Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3258
var ute på værre ting i kveld.hehe

12g APAN smalt i handa på meg, 33 småkutt

Dere får se bilde imorgen
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja slikt skjer når folk ikke tar dette på alvor. Flaks du ikke mista hånda. Men siden du ikke mista hånda, så kansje du mister skrekken og mister foten eller noe neste gang.

Stikkord: Forhåndsregler.

Men før jeg sier noe mere, hvordan skjedde det?
Trådstarter
30 0
Sto med driten i handa, så tente en på lunta mi uten at jeg så det, men han sa ifra med en gang, så jeg rakk ikke ta fart og kaste den bort, så pang.

Heldigvis ikke mange gram

http://i29.tinypic.com/efmef4.jpg
De skadene så stygge ut. Sprengstoffet lå i hånden når det skjedde? Eller rakk du kaste det litt?

Uansett, OT:
Jeg fikk anbefalt det trådløse systemet med 12 kanaler av Brainiac i min gamle tråd(http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...58&postcount=5). Jeg rakk egentlig aldri se ordentlig på det. Noen som har en ny link til meg? Ettersom den gamle ikke lenger er gyldig?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Liquix: Det systemet ble nettopp diskutert i "Hvordan skaffe hva?" tråden, http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...120913&page=15
Djammen: Dropp mobiltenning og lignende. Kjøp heller et system fra eBay.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Djammen Vis innlegg
Sto med driten i handa, så tente en på lunta mi uten at jeg så det, men han sa ifra med en gang, så jeg rakk ikke ta fart og kaste den bort, så pang.

Heldigvis ikke mange gram
Vis hele sitatet...
Så du hadde så kort lunte at du ikke rakk og kaste den? Og du går med folk som tenner på lunta uten at du vet det?

Ikke mange gram sier du... 12 gram? en fenghette har maks 1 gram av litt mere brisante stoffer, men forde, 12 gram. Viss du hadde holdt rundt den hadde handa din blitt ødelagt.
Rakk du kaste den litt?

Men ja, slutt med lunter sånn som dere holder på, og fiks deg litt ledning og elektrisk tenning.
Herregud, serriøst sykt at foreldre lar unger leke med sånt. Hvordan i helvete klarte du å tenne en lunte uten å se på? :O Jeg holder meg til "Fyrverkeri" pyroteknikk og er glad for det
Trådstarter
30 0
Jeg kasta den ikke en cm , ja han viste ikke hva det var han vettu,, og jeg holdt helt i bunnen på hylsa, og APANen lå på toppen, hadde lysekuler ifra fyrverkiri i bunnen så
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bruk sånn ledning med 2 ledninger inni for da kan du lage en slutta krets. Bare koble en lysbryter mellom batteriet og resten av ledningen, og trykk på knappen. Som og skru på lyset i stua.
Sitat av Bob Vis innlegg
Herregud, serriøst sykt at foreldre lar unger leke med sånt. Hvordan i helvete klarte du å tenne en lunte uten å se på? :O Jeg holder meg til "Fyrverkeri" pyroteknikk og er glad for det
Vis hele sitatet...
Som om og få 12 g flash i hånda hadde vært så mye bedre. Tror faktisk det ville vært MYE værre.

Sitat av Djammen Vis innlegg
Jeg kasta den ikke en cm , ja han viste ikke hva det var han vettu,, og jeg holdt helt i bunnen på hylsa, og APANen lå på toppen, hadde lysekuler ifra fyrverkiri i bunnen så
Vis hele sitatet...
Så ingen direkte kontakt med HE huh? Men det er litt OT. Kansje crew flytter det til egen tråd? "Djammens tragedie".
Jeg vet ikke detonasjons hastigheten på APAN, men i og med at det er snakk om HE, ville det hvert mer sannsynlig det ville gjort større skader enn flash. Som sagt vil jeg ikke utale meg om noe jeg ikke vet, men la oss ikke diskutere hva som gjør størst skade. Det jeg mente var at HE delen av pyroteknikk er mye farligere enn Fyrverkeri delen, og det kan du vel ikke motsi? Pluss at når man bruker FP, så er det generelt i få gram, og brukt som break. Det eneste unntak her er små kinaputter/bomber, og det tror jeg de fleste har sluttet å lage pga. ensformighet Jeg kritserer ikke HE, jeg bare sier at det farlig, har faktisk selv laget 20g apan
Trådstarter
30 0
Tar eltenner på di resten an APANen jeg skal fyre av fra nå av;P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja ikke en dum ide djammen Bruk stålskrubb istedefor stålull. Det er det beste sånn etter min mening.

Sitat av Bob Vis innlegg
Jeg vet ikke detonasjons hastigheten på APAN, men i og med at det er snakk om HE, ville det hvert mer sannsynlig det ville gjort større skader enn flash. Som sagt vil jeg ikke utale meg om noe jeg ikke vet, men la oss ikke diskutere hva som gjør størst skade. Det jeg mente var at HE delen av pyroteknikk er mye farligere enn Fyrverkeri delen, og det kan du vel ikke motsi? Pluss at når man bruker FP, så er det generelt i få gram, og brukt som break. Det eneste unntak her er små kinaputter/bomber, og det tror jeg de fleste har sluttet å lage pga. ensformighet Jeg kritserer ikke HE, jeg bare sier at det farlig, har faktisk selv laget 20g apan
Vis hele sitatet...
Detonasjon hastighet er ikke alt, Bob. Viss du ikke tror 12g flash hadde vært værre enn det der, så bør du begynne og regne litt på thermokjemien på Aluminium...
Skal som kontrast, nevnes at AP er entropisk.
Og HE er ikke pyroteknikk. Ikke en del av det enngang.
Skal ikke påstå at HE ikke er farligere enne fyrværkeri, men nå må du slutte og late som om APAN er PETN, og flash er spinnere.

Du sier at når man bruker FP så er det generelt i små mengder? Hva har det og si? Her snakker vi om 12 gram flash forhold til 12 gram APAN.
Er ikke HE en del av pyroteknikk? Når pyrotekniske effekter brukes i film, brukes det vel litt HE? (tenker ikke på FB-bomb). Og militær pyroteknikk? Det er vel HE det og. Industrielt bruk av pyroteknikk, til spregning av store steiner osv? Rett meg opp hvis jeg tar feil, men jeg har alltid trodd at HE var pyroteknikk. Ang. thermokjemien ved alu ville jeg tørre å påstå, at begge delene ville gjort like store skader uansett, fordi det er snakk om en hånd som holder grep rundt eksplosivet.

Jeg tror ikke jeg vil krangle mer om dette og nå går dette heftig offtopic
Jesus KRISTUS så offtopic! Dette får egen tråd.

Edit: Såderja. Nå må jeg si at det å ha så kort lunte på AP egentlig klassifiserer til Darwin. You do not have my sympathy.
Trådstarter
30 0
hehe bra bjølg

Mekka meg et par meter blackmatch nå, skal være på den sikkre siden hehe
Har du forresten skallet inn nesa på han som tente på? Det burde du virkelig gjøre.

Sitat av Bob Vis innlegg
Jeg vet ikke detonasjons hastigheten på APAN, men i og med at det er snakk om HE, ville det hvert mer sannsynlig det ville gjort større skader enn flash. Som sagt vil jeg ikke utale meg om noe jeg ikke vet, men la oss ikke diskutere hva som gjør størst skade. Det jeg mente var at HE delen av pyroteknikk er mye farligere enn Fyrverkeri delen, og det kan du vel ikke motsi? Pluss at når man bruker FP, så er det generelt i få gram, og brukt som break. Det eneste unntak her er små kinaputter/bomber, og det tror jeg de fleste har sluttet å lage pga. ensformighet Jeg kritserer ikke HE, jeg bare sier at det farlig, har faktisk selv laget 20g apan
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe, men allikevel kan pyrotekniske komposisjoner som flash skade mye mer mtp. brannskader. Som Up nevner er dekomponering av AP entropisk, så der er ikke varmen et issue. Selvfølgelig; AP er mer brisant og vil være i mer stand til å rive av fingrer/andre lemmer enn flash og annet LE.
Trådstarter
30 0
Må først bli god i handa Kan ikke gjør så mye nå:P

Men sortkrutt og vann, funker det til blackmatch eller? luntene ser helt fine ut nå som dem henger til tørk menne, hehe vetikke om di funker
Hvis du ikke har i dextrin, så blir sansynligvis luntene litt mer "smuldrete",
Men vær obs på at blackmatch ofte slenger ut masse gnister som kan brenne nokså lenge, så hvis du for eksempel har din neste ladning loddrett, og tenner, så kan gnister dette ned og lage hekkan.
Kjenner en som gjorde "loddrett lunte" tabben. Og det resulterte brannskader i handa på en.
Trådstarter
30 0
Så vann, sortkrutt og dextrrin funker fett?
Jeg ville aldri brukt blackmatch til HE, jeg bruker det ikke en gang til min 10g-flash bomber. El-tenning er vel best til HE ikke sant? Up, Bjølg, Braniac??

Anyway,,, ja, dextrin og vann er gudd, tilsett gjerne 25% alkohol (ikke pappas dyre whisky) til vannet, slik at de tørker fortere.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Bob Vis innlegg
Herregud, serriøst sykt at foreldre lar unger leke med sånt. Hvordan i helvete klarte du å tenne en lunte uten å se på? :O Jeg holder meg til "Fyrverkeri" pyroteknikk og er glad for det
Vis hele sitatet...
les så ser du koss HAN klare å tenne på ei lunte uten å se

Sitat av Djammen Vis innlegg
Sto med driten i handa, så tente en på lunta mi uten at jeg så det, men han sa ifra med en gang, så jeg rakk ikke ta fart og kaste den bort, så pang.

Heldigvis ikke mange gram
Vis hele sitatet...
Trådstarter
30 0
Går helt bra med handa nå, svir litt vist jeg tar i for tunge ting
Trådstarter
30 0
Fått meget bra behandling og tatt det veldig me ro! Nå er skaden snart helt borte!

Skulle bare informere... tente på 3g igår, da brukte jeg en rakettlunte på 10 cm:P:P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Regner med det var i casing og ikke løst?
Trådstarter
30 0
Det var innepakket i et urinprøveglass
Hvorfor i all verden har du AP i et glass? Hvor dum går det ann å bli?

Jeg blir helt irritert av denne tråden. Syntes ikke akkurat at den setter WIP som noe godt forbilde.
Derfor tittelen; hva men IKKE bør gjøre med APAN. bare så det er sagt, Djammen, så mottar du ikke akkurat hyllester i denne tråden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Hvorfor i all verden har du AP i et glass? Hvor dum går det ann å bli?

Jeg blir helt irritert av denne tråden. Syntes ikke akkurat at den setter WIP som noe godt forbilde.
Vis hele sitatet...
Er tilbøyelig til å vere einig med deg, og i tillegg har vi fått brakt på bordet at AP faktisk er farlig, i tilfelle nokon skulle finne på å tvile.

Eventuelle klager over at denne tråden vart stengt kan rettast mot næraste betongvegg - med eller uten AP i handa.