Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 774
jeg har hørt at vikingene drakk mjød å spiste en spesiell sopp når de spiste det samtidig klikket de helt.
noen såm hvet vilken sopp det er snakk om??
Sist endret av biXztar; 16. juni 2006 kl. 15:45.
er vel gjerne flein det gikk i, eventuelt mindre doser av fluesopp
Det er sansyneligvis bare en myte. Siterer Wikipedia:
"That Nordic Vikings may have used fly-agaric to produce their berserker rages was first suggested by the Swedish professor Samual Ödman in 1784. Ödman based his theory on reports about the use of fly-agaric among Siberian shamans. The notion has become widespread since the 19th century, but no contemporary sources mention this use or anything similar in their description of berserkers. Today, it is generally considered an urban legend or at best speculation that cannot be proven."

Fly-agaric som det refereres til er rød fluesopp.
Amanita muscaria er det vel du refererer til, som er rød fluesopp. Berserkene tok visstnok fluesopp, for så å kunne tåle utrolig smerte (å bli skutt med piler, men fortsette videre etc), ser man på effektene muscarita forgiftningen fører med seg, synes jeg det høres svært usannsynelig at den ble brukt til noe annet enn sjamanistiske ritualer.
hva med i riktig dose og i kombo med mjød :P
om du mener, i riktige dose som i store mengder, tror jeg ikke det vil løse noe, siden dosen da må være så høy at vi snakker overdose. Dessuten pleier man også å bli manisk samtidig, så jeg vet ikke hvor effektiv rusen vil være, til det vikingene visstnok brukte den til, men jeg er ingen ekspert.
Mjød er vel stort sett bare honning, vann og gjør, så jeg skjønner ikke helt hva det skal endre.

edit: her er noen av symptomene av forgiftningen (rusen)
* sanseforvrengninger,
* problemer med å skille mellom drøm og virkelighet
* visuelle forstyrrelser
* nedsatt evne til å skille mellom store og små ting (små gjenstander kan oppleves som enorme)
* muskelkramper, rykninger
* intens varme i kroppen, svette
* kvalme, oppkast og hodepine er også vanlig
Sist endret av username:; 16. juni 2006 kl. 22:14.
En historielærer fortalte meg at vikingeene brukte løk og hvitløk for å komme i berserker-modus. De hadde egne "løk-gårder", der løken ble dyrket.

At de brukte Amanita m. er vel bare en myte?
Flein ble i hvet fall IKKE brukt til berserkergang!
noe i løk som får deg til og bli berserk da? hehe.. hørdest litt rart ut.. må vert noe med den mentale innstillingen til selve løken da. slik som når noen trur dei drikker alkohol blir dei berusert, selv om det ikke er alkohol..