Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3698
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Noen som har erfaring med nitroparis? De selger til Norge, men jeg er ikke sikker på om de har en minstebestillinsgrense. De har mildt sagt jævlig gode priser! kaliumperklorat til 2.30 $ per kilo
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Vet om folk som har bestilt, men du må bestille bulk.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Vet om folk som har bestilt, men du må bestille bulk.
Vis hele sitatet...
Hvis en del folk fra WIP hadde gått sammen, så kunne det blitt spleisepakke
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ingen dårlig ide! Hvis noen andre bestiller, er jeg med jeg.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Hvis en del folk fra WIP hadde gått sammen, så kunne det blitt spleisepakke
Vis hele sitatet...
Jeg er definitivt med! Men noen som aner hvor mye man må bestille? Hvis ikke kan jeg sende mail til dem?

Hvis prisen er riktig, kan du jo bestille rimelig mye perklorat uten at det går ut over lommeboka

PS. hvis det er noen som ønsker en oversatt liste av produktene deres, kan jeg sende det. De fleste kjemikalene kan man gjette seg fram til selv, men noen er litt værre
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det er ingen minimumsgrense, men frakten starter på ca 200 euro, og stiger veldig sakte, så det er like greit å bestille mye.
De sender ikke oksidanter og fuel i samme sending.
Frakten tar ca 2 uker.

Ja, det hadde jeg nesten glemt... de selger kun til registrert firma, ikke privatpersoner!
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Bang Vis innlegg
Ja, det hadde jeg nesten glemt... de selger kun til registrert firma, ikke privatpersoner!
Vis hele sitatet...
DER kom det! Var bare det som manglet
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bang Vis innlegg
Det er ingen minimumsgrense, men frakten starter på ca 200 euro, og stiger veldig sakte, så det er like greit å bestille mye.
De sender ikke oksidanter og fuel i samme sending.
Frakten tar ca 2 uker.

Ja, det hadde jeg nesten glemt... de selger kun til registrert firma, ikke privatpersoner!
Vis hele sitatet...
Der ja! Blandet firma og bulk.. Er jo mulig hvis noen eier et firma.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Er vel strengt tatt bare å opprette et firma i brønnøysundregistrene. Koster ingenting. 200 euro frakt gir dog fort litt dyrt perklorat med mindre man bestiller enorme mengder.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Tjah. Er vel strengt tatt bare å opprette et firma i brønnøysundregistrene. Koster ingenting. 200 euro frakt gir dog fort litt dyrt perklorat med mindre man bestiller enorme mengder.
Vis hele sitatet...
der tar du faktisk feil. Hvis vi kjøper 50 kg perklorat tilsammen noe som kanskje til og med er lite, vil det inkludert frakt koste ca. 43 kr kg. er ikke så værst det.

Men er det ikke vanskeligere enn å opprette et firma? Høres nesten for enkelt ut. :P
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Tjah. Er vel strengt tatt bare å opprette et firma i brønnøysundregistrene. Koster ingenting. 200 euro frakt gir dog fort litt dyrt perklorat med mindre man bestiller enorme mengder.
Vis hele sitatet...
Jeg mener da virkelig man må kunne vise fram dokumentert inntekt på 30 000 på et år for å kunne stifte firma?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Jeg mener da virkelig man må kunne vise fram dokumentert inntekt på 30 000 på et år for å kunne stifte firma?
Vis hele sitatet...
Kun om du vil ha det inn i MVA-registeret, men det er det ingen grunn til.

Du trenger in fact ikkje ha ei krone i omsetning for å ha et firma.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg er med å spleise på en bestilling jeg!
Bare å registrere seg i enhetsregisteret som er gratis (må være over 18 år) så får man org. nummer og kan bestille kjemikalier, domener og andre ting på de nettsider som krever det. Har nettopp mottatt en stor konvolutt fra berrg hvor jeg har fått mye info om dette.

Thoryllo
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg er med. Vil lage ett par stjerner til nyttår
Jeg er gjerne med på et par kilo også!
Ja, faen heller. Får vel prøve meg på noe pyro og ikke bare HE jeg også. Blir det bestilling er jeg down.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ja, begynn med pyro, Bjølg!
Er vel med på litt perk jeg også. Kanskje vi bør åpne en ny tråd hvis det blir noe av.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Damn! Felles Nyttårsinnkjøp på WIP er heftige greier. Hvor mange kilo blir det til sammen da?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om prisen blir grei er jeg sikkert med på noen kilo jeg og
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Nåh..så skal varene sendes videre til hver enkelt. Norgespakken egenemballert koster 125kr fra 0-10kg.

Alle bor ikke på samme sted vet dere.
Så det kan bli litt penger.
Et spørsmål. Jeg sendte melding til svenskakemi for to uker og en dag siden (søndag) og har enda ikke fått svar. Noen som vet hvor lang tid det skal ta?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Jeg har fått tak i prislisten til nitroparis nå.

Her er noen av prisene:
Kaliumperklorat: 1,96 E kg
bariumnitrat: 2,80 E kg
strontsiumnitrat: 4,70 E kg

Miniumumbestilling 25 kg per oksidant.

Jeg tok bare med de vanligste oksidantene (med unntak av kaliumnitrat) siden Bang sa de ikke sender oksidanter og fuel i samme sending.

Hvis vi er 8 som bestiller, ligger frakten på litt under 200 kr per person+ Norgespakke.

Bare for å gi et intrykk av hvor billig det er kan jeg si at 5 kg perklorat fra keten koster 738 kr + frakt (vet ikke hvor mye han tar i frakt)

5 kilo perklorat fra nitroparis inkludert(!) frakt både fra nitroparis og norgespakke (opptil 10 kg) koster 401 kr!!
Prisen gjelder hvis vi er 8 som bestiller.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Husk at speditøren også skal ha ca kr. 1000 for fortolling, advisering, porto osv..

Prisen på 200 eur er til Oslo, og jeg vet at det blir mye dyrere om det bestilles til en småby.
Frakten var nesten det dobbelte ved levering til Sarpsborg.
En godt beryktet person her på WIP, som tilfeldigvis bodde i oslo området kunne jo tatt på seg ansvaret til å få det sendt dit. Så sender han det videre derfra til alle oss?

Om ikke kan vi leie en billig polakk og be ham kjøre det rundtom
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bang Vis innlegg
Husk at speditøren også skal ha ca kr. 1000 for fortolling, advisering, porto osv..

Prisen på 200 eur er til Oslo, og jeg vet at det blir mye dyrere om det bestilles til en småby.
Frakten var nesten det dobbelte ved levering til Sarpsborg.
Vis hele sitatet...
Tenker du da at han selv skal ha 1000kr i fortolling og så kommer tollvesenets 25% oppå der igjen?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Varens verdi + frakt er gjenstand for 25% MVA. I tillegg kommer speditørens omkostninger.
Ved min siste bestilling så regnestykket slik ut:
Advisering kr. 93
Fortolling kr. 505
Porto/papir/tele kr. 52
Omk. ved dagsoppgjør kr. 250
Vareavgift/ISPS kr 70

Dette altså i tillegg til MVA

Det lønner seg dermed å ta i litt skikkelig når man bestiller derfra.

Ang det med godt beryktet Osloborger som kan ta på seg oppgaven, så kjenner ihvertfall ikke jeg til noen som er villig til å forsyne gud og hvermann med pyrokjemikalier, eller å sende farlig gods i norgespakker.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bang Vis innlegg
Varens verdi + frakt er gjenstand for 25% MVA. I tillegg kommer speditørens omkostninger.
Ved min siste bestilling så regnestykket slik ut:
Advisering kr. 93
Fortolling kr. 505
Porto/papir/tele kr. 52
Omk. ved dagsoppgjør kr. 250
Vareavgift/ISPS kr 70

Dette altså i tillegg til MVA

Det lønner seg dermed å ta i litt skikkelig når man bestiller derfra.

Ang det med godt beryktet Osloborger som kan ta på seg oppgaven, så kjenner ihvertfall ikke jeg til noen som er villig til å forsyne gud og hvermann med pyrokjemikalier, eller å sende farlig gods i norgespakker.
Vis hele sitatet...
Så det er 25% moms verdien av varene og frakten til sammen?

Er det mulig at alle som kanskje ønsker å bestille hvis prisen blir grei, lister opp det det vil ha slik at vi kan se om det lønner seg?
Dette begynner å virke jævlig ulønnsomt når man må opp i så rimelig heftige mengder (som jeg tviler noen her trenger) at andre leverandører kan konkurrere.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Dette begynner å virke jævlig ulønnsomt når man må opp i så rimelig heftige mengder (som jeg tviler noen her trenger) at andre leverandører kan konkurrere.
Vis hele sitatet...
Ikke for å virke påståelig eller noe sånt, men utifra det jeg har regnet ut så er jeg sikker på at man sparer mye på det i forhold til andre leverandører likevel.

Men det vil jo selvfølgelig ikke lønne seg å kjøpe et par kilo lengre. Det er frakt osv. som koster, så det er like greit å kjøpe endel kg.

Perklorat går det fort endel av i pyroteknikk så det er jo ingen ulempe å ha litt liggende så du slipper å tenke på det en stund

frakt,moms (av frakt og kjemikaler), norgespakker, og speditørens omkostninger kommer på 528 kr per person hvis vi er 8 som bestiller. Så kan du tenke deg at 10 kg perklorat bare koster 150 kr. 678 kr er faktisk ikke så værst for 10 kg perklorat.

Det største problemet er vel å få opprettet et firma og det å få sendt det fra Oslo og videre.

E
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Frakt og MVA vil man få uansett hvor man handler. Greia med Nitroparis er at frakt og spedisjonsomkostninger ligger forholdsvis høyt hvis en tenker 25 kg, men når man sier 300 kg, så ser regnestykket straks annerledes ut.
Grovt regnet kan man si at det koster kr. 2400 å få et parti hjem, nesten 100 kr/ kg ved småbestillinger, men bare 8 kr/kg når man tar i litt...
Det finnes ikke en forhandler i verden som slår den fraktprisen.
En annen ting å legge merke til, er at dette er lovlig, mens den praksis Keten driver, som sender oksidanter og fuel i samme postpakke, ikke er det.

Flere av mine bestillinger fra utlandet har blitt stoppet i tollen for sjekk, og jeg kan love det hadde blitt bråk om innholdet hadde vært i strid med postens regler.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Tror jeg satser på å bestille en ladning selv, om et par år.
Er ganske sikker på at det går fint å sende KClO4 med norgespakke så lenge det er riktig emballert og merket. Sendte 10kg KNO3 (Smartpost) for ikke så lenge siden, helt lovlig. Men å sende til så mange personer du ikke aner hvem er er nok en dårlig ide.
Må nok desverre si meg enig med Pyro_Anders. Det blir alt for mye stress for en enkeltperson til å ta ansvar for. Dessuten står det for mye penger på spill, og om noe skulle gå gale så, ja, det hadde vært dumt.
Flyttet postene ang. Nitroparis til en egen tråd, da det ble en diskusjon over tre sider av tråden.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss en fyr mottar alt, kan han dele i 4 og sende til 3 andre, så kan litt forskjellige folk sende rundt.
Vel, virker som det blir litt vanskelig. Men viss alt ordner seg er jeg med.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Up Vis innlegg
Viss en fyr mottar alt, kan han dele i 4 og sende til 3 andre, så kan litt forskjellige folk sende rundt.
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje det.

Men hvis det er noen i Oslo- området eller noen som har mulighet til å hente kjemikalene dersom ønsker bestilling, så er jeg med på det . Er ikke noe stress med bestilling for meg akkurat nå heller, så jeg kan gjerne vente en stund .
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Samme her. Har både perklorat, barium-og strontiumnitrater så det holder til nyttår og vel så det.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Hvis det er noen i Oslo med bilsertifikat og kan kjøre rundt i Norge med pakkene hadde det vært topp!
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Hvis det er noen i Oslo med bilsertifikat og kan kjøre rundt i Norge med pakkene hadde det vært topp!
Vis hele sitatet...
Du kan vel selv påta deg ansvaret å kjøre rundt i norge for å levere kjemikalier? Tenk deg all leitingen, all pakkingen, all tiden som hadde gått med på å bare få tingene inn i bilen. Det der går nok ikke, med mindre føreren får gullbetalt for arbeidet.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Du kan vel selv påta deg ansvaret å kjøre rundt i norge for å levere kjemikalier? Tenk deg all leitingen, all pakkingen, all tiden som hadde gått med på å bare få tingene inn i bilen. Det der går nok ikke, med mindre føreren får gullbetalt for arbeidet.
Vis hele sitatet...
Håper du tok det som en spøk da
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Noen som vet hva slags regler som gjelder ved innførsel av kjemikalier til Norge fra Sverige med bil? Er det ulovlig å imporere giftige eller oksiderende kjemikalier eller noe sånt?

Nitroparis kan nemlig sende både oksidanter og fuel i samme sending til sverige Det gir jo økt lønnsomhet. Er det noen som vet om man kan bestille pakken rett til et postkontor eller noe sånt? Eller må man ha en adresse i Sverige?

takk for svar :
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Ingen av de vanlige pyrokjemikaliene er underlagt restriksjoner, dette kan du sjekke på toll.no.
Jeg syns det høres underlig ut at de kan sende det sammen til Sverige. Grunnen jeg fikk oppgitt, var at det var farlig gods, og at fraktfirmaet ikke godtok det.
Destinasjonen skulle være likegyldig.
MgAl kunne faktisk ikke sendes sammen med noe annet, men det omgikk de elegant ved å kalle det Al..

Kjemikalier sendes ikke med posten, de bruker Spain TIR og den norske samarbeidspartneren Nortrail, så nei, du kan ikke hente varene på posten.

Det er godt mulig at du kan be dem sende til en transportsentral i f. eks. Göteborg, og så hente det selv der.
Jeg foreslår at du sender de en mail, og legger ut svaret her.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bang Vis innlegg
Ingen av de vanlige pyrokjemikaliene er underlagt restriksjoner, dette kan du sjekke på toll.no.
Jeg syns det høres underlig ut at de kan sende det sammen til Sverige. Grunnen jeg fikk oppgitt, var at det var farlig gods, og at fraktfirmaet ikke godtok det.
Destinasjonen skulle være likegyldig.
MgAl kunne faktisk ikke sendes sammen med noe annet, men det omgikk de elegant ved å kalle det Al..

Kjemikalier sendes ikke med posten, de bruker Spain TIR og den norske samarbeidspartneren Nortrail, så nei, du kan ikke hente varene på posten.

Det er godt mulig at du kan be dem sende til en transportsentral i f. eks. Göteborg, og så hente det selv der.
Jeg foreslår at du sender de en mail, og legger ut svaret her.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes det er rart jeg og, men her er det hun skrev:

For Norway oxydizers and fuels cannot go together. I have to send you like two orders, so two delivery notes and two invoices. The reason is the boat.
For Sweden, it is different, we can send in the same order. For the price, I need a quantity, the shipping price depends on the amount too.So I can speak with our transport agency.
Beat regards
Claudia

Virker som det er båten som er problemet med Norge. Kanksje det blir billigere frakt også?

Jeg har sendt en ny mail nå, og jeg kan gjerne legge ut svaret ja.
Sitat av hanse Vis innlegg
Noen som vet hva slags regler som gjelder ved innførsel av kjemikalier til Norge fra Sverige med bil? Er det ulovlig å imporere giftige eller oksiderende kjemikalier eller noe sånt?

Nitroparis kan nemlig sende både oksidanter og fuel i samme sending til sverige Det gir jo økt lønnsomhet. Er det noen som vet om man kan bestille pakken rett til et postkontor eller noe sånt? Eller må man ha en adresse i Sverige?

takk for svar :
Vis hele sitatet...
Hmm, men det blir nok smugling?
Antagelig må du stoppe på tollen og fortolle det... skulle du bli stoppet på grensen med store menger kjemikalier, så kan det bli problemer... Kjemikaliene er ikke underlagt restriksjoner, men derimot hva di skal brukes til kan være litt vanskligere å forklare. Også i så store mengder.
Men jeg har jo ikke prøvd....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan vel fritt medbringe varer for inntil 6000,- om du har vore utanfor noreg i over 24 timer? Det er jo i så fall å ta ei natt i bilen slik at en oppfyller det kravet.

Sålenge det er til privat bruk, og ikkje som plantevernmiddel trur eg eigentleg det er rimeleg fritt fram for import av kjemikalier.

Forøvrig er jo sjansen for å bli stoppa lik null...
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan vel fritt medbringe varer for inntil 6000,- om du har vore utanfor noreg i over 24 timer? Det er jo i så fall å ta ei natt i bilen slik at en oppfyller det kravet.

Sålenge det er til privat bruk, og ikkje som plantevernmiddel trur eg eigentleg det er rimeleg fritt fram for import av kjemikalier.

Forøvrig er jo sjansen for å bli stoppa lik null...
Vis hele sitatet...
Jo, det stemmer. Men hvordan kontrollerer tollerne dette hvis man blir stoppet i rutinekontroll? Må man ta med kvittering eller no?

Kan man få trøbbel i tollen selv om varene ikke overstiger 6000 kr hvis tollerne mistenker at det skal brukes til å lage fyrverkerier/eksplosiver?

Man slipper vel også toll når kjemikalene sendes til Sverige siden de er medlem av EU.
Sitat av hanse Vis innlegg
Jo, det stemmer. Men hvordan kontrollerer tollerne dette hvis man blir stoppet i rutinekontroll? Må man ta med kvittering eller no?
Vis hele sitatet...
Jeg vet fra erfaring, at når tollerne ser masse bokser med kjemikalier, så bryr de seg ikke mye om verdien.

Ble selv stoppet i Sandefjord, og oppstyret rundt kjemikaliene gjorde at de glemte både sprit/tobakk og verdigrense

Kan man få trøbbel i tollen selv om varene ikke overstiger 6000 kr hvis tollerne mistenker at det skal brukes til å lage fyrverkerier/eksplosiver?

Man slipper vel også toll når kjemikalene sendes til Sverige siden de er medlem av EU.
Vis hele sitatet...
Dette er nok det største problemet ja. Tolleren jeg snakket med sa at de kunne inndra kjemikaliene hvis det var mistanke om at det skulle brukes til dop/eksplosiver. Det kommer nok an på humøret, og ikke minst kjemikunnskapene til tolleren.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
For å starte bedrift må man ha en bedriftside (som man forholder seg til), og noen skrevet opp som ansvarlige. Dvs. daglig leder, osv. Så er det bare å registrere det i Brønnøysund. Blir litt papirarbeid, men ikke mye. Når man først har etablert, er det ikke mye å gjøre. Bortsett fra den som blir økonomisjef. Alle oppskrevet i bedriften, må vel være over 18 kan jeg tenke meg.
Tenk så kult det hadde vært.
Vi hadde alle tjent på det.