Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4271
Et godt eksempel på hvor galt dette kan gå er dette:

http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article542791.ece

Det er sannsynligvis noen som har prøvd å lage en rørbombe da det står skrevet om splintskader + at jeg kjenner noen som kjenner de skadde..

For 2 år siden var det en fra nabobygda som sto og banket flash ned i et rør, dette resulterte i at hele driten gikk av og sprengte vekk hele hånda hans. Han fikk også sterkt redusert syn pga. en finger som ble sprengt av og som traff han i øyet.
Grunnen til at han banket på flashet var at han hadde gjort det før uten at noe hadde skjedd....

[COLOR="Red"]
Edit fra mod: splitta dette ut i egen tråd ettersom det nok egner seg bedre enn i tråden det sto i.[/COLOR]
skummelt det Søren Klype....Hørte det på radioen :S Tviler sterk på at flash har "flyttet" huset..Må nokk ha vert noe sterkere saker i huset.

Uansett så fikk jeg helt sjokk når jeg kjøpte 15 thundere på lørdag. De kostet 59 kroner! Hadde ikke noe valg så kjøpte alikevell :S

Thunderene var produsert av Panda og så vidt jeg vet er de ikke forskjellige som de thunderene som koster 25 kroner på europris.
Skal prøve å snuse opp hva de har brukt gjennom de skaddes bekjente som også er bekjente av meg.
Men med tanke på at de har vært i en kjeller leilighet og "mekket fyrverkeri" som det står i artikkelen på fvn.no, vil jeg tro det er snakk om et LE.
Hvis de har mekket fyrverkeri så har de sannsynligvis vært nærme bomba/sprengladningen. Hvis 4 mennesker hadde vært nærme en sprengladning med høyere brisans og kraft enn feks. flash i ein tett kjeller (sannsynligvis med betongvegger da det er en kjeller) ville det vel fått fatale konsekvenser?

Uansett om det er He eller LE så er dette en tankevekker!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om det hadde vært dynamitt, ville den mengden dynamitt med trykk nokk til og flytte på huset, være stor nokk til at alle nært bomba hadde blitt revet i mange mange biter.
1 kubbe dynamitt ville ikke dannet trykk nokk alene, men kunne fint drept de nært.
Om man skulle skalert det opp, så hadde folka blitt aldeles knust.
Jeg gjetter også fyrværkeri/rørbombe.
Hmm, hørte også om disse. Håper ikke det er noen her inne eller noen jeg kjenner.

Jeg ser politiet misstenker dynamitt, men vet ikke jeg. Skulle tro det var noe mer enn et par raketter eller så.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ingenting flytter mer på ting enn svartkrutt/flash. Vil tro ren HE hadde revet alt i stykker.
Sitat av verto Vis innlegg
Hmm, hørte også om disse. Håper ikke det er noen her inne eller noen jeg kjenner.

Jeg ser politiet misstenker dynamitt, men vet ikke jeg. Skulle tro det var noe mer enn et par raketter eller så.
Vis hele sitatet...


Husker dere tråden her inne på forumet der det var noen på Flekkerøy i nærheten av krisiansand som sprengte et busskur?
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ht=flekker%F8y

Der sier politet dette:

Politiet vet foreløpig ikke om det er blitt brukt dynamitt i forbindelse med sprengningen.

- Det er brukt ett eller annet sprenglegeme, mer er det umulig å si, sier Steinsland.

Når flere av oss her inne kunne konsdatere at dette var fyrverkerikrutt så stiller jeg meg meget tvilende til politiets utsagn også i saken vi har diskutert tidligere i dag.
Har også hatt en god del med politiet å gjøre selv hvor jeg har fått erfare at de ikke har like god peiling på ting som de prøver å gi uttrykk for.
Ja sant det, tror nok at mengden HE som skal til for å "flytte på huset" hadde gitt personene større skade, spesielt indre skader på organer osv.

En svartkruttbombe kan virke sansynlig, men tror ikke dette er vanlig fyrverkeri.
I så fal har de åpnet det og samlet sammen kruttet til en bombe.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ble litt skremt da jeg hørte dette. Hadde nettopp kommet opp fra kjelleren etter å ha slengt sammen en 4" tiger tail. Men på nyhetene sa de at huset "hadde løsnet fra grunnmuren", da må det i så fall ha vært en enorm svartkruttbombe. Det sier seg nesten selv at kjøpefyrverkeri var involvert, nå som vi er så nærme nyttår, og salget er i full gang.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av verto Vis innlegg
Ja sant det, tror nok at mengden HE som skal til for å "flytte på huset" hadde gitt personene større skade, spesielt indre skader på organer osv.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, men jeg kan love deg at det hadde vært like mye indre skader og ytre skader :P
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Ingenting flytter mer på ting enn svartkrutt/flash. Vil tro ren HE hadde revet alt i stykker.
Vis hele sitatet...
Riktig. Det som har noe og si på om ting flytter seg er trykk. HE hadde nokk knust en del i ground zero og ellers på huset om det hadde vært nokk trykk til og flytte huset.
Mine gjettninger er totalt ubrisante stoffer. Fyrværkeribombe ftw.
EDIT: Og vinduene ekke knust engang. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/30/522511.html
Ante meg at denne saken ville dukke opp her..
Håper virkelig ikke at det skjedde med noen medlemmer her..

Anngående det med grunnmuren - hvis eksplosjonen var sterk nok til å fysisk flytt huset må det selvfølgelig ha hvert noe mer enn bare noen demontert kommersielle raketter..
Men hadde det hvert HE hadde nok folka inne i den kjelleren blitt ommdannet til kjøttdeig..
Så tviler på dynamitt.. En svær rørbombe derimot... De snakket jo om splintskader.
Men jeg finner det enda utrolig at eksplosjonen kan ha flyttet på hustets grunnmur uten å lage kjøttdeig av folka inni..

Jeg tipper også rørbombe med krutt fra batterier eller lignende, men stusser på nevnte.

Edit: forsto litt mer nå UP, leste ikke godt nok først
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan hende at de har demontert raketter og batterier, og har samlet liksom 3 kilo krutt, og så har noe bynt og brenne, folka har kommet seg litt unna, så har kruttet tatt fyr. Tipper en stor mengde krutt kan ha dannet nokk trykk til og løfte huset litt, uten og knuse gud og værmann.
Det er gangske garantert at det er demontert fyrverkeri ja. Det er ikke en gang nødvendig at det var pakket in en gang. Jeg ser for meg at de hadde demonterte noen raketter, så samlet de kruttet i en liten beholder. Krutte må ha anntent, og trykket i rommet hadde fått veggene til å bevege seg av grunnmuren.
Hvor rommet i seg selv fungerte som en beholder til trykket, som en papphylse i en bombe.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Det er gangske garantert at det er demontert fyrverkeri ja. Det er ikke en gang nødvendig at det var pakket in en gang. Jeg ser for meg at de hadde demonterte noen raketter, så samlet de kruttet i en liten beholder. Krutte må ha anntent, og trykket i rommet hadde fått veggene til å bevege seg av grunnmuren.
Hvor rommet i seg selv fungerte som en beholder til trykket, som en papphylse i en bombe.
Vis hele sitatet...
Det jeg også tror. Viss de hadde pakket det inn i noe solid ville det plutselig blitt mere knusende, og det hadde fort blitt kjøttdeig av dem.

EDIT: Og se her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/30/522511.html

"Ifølge akuttmottaket ved Stavanger universitetssjukehus (SUS) opereres en 26-åring med «alvorlige beinskader» i kveld, mens en 24-åring med «alvorlige brannskader» ligger til undersøkelse."

Dynamitt ville totalt ødelagt kroppstrukturen om de var nært nokk til og få alvorlige brannskader.

Enda en edit: HE med lite kraft, som tillater dem og være nærmere uten og knuses, og da skades av varme, har jo lite kraft fordi det er lite energi i stoffet. Energien frigjøres exotermt, med andre ord da ville det ikke hatt noe og si på stoffet. La oss si stoffer med lav slagkraft, f.eks thermobariske sprengstoffer, med extremt mye varme for og gi dem brannskadene. Varmen danner jo trykk og da ville de igjen blitt drept/knust før varmen har så mye og si på huden.
Det kan også hende at "flyttet fra grunnmuren" høres litt mer drastisk ut en det er. Huset trenger ikke å ha beveget seg mye før en slik uttalelse kommer ut for å skremme folk.

Vil tro de opererte med en ganske stor mengde krutt.
Fattern sa noe om at "spesialistene" ikke ville ut med hvilke eksplosiver som var brukt, men han fikk noen hint om at det var snakk om dynamitt osv. Men feks. etter å ha lest her virker det veldig usannsynlig..
Så har noen hørt noe? Og dessuten har jeg lest så mye forskjellig - noen sier at han ene mistet benet, andre sier at benet bare er alvorlig skadet.. Igjen: har dere hørt noe?
Media er å bli gal av..
media har blåst dette opp til en skremsel sak og ja det funker! (sikkert mye tull, og hver avis dikter litt videre på saken for å få den til å høre mer skummel ut...)

Far har ryddet vekk luft bomber,kno3, kull, og små svovel rester samt møllen min. Sier jeg ikke får lov mer :S Håper det er midlertidig...
Noen ideer på hvordan overtale han til å gi alt tilbake?

Uansett så hvis det media sier er rett så har de holdt på med pyro i mange år og da er det rimelig stor sjanse for at de er på dette forumet.
Fant ut at dette var ca. 30 batterier som var delt opp.
Vet ikke om dette er sant, men var hvertfall det en av de skadde hadde forklart til en venn av meg.
Sitat av Bombfreak Vis innlegg
media har blåst dette opp til en skremsel sak og ja det funker! (sikkert mye tull, og hver avis dikter litt videre på saken for å få den til å høre mer skummel ut...)

Far har ryddet vekk luft bomber,kno3, kull, og små svovel rester samt møllen min. Sier jeg ikke får lov mer :S Håper det er midlertidig...
Noen ideer på hvordan overtale han til å gi alt tilbake?

Uansett så hvis det media sier er rett så har de holdt på med pyro i mange år og da er det rimelig stor sjanse for at de er på dette forumet.
Vis hele sitatet...
Prøv å si at du bare holder deg til papphylser og polumnaer når du lager bomber.
Dessuten kan du si at du bare mekker små mengder BP og kno3, aldri nok til å sprenge kjelleren til helvette.. Dessuten må du si at du er ytters forsiktig og at du alltid bruker briller og hansker osv..
Hjelper sikkert ikke, men du må jo prøve..
eg gjør alt det du sa...mekker bare 200g om ganger...
De er bare altfor overbeskyttende :S (det e jo ein meining i det, men live e jo kje verdt å leva uden å ta någen sjanser)

Han har til og med stoppet thunder demontering :S

Men men det er jo ikke deres problem :P

Tilbake til topic:
Synes det er veldig merkelig når mediene sier flere forskjellige ting. Noen sier det var alvorlige brannskader på foten, noen sier han mistet foten og andre sier alvorlige splint skader.

Det at grunnmuren har beveget på seg tror jeg neppe på...Det må ha vert sinnsykt mye svart krutt for å lage så mye trykk i en kjeller. (kjeller rom pleier å være store)

Så mye krutt ville kostet ekstremt mye hvis det var fra fyrverkeri (tror ikke kruttet er hjemmelaget fordi det tilfeldigvis sjedde dagen etter fyrverkeri salget)
Sitat av Bombfreak Vis innlegg
eg gjør alt det du sa...mekker bare 200g om ganger...
De er bare altfor overbeskyttende :S (det e jo ein meining i det, men live e jo kje verdt å leva uden å ta någen sjanser)
Vis hele sitatet...
Synd

Anngående det med media - jeg er helt enig.
De sier forskjellige ting hele veien slik at folk skal se oppskriftene. Profitt er det eneste de tenker.
Ofte Propaganda og bullshit fra ende til annen.
Har ikke orket å lese hele tråden, men skitt au. Det er samme ulla hver nyttårsaften/dagene som følger, altså at noen klarer å nuke seg selv takket være fraværende folkevett. Denne gangen klarte da altså folk oppi tjueåra å gjøre det. Når man flytter huset av grunnmuren går man liksom fordbi punktet "eksperimentering" og "modifisering av fyrverkeri" og mer over til "Hei vi er idioter som lagrer store mengder krutt og dynamitt helt uansvarlig!"

Jeg elsker Charles Darwin.
Charles Darwin FTW!

Ja dettte kalles idioti! Og ikke var di 12 åringer heller, men godt voksne mennesker!

BTW tror noen sendte opp noe som var rundt 6" nettopp i Stavanger? Noen som føler seg skyldige? (den fylte hele himmelen jo!)
Så du bor i Stavanger... O.o

Det var på Tjensvoll :P

Hørte på nyhetene at det var svartkrutt som ble brukt. (de sa også at de hadde tatt ut kruttet fra batterier. Og batterier innholder en god del flash også..., føler politiet ikke har peiling)

Men tror ikke jeg skal stole på mediene...(mistet tilliten til medier mange år siden, de redigerer ting på det groveste...Det eneste di må bry seg om er "VærVarsomPlakaten" og den er ikke så altfor streng...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
I slutten av desember i fjor ble det diskutert heftig her på forumet angående den saken hvor et hus hadde blitt rasert av en eller annen type sprengstoff.

Vennligst la meg friske opp hukommelsen deres litt:

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...hlight=sprengt

Dette er hva som ble skrevet i dagens nettutgave av www.avisenagder.no:

http://avisenagder.no/artikkel.asp?Artid=6512



Tenkte bare at det ville være interessant for noen å lese denne saken.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
"De er straffet for modifisering av fyrverkeri"
Haha! Straffen for og modifisere fyrværkeri er høyere enn og lage HE...

"Det var fullstendig kaotisk inne. Jeg vet ikke hva som forårsaket dette, men blir overrasket om dette ikke er mer enn vanlig fyrverkeri, sa Skåland.
Og det var det."

Vell, synes tydelig de skrev at det bare var fyrværkeri... I store mengder da selvfølgelig...
En ting er værtfall sikkert... HE ville lagd kjøttdeig av folka.
Viss man ser på den ene lille forsida fra tidligere, etter det skjedde, så står det "Dynamitt-bombe flyttet hele huset...
Ja, nå skal vi snart se hvordan straffen på å lage HE blir ,Up, så kan vi sammenligne.

Er ikke lenge til jeg blir straffet for å ha laget en bombe som bestod av ca. 5kg APAN.
Akkurat når straffen inntreffer vet jeg ikke, men jeg kan oppdatere dere på saken når jeg vet noe mer.

Blir meget spennende å se hvilken reaksjon ordensmyndighetene finner passende for meg.
Very Important Pyrotechnician
Interessant. Hvordan og hvorfor ble du tatt? Angitt, fersken eller mistanke? Behøver ikke gå i detaljer her hvis saken er under behandling da.
Men lykke til uansett!

Liten kommentar til saken denne tråden egentlig handlet om, montro om det er Svea eller Festival som selger disse "dynamitt-bombene"...
Jeg ble rett og slett angitt. Kan fortelle resten etter at saken har vært oppe i retten.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Påstanden ble på 5 måneder ubetinget fengsel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
5 måneder for et par kg HE er drøyt, mtp. straffenivået for m.a. ulovlige våpen, som første gang stortsett ligger på bøter og betinga fengsel... Og eg vil hevde at våpen har minst like stort skadepotensiale.
Utvilsomt. Er en grunn til at skolemassakrer utføres med håndvåpen og ikke HE, selv om det er lettere tilgjengelig. Håper og tror at advokaten din får redusert den straffen en god del, med mindre de også får knyttet eksplosivene dine opp mot ødeleggelser e.l
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ;1303081
Husker dere tråden her inne på forumet der det var noen på Flekkerøy i nærheten av krisiansand som sprengte et busskur?
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ht=flekker%F8y

Der sier politet dette:

Politiet vet foreløpig ikke om det er blitt brukt dynamitt i forbindelse med sprengningen.

- Det er brukt ett eller annet sprenglegeme, mer er det umulig å si, sier Steinsland.

Når flere av oss her inne kunne konsdatere at dette var fyrverkerikrutt så stiller jeg meg meget tvilende til politiets utsagn også i saken vi har diskutert tidligere i dag.
Har også hatt en god del med politiet å gjøre selv hvor jeg har fått erfare at de ikke har like god peiling på ting som de prøver å gi uttrykk for.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner gjerningsmennene veldig godt. Det var bare krutt fra diverse fyrverkeri som var puttet oppi ei hallanne-liter flaske. den andre bomba var forøvrig ei Voss flakse av glass som forklarer splintene.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Glassflaske er livsfarlig! Bare si det til dem... Egentlig tipper jeg du kjenner gjerningsmennene veldig godt på samme måte jeg kjenner "Gutt 15"
Bombfreak!
Så mye krutt ville kostet ekstremt mye hvis det var fra fyrverkeri (tror ikke kruttet er hjemmelaget fordi det tilfeldigvis sjedde dagen etter fyrverkeri salget)


du kan få tak i 10kg krutt for under en 1000lapp. hvis du er aktiv i skyttermiljø, eller skjenner noen får du enkelte tak i mye. kosert ca 60kr for 500gr. hvordan tror du mange i skyttermijlø har hatt noen STORE ulykker med hjemmelading. egentlig lagde de bomber. Så det er ikke så dyrt for storen mengder
Dette var demontert og modifisert fyrverkeri. Jeg kjenner noen bekjente av de forulykkede. Disse har bekreftet dette ovenfor meg.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av atos90 Vis innlegg
du kan få tak i 10kg krutt for under en 1000lapp. hvis du er aktiv i skyttermiljø, eller skjenner noen får du enkelte tak i mye. kosert ca 60kr for 500gr. hvordan tror du mange i skyttermijlø har hatt noen STORE ulykker med hjemmelading. egentlig lagde de bomber. Så det er ikke så dyrt for storen mengder
Vis hele sitatet...
Hva slags skytterlag er du medlem i som får så billig krutt? Og hva slags skytterlag er du med i som selger krutt egnet til å lage eksplosjoner? Og. Hvilken planet er det du kommer fra som det skjer store ulykker i forbindelse med hjemmelading på? Jeg har aldri - ikke noensinne - hørt om én eneste ulykke i forbindelse med hjemmelading.