 liter. Mener det er sånn, drikker ikke sprit, så er en stund siden jeg kjøpte HB.
Sandnes - 50kr for 0,5l - 60kr literen hvis du kjøper 10 liter om gangen.
Hær i Egersund er det mulig å få tak i for 45,- (For V.I.P) men den ligger vanlivis på 100-120,- (Detter er om du kun kjøper 0,5L Om gangen)
Sist endret av Al-Coholic; 25. april 2006 kl. 13:58.
"normalprisen" her (Hedmark) er 100 kr halvliteren med genialt bra HB. (Så nærme 96% man kommer, og null sats-smak)

betaler sånn alt fra 50-80 for halvliteren selv, men kjøper ikke mindre enn 5l da isåfall.. Noe av den spriten gikk for 200kr/kvartliteren i russetida. Hehe..

Kvaliteten varierer lite egentlig. Samme person uansett. Alltid genialt bra
Lenge siden sist though..
I hammerfest har det vært 100 spenn pr halvliter så lenge jeg har drukket, dvs i 10 år, prisen blir nok ikke å forandre seg her på lenge, kvantumsrabbat og lignende kommer jo ved større partier, 5 liter 800, 10 liter 1500 osv...

Edit: det er 40% det går i
Sist endret av NoillStress; 25. april 2006 kl. 14:35.
I saltdal er det 75kr pr halvliter med 40%. 150kr for 0.5l med ~96%.
50-60 kr ~ 96% kvarting. 100 kr 96% halving.
her på jæren får man 96% for 100,- pr. halvliter.

40-60% - 60-70,- pr. halvliter.
Her i Kirkenes er det heller dårlig med HB for tiden. For et år siden fikk man passe god heimert til 100 kroner halvlitern. 40-45%.
hvis det er god heimert, hvorfor skriver du at den har 40-45% ?
god himkok mener jeg er fra 80% og oppover.
Min mening om hjemmebrent er ikke at den skal være god, men at det skal være billig fyll. Er det bare 40-45% kan du liksågodt kjøpe deg vodka på polet som i mine øyne er mye bedre.
75 kr halvliteren, kommer fra Karmøy =)
Sitat av tuxeren
Min mening om hjemmebrent er ikke at den skal være god, men at det skal være billig fyll. Er det bare 40-45% kan du liksågodt kjøpe deg vodka på polet som i mine øyne er mye bedre.
Vis hele sitatet...
Og du er klar over at Polspriten er dyrere enn HB og at man som f.eks 12-19 åring ikke bare kan gå inn på polet å handle hva man vil? er ikke alle som kjenner noen som kan springe på polet for seg vet du...

Edit: og så var det dette med at det er ikke alle som brenner spriten sin oppi 80-90%, mange brenner den til rundt 40, og de som brenner til høyere prosenter for å selge blander den i mange tilfeller ned til 40..
Sist endret av NoillStress; 25. april 2006 kl. 14:38.
God hjemmebrent skal smake godt..
Og skal man gi 100 spenn halvliteren skal det være minst 90%
Sitat av ztaale
Edit: og så var det dette med at det er ikke alle som brenner spriten sin oppi 80-90%, mange brenner den til rundt 40, og de som brenner til høyere prosenter for å selge blander den i mange tilfeller ned til 40..
Vis hele sitatet...
Tingen er at den må blandes ned til under 60% for å siles igjennom kull... Er ikke alle som gidder å brenne 2 ganger liksom, og da forblir den ofte på 40-60%...
Sitat av Forconin
God hjemmebrent skal smake godt..
Og skal man gi 100 spenn halvliteren skal det være minst 90%
Vis hele sitatet...
Det kommer jo veldig ann på markedet, det er selgers marked mange plasser vettu
I Levanger/verdal ligger halvliteren på 60,- . Stabilt over 90% hver gang.

Pris og kvalitet kommer selvfølgelig an på hvilke kontakter man har...
Sitat av ztaale
Det kommer jo veldig ann på markedet, det er selgers marked mange plasser vettu
Vis hele sitatet...
Jojo, men skal du ha billig og bra så får man flytte enten til Hedmarken eller Trøndelag
Det jeg mente med god heimert, var at det smakte godt. Da jeg drakk og kjøpte heimert var 96% bare noe man bare hadde hørt om, og aldri fått tak i.
Sitat av ztaale
Og du er klar over at Polspriten er dyrere enn HB og at man som f.eks 12-19 åring ikke bare kan gå inn på polet å handle hva man vil? er ikke alle som kjenner noen som kan springe på polet for seg vet du...

Edit: og så var det dette med at det er ikke alle som brenner spriten sin oppi 80-90%, mange brenner den til rundt 40, og de som brenner til høyere prosenter for å selge blander den i mange tilfeller ned til 40..
Vis hele sitatet...

Brenner den til rundt 40? Det går veldig dårlig. De fleste brenner den høyest mulig og blander den ut etterpå ja. Får du 40% etter en brenning må det være veldig dårlig sprit. Kan ikke være mye rent da.
Sitat av ztaale
Og du er klar over at Polspriten er dyrere enn HB og at man som f.eks 12-19 åring ikke bare kan gå inn på polet å handle hva man vil? er ikke alle som kjenner noen som kan springe på polet for seg vet du...

Edit: og så var det dette med at det er ikke alle som brenner spriten sin oppi 80-90%, mange brenner den til rundt 40, og de som brenner til høyere prosenter for å selge blander den i mange tilfeller ned til 40..
Vis hele sitatet...

De har ikke noen til å springe på polet for seg, men de har kontakter som lager hjemmebrent.
Her i Narvik betaler man vel 100 kr for en halv liter med 40% heimbrent som lukter malingsfjerner. Holder meg til øl jeg.
Grunnen til at det er vanligst med 40% sprit er at det aktive kullet har best virkningsgrad rundt akkurat 40%.
Da sier det seg selv at det er dumt å sile sprit med høyere alkoholprosent. Det blir å kaste penger ut av vinduet og mye ekstra jobb for ingenting.

Man kan jo brenne ferdig silt 40% om igjen å få 90%, men mange nøyer seg med en brenning da man får skikkelig god sprit etter kun en brenning med skikkelig siling.

Med skikkelig siling mener jeg å bruke ca 2L kull på 10L 40% sprit.
Kjøre igjennom glohett vann for å fjerne alle små luftrom i røret (som må være minst 1,5M langt) Og selvfølgelig bytte til helt nytt kull hver gang.

De første literne med 40% HB som drypper ut av filteret er en drøm.
Man har ikke kjangs til å kjenne noen som helst lukt og heller ingen smak, det bare svir på tungen, halsen.
De fleste som brenner HB slurver med silingen, kjører mer sprit igjennom kullfilteret før skifting av filter.
Om du siler HBen du kjøper kan du få skikkelig god sprit. Bedre enn polsprit.
Tja, i Lofoten, hvor jeg kommer fra, får man 5l god sprit for 700kr.
En halvliter går vel for 70-80kr, alt avhenger av hvem man kjenner og handler med.
er det noen som bor i nærheten av skedsmo som kan skaffe hb (helst 96%)
bin-laden, det er ulåvelig med kjøp/salg av rusmidler,iallefall ulåvelige.. HB går under narkotikalisten!
Sitat av HelgeBrei
Brenner den til rundt 40? Det går veldig dårlig. De fleste brenner den høyest mulig og blander den ut etterpå ja. Får du 40% etter en brenning må det være veldig dårlig sprit. Kan ikke være mye rent da.
Vis hele sitatet...
Har du satt deg inn i f.eks plastbrennern?

Sitat av tuxeren
De har ikke noen til å springe på polet for seg, men de har kontakter som lager hjemmebrent.
Vis hele sitatet...
Tro meg, det er akkurat slik det er, jeg drakk utelukkende hjemmbrent fra jeg var 12-13 til jeg ble 17 år...
100 kroner her i Lakselv, er ikke mange som selger hb, så vis snakker ikke mye konkuranse blandt aktørene, her kan man kjøpe 0,5 l i slengen om man vil, men selgerne er ikke alltid like villig til å komme kjørende med spriten når det bare er snakk om en halvlitter... 40-45% !

Og ja, som ztaale sier er det ikke alle som kjenner en som kan springe inn på polet å kjøpe god vodka for seg, derfor er hjembrentselgerne en 12årig alkis's beste venn!

Listetråd!
Sist endret av Tr1pp3r; 25. april 2006 kl. 16:03.
Fast pris på 75,- på veldig god HB fra en jeg kjøper fra her i Ålesund
Trådstarter
Sitat av sondr91
bin-laden, det er ulåvelig med kjøp/salg av rusmidler,iallefall ulåvelige.. HB går under narkotikalisten!
Vis hele sitatet...
Det er kun over en viss prosentgrad! Husker ikke helt grensen på det, men det er ganske sterk HB vel å merke.
All alkohol over 60% i norge regnes som narkotikum!
Sitat av zeal
I Levanger/verdal ligger halvliteren på 60,- . Stabilt over 90% hver gang.

Pris og kvalitet kommer selvfølgelig an på hvilke kontakter man har...
Vis hele sitatet...

Nå må du huske at det er langt i fra alle som er med i karsklaget, og ikke får så god pris på hiverten
hvordan er prisen på hb i oslo ?lurer litt på om jeg skal kjøpe
her jeg bor, koster det 100kr pr halvliter uans. styrke/kvalitet.. men er som regel bare bra som er ute og går her så... =)
Sitat av CoDEmASTeR
Tingen er at den må blandes ned til under 60% for å siles igjennom kull... Er ikke alle som gidder å brenne 2 ganger liksom, og da forblir den ofte på 40-60%...
Vis hele sitatet...

har silet ca 93% gjennom aktivt kull og etter siling blander jeg ned til ei fyll me ca 1liter på 45-50%..smaker helt greit
ingen prob
spankingguru
Worner's Avatar
Det funker nok helt greit, men det hadde funket bedre hvis du hadde blandet det ned først
Kullet renser ikke spriten når den er så sterk, da er det spriten som renser kullet.
Hvis du uansett skal blande ned ned er det dumt å ikke gjøre det først.
50 til 60kr pr. halvlitter 40-45%. 100 til 150kr for 90%+. Bodø
Sitat av mainer
Nå må du huske at det er langt i fra alle som er med i karsklaget, og ikke får så god pris på hiverten
Vis hele sitatet...

Hehe, som jeg sa i posten min: Pris og kvalitet kommer an på hvilke kontakter man har
her på sula kosta sulavannet 75kr halvliter.. den er ca 45%.

Sitat av PureStone
har silet ca 93% gjennom aktivt kull og etter siling blander jeg ned til ei fyll me ca 1liter på 45-50%..smaker helt greit
ingen prob
Vis hele sitatet...
det du kan gjør er å første brenne den, så sile den, så blande den ned til 38% (da funker aktivt kull best) så brenne den engang til.. men husk å vaske tanken skikkeli..
men kem som har tida til å holde på på dinna måten da.. så lenge det går ned så er no jeg fornøgd.
la oss si jeg kjører plastbrenner. Jeg kjører 10 liter sats til 4 liter sprit 30-45% lr no. så kjører jeg ny 10 liter sats til 4 liter sprit. så siler jeg disse 8 literne. så kjører jeg enda en runde å får 3 liter sprit. noen som vet hvor sterk den blir da og om det i det hele tatt er nødvendig. tempraturen er rundt 42 grader celsius.

edit: veit det ikke var ontopic men bare lurte
I Orkdal er det 800 for 5liter med bra HB...helt grei pris det egentlig.
Sitat av Lee
Her i Narvik betaler man vel 100 kr for en halv liter med 40% heimbrent som lukter malingsfjerner. Holder meg til øl jeg.
Vis hele sitatet...

Haha true that. Vindusspyleveske/flybensin/malingsfjerner.. det deffinerer narvik sprit. og kosta lætt en 100spenn før 0,5.
Sitat av luzifer
her på sula kosta sulavannet 75kr halvliter.. den er ca 45%.


det du kan gjør er å første brenne den, så sile den, så blande den ned til 38% (da funker aktivt kull best) så brenne den engang til.. men husk å vaske tanken skikkeli..
men kem som har tida til å holde på på dinna måten da.. så lenge det går ned så er no jeg fornøgd.
Vis hele sitatet...

Luuuuuuuuuuring heh
i akersus får jeg 1l hb for 180kr
prisen i tr.heim er fra 70 kr pr liter til 200..
ålesund... 5 liter for 400... aka 75 kr liter... 37,50 per halvliter

dersom jeg kjøper fra volda da... får den på ca 70%
Sist endret av swestre; 28. april 2006 kl. 13:39.