Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1892
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Noen som vet om noen firmaer, helst i Oslo som kan ordne med og fyre opp fyrverkeri i spesielle anledninger som firmafester, ball, bryllup osv…?

Og hva skal til for å få kjøpt fyrverkeri i for eksempel den Svea-butikken i Oslo sentrum og fyre opp lovelig?
Noen spesielle kurs man må ta? Tillatelse fra for eksempel brannvesen, politi? Om noen hadde noe info om dette hadde det vært nydelig!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Med tillatelse fra purk og brannvesen, til spesiel annledning som 50 årsdag eller bryllup, så får man vell låv og handle vanlig klasse 3 hos svea f.eks.
Står noe om det på sida dems tror jeg.
Og om du har tatt klasse 4 kurs, kan du sikkert få litt skikkelig fyrværkeri.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Noen som vet om noen firmaer, helst i Oslo som kan ordne med og fyre opp fyrverkeri i spesielle anledninger som firmafester, ball, bryllup osv…?

Og hva skal til for å få kjøpt fyrverkeri i for eksempel den Svea-butikken i Oslo sentrum og fyre opp lovelig?
Noen spesielle kurs man må ta? Tillatelse fra for eksempel brannvesen, politi? Om noen hadde noe info om dette hadde det vært nydelig!
Vis hele sitatet...
Ta sveas kl. 4 kurs, så kan du kjøpe fyrverkeri hele året! Men før du kjøper så må du få tillatelse av brannvesenet. Dette lærer du når du tar kl. 4 kurset
Aldersgrense på disse kursene er vel 18 år? Og er det noen som har peiling på prisene på kursene og eventuelt hvor man kan ta de?
Tror jeg skal gjennomføre kursene en gang. Om ikke fyrverkeri er helt ulovlig før den tiden
Sitat av Liquix Vis innlegg
Aldersgrense på disse kursene er vel 18 år? Og er det noen som har peiling på prisene på kursene og eventuelt hvor man kan ta de?
Tror jeg skal gjennomføre kursene en gang. Om ikke fyrverkeri er helt ulovlig før den tiden
Vis hele sitatet...
Du må være 18 år ja. Det koster 1250kr, iallfall i Stavanger.
Og for 1250kr, hvilken klasse på kurset får man da?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Må nevnes at ALL oppskytning av fyrverkeri utenom nyttårsperioden krever tillatelse fra DSB (klasse IV eller ei). Helårseffekter som stjerneskudd, partypoppers ol. er de eneste unndtakene.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Feil, du må søke brannvesen og politi.
▼ ... over et år senere ... ▼
For man ta et sånt kurs eller tilatelse fra brannvesen og politi hvis man har fått seg inn på politiregisteret eller vitnemålet?

Her er det snakk om en hjemmelagd røykbombe fyrt inne i en gymgarderobe?

MVH Olsen
Sitat av OlsenNybegynner Vis innlegg
For man ta et sånt kurs eller tilatelse fra brannvesen og politi hvis man har fått seg inn på politiregisteret eller vitnemålet?

Her er det snakk om en hjemmelagd røykbombe fyrt inne i en gymgarderobe?

MVH Olsen
Vis hele sitatet...
Selve kurset kan jeg garantere deg at du får ta, uansett merknad. Jeg har selv tatt kurset til Svea, og det gjøres ingen sjekk av dem. Fra deres side er du kun en potensiell kunde!

Det er vel en teoretisk sjanse for at Politi vil sjekke deg opp når du leverer inn en eventuell søknad for oppskytning. Det er kanskje litt av vitsen med hele søknadssystemet.
Sitat av OlsenNybegynner Vis innlegg
For man ta et sånt kurs eller tilatelse fra brannvesen og politi hvis man har fått seg inn på politiregisteret eller vitnemålet?

Her er det snakk om en hjemmelagd røykbombe fyrt inne i en gymgarderobe?

MVH Olsen
Vis hele sitatet...
Jeg tar meg friheten til å spørre hvor gammel du er?
Basert på måten du skriver høres du ut som en gutt på maks 16 år, og har enda ikke lært å skrive skikkelig, eventuelt har du lese og skrivevansker. Så noe innerst inne sir meg at du enda har et par år til du kan ta disse kursene uansett
Fant dette i en annen tråd:

Sitat av OlsenNybegynner Vis innlegg
Hei!
Jeg er 14 år og er ny innen pyroteknikk.
Vis hele sitatet...
Sitat av OlsenNybegynner Vis innlegg
For man ta et sånt kurs eller tilatelse fra brannvesen og politi hvis man har fått seg inn på politiregisteret eller vitnemålet?

Her er det snakk om en hjemmelagd røykbombe fyrt inne i en gymgarderobe?

MVH Olsen
Vis hele sitatet...
Om den røykbomba var den første pyrotekniske artikkelen du noen gang har lagd og fyrt opp. Som du fyrte opp inne på skolen og ble tatt for, så bør du ihvertfall vente til du er 18 og har et slikt kurs før du prøver deg på noe mer. Evt vurdere å droppe det helt.