Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  130 29831
Jeg fant nettopp ut at det er ca. 1000 pittesmå edderkopper rundtom her i hybelen min.
Bare i toppen av døråpningen inn til soverommet hang det ca. 50 stk. og det var etter jeg hadde gått ut og inn ett par ganger. Det var også mange på badet og i taket i stuen.

Det har alltid vært mye edderkopper her siden det er ett veldig gammelt hus som var ubebodd i hele fjor sommer og jeg bor i kjellerleiligheten. Det har ikke plaget meg så mye selvom jeg våknet vær dag med mange edderkopp bitt den første tiden jeg flyttet inn her men nå er det så sinnsykt mange. Så hva gjør jeg for å bli kvitt alle?

Jeg tror de har rede sitt på soverommet der varmtvannstanken står bak vegger. Der har det vært varmt hele vinter og nå har vel alle eggene klekket og de søte små skal ut å finne mat på egenhånd. Fint for dem.

Jeg skjønner heller ikke hvor de får maten sin fra, jeg har kansje sett 2 små flygende innsekter eller noe sånnt siden jeg flyttet inn her i høst.

Er ganske sikker på at det er denne typen.
OT: Du er sterk, jeg hadde blitt sykisk ustabil av dette =O
Sist endret av drrogern; 1. mai 2008 kl. 12:08.
Hva med å kontakte skadedyrkontroll av en eller annen type?
Spray rommet med sånn Radar-fluedreper.
du er saicko! hvordan takler du noe sånt da?:s

spray de med parfyme/hårspray og tenn på!
legg ut fluepapir sånn som er sticky så de setter seg fast!
skaff deg et dyr som spiser de f.eks kat!
støvsuge dem opp så stikker du ut å setter på bilen og støvsuger litt eksos!

Edit: om du er i besitelse av litt fyrverkeri og liker lukta av det så kan du jo bare blow the bitche's to hell !

oh, du kan ta sån fluepisker med grille mode på, sånn strømm sak. go mad, grill alt som er!
Sist endret av Holmen; 1. mai 2008 kl. 12:33.
Sitat av christian.!.!
du er saicko! hvordan takler du noe sånt da?:s

spray de med parfyme/hårspray og tenn på!
legg ut fluepapir sånn som er sticky så de setter seg fast!
skaff deg et dyr som spiser de f.eks kat!
støvsuge dem opp så stikker du ut å setter på bilen og støvsuger litt eksos!
Vis hele sitatet...
Tror dette hadde virket ganske bra =) bare finn "redet" så hjelper nok det en god del.
Kjøp deg en vapona strip. Heng denne i rommet i et par dager og lukk døren. Unngå å oppholde deg i rommet for lenge (vapona strip, det e fali det). Hadde samme problem, samtlige var borte etter et par dager.
Bare en ting ;P Norske eddiser klarer ikke å bite mennesker, da de har alt for korte tenner. så hvordan du har klart å få edderkoppbitt var litt interessant

Maurgift funker på edderkopper
syre's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kanoner
Kjøp deg en vapona strip. Heng denne i rommet i et par dager og lukk døren. Unngå å oppholde deg i rommet for lenge (vapona strip, det e fali det). Hadde samme problem, samtlige var borte etter et par dager.
Vis hele sitatet...
Det var noe sånnt jeg var ute etter, men det er trukket fra markedet.
Faen, det hadde vært helt genialt.

Vapona Strip (virkestoff Dichlorvos) - som var effektivt. Dette preparatet er fjernet fra markedet og kan ikke skaffes.
Vis hele sitatet...
http://www.noraq.com/support/index.p...eid=31&nav=0,9

Vet du om noe annet som gjør samme nytten?


Sitat av Micr0o
Bare en ting ;P Norske eddiser klarer ikke å bite mennesker, da de har alt for korte tenner. så hvordan du har klart å få edderkoppbitt var litt interessant

Maurgift funker på edderkopper
Vis hele sitatet...
Hmm, er du sikker på det?
Jeg er ikke helt sikker på at det var edderkopp bitt men jeg kunne ikke tenke meg noe annet.

Finnes det maurgift som virker på samme måte som Vapo strip?
Sist endret av syre; 1. mai 2008 kl. 13:22.
edderkoppentusiast ( riktiknok taranteller ) men uansett. Ja det er jeg sikker på. Edderkopper i norge har heller ikke sterk nok gift til at vi merker det. Bortsett fra stankelben. som heller ikke klarer og bite oss :P

jeg bruker sånn maurgiftpulver på uønskede eddiser. skal få sjekka hva det heter
Kontakte huseier? Om du ikke har kjøpt stedet, da.
Støvsuger fungerer ganske bra til synlig etterkopper, bare husk å plasser støvsugeren utendørs etterpå.
Sikkerhetsklarert
Ta kontakt med han du leier av. Hans hus, hans ansvar..
Jeg leier ut hybel selv og måtte fjerne mauer i kjelleren i fjor.


Siden edderkoppen trives i fuktig omgivelser så kansje kjelleren er litt rå? Veldig sannsynlig i gamle hus, hvis det ikke er drenert godt nok rundt grunnmuren. Få tak i en avfukter, dvs huseieren må få tak i det for deg. Det vil gjøre luften tørrere og edderkoppene vil ikke trives.. Dette er på lang sikt, det vil ikke drepe de 10000 edderkoppene som er der nå.

Ta kontakt med et skadedyrbyrå, få et pris overslag og presenter dette for han du leier av.
Sitat av Micr0o
Bare en ting ;P Norske eddiser klarer ikke å bite mennesker, da de har alt for korte tenner. så hvordan du har klart å få edderkoppbitt var litt interessant
Vis hele sitatet...
Det klarer de fint som bare faen. Hvor du har fått vite det hen derimot, er litt interessant.

Sitat av Micr0o
edderkoppentusiast ( riktiknok taranteller ) men uansett. Ja det er jeg sikker på. Edderkopper i norge har heller ikke sterk nok gift til at vi merker det. Bortsett fra stankelben. som heller ikke klarer og bite oss :P
Vis hele sitatet...
Du sier du er edderkoppentusiast, men likevel har du ikke så altfor mye peiling ser jeg
Stankelben greier fint å bite mennesker, men det er veldig sjelden at de i det hele tatt prøver å bite. Giften deres er ikke farlig i det hele tatt, sikkert på lik linje med vanlige husedderkopper...

Topic: Hvis det er de edderkoppene som det var bilde av på den linken, håper jeg du får tatt de før de blir store Det er DA de blir store, skumle og stygge
Sist endret av Archj; 1. mai 2008 kl. 16:17.
Sitat av syre
Hmm, er du sikker på det?
Jeg er ikke helt sikker på at det var edderkopp bitt men jeg kunne ikke tenke meg noe annet.
Vis hele sitatet...
Kan være lopper.. Kansje større ting som bare kommer ut mens du sover


Å kontakte huseier er ikke en dum ide. Du burde gjerne gjort det tidligere men fungerer enda.
Husker jeg hadde samme problem når jeg flytta på hybel første gangen - bare med maur.
Det var maur OVERALT, kunne ikke se meg om en eneste plass, uten at jeg så maur.

Jeg ringte hjem, de henta meg, dette var jo umulig å sove/være i for meg. Ringte huseieren, han sa de hadde hatt samme problem tidligere. Neste dag kl 11 skulle jeg komme sa han. Jeg kom, så han hadde lagt en hvit stripe med pulver rundt hele huset, helt inntil veggen. Tok ikke mer enn 30 min etter jeg kom, at ALT av maur var dødt. Fordi de vandrer ut og inn, men diverse smuler etc.

Edderkopper vadrer jo ikke må samme måten, så dette ble vel kanskje litt offtopic. Men jeg anbefaler å ringe BOSS skadedyr, å få tips der.
sier ikke at den er farlig?:P
jeg sa at de har gift som kan merkes av mennesker.. tenegeria og andre husedderkopper merker man ikke..
syre's Avatar
Trådstarter
Bra folkens

Men det å kontakte huseier og skadedyrfolk er uaktualt, av visse grunner som jeg ikke vil nevne så kan ikke jeg slippe noen av dem inn her.



Sitat av Archj
Topic: Hvis det er de edderkoppene som det var bilde av på den linken, håper jeg du får tatt de før de blir store Det er DA de blir store, skumle og stygge
Vis hele sitatet...
Når jeg flyttet inn her var det mangen av de store. Det er først nå når de har formert seg det er et problem. De har vel kansje sesong for å legge egg no når det blir varmt i været.

Her har dere skikkelig bilde og info om akkurat den typen edderkopp som bor her.

Edit: Årets edderkopp faktisk
Sist endret av syre; 1. mai 2008 kl. 17:17.
fy faan, jeg hadde tilta så totalt... edderkopper er det suverent værste jeg vet, hadde ikke klart å sove der
en unge med downs
comRade's Avatar
Hadde samme problemet der jeg bodde selv, bare ikke så mange. Var store, og gjerne 5-6 i rommet når jeg skulle sove, helvete satan for noe dritt. Bare sprayet de med hårspray og kastet de i do, og la meg selv om jeg visste at det selfølgelig var flere der..

MHM, stort deilig bilde på linken der, syre!
Jeg hadde.. jeg har ikke ord for hva jeg hadde, men jeg hadde ikke sovet!
"Fint" bilde og link ja.. ugh. Vel litt interesant er det jo, men jeg liker dem ikke!

Hm, du vil ikke ha huseier eller skadedyrfolk der? Får meg til å tenke litt på nicket ditt og om du evt. har noen vekster som sånt liker seg i? Uten at jeg har noen peiling på det.

Hadde sukkermaur en gang, heldigvis holdt de seg stort sett på kjøkkenet, men det er ekkelt nok. Satte bordbeina i skåler med vann for å unngå å få de på bordet som midlertidig løsning. Gikk ikke så bra med bordbeina av tre etterhvert Men ble kvitt dem etter noen omganger maurgift.
Noen som vet om de greiene man kan sette i stikk kontakta, som visstnok lager en lyd som bare krypdyra hører, og som skal få dem til å holde seg unna - FUNKER????
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Archj
Stankelben greier fint å bite mennesker...
Vis hele sitatet...
Sjekk ut den Mythbusters-episoden som heter "Daddy Longlegs". Der har du en edderkoppekspert som hevder at du tar helt feil.

Forresten har jeg mer tro på en sånn lyd-greie (ting du putter i stikkkontakten) og skadedyr-folk enn å starte med kjemisk krigføring. Jeg løser alle mine innsektsproblemer med den store blå Radar-flaska - men har du en plan for å bli kvitt 10 000 daue edderkopper?

... og by the way: Du er mann.
Sist endret av Moff; 1. mai 2008 kl. 21:14.
Sitat av Moff
Sjekk ut den Mythbusters-episoden som heter "Daddy Longlegs". Der har du en edderkoppekspert som hevder at du tar helt feil.

Forresten har jeg mer tro på en sånn lyd-greie (ting du putter i stikkkontakten) og skadedyr-folk enn å starte med kjemisk krigføring. Jeg løser alle mine innsektsproblemer med den store blå Radar-flaska - men har du en plan for å bli kvitt 10 000 daue edderkopper?

... og by the way: Du er mann.
Vis hele sitatet...
Da har vel ikke du sett den episoden ferdig, Adam ble bitt mot slutten programmet.
Det gjorde derimot nesten ikke vondt, og han fikk ingen skader av det.
Som du selv sier: De er ute etter mat, og det er liten tilgang på mat.

Så lag en felle som lokker de med mat.

Jeg har fanget edderkopper utendørs som øverste del på bildet viser. Innendørs kan du lage en felle som vist nederst.


* Lag en del feller. Beholderen kan være et melkeglass, men undersøk først at de ikke greier å krabbe opp igjen fra beholderen (jeg forstår det sånn at du har relativt god tilgang på forsøkskaniner). Hvis de greier å krabbe opp, kan du fylle opp med en passende mengde vann i bunnen av beholderen.

* Eksperimenter med forskjellig typer lokkemat (smør, ost, sukker, melis osv)
Gaaah, jeg hater de. Da jeg flyttet til kjellerhybelen min i fjor høst var det fullt av de svære husedderkoppene. Våknet om morgenen og fant alltid 5-6 edderkopper i taket, på veggen nær senga, på dyna, i dusjen og i vasken. Overalt. Jeg begynte å legge skoa i en pose etter at jeg tok på meg en sko og gnurte en svær edderkopp som var i den. Opplevde i tillegg å plutselig se en svær slik edderkopp krype ut av jakka mi etter 5 timer på skolen. Heldigvis forsvant edderkoppene etter hvert om det begynte å bli kaldere ute, men nå for et par dager siden rett før jeg sovnet så jeg en mørk skikkelse som bevegte seg på dyna rett nedenfor hodet mitt. Skrudde på lyset, og pokker meg var det ikke en av akkurat den samme typen som tidligere. Den var ikke like stor som de som var i høst, men er fortsatt ekkelt. Se på dette bildet og grøss. Det er denne typen edderkopper, ofte større:
http://safari.zog.org/images/20040324%20010.jpg

Er så utrolig glad for at jeg skal flytte til SiO-hybel til sommeren.
dadyd, og trådstarter; dere er modige folk.

Jeg er ikke redd for edderkopper så lenge de holder seg unna meg, men jeg får totalt noia bare å tenke på det, må manne meg opp for å hive de ut av huset

Flyttet til dette huset for 3 år siden nå, og i det gamle var det knapt edderkopper, vanligvis bare småtasser. Etter at vi flyttet hit har jeg sett noen skikkelig svære hårete saker, og her bor jeg i kjelleren. Håper bare jeg ikke en dag finner noe lignende det du har funnet, da hadde jeg trolig aldri gått inn i huset igjen
Sist endret av flexd; 1. mai 2008 kl. 21:55.
dadyd, den edderkoppen er noe av det verste jeg har sett! Hadde sikkert aldri sovet hvis jeg hadde visst at det var sånne i samme rom.

@ sputch sin edderkoppfelle

Sånne feller funker faktisk, kan huske på barneskolen at vi dro ut i skogen og gravde et lite hull og plasserte en plastkopp der nede. Kan ikke huske hva vi fylte den med, men dagen etter var den stappfull av all slags kryp!
Fy faen! Den edderkoppen på bildet er gigantisk:O

Har aldri sett en så stor edderkopp som lever utenfor et glassmonter i Norge før^^ Kan bare si at jeg ikke hadde taklet situasjonene deres for en natt engang.

Jeg hadde tilkalt skadedyreksperter eller flytta ut^^ Siden det er uaktuelt for trådstarter, hadde jeg gått til en butikk som selger diverse insektsdrepende midler og spurt dem om råd.

Håper for din skyld at du får ordnet opp i det. Om Alle de bittesmå edderkoppene blir store, kan jeg ikke tenke meg en eneste person som kunne bodd sammen med dem.
Sist endret av Mdface; 1. mai 2008 kl. 22:14.
Sitat av Melodrama
dadyd, den edderkoppen er noe av det verste jeg har sett! Hadde sikkert aldri sovet hvis jeg hadde visst at det var sånne i samme rom.

@ sputch sin edderkoppfelle

Sånne feller funker faktisk, kan huske på barneskolen at vi dro ut i skogen og gravde et lite hull og plasserte en plastkopp der nede. Kan ikke huske hva vi fylte den med, men dagen etter var den stappfull av all slags kryp!
Vis hele sitatet...
Mener og huske at man fylte koppene, eller hva det måtte være med grønnsåpe. Eller en slags klissete væske som de da satt fast i
Sist endret av panda-freser; 1. mai 2008 kl. 22:26.
Limited edition
Moff's Avatar
Dadyd: Jeg håper virkelig at du overdriver når du sier "større". Jeg har heller ikke araknofobi eller noe sånt, men jeg reagerer veldig negativt på å bli overrasket av dyr som har mer enn 6 bein, eller utgir seg for å være et dyr med mer enn 6 ben (stankelbein, for eksempel). For en stund siden satt jeg på PC-en her slik jeg pleier, og jeg kjenner at det kribler litt i musehånda. Den typen kribling tenker du jo ikke over. Plutselig blir kriblingen litt mer merkbar enn den burde være, og jeg oppdager at det sitter en enorm stankelbein på hånda mi. Enorm vil si at beina berører både tommel og lillefinger. Det var ett sekund hvor jeg plutselig oppdaget mine huleboer-reflekser.

Det var nok en berettning om edderkopper. Har du forresten andre husdyr i kåken? Det er visst slik at også hunder, katter og fugler kan høre lydene fra de stikkontakt-varene. Det er ikke heldig.
syre's Avatar
Trådstarter
Sitat av Moff
Jeg løser alle mine innsektsproblemer med den store blå Radar-flaska - men har du en plan for å bli kvitt 10 000 daue edderkopper?
Vis hele sitatet...
Tenkte litt på det ja at det kom til ligge kansje tusenvis av daue edderkopper i vegger osv. ved bruk av kjemikalier.
Det tilrekker seg vel kansje andre dyr også når de har ligget dø en stund?


Sitat av vacant
Noen som vet om de greiene man kan sette i stikk kontakta, som visstnok lager en lyd som bare krypdyra hører, og som skal få dem til å holde seg unna - FUNKER????
Vis hele sitatet...
Det lurer jeg på også, noen som har prøvd en sånn?


Sitat av sputch
Som du selv sier: De er ute etter mat, og det er liten tilgang på mat.

Så lag en felle som lokker de med mat.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg prøve! Blir kansje litt tungvint men skal prøve.
Jeg vet at de edderkoppene ikke klarer å komme seg utav glass. Jeg fanger alltid de store med glass og hiver de ut. De er ikke så veldig rask av seg så er ikke vanskelig å fange en og en. Men jeg vil bli kvitt alle

Jeg trodde ikke edderkoppene spiste noe annet enn innsekter.. da har de kansje tilgang på mat allikavel. Får ta en grundig vask med klor.


dadyd: Oh, vi har samme type roommates Søte, ikke sant?
Men jeg så lite til de i vinter jeg også.

Sitat av Moff
Det var nok en berettning om edderkopper. Har du forresten andre husdyr i kåken? Det er visst slik at også hunder, katter og fugler kan høre lydene fra de stikkontakt-varene. Det er ikke heldig.
Vis hele sitatet...
Jeg og naboen over har ikke husdyr heldigvis.
Sitat av syre
Men det å kontakte huseier og skadedyrfolk er uaktualt, av visse grunner som jeg ikke vil nevne så kan ikke jeg slippe noen av dem inn her.
Vis hele sitatet...
Hm, somebody's growing something...
Ikke rart eddisene trives hos deg

Har hatt samme problem.
Brukte bare høytrykkspyler, men det i garasjen da.
Legg lokkemat i doen, når de kommer trekker du bare ned. Finn ut om de kan gå inn og ut av huset som de vil.
Hvis du plages av pipelyd i øret, bør du gå til legen, det kan hende at de små har flyttet inn der
syre's Avatar
Trådstarter
Hehe, de trives nok. Men de var jo her før jeg flyttet inn også.

Men FY FAEN I HELVETE! (Unskyld)

Nå vet jeg hvor rede er! Det er der som varmtvanntanken står. Det er en ventil i veggen og fra den og bort til en kabel som er i taket kryr det av de pittesmå. Det ser liksom ut som de jobber sammen for å komme seg bort!

Dette er helt SYKT!!
Sist endret av syre; 2. mai 2008 kl. 00:12.
Ta bilder da! Og ta inn på hotell, dette må jo nesten være helse farlig.

Offtopic/rent lol:

Kanskje dette er muterte edderkopper og ikveld blir du spist?
syre's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexd
Ta bilder da! Og ta inn på hotell, dette må jo nesten være helse farlig.

Offtopic/rent lol:

Kanskje dette er muterte edderkopper og ikveld blir du spist?
Vis hele sitatet...

Jeg tok og skviste alle med en gammel musematte og klinte de utover taket.
Får håpe de andre tar det som en beskjed.

Men i morgen tidlig er det nok det samme enda engang, da skal jeg ta bilder.


Edit:

Jaja, nå brukte jeg en halv parfyme flaske på å spraye veggene til varmtvannstanken. og masse inn ventilen.

Den ene veggen som dekker varmtvannstanken er løs så man kan åpne den som en dør.
Men da må jeg ta vekk lister så det gidder jeg ikke. (Eller jeg egentlig bare ikke har lyst å se hva i helvete som lever der inne)
Sist endret av syre; 2. mai 2008 kl. 00:29.
Jeg våkner ofte av at jeg har disse store edderkoppene på rommet mitt jeg også. Jeg er ikke så veldig glad i de, men som en naturens mann som jeg faktisk er, så bryr jeg meg ikke. I allefall ikke alltid. Det var én gang, og bare én gang også at jeg våkna av at det var en edderkopp lik som på dadyd sitt bilde, som var på nesa mi, og på vei til munnen min. (Dette fordi de tiltrekkes av varme) Dette var ikke en koselig opplevelse, særlig ikke når jeg nettopp våkner.

ONtopic: Noen som har noen tips til hvordan jeg skal finne redene?
syre's Avatar
Trådstarter
Jeg tror du hadde brydd deg om du hadde sett det jeg var vitne til tidligere i dag og nå for 30 min. siden.
Bak veggen lurer

http://z.about.com/d/comicbooks/1/7/6/C/venom.jpg

lykke til
Sist endret av flexd; 2. mai 2008 kl. 00:36.
Sitat av max-mekka
Det var én gang, og bare én gang også at jeg våkna av at det var en edderkopp lik som på dadyd sitt bilde, som var på nesa mi, og på vei til munnen min. (Dette fordi de tiltrekkes av varme) Dette var ikke en koselig opplevelse, særlig ikke når jeg nettopp våkner.
Vis hele sitatet...
Hvis det var en slik type, så tror jeg at jeg helt seriøst hadde begynt å grine. Seriøst creepy
Sist endret av Archj; 2. mai 2008 kl. 00:40.
Sitat av Archj
Hvis det var en slik type, så tror jeg at jeg helt seriøst hadde begynt å grine. Seriøst.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skal innrømme at det var virkelig ikke særlig koselig. De er slibrige.
syre's Avatar
Trådstarter
Takk til aarst0g og flexd som har fått meg til å le i en situasjon som dette.

:P

Men jeg kan ikke gjøre noe annet enn å få vekk en del ting og kontakte huseier.
Dette går ikke.

Jeg skal ikke sove i natt.
Sist endret av syre; 2. mai 2008 kl. 00:42.
Ta noen bilder!
hva med store mengder plastik med noe sticky på 1 side ?
legg det utover og legg noe mat i midten, kan tenke meg du fanger noen hundre med det!

pic's or it didn't happend
Sist endret av Holmen; 2. mai 2008 kl. 00:58.
syre's Avatar
Trådstarter
Sitat av christian.!.!
hva med store mengder plastik med noe sticky på 1 side ?
legg det utover og legg noe mat i midten, kan tenke meg du fanger noen hundre med det!

pic's or it didn't happend
Vis hele sitatet...

Hehe, så du tror altså at allt dette er bull?

Du har rett i det! Jeg våknet i dag og lurte på hva jeg skulle finnepå; tja, eg får vel ta å lure noen dumme sjeler på et IT-forum




...


Men jeg skjønner at dere vil ha bilder.

Jeg skal love dere at jeg skal ta bilder når skadedyrfolk eller evt. huseier tar å åpner opp den ene veggen!
Sist endret av syre; 2. mai 2008 kl. 01:13.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Er det ikke slik at en person eter i gjennomsnitt 12 eddiser iløpet av et år?

Eller er det bare en myte?


Uansett så kommer jeg ikke til å få sove etter å ha lest denne tråden her. Brrrrrrrr. Har ikke noen grusom forbi mot krypdyr, men jeg liker å sove i fred.