Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6993
Hei!

Har planer om å lage rakett-drivstoff av krista-k, sukker, vann, sirup og iron oxide. De første tingene får jeg tak i men de siste vet jeg ikke hvor jeg kan få fatt på...

Jeg har sett endel youtube filmer når de lager dette, og de bruker Corn Syrup? (Sirup) Hvor kan jeg få fatt på dette?

Og det samme med Red Iron Oxide?

Jeg har forstått det slik at når man lager denne blandingen koker man ut alt vannet så det blir en "deig" ?

Trenger gjerne tips om denne og gjerne en oppskrift!
Sirrup kan du kjøpe i alle daglivare butikker. "Red iron oxide" aka rust er det masse info om på forumet. Tror nokk du ikke vill bli veldig fornøyd hvis du 'koker' det.
Du kan droppe de to site ekle greiene så får du noe som heter KNSU som det er mansge fine tråder om hær.
Tror denne raketten er det lureste å begynne med:

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ghlight=rakett (Brainiacs rakettguide)

Men hvis du ennå er bestemt på å lage den siste så kan jeg fortelle deg at du kan lage raketter kun med KNO3 og sukker (Dette vil du finne endel info om på linkene til andre pyrosider).
Corn syrup og rødt jernoksid er ikke det samme nei, langt i fra!
Corn syrup er ganske enkelt bare stivelse, jernoksids bestand-deler sier seg egentlig selv.
Rød jernoksyd (også kjent som hematitt) kan fås for noen tiere per kilo som keramikkråvare.
Det enkleste drivstoffet er rett og slett KNO3 og melis sikta sammen og banka/pressa i et rør. Ikke like effektivt som rcandy, men det funker og er mye mindre jobb. Her kan man også ha i noen prosent jernoksyd. Obs at dette drivstoffet er mer hygroskopisk enn rcandy.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Gruff Vis innlegg
Sirrup kan du kjøpe i alle daglivare butikker. "Red iron oxide" aka rust er det masse info om på forumet. Tror nokk du ikke vill bli veldig fornøyd hvis du 'koker' det.Du kan droppe de to site ekle greiene så får du noe som heter KNSU som det er mansge fine tråder om hær.
Vis hele sitatet...
Han snakker ikke om vanlig candy, men Rcandy som skal "kokes".

Her finner du den informasjonen du trenger:

http://www.jamesyawn.com/
Trådstarter
5 0
Jeg vet jo at jeg kan kjøpe sirup i norske butikker men hvilken sirup skal jeg kjøpe???

Men dere mener at jeg ikke trenger å tilsette sirup å Red iron oxide? Bare koke krista-k og sukker?
En venn av meg laget rakettdrivstoff av knsu med oppskriften med sirup og jernoksyd og han sier den brant mye mer effektivt for rakettmotorer enn vanlig knsu. Om det er verdt alt bryet er jo en helt annen sak.
Selv har jeg testet smeltet 65/35 kno3/sukker og kan iallefall si at det fungerer også veldig bra til rakettmotorer.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg synes det er verd det. Ikke bare prestasjonsmessig, men det er tryggere og lettere å forme. Vanlig candy stivner vel mye før du kan håntere det med fingrene og veldig raskt deretter noe som gjør det vanskelig å lade større rakettmotorer.
Må si meg enig med Anders, mye tryggere å lage, enklere å forme og også mye bedre enn vanlig KNSU. Hvis det går galt under formingen og man har en portabel stekeovn kan man jo til og med bare varme det opp igjen og gjøre det på nytt! Har prøvddet samme med KNSU og den måtte opp på en farlig høy temperatur før den begynte å smelte igjen, og jeg endte opp med noe som bare kan beskrives som dritt, siden den fortsatte å dekomponere.
Maissirup er den typen sirup du ønsker å kjøpe, har sett den under navnet Karo Cornsyrup i en Menybutikk og hvis jeg ikke husker helt galt i en Ultrabutikk også. Den er dessverre litt vanskelig å finne, men et godt alternativ er ren glukose, som man finner i de fleste større dagligvarebutikker. Begge delene fungerer strålende, men du må bruke en annen formel for å få det til å fungere bra. Dette står det nok om på Jimmy sin side så jeg forklarer ikke noe videre om det.
Hvis du bruker Krista-K eller andre salpetertyper som ikke er helt rene til Rcandy så ville jeg passe på hvis man prøver den rekrystalliserte versjonen, siden det kan være litt vanskelig å få et jevnt resultat med dette. Tror at krystallisering av salpeteren kan være på sin plass her. hvis du bruker Sugar Syrup metoden er dette ikke noe problem, og du ender bare opp med et brennstoff som er litt svakere enn den rekrystalliserte. Hvis du har en kaffekvern og en mikrobølgeovn er denne metoden absolutt anbefale, bare pass på at den kan være litt farligere enn den rekrystalliserte versjonen. Bruk Vernehansker og maske!
Til slutt vil jeg si at hvis du skal bruke dette brennstoffet i motorer som har over ca. 15- 20 mm I.D. så kan du godt droppe jernoksyden. den trengs egentlig ikke over dette hvis du har laget brennstoffet bra nok, siden du får mer enn nok kraft uten. Jernoksyden kan kanskje tas med hvis du har noe veldig tungt du skal løfte og har en sterk casing til motoren.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Må nesten få testa denne mixen en dag. Jeg har testet og lage små miniraketter med en stiv pinne av KNSU, men det stivna før jeg fikk rulla det til en stang. Hvordan blir konsistensen på denne spesielle greia.
Konsistensen på den jeg har laget, både rekrystallisert og med mikrobølgeovn har fått en konsistens som er noe mellom bolledeig og marsipandeig, men i forhold til KNSU så stivner den ikke med en gang(har faktisk opplevd at jeg kan arbeide med den i over 5 - 10 min eller lengre i noen tilfeller!), og arbeidstemperaturen er mye lavere så man slipper å få vondt i hendene. Dette gjør at man kan presse den mye bedre inn i formen enn man kan med KNSU, så man slipper å få luftbobler i kjernen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Dette høres veldig praktisk ut! Kan mann enda da stikke ett langt og hult objekt nedi for og danne core? Isåfall hadde det vært konge og få mekka seg en stjærneformet stav, og mekka stjærnecore.
Vanlig sirup er ikke det samme som corn syrup, og jeg har ikke fått det til å fungere bra. Jeg har hatt bedre erfaring med oppskriften på tri-sugar: http://www.jamesyawn.com/rcandy/nokaro.html
Trådstarter
5 0
Takk for tilbakemeldinger.

Jeg skjønner det slik at det fungerer greit å bruke krista-k så lenge man rekrystaliserer (koker) blandingen i rundt 1 time?

Ellers må jeg få fatt på noe krista-k før jeg kan få prøvd ut alt dette. Skal sjekka om ultrabutikken har denne sirupen, hva koster denne som regel?

Varmekilden min bruker gass/propan og har åpen flamme, kan dette være farlig eller går det greit visst man er forsiktig?

Sist, anbefaler dere å lage raketter ved å bruke et PVC rør med trepropper og dyse i ene enden eller å enkelt surre sølvpapir å lunte rundt en pølse av blandingen?

(Litt off-topic : På den vanlige blandingen av KNO3 og sukker, kan man knuse det til små klumper og bruke det som krutt? (Lage rørbombe av det) ??

NetZor
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av NetZor Vis innlegg
1. Jeg skjønner det slik at det fungerer greit å bruke krista-k så lenge man rekrystaliserer (koker) blandingen i rundt 1 time?

2. Varmekilden min bruker gass/propan og har åpen flamme, kan dette være farlig eller går det greit visst man er forsiktig?

3. Sist, anbefaler dere å lage raketter ved å bruke et PVC rør med trepropper og dyse i ene enden eller å enkelt surre sølvpapir å lunte rundt en pølse av blandingen?

NetZor
Vis hele sitatet...
1. Jeg tror Krista-K inneholder over 98% kaliumnitrat, så det er ikke nødvendig å rekrystallisere det. Renhetsgraden på KNO3 er ikke så kritisk.

2. Det går fint å bruke åpen flamme så lenge du kontrollerer at den har rett temperatur. Temperaturen skal være så høy at blandingen koker lett. Fordelen med en elektrisk kokeplate er jo at det er lettere å kontrollere temperaturen. Hvis du har for høy (alt) temperatur risikerer du å få alt i trynet når det har koket tørt, noe som ikke er gøy.. (snakker av erfaring)

(NB. ikke lag svartkrutt (CIA- metoden) over åpen flamme!)

3. PVC gir fæle splinter så det burde du ikke bruke i tilfelle CATO. Myke plaster som PE og HDPE kan derimot brukes. Tykke papprør er også bra. Hvis du ikke finner passende papprør kan du rulle dem selv: http://www.jamesyawn.com/rcandy/index.htm
Sitat av NetZor Vis innlegg
Takk for tilbakemeldinger.

Jeg skjønner det slik at det fungerer greit å bruke krista-k så lenge man rekrystaliserer (koker) blandingen i rundt 1 time?

Ellers må jeg få fatt på noe krista-k før jeg kan få prøvd ut alt dette. Skal sjekka om ultrabutikken har denne sirupen, hva koster denne som regel?

Varmekilden min bruker gass/propan og har åpen flamme, kan dette være farlig eller går det greit visst man er forsiktig?

Sist, anbefaler dere å lage raketter ved å bruke et PVC rør med trepropper og dyse i ene enden eller å enkelt surre sølvpapir å lunte rundt en pølse av blandingen?

(Litt off-topic : På den vanlige blandingen av KNO3 og sukker, kan man knuse det til små klumper og bruke det som krutt? (Lage rørbombe av det) ??

NetZor
Vis hele sitatet...

En metode på hvordan man krystalliserer salpeter på står her: http://www.frogfot.com/synthesis/saltpetre.html

Du trenger ikke å krystallisere salpeteren, men jeg ville absolutt anbefale det, spesiellt hvis du bruker skillet-metoden hans. Jo renere salpeter du har jo enklere er den å utføre og jo mindre problemer får du. Hvis du har en mikrobølgeovn til overs han du jo bruke Sygarsyrup metoden, og da kan du helt fint bruke Krista-K rett fra posen. Dette gjelder også KNSU, her er heller ikke renhetsgraden helt kritisk. hvis du ser på side 2 av Sugarsyrup -metoden til Jimmy vil du se at han bruker et gassapparat til å lage den, så jeg tror ikke det vil være noe stort problem å bruke den du har fra før, bare ikke varm opp salpeteren og sukkeret over flammene, siden dette kan føre til at det selvantenner, og det er DUMT.
Hvis du vil ha en stekeplate kan dette kjøpes for ikke så altfor mye på Claser'n eller Biltema, eller så kan du bruke noe jeg har tenkt litt på en stund nå som er denne: http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=133261 , som er noe lignende Jimmy bruker når han lagde Propellant-filmen her: http://www.jamesyawn.net/modelrocket...ies/index.html
denn har varmeregulator og lokk som gjør at den ikke mister varmen så lett.

sistgang jeg skjekket kostet en 470ml flaske Karo CornSyrup rundt 50 kr. dette kan jo virke ganske dyrt, men jeg tror kansjeat du kan spare noen kroner hvis du bruker Tri-sugar metoden. dette har jeg dog ikke fått regnet på enda.

ville anbefale Papprør og bentonittplugger til raketter som har opp til ca 1,5 tommer ID. utover dette ville jeg tro at det kan være lurere å bruke en hylse av KRAFTIG metall og ståldyser. Dette ville jeg anbefale at du leser mye på før du tester, og du må også ha tilgang på dreiebenk.

Håper at dette er til hjelp for deg og andre
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NetZor Vis innlegg
Takk for tilbakemeldinger.

Jeg skjønner det slik at det fungerer greit å bruke krista-k så lenge man rekrystaliserer (koker) blandingen i rundt 1 time?

Ellers må jeg få fatt på noe krista-k før jeg kan få prøvd ut alt dette. Skal sjekka om ultrabutikken har denne sirupen, hva koster denne som regel?

Varmekilden min bruker gass/propan og har åpen flamme, kan dette være farlig eller går det greit visst man er forsiktig?

Sist, anbefaler dere å lage raketter ved å bruke et PVC rør med trepropper og dyse i ene enden eller å enkelt surre sølvpapir å lunte rundt en pølse av blandingen?

(Litt off-topic : På den vanlige blandingen av KNO3 og sukker, kan man knuse det til små klumper og bruke det som krutt? (Lage rørbombe av det) ??

NetZor
Vis hele sitatet...
1. Med koker blandingen rundt 1 time høres det ut som du mener at du skal koke KNSU miksen 1 time. I såfall, det er ikke rekrystalisering.

2. Ikke bruk åpen flamme. Grei forhåndsregler når man leker med ting som kan drepe deg.

3. Det er oxyderende og ja det går an og lage rørbombe. Men det er vanskelig og "knuse" det, da det er klisjette.
Jeg har laga en del små raketter, og hvis dette er første gangen du lager rakett vil jeg anbefale å gjøre det enkelt i starten. En metode som funka bra for meg var å ta med meg noen slike røde rør som veivesenet bruker til å markere fortauskanter ol. Disse har en ID. på ca 15mm og er ikke like "sprøe" som vanlige PVC rør. De kutter du opp i ca 10cm biter. Så banker du en bunnplugg av bentonitt i hylsa som skal være ca 1 cm tjukk. Deretter smelter du KNSU i forholdet 65/35 og heller nedi hylsa så den blir full. Så venter du til den nesten har stivna før du tar en drill med ca 3-3,5mm bor på og borer inn i bentonitten, og et godt stykke inn i drivstoffet som nå er en ganske fast masse. Pass på at kjernen holder seg åpen og ikke siger sammen. Kjernen skal gå til ca 1,5cm under toppen av drivstoffet. På den måten funker drivstoffet som en topplugg i seg selv. Så stikker du lunte i, teiper på en pinne som "balanserer" motoren (hold fingeren der hvor motoren slutter og pinnen starter, da skal den balansere på fingeren din). Fyr på og løp unna
Trådstarter
5 0
Sitat av Up Vis innlegg
1. Med koker blandingen rundt 1 time høres det ut som du mener at du skal koke KNSU miksen 1 time. I såfall, det er ikke rekrystalisering.

2. Ikke bruk åpen flamme. Grei forhåndsregler når man leker med ting som kan drepe deg.

3. Det er oxyderende og ja det går an og lage rørbombe. Men det er vanskelig og "knuse" det, da det er klisjette.
Vis hele sitatet...
Hva er rekrystalisering da?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Løs KNO3 og sukker i vann, så lar man det krystaliseres. Og koke KNSU mix blir jo bare og koke det på helt vanlig måte, bare etter 1 time vil det bli svart og meget mulig borte vekk.
Du kan også tørrblande kaliumnitrat/sukker 20/11 (Dette må knuses til en talkum pulver konsistens). Da trenger du ikke smelte det bare banke det. Det funker faktisk veldig bra
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av murkas Vis innlegg
Du kan også tørrblande kaliumnitrat/sukker 20/11 (Dette må knuses til en talkum pulver konsistens). Da trenger du ikke smelte det bare banke det. Det funker faktisk veldig bra
Vis hele sitatet...
Så tilsett 2-3% vann. Så blander du i 5 minutter, så banker du det og lar det krystalisere.
Trådstarter
5 0
Up : Ser jeg kanskje har foklart litt dårlig. Men rekrystalisering er altså når man tilsetter vann i en Salpeter/sukker blanding for og koke dette til vannet har trukket ut av blandingen??
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Rekrystalisering sier seg selv! Bare tenke litt over ordet, så finner du ut
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Prøv å koke inn en løsning salt (salt + vann) og se hva som skjer. Jo, krystaller av salt kommer frem. Så kjøler du den ned og enda mer krystaller vil komme frem fordi salt er mindre løselig i vann (egentlig ikke, men vi sier det) ved lavere temperaturer. Så tar du ut krystallene og tørker de.
Det resterende vannet er bare og kaste og vil inneholde en del avfallsstoffer fra saltet som du nå ble kvitt
▼ ... over et år senere ... ▼
Hmmm, har laget mykje Rcandy her på sann ca 20min. Eg bare skrudde på full varme, ingenting som svidde seg eller noe du må bare røre godt!