Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 15403
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Oppdatring:
Samme oppskrift bare med rettete skrive feil, bilder osv...!
http://www.thscience.no/synteser/rust.php

Dette er en oppskrift som funker fint (har prøvd) som jeg fant på engelsk men som jeg har oversettet til Norsk.

Rust. (Fe2O3, Jern(III)oksid)

Denne metode er en litt mer kostbar enn elektrolysemetoden, men det er raskere.
Du trenger:
Stål-ull (Fe)
Saltsyre (HCl), 30% (fungerer bra med 10% også)
Plumbo eller Kaustisk soda. (NaOH)
Her er 260 ml 30% HCl (funker fint med 10%) og 22 g stål-ull

Oppløs> 20g av stål-ullet i 260 ml 30% HCl. Hvis alt stål-ulles løses opp kan du tilføre mere stål-ull så du får "brukt opp" saltsyren (HCl)
Nb! Prosedyren må gjøres ute da en HCl utvikler farlige og iriterende gasser ut ikke vil ha i deg eller inne i huset ditt.

Jern oppløser : Fe + 2HCl = => Fecl2 + H2

Kjøl væske til romtemperatur og filter.

Tilføy nå Naoh løsningen (> 47 g Naoh oppløst i 100 ml vann) til til væsken. Jern hydroxides skapes og blir til en hvit masse. Rører det for 10 minutter, det er fargeforandringer, fra hvit til mørkegrønn.

Fecl2 + 2naoh = => Fe(oh)2 + 2nacl

Hell nå det grønne stoffet i en beholder med 3-5 l vann, røre, gjenta dette 2 ganger med enda en 3-5 l vann. Denne prosedyre fjerner rester av Naoh, som lager det mulig filtrere uten problemer. Filter, og vask det på filteret med vann, tørk. Det forandrer farge langs tørker til brun fordi Fe(oh)2 omdannes med kontakt med luft.

4Fe(oh)2 + O2 = => 4feo(oh) + 2H2O

Ta pulveret som nå nesten har tørket ferdig og ligner en «kake», varm det opp i en ovn på 250-300oC i 1-2 timer. Langsom oppvarming, reaksjon over drar til fullføring og det brune stoffet omdannes til rød-brun Fe2o3, som er rust.

2Feo(oh) = => Fe2o3 + H2O

Faktisk, innhold av endelig produkt varierer en bit, være avhengig av temperatur i løpet av tørking. Men det gjør ikke så mye om du skal bruke det i thermite. Faktisk, for thermite, for thermite er det egentlig nok å ha det i ovnen for 1-2 timer på 100oC. Dette er nok til å fjerne allt vann og forvandler mest Fe(oh)2 til rust.

Dette eksperimentet ga meg 34 g rust.

Thoryllo. :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ser du skriver ren hydrogenklorid gass, og ikke saltsyre som man faktisk bruker. H3O+ + Cl−.
Rett meg viss jeg tar feil. Men det blir vell forde riktig, bare man har mere og regne med i reaksjonen?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Up
Ser du skriver ren hydrogenklorid gass, og ikke saltsyre som man faktisk bruker. H3O+ + Cl−.
Rett meg viss jeg tar feil. Men det blir vell forde riktig, bare man har mere og regne med i reaksjonen?
Vis hele sitatet...
H[size=2]3[/size]O? Du mener vel H[size=2]2[/size]O?
Egentlig så kommer det jo an på det samme. Dessuten gjenkjenner folk flest HCl som saltsyre. I stedet for 2H[size=2]2[/size]O * HCl

Shoot me if I'm wrong! :P

EDIT: Fant ut at jeg tok feil nå.. ops:
Thoryllo: Her gjør du egentlig en ganske grov feil, nemlig bruk av store bokstaver. Skriv NaOH, og ikke Naoh. Det kan oppfattes som en bagatell, men i enkelte tilfeller kan det bli forviklinger. eks: Os = Osmium
OS = Oksygen og Svovel. Skjønner?
Forresten var oversettelsen ganske krøkkete.

BomberMan: BANG! Du er død! (igjen)
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Jeg kan sikkert lage en "How to make" film om å lage rust (Jernoksid) har nå jort det 3ganger så jeg begynner å kunne det nå. Så har jeg jo en bærepose med alu-pulver ståendes så Thermite blir det jo også... :wink:

Thoryllo :wink:
personlig har jeg kjøpt 3KG svart jernrust fra http://www.hana-holmens.no/produkter.asp?id=6
butikken er litt mer en en mil ifra
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Ja men så er det mange som liker å lage kjemikaliene selv. jeg syes det er veldig morosomt å lage mine egene kjemikalier selv!
Husk til oppskriften som jeg skrev i førstetråden at når du blnder i NaOH (Kaustisk soda) så kommer det en sky av etsende stoffer opp i været. jeg satt over og skvatt synsykt når jeg gjore det føste gang. jeg hoppa 1 meter i været :lol:
EDIT: Rettet på noen feil. :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
NaOH er ren kaustisk soda. Plumbo inneholder vesentlig med Natriumkarbonat og litt aluminium klumper.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Up: Jeg vet ops:

Foresten tar hele produksjonen 4 til 6 dager.
Jeg fik mere rust en jeg trodde. "How to make" film kommer til uka... :wink:
Noen spørsmål om produksjonen?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Finnes det ikke en annen måte og lage aliminiumspulver på da?:S Jeg hørte at man kunne legge aliminiumsfolie i 30%HCl overnatten slik at det blir stivt, og deretter knuse det til pulver.. Noen som vet om det funker?
Sitat av Ivanho
Finnes det ikke en annen måte og lage aliminiumspulver på da?:S Jeg hørte at man kunne legge aliminiumsfolie i 30%HCl overnatten slik at det blir stivt, og deretter knuse det til pulver.. Noen som vet om det funker?
Vis hele sitatet...
HCl vil løse opp aluminiumsfolien. Den enkleste og beste måten er og blir å male opp aluminium.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Bjølg
Sitat av Ivanho
Finnes det ikke en annen måte og lage aliminiumspulver på da?:S Jeg hørte at man kunne legge aliminiumsfolie i 30%HCl overnatten slik at det blir stivt, og deretter knuse det til pulver.. Noen som vet om det funker?
Vis hele sitatet...
HCl vil løse opp aluminiumsfolien. Den enkleste og beste måten er og blir å male opp aluminium.
Vis hele sitatet...
Vil det ikke bli aluminiumoksid da
Det vil frese noe sykt og danne hydrogen(om jeg ikke tar feil...)
Prøv å varme opp aluminiumsfolie, da kan du smuldre den med bare fingrene etter min erfaring med gassbrenner!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Brainiac
Vil det ikke bli aluminiumoksid da
Vis hele sitatet...
Nah.. Klorid.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Hcl og alu vil skape hydrogen og det som ligger igjen er i allefall ikke Aluminium.

Selv driver jeg å bygger en Al-maskin! det vil jeg sikkert komme tilbake om senere. :wink:
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Ja det skapes hydrogen når stålullet løser seg opp i saltsyren.
Ikke så farlig i små manger. Kan være litt surt og puste inn, men ikke vær redd for å puste inn litt.
Bare ikke begynn å puste masse i det. :wink:
hydrogenet blander seg VELDIG fort opp i luften rundt deg så da må du nok ha pustet inn små mengder.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Går det an å kjøre med lukket celle når man bruker elektrolysemetoden for å lage rust?
Jeg får, i motsettning til når jeg kjører med åpen celle, et blått/turkist stoff som legger seg på bunnen. Hva er dette?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
jeg bruker spiker, med noe jeg tror er et sinkbelegg utenpå.
Vis hele sitatet...
Kan ligge noe i det.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er dritt fra vannet som blir igjen når vannet spaltes, tror jeg..
Vis hele sitatet...
Isåfall kan den eneste rimelige forklaringen være kobber fra vannrørene, men dette er i så små mengder at det knapt synes.

Sitat av Atec Vis innlegg
Hvis du ikke tror på meg kan jeg lage en film... Det mg båndet jeg tente på hadde en liten svart stripe i midten da, (kanskje dette er det svovelet som thoryllo snakket om)
Vis hele sitatet...
Det var ikke poenget mitt, du gikk så fullstendig OT som det nesten går an å komme så jeg poengterte bare det litt ironisk.

Sitat av Masclet Vis innlegg
Enig.
Men jeg får også det turkise greiene når jeg kjører elektrolyse for å lage rust.
Men når jeg steker det i ovnen blir det til normalt rødt rust.
Vis hele sitatet...
Rart, det skal gå fra sort (hydroksid) til rødbrunt (triioksid). Mulig det er et klorid.
Kunne vel også nevne at jeg brukte en mobillader til sony ericson K700 i.
Den var festet til en slags bolt og ledningene gikk ned i vannet og til bolten.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har latt stålull ligge i saltvann en stund. Endte opp med helt svart rust. Noen forklaringer?
man kan vel bare steke den i stekeovnen på 200 C en time eller to og få rød tror jeg.
Sitat av nokaa Vis innlegg
Jeg har latt stålull ligge i saltvann en stund. Endte opp med helt svart rust. Noen forklaringer?
Vis hele sitatet...
Min logiske forklaring er at det er karbon i stålullet. Jeg fikk svart rust da jeg kjørte elektrolyse på karbon-herdet metall. Da vil jeg tenke at ved å steke det i ovnen som mange andre sier her, vil karbonet brenne opp eller noe slikt. Det er godt mulig dette er helt feil, men det er det eneste logiske som slår meg.
Har selv prøvd å steke svart rust i ovnen, og det blir rød-brunt etter steking
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Min logiske forklaring er at det er karbon i stålullet. Jeg fikk svart rust da jeg kjørte elektrolyse på karbon-herdet metall. Da vil jeg tenke at ved å steke det i ovnen som mange andre sier her, vil karbonet brenne opp eller noe slikt. Det er godt mulig dette er helt feil, men det er det eneste logiske som slår meg.
Har selv prøvd å steke svart rust i ovnen, og det blir rød-brunt etter steking
Vis hele sitatet...
Ta pulveret som nå nesten har tørket ferdig og ligner en «kake», varm det opp i en ovn på 250-300oC i 1-2 timer. Langsom oppvarming, reaksjon over drar til fullføring og det brune stoffet omdannes til rød-brun Fe2O3, som er rust.

2FeO(OH) = => Fe2O3 + H2O

Det er vel svart fordi det er jernhydroksid(?) og ikke jern(III)oksid.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
njaa...jeg mener svart er jern(II)oksid
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Varme dehydrerer Jernhydroksidet til Jern(III)Oksid:

2FeO(OH) => Fe2O3 + H2O
▼ ... over en måned senere ... ▼
Lagde noe rust for en tid tilbake siden, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg egentlig har laget. Kan noen hjelpe meg? Lurer på om jeg har endt opp med FeO, Fe2O3 eller Fe3O4. Noen som vet hvordan jeg kan finne forskjeller?

[COLOR="Red"]Notis fra moderator: Denne posten vart slått sammen med denne tråden, for å unngå fleire paralelle diskusjoner om emnet.
Samtidig vart en del av posten fjerna, og eg anbefaler deg å poste den delen på nytt her[/COLOR]
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av nokaa Vis innlegg
Lagde noe rust for en tid tilbake siden, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg egentlig har laget. Kan noen hjelpe meg? Lurer på om jeg har endt opp med FeO, Fe2O3 eller Fe3O4. Noen som vet hvordan jeg kan finne forskjeller?
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan fortelle hva du gjore, hvordan det ser ut osv...
Litt vanskelig for oss å si hva du har laget sånn rett ut fra lufta
litt OT:
Jeg elektrolyserer jern nå. Problemet er jeg ikke finner ut hvor mye salt jeg skal bruke i forhold til vann. Noen som vet hvor mye salt jeg skal bruke pr liter vann?
Nå bobbler det fra Kathoden men forholdsvis lite rust dannes. Jeg bruker foresten en 5,1V mobillader som adapter.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Så mye salt at løsningen leder strøm godt nok, men andre ord veldig lite. Vi snakker kanskje 2-3%.
Sitat av smartass Vis innlegg
litt OT:
Jeg elektrolyserer jern nå. Problemet er jeg ikke finner ut hvor mye salt jeg skal bruke i forhold til vann. Noen som vet hvor mye salt jeg skal bruke pr liter vann?
Nå bobbler det fra Kathoden men forholdsvis lite rust dannes. Jeg bruker foresten en 5,1V mobillader som adapter.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det går så seint er fordi du bruker en mobillader, det er ikke mye ampere i de!
Sitat av Big B Vis innlegg
Grunnen til at det går så seint er fordi du bruker en mobillader, det er ikke mye ampere i de!
Vis hele sitatet...
Okay jeg skal prøve å bytte til en 12V billader med 5amp
▼ ... over et år senere ... ▼
Big B, hva heter stoffet på siden? funker svart rust likt som vanlig?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Svart rust/jernoksid (Fe3O4) funger flott til thermite.
Har både rød, svart og gul jernoksid, kobberoksid og mangan(di)oksid liggende.
Når jeg får tid skal jeg få testet de 5 typene jeg har mulighet til å teste nå og putte de i en og samme film.
Lagde en liten film hvor jeg tester rød jernoksid: http://www.youtube.com/watch?v=tx9EvkikqcM
MaBakken har også en film hvor han tester noen forskjellige typer:
http://www.youtube.com/watch?v=AQwOdjTRbxk
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Thoryllo: Når du tester disse miksene kan det være lurt å sjekke ut reaktivitetsserien, i tilfelle du ikke visste det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
du kan lage rust med kobbersulfatoppløysning

kobbersulfat
reagensrør
spiker

spritbrenner


1. fyll reagensrøret med ein kvartdel vatn
2. tilsett ca 3% kobbersulfat (øeyensyn) nyaktighet her er ikkje så altfor viktig
3. rist det eller la det stå til all kobbersulfaten er oppløyst
4. slipp spikaren oppi og la det stå til spikaren er vekke
5. vist du vil kan du varme det opp litt det vil gå mye fortare då
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
FEIL!

Det som skjer er når man slipper en spiker oppi kobbersulfatløsning er at jernet i spikeren er mer reaktivt enn kobberet i kobbersulfatet, og man får jern(II)sulfat og kobbermetall:

Fe + CuSO4 -> FeSO4 + Cu

Dette kalles en "single displacement reaction", og det kan hjelpe å lese linken om reaktivitetsserien jeg postet hakket over.

Forresten så bør man huske at så og si all spiker er varmgalvanisert med sink, som kan tulle med reaksjonene deres.
Hva bruker dere rust til da?
Thermite for eksempel
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hvor lenge tar det å løyse opp allt stålullet sann ca?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av arwex Vis innlegg
hvor lenge tar det å løyse opp allt stålullet sann ca?
Vis hele sitatet...
Lenge siden jeg testet dette nå, men mener å huske at innen 1 time bør alt stålullen være løst opp (30% saltsyre).
La ut litt fler bilder til guidene som jeg fant på pc-n min for noen dager siden: http://www.thscience.no/synteser/rust.php
Sist endret av Thoryllo; 2. mars 2009 kl. 18:53.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Lenge siden jeg testet dette nå, men mener å huske at innen 1 time bør alt stålullen være løst opp (30% saltsyre).
La ut litt fler bilder til guidene som jeg fant på pc-n min for noen dager siden: http://www.thscience.no/synteser/rust.php
Vis hele sitatet...
oj, jeg brukte 30% saltsyre og den har stått i heile dag, fra ca klokken kvart på 3 til no, rundt elleve og det er fortsatt ikkje løyst seg heilt opp. bruker du å "røre" litt rundt av og til?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Kan være smart å røre litt ja, slik at alt saltsyren kommer nedi og for å mikse det bedre.
Hvis ikke alt er løst opp, hell på mer saltsyre eller fjern restene av stålull hvis det ikke er alt for mye igjen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bruker du stålull eller stålskrubb, Arwex?
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
mener å huske at innen 1 time bør alt stålullen være løst opp (30% saltsyre).
Vis hele sitatet...
Tror det har mye å si hvilken stålull man bruker. Jeg prøvde med MARIA stålull fra jernia. Denne måtte jeg la stå hele natten i 37% saltsyre med en magnetomrører, og noe av stålullen var fortsatt ikke løst opp.

I tilegg fikk jeg yield på bare 100-200g ved å bruke 3 ruller av stålull
Sitat av Up Vis innlegg
Bruker du stålull eller stålskrubb, Arwex?
Vis hele sitatet...
jeg brukte stålull, ikke stålskrubb. Vi hadde ikke noe annet enn sann stålull med såpe, men jeg vasket den ganske grundig vil jeg si. Kanskje det har noe med det å gjøre, at det var stålull med såpe?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Bob Vis innlegg
Tror det har mye å si hvilken stålull man bruker. Jeg prøvde med MARIA stålull fra jernia. Denne måtte jeg la stå hele natten i 37% saltsyre med en magnetomrører, og noe av stålullen var fortsatt ikke løst opp.

I tilegg fikk jeg yield på bare 100-200g ved å bruke 3 ruller av stålull
Vis hele sitatet...
Det finnes ulike grovhetsgrader på stålull, det kan hende Maria stålull var en veldig grov type.


Arwex: Såpe kan nøytralisere syra til en viss grad. Prøv igjen, men denne gangen vasker du stålullen enda bedre, gjerne med en svak syre for å ta knekken på såpa først. Skyld lenge og grundig med varmt vann.
takker for svar!

men Thoryllo, hva merke er stålullet du bruker?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Svint stålull med såpe (kjøpt på ICA mener jeg).
http://www.binders.no/images/6/361228_h1_6_e_01.jpg
Vasker ut all såpen fra stålullen ved å mose og klemme på den under rennende varmt vann en god stund, helt til jeg ikke får mer såpe ut av den og vannet renner lett igjennom uten å bli såpete.
Jernia og Coop-Byggmix har i alle fall stålull uten såpe.
Men når det koster nesten 100kr for 100gram er det litt mye.

Selv kjøper jeg ferdig rust på Kunstnernes Eget Materialutsalg (www.kem.no)
hmm, merkelig at det tok så lang tid med meg, da jeg brukte akkurat samme type stålull og tok ut såpen på samme måte..