Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4013
hei jeg har et stereo anlegg som går på 230v og lurte på om det går ann og bruke en adapter/transformator som du bare plugger i sigarett uttaket på bilen til og drive det på, er dette mulig eller vill det tømme batteriet fort eller ikke funke i det hele tatt?

hvis noen lurer så tenker jeg og bygge anlegget mitt i en box/kasse som jeg bare kobler direkte på et bilbatteri eller noe, så jeg kan få litt bedre lyd på skau fæstanj :P har brukt en boomblaster tidligere men vill ha litt bedre lyd.
Det ville jo gått fint å hentet strøm gjennom et bilbatteri. Altså hvis det går igjennom en forsterker.

Jeg har egentlig ikke så mye peiling. Men tror det skulle funke.
Er det forsterkeren som er 230v? Høytalerelementene vil kunne drives fra en 12v forsterker, selv om det ikke er ideelt.
Eller så ville jeg vel lett her, og se om du finner en som tåler effekten.
et bilbatteri vil tømmes fort hvis bilen ikke står på. finnes mange transformatorer til sigarettuttak som gir strøm til blant annet kjølebokser som går på 230v, så det skal ikke være noe problem.

men, hvis det er snakk om å ha et anlegg i bilen din, ville jeg heller valgt å bruke bilstereo.
Sist endret av Ferner-Jensen; 9. mai 2011 kl. 13:01.
Det vil ikke være ideelt hvis forsterkeren er på 230V, da en transformator mest sannsynlig ikke ha nok Ampere. Men har du 12V forsterker, kan 230V høytaler elementene drives av denne. Selv om det ikke fungerer optimalt, så spiller det god lyd.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
høytalerene er på 12v men forsterkeren er på 230v, hadde sikkert gått fint med bilforsterker men har ikke akuratt en liggende så det hadde vert mest praktisk og brukt forsterkeren jeg har, hvis ingen har en bil forsterker til salgs eller noe
Høytalere har vel strengt talt ikke noen voltbegrensninger, men en høytaler beregnet til bil har som oftest en annen ohm enn hjemmehøytalere. Dersom du har bilhøytalere ville jeg gått til innkjøp av en 12v forsterker. Her har du utallige alternativer.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
hva anbefaler dere da hvis jeg skal kjøpe et bilstereo? og hva trenger jeg til strømkilde(en bil er ikke så lett og få i skauen når jeg ikke har en bil xD) prioreiterer litt bass, er ikke så nøye med sykt bra lydkvalitet
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Det du trenger, min venn, er ett aggregat

650 Watt

2000 Watt
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
agregat har vert prima ja :P bruker den der på 2000W mye mere bensin enn den på 650W?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
agregat har vert prima ja :P bruker den der på 2000W mye mere bensin enn den på 650W?
Vis hele sitatet...
Står jo der da man

15 liter bruker den på 2 kw og varer i ca 10 timer
4 liter bruker den på 650 og varer i ca 8 timer

og den 2000 veier jo dobbelt så mye som den 650
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
tror jeg da satser på 2000W siden det ikke er så dyrt i drift og gir fra seg mer enn nokk strøm men det lager vell sikkert et helvetes til bråk om jeg ikke tar feil?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
tror jeg da satser på 2000W siden det ikke er så dyrt i drift og gir fra seg mer enn nokk strøm men det lager vell sikkert et helvetes til bråk om jeg ikke tar feil?
Vis hele sitatet...
Bråk, ja. Ikke større problem enn at du skaffer lange ledninger og har generatoren en annen plass enn midt i festen...
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
trenger agregatet mye luft? for ellers kunne det jo ha gått ann og pakka den i en dyne ellernoe med et lufterør til motoren
Sitat av haakon466 Vis innlegg
trenger agregatet mye luft? for ellers kunne det jo ha gått ann og pakka den i en dyne ellernoe med et lufterør til motoren
Vis hele sitatet...
Klarer ikke å la være, bruk hodet samtidig med aggregatet.
Få aggregatet vekk fra der du skal oppholde deg.
Kullosforgifting
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bøllefrø Vis innlegg
Klarer ikke å la være, bruk hodet samtidig med aggregatet.
Få aggregatet vekk fra der du skal oppholde deg.
Kullosforgifting
Vis hele sitatet...
funker vell sikkert med ca 100 meter? skal oppholde oss i en skog så lyden farer ikke så veldig langt
Sitat av haakon466 Vis innlegg
funker vell sikkert med ca 100 meter? skal oppholde oss i en skog så lyden farer ikke så veldig langt
Vis hele sitatet...
100 meter er nå mer enn nok. Husk at du skal (med promille) kunne finne veien til aggregatet og fylle drivstoff også. Hvis det er en liten dump i nærheten kan dere alltids bære aggregatet ned der. Er du veldig bekymret kan du kjøpe støydempingsmatter som dere kan legge over det også.

I Forsvaret brukte vi vanligvis ikke mer enn en 30m skjøteledning. Og vi var jo tross alt "i krig".
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av MannY Vis innlegg
100 meter er nå mer enn nok. Husk at du skal (med promille) kunne finne veien til aggregatet og fylle drivstoff også. Hvis det er en liten dump i nærheten kan dere alltids bære aggregatet ned der. Er du veldig bekymret kan du kjøpe støydempingsmatter som dere kan legge over det også.

I Forsvaret brukte vi vanligvis ikke mer enn en 30m skjøteledning. Og vi var jo tross alt "i krig".
Vis hele sitatet...
og finne veien er enkelt, bare og følge etter legninga
men hvis onkel blå kommer, tar de agregatet da? pga ulovlig festing?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
og finne veien er enkelt, bare og følge etter legninga
men hvis onkel blå kommer, tar de agregatet da? pga ulovlig festing?
Vis hele sitatet...

Det tror jeg ikke de gjør. Ber dere om å pakke sammen å forlate plassen mest sannsynlig.
bruk bilforsterker
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
hva er det verste som kan skje hvis onkel blå kommer og det er en gjeng med dritengse 15-16 åringer?
De stripser dere fast og straffepuler dere, alle som en.











Sannsynligvis at de beslaglegger aggregatet/anlegget og kjører dere hjem til foreldrene deres. De over 15 kan vel belage seg på fyllearresten. I verste fall.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
det var da ikke så ille da

men jeg har tenkt og kjøpe meg det agragatet på 2000w, hvilken høytalere og forsterker anbefaler dere hvis jeg skal utnytte agregatet så mye som mulig ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
jeg vet det kan bli litt ekstremt med 2000w i en skog men
skal du ha lyd, måk på med noe PA-anlegg. Aktive er lett å få med seg, siden de har innebygd forsterker. Det og ett lite miksebord, så er du set for fyllerangel i skogen!

Kjørte forøvrig 1 topp (2x15") og 1 bunn (2x18") med et 2000w aggregat, spillte relativt høyt det.
Og for kverulanter som skal svare på det; nei, vi maxa ikke ut noen av elementene, så 2000w hold i massevis.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
hva koster et slikt PA-anlegg? og hvor tungt er det?
Her får du servert nesten alt av informasjon. Forslår at du at du søker på google selv, her har du til og med fått anbefalte dimensjoner. Og det varierer selvfølgelig hvor tungt det er- ''hvor tung er en mann?''. Men det er nok såpass at du å en kompis skal få svette bra endel timer om det skal bæres flere kilometer ut i skauen.

Kan vel legge til at på russebilen våra hadde vi en samlet effekt på rundt 4000 watt. Fire forsterkere til en subkasse( 2x10" og 1x12") også endel random diskant.

Brukte vanlige 12v bilbatteri.. hadde to stk. som vi bytta på.. vi spilte vel ca en hel dag med disse batteriene, så det er jo tilstrekkelig det. Der kan jo du spare deg litt penger.

Men skal du ha PA må du vel bruke aggregat. Og det er PA som bråker noe jævlig, men om du setter pris på litt god lyd, er vel dette noe du burde vurdere. Regn med at det koster litt penger..

Jeg har forøvrig ikke peilig, var en elektriker kompis som kobla opp alt.
hvor mye det veier er relativt, og kommer an på hvor stort du vil ha det, åssen lyd, aktiv/passiv etc. De vi hadde, veide ca. 100kg pr. kasse. men så hadde vi kassebil da, og hadde fest på en parkeringsplass... Dere skal ut i en skog? hvor langt? hvor mange er dere? aggregat eller bilbatteri?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av McVik Vis innlegg
hvor mye det veier er relativt, og kommer an på hvor stort du vil ha det, åssen lyd, aktiv/passiv etc. De vi hadde, veide ca. 100kg pr. kasse. men så hadde vi kassebil da, og hadde fest på en parkeringsplass... Dere skal ut i en skog? hvor langt? hvor mange er dere? aggregat eller bilbatteri?
Vis hele sitatet...
ja skal ut i skog, mellom 100 meter og 1 km. varierer litt og er alt fra 8 til 15 og skal mest sansynlig bruke agregat