Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4078
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Hei!
Jeg har nå kjøpt de tre overstående stoffene av keten, og har forstått at disse ikke er coatet?

Mitt spørsmål er om jeg burde coate metall-pulverene med kokt linolje, eller om det vil ødelegge effektene, eller være unødvendig i noen komposisjoner?

VIl bare si at jeg bruker Al i flash
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
MgAl trenger stort sett ikke coating. Jern må ha coating til det meste, spesielt nitrater. Mg må coates uansett! Kjenner ikke til noen tilfeller hvor linoljecoating ødelegger effekten, men vil tro det finnes.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
MgAl trenger stort sett ikke coating. Jern må ha coating til det meste, spesielt nitrater. Mg må coates uansett! Kjenner ikke til noen tilfeller hvor linoljecoating ødelegger effekten, men vil tro det finnes.
Vis hele sitatet...
ok. Hvordan coater jeg egentlig disse metallene?

Er det bare å helle på kokt linolje til alt er dekket og så la det tørke?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Søk litt og skaff deg passfire. Hvis du bruker linolje må du tynne den ut og røre det godt inn i metallet, skikkelig godt. Så skal det tørkes. Det er prosessen kort fortalt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Er det noen som har et forslag til hvordan jeg kan sjekke om magnesiumet mitt er skikkelig coatet med linolje? Finnes det andre måter enn ved å blande det med oksidanter osv? Har nemlig ikke det her hvor jeg er nå. Jeg har prøvd med vann, og det ble ikke varmt eller noe, men magnesiumet er ganske grovt, så jeg tenkte at det kanskje ikke reagerer med vann uansett da?
Sitat av hanse Vis innlegg
Er det noen som har et forslag til hvordan jeg kan sjekke om magnesiumet mitt er skikkelig coatet med linolje? Finnes det andre måter enn ved å blande det med oksidanter osv? Har nemlig ikke det her hvor jeg er nå. Jeg har prøvd med vann, og det ble ikke varmt eller noe, men magnesiumet er ganske grovt, så jeg tenkte at det kanskje ikke reagerer med vann uansett da?
Vis hele sitatet...
Bland med hvit/klar eddik. Koster 7kr i butikken. Vis det reagerer, så bobler det mye, også stinker det vilt. Da er magnesiumet ikke coatet
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Big B Vis innlegg
Bland med hvit/klar eddik. Koster 7kr i butikken. Vis det reagerer, så bobler det mye, også stinker det vilt. Da er magnesiumet ikke coatet
Vis hele sitatet...
jeg prøvde faktisk det, og det begynte å boble, men er du helt sikker på at linoljecoating beskytter magnesiumet mot eddik?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hvis det klumper seg er det også et tegn på coating. Du kan også se litt på fargen og lukte.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Hvis det klumper seg er det også et tegn på coating. Du kan også se litt på fargen og lukte.
Vis hele sitatet...
Det som er greia er at det er jeg som har coatet det, men i mangel på en skikkelig guide ble det bare tull med blant annet prosentandelen linolje osv. Det klumper seg og det er en gyllen farge, men vil være helt sikker på at det er skikkelig coatet
Tviler på at det er det..

Burde jeg fjerne linoljen fra magnesiumet før jeg behandler det på nytt eller er ikke det nødvendig?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Er vel det lureste å fjerne linoljen. White Spirit er godt egnet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Vet at dette er en gammel tråd, men det er unødvendig å starte en ny. Har en god del magnesium-shavings liggende og jeg har lyst til å lage noen 3" kometer med BP tilsatt Mg.
Jeg lurer på om det er nødvendig å coate magnesiumet i det hele tatt? Vil ikke tro at denne Mg'en er så veldig reaktiv med tanke på at de minste partikklene har en størrelse på rundt 3mm x 3mm. Jeg kommer til å bruke vann og alkohol til å fukte kometmassen.
Eneste jeg kan tenke meg er at det blir ett oksid lag på utsiden som kan gjøre det vanskeligere å antenne det... men i en komet så burde det tenne for fordet...
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Så du er ikke på PGI, PyroSarp? Hehe. Ja, da presser jeg noen 2" kometer i første omgang. Gir rapport ASAP. Takk for svar
I år ble det ikke noe PGI på meg desverre... Av flere grunner, men hovedsaklig fordi jeg ikke fikk fri pga jobben... men du får prøve i det små med di kometene...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det kan jo utvikles bra med varme, selv i shavings, men skal vi være realistiske er nok oksidering på overflaten den største trusselen. Du burde kanskje vurdere coating hvis de skal lagres noe særlig da!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Tenkte å lagre noen til nyttår, men tror jeg venter med det. Har pastet og gjort klart noen 2" kometer, men har ikke fått sendt de opp pga ganske mye regn. Hvis jeg skal presse noen som skal lagres så tror jeg at jeg coater dem uannsett. Men som du sier så er nok den mest realistiske trusselen oksidering og ikke oppvarming, da Mg'en har ganske stor størrelse. Hadde til og med litt problemer med å presse de pga størrelsen på shavingsene. Måtte presse en god del hardere enn vanlig for at kometene i det hele tatt skulle holde sammen. Men de ble steinharde
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Bump, eller hva det kalles Har sendt opp kometene nå, og det var ingen tegn til noe feil med komposisjonen/Mg'en. Shavingsene lyste fint Skal nevnes at èn av tre kometer knuste, så jeg må nok presse litt hardere neste gang, eller evt. bruke litt mer dextrin/SGRS også.
▼ ... over en måned senere ... ▼
ka brukar man jernet (fe) til?
det vil lage ginster når du bruker der i stjerner
btwhttp://www.pyroguide.com/index.php?title=Main_Page
tror dette vil være en god side for deg
Sitat av kaffe Vis innlegg
det vil lage ginster når du bruker der i stjerner
btwhttp://www.pyroguide.com/index.php?title=Main_Page
tror dette vil være en god side for deg
Vis hele sitatet...
tusen tusen takk for side!! men er det rust du meiner med fe? (thermite)
det begynte eg og lage i går, av jernspon. jernspon lager eg sjøl.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av vegard Vis innlegg
tusen tusen takk for side!! men er det rust du meiner med fe? (thermite)
Vis hele sitatet...
Fe:
Fe er den kjemiske formelen til Jern, som er et grunnstoff http://no.wikipedia.org/wiki/Jern

Rust:
Rust / jernoksid har f.eks. formelen Fe2O3 (det finnes forskjellige typer rust/jernoksid)

Thermite:
Den vanligste thermite typen er en blanding av aluminium og jernoksid(rust, Fe2O3)
Thermite heter termitt på norsk, men liker å kalle det thermite selv)

Altså er rust, Fe og Thermite() 3 forksjellige ting.
i stjerner skal du bruke veeldig fint jern pulver
i termitt skal du bruke jern oksyd
jern = Fe
Jern oksyd = Fe2O3 (rust)
og rust kan du lage med thoryllo sin medtode eller kjøpe i en butikk der de seller leire
brukest som ihvertfall jeg forstår til å fargeleiren med
eg veit det med fe og sånt, men det er nokon som kallar rust for fe. men takk for forklaringa, veldig mange blir hakka på når dei spør om sånt. kor lenge må man ballmølle fe som man har lagd av ein benkslipar vist ein skal bruke det i pyroteknikk? kas farge\effekt blir det?
har selv ikke erfaring med å kule mølle men vil tro at det må vere minst 400-500mesh
mesh = antal hull pr tommer (25mm)
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, vet dette er en gammel tråd, men tar det opp her allikevel.

Har just fått tak i magnesium pulver fra Keten.
Leste her om at jeg burde coate det, men lurer på hvor nødvendig det er.
Fant ut dette om coating:

Magnesium based compositions degrade over long periods of time, as Magnesium does not form a passivating oxide coating, meaning the metallic Mg will slowly react with atmospheric oxygen and moisture.
Kilde: Wikipedia.

Vil dette si at hvis jeg ikke coater det, så oksiderer det og blir ubrukelig?
Sitat av Mystikker'n Vis innlegg
Hei, vet dette er en gammel tråd, men tar det opp her allikevel.

Har just fått tak i magnesium pulver fra Keten.
Leste her om at jeg burde coate det, men lurer på hvor nødvendig det er.
Fant ut dette om coating:

Magnesium based compositions degrade over long periods of time, as Magnesium does not form a passivating oxide coating, meaning the metallic Mg will slowly react with atmospheric oxygen and moisture.
Kilde: Wikipedia.

Vil dette si at hvis jeg ikke coater det, så oksiderer det og blir ubrukelig?
Vis hele sitatet...
Ville tolke det slik ja. Har ikke særlig erfaring selv, men etter det jeg har lest (og jeg har ukevis med lesing bak meg hvis en legger sammen timene med lesing de 3 siste årene) så stemmer det... Coat magnesiumet du, så er du sikker...
Sist endret av Pyrotecnican; 23. mars 2010 kl. 00:32.
Takk. Hvis jeg har en kilo Mg, hvor mange deler vann/linolje tror dere jeg trenger da? Hvis noen kunne fortalt litt kort, eller henvist til et sted der de forteller prosedyren, hadde jeg satt pris på det.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Problemet er at magnesiumet oksideres under varmeutvikling, og det kan dermed selvantenne. Har selv prøvd det for å teste, og ja, det ble rimelig varmt..

Hvis du skal coate med linolje må du passe på at du har rett type. Kyle på passfire fikk ikke tak på den rette linoljen, og det er derfor det aldri har blitt laget noen guide på hvordan man gjør det.
Auch. Såå.. Kunne jeg bare oppbevart magnesiumet i et kaldt rom med et par silica gel poser inni boksen tror du?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Ja, altså lagring av magnesium som ikke er i noen komposisjon er ikke noe stort problem så lenge det er relativt tørt. Det er i komposisjoner med sterke oksidanter at problemet oppstår (hvis det kommer til fukt).
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Dette er vel delvis off topic, men det er jo det som disuteres nå, da
Hvor får dere tak i silica gel poser? Hadde vært greit å ha...
Keten selger Silica Gel, 1kg for 35zl og 2 kg for 60zl
Sist endret av kulii11; 23. mars 2010 kl. 21:27.
Skjønner.. Takk for svar!

Hvis man skal ha Silica Gel, så kan man enten kjøpe det, eller gå til en kamerat som just har fått sofa, og spør om du kan få silica gel posene som kom med. Det gjorde ihvertfall jeg. Føler de posene er overalt egentlig..
Very Important Pyrotechnician
Anbefaler å kjøpe silica gel i løsvekt, å så kjøpe tomme te eller urteposer i litt forskjellige størrelser. Søk etter empty tea bags på ebay. De finnes også i temmelig store utgaver, så man får lett 100-150 gram i de, mot 2-3 gram i de posene du finner i jakkelommer.
Greit hvis man har litt større volum man skal holde tørt eller tørke. Disse posene kan lukkes med et strykejern, og når de er brukt, er det bare å tømme silicaen ut, tørke den i ovn, å fylle i nye poser.
Kan evt bare bruke kaffefilter da, men de har litt upraktisk utforming, og så må de nesten teipes igjen.
Fe reagerer da ikke med nitrater undtagen hvis det er ferrocerium??
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Dette er vel delvis off topic, men det er jo det som disuteres nå, da
Hvor får dere tak i silica gel poser? Hadde vært greit å ha...
Vis hele sitatet...
Du kan også kjøpe det på dagligvaren, et produkt som heter katteperler(en type kattesand)
Sitat av Antiswattt Vis innlegg
Fe reagerer da ikke med nitrater undtagen hvis det er ferrocerium??
Vis hele sitatet...
Uhm, jern kan reagere med oksygenet frå nitrater.(det spørs kva nitrater)
Eller bli eit nitrat selv.

Så svaret er vell nei..
Sist endret av Fyllingz; 25. mars 2010 kl. 17:37.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Uhm, jern kan reagere med oksygenet frå nitrater.(det spørs kva nitrater)
Eller bli eit nitrat selv.

Så svaret er vell nei..
Vis hele sitatet...
hm.. har dog aldrig hørt om jernpulver der blev blandet med et nitrat.. har faktisk en smule jernpulver.. hvordan kan man få jern til at reagere med nitrater?! ..hvis du ved det ofc (;
Sitat av Antiswattt Vis innlegg
hm.. har dog aldrig hørt om jernpulver der blev blandet med et nitrat.. har faktisk en smule jernpulver.. hvordan kan man få jern til at reagere med nitrater?! ..hvis du ved det ofc (;
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å tenne på?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Dersom alt er HELT tørt skulle det vel ikke skje stort. Introduserer du fuktighet reagerer det, jernet ruster.