Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1466
Edit: ja jeg skrev feil i tittelen ��

God kveld!

Har i nyere tid vært mye ute på klubber og arrangement av typen techno og annen elektronisk musikk. Var på The Villa i går og merker ganske greit at hørselen blir kraftig nedsatt i en times tid etter du drar ut av kjelleren der. Noen arrangement deler ut ørepropper og da bruker jeg normalt sett det, men på The Villa ser jeg ikke en eneste person bruke det (ikke at jeg bruker mye tid på å sjekke).

Spørsmålet mitt er om noen her inne har opplevelser med hvorvidt man burde skaffe seg noen ordentlige ørepropper / hvor mye det skal til før du får permanente skader på hørselen ved å ikke bruke ørepropper. Har jo lyst til å nyte denne fantastiske musikken så lenge jeg kan
Sist endret av Emilher1; 15. januar 2023 kl. 17:02.
Om du kjenner at hørselen er redusert etter at du går ut, burde du vurdere en form for skadereduksjon. Tinnitus er ikke gøy.
Squanchy
Emilher1's Avatar
Trådstarter
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Om du kjenner at hørselen er redusert etter at du går ut, burde du vurdere en form for skadereduksjon. Tinnitus er ikke gøy.
Vis hele sitatet...
Ja, du har nok rett med det. Virket nesten som det var normalt å ha nedsatt hørsel der etter å ha snakka med x antall mennesker i røyke arealet og alle sa det samme.
Det er ikke noe enkelt svar her. Flere faktorer som spiller inn her enn maks lydtrykk (SPL).
Lydnivået målt over tid, frekvenser, tiden du utsetter deg for dette og hvor du står/oppholder deg i forhold til høyttalere. Du kan redde deg fra det mest ekstreme lydtrykket med å holde deg unna høyttalerne.
Hvis de ikke forholder seg til de gjeldende retninglsinjene å spiller det som anlegget tåler kan du anta at du pådrar på deg risiko allerede etter kort tid og utover en times tid er ikke nødvendigvis bra. Har ikke vært der men antar de har annlegg med litt potensiale. Om du hører litt dårlig etter en tid trenger det ikke være det verste da øra har innebygget beskyttelsesmekanisme. Øra kan også bare være "sltine". Piper det i øra er det verre.
Retningslinjene er ganske moderate men kan også "lures" med mere sub/bass. Det begynner å bli mer og mer vanlig å måle dette på konserter og festivaler. På sånne arrangement er det også mer pauser enn det er på klubb.
Oppsummert, lurt å ta forhåndsregler med propper.

Tildels semitungt materiale men det er dette som er å forholde seg til: Musikkanlegg og helse
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Virker veldig dumt å ikke bruke propper. Jeg har tinnitus, og hvis noen noen gang skal stole på noe jeg har sagt, la det være dette:

You don't want any of this shit.
Jeg bruker følgende når jeg er på techno events. https://www.ebay.com/itm/23472393272...Bk9SR6z4-ee2YQ

Disse fungerer utmerket og du hører bassen veldig tydelig uansett. Eneste du merker er de første 10 min at alt er litt mer dempa men føles ut som ørene utligner dette etter hvert.

Disse har også 3 forskjellige nivåer med demping, slikt at du kan velge hvor mye du vil beskytte deg
Må bruke propper. Hilsen en som har klubba en del de siste 10 år. Tinnitus er som nevnt ikke verdt det.
Noise above 70 dB over a prolonged period of time may start to damage your hearing. Loud noise above 120 dB can cause immediate harm to your ears.
Vis hele sitatet...
Funfact: De eldre ps4 og ps4 pro ligger på rundt 75-85db.

Sist endret av JatterMed; 15. januar 2023 kl. 22:44.
Squanchy
Emilher1's Avatar
Trådstarter
Ble overbevist. Propper er bestilt og inntreffer nok før helgens eventyr. Takk for gode råd!
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Funfact: De eldre ps4 og ps4 pro ligger på rundt 75-85db.
Vis hele sitatet...
Totalt meningsløst å snakke om dB uten å spesifisere måleenheten.
Sammenligner du PS4 tallene dine med den grafiske fremstillingen så ser du at det ikke henger på greip.

Målt dB må spesifieres. Selv om vi gjerne snakker SPL har du A og C vektet, Leq (snitt over tid) osv.

En rockekonsert etter retningslinjene er ikke 110-120dB sånn det måles i dag. De ligger på rundt 100dB A-veid. 110-120dB i dagens termer er vanvittig høyt og de fleste oppegående lydanlegg vil ikke reprodusere sånne nivåer i mellomtone og diskant.

https://no.wikipedia.org/wiki/Desibel
Sitat av Dough Vis innlegg
Totalt meningsløst å snakke om dB uten å spesifisere måleenheten.
Sammenligner du PS4 tallene dine med den grafiske fremstillingen så ser du at det ikke henger på greip.

Målt dB må spesifieres. Selv om vi gjerne snakker SPL har du A og C vektet, Leq (snitt over tid) osv.

En rockekonsert etter retningslinjene er ikke 110-120dB sånn det måles i dag. De ligger på rundt 100dB A-veid. 110-120dB i dagens termer er vanvittig høyt og de fleste oppegående lydanlegg vil ikke reprodusere sånne nivåer i mellomtone og diskant.

https://no.wikipedia.org/wiki/Desibel
Vis hele sitatet...
Totalt meningsløs kommentar fra deg da du ikke skjønner at jeg prater om støy og at det er blitt målt med ordentlige måleinstrumenter.
Sist endret av JatterMed; 16. januar 2023 kl. 02:10.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Totalt meningsløs kommentar fra deg da du ikke skjønner at jeg prater om støy og at det er blitt målt med ordentlige måleinstrumenter.
Vis hele sitatet...
Prøver du å fortelle meg at støy ikke er lydbølger så må du prøve hardere.

Du redigerte. Målt dB må spesifiseres. Hva dB?
Sist endret av Dough; 16. januar 2023 kl. 02:15.
120 dB er omtrent smertegrensa for folk flest. Noe som er temmelig høyt. Ørepropper kan støpes til ørene. Jobbet på større og mindre scener og konserter, brukte 7500 på hørselstest og støping ink proppene og har en omtrentlig levetid på 15-20 år

Kan anbefales på det sterkeste
Har gått noen kurs med tema støy- og hørselsskader uten at jeg skal skryte på meg å være noen ekspert.

Propper er selvsagt en god ide. Det som er meget viktig hvis man har blitt utsatt for høy støy er at man ikke blir utsatt for høy lyd de første 4-5 dagene etterpå, det kan berge deg fra redusert hørsel/tinnitus.

Fun fact. Man kan få hørselskade selv om lyd ikke fremstår høy. Det gjelder spesielt dype frekvenser, helt ned mot frekvensområder som er knapt hørbare.
Hørte om en gammel trailersjåfør som var på det nærmeste døv på venstreøret.
Det viste seg å skyldes at han hadde for vane å ha et lite gløtt på vinduet når han kjørte. De dype bassfrekvensene fra vindstøyen tok knekken på det øret som vendte mot vinduet.
Alt som skal til er en fest uten ørepropper så har du tinnitus. Jeg glemte de når jeg var på et rave og vipps dagen etterpå hadde jeg det. Det senket livskvaliteten min noe de første 2 årene fordi det gikk utover søvn og var alltid til stede når jeg skulle slappe av. Jeg er vant til det nå, men det er trist å ikke kunne høre stillhet når du er på stranda, ute i naturen, eller når du skal bare koble fra alt. Det eneste du kan gjøre er å akseptere at det piper hele tiden.

Bruk ørepropper. De fleste på techno events gir faen - men det er korttenkt.
Sist endret av Vekst; 16. januar 2023 kl. 11:55.
Fikk hørselsskade da jeg var på en black metal-konsert i et lite lokale for snart 5 år siden. Hadde ikke med meg ørepropper og våknet opp dagen etter med en følelse av at ørene var fylt med ull, og noen dager senere var tinnitusen et faktum. Plager meg ikke fryktelig mye i hverdagen - er verst når jeg er sliten og stresset - men det kunne lett ha vært unngått, så det er fint du tok til deg tilbakemeldingene herfra og bestilte noen ørepropper.
Sitat av Beron Vis innlegg
Har gått noen kurs med tema støy- og hørselsskader uten at jeg skal skryte på meg å være noen ekspert.

Propper er selvsagt en god ide. Det som er meget viktig hvis man har blitt utsatt for høy støy er at man ikke blir utsatt for høy lyd de første 4-5 dagene etterpå, det kan berge deg fra redusert hørsel/tinnitus.

Fun fact. Man kan få hørselskade selv om lyd ikke fremstår høy. Det gjelder spesielt dype frekvenser, helt ned mot frekvensområder som er knapt hørbare.
Hørte om en gammel trailersjåfør som var på det nærmeste døv på venstreøret.
Det viste seg å skyldes at han hadde for vane å ha et lite gløtt på vinduet når han kjørte. De dype bassfrekvensene fra vindstøyen tok knekken på det øret som vendte mot vinduet.
Vis hele sitatet...

Hah! Alltid trodd det var omvendt men det var også ren gjetning!
Squanchy
Emilher1's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Fikk hørselsskade da jeg var på en black metal-konsert i et lite lokale for snart 5 år siden. Hadde ikke med meg ørepropper og våknet opp dagen etter med en følelse av at ørene var fylt med ull, og noen dager senere var tinnitusen et faktum. Plager meg ikke fryktelig mye i hverdagen - er verst når jeg er sliten og stresset - men det kunne lett ha vært unngått, så det er fint du tok til deg tilbakemeldingene herfra og bestilte noen ørepropper.
Vis hele sitatet...
Hjelper fryktelig når så mange nevner at det har skjedd med dem. Jeg er veldig glad jeg postet denne tråden, hadde nok bare glemt det om ikke. Fikk fiksa meg noen som blokkerer ut støy og gir ca 20 db beskyttelse + at dem skal visstnok være nærmest totalt usynlig i ørene.

https://nettbutikk.hlf.no/produkt/65775027/clear-ear-20 om noen andre er interessert. Koster like mye som en pils på byen