Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3204
hei, driver og pusler litt med gitar da vett, og trenger litt mer stoff. korder er jeg litt lei, og soloer er ikke så kult, men om noen har noe forslag til bra fingerspill, eller fortinnsvis "klunk" (hvis du skjønner), alla Tupac (jepp!) med redemption, om man bare klarer å ignorere alle disse gjengster-negerne i bakgrunnen. ellers er jo eva cassidey - fields of gold, sting - shape of my heart og denslags bra, men som sagt, fortrinnsvis plekterklunking...

please ikke si stairway to heaven eller nothing else matters! :P
Sitat av Digital Hybrid
Vis hele sitatet...
jada, kan opptil flere slike adresser selv, det jeg trenger er FORSLAG til fine låter. gjerne litt spansk stil over det hele...
Du kan jo se på Spanish Caravan av The Doors, kjempekul låt hvor det er fingerspill.
Gary Moore - Spanish guitar... den er bra.. og alt av Jimi Hendrix... eller blir det feil?
Du kan prøve chicken-picking. Det er en picking-teknikk som oftest er brukt i country, men også i rock og andre sjangre. F.eks benytter Zakk Wylde (gitaristen i BLS og Ozzy) seg av denne. Hva med Hellbillies - Tvil på Travbanen? Det er ikke så alt for vakkert å høre på, men veldig morsomt å spille.

Du finner sikkert en fin guide på internett om hva chicken-picking går ut på. Kort sagt: det går ut på at du holder plekteret helt vanlig (tommel og pekefinger). Resten av fingrene på høyrehånda bruker du der de trengs (fingerspill). Det vil lett høre når.
Sist endret av Gitarfreaken; 27. oktober 2005 kl. 00:45.
sorry om jeg kaprer litt nå, men husker litt om en teknikk som het noe..scream elns, der man skulle bruke plekteret og fingrene og lism, dra strengen på en spesiell måte, noen som vet?
cryo: er det en overtone du snakker om?
Mulig jeg er helt på bærtur nå, men personlig synes jeg teknikken "tapping" er sjefs. Er det noe slikt du er etter? I alle fall har vi en norsk guru på området; Ole Staveteig. Forøvrig gitt ut albumet "The Best of Tap". Etter ordet klunk å bedømme, så må tapping-teknikken være noe i den klassen.
The rolling stones - Angie morro og leke med på fingerspill og så har du The Eagles - Hotel California . Personlig så syns jeg det er gøy og lage noe selv liksom ta en rolig \ fet sang du liker og mekke no harmonisk fingerspill :P

Sitat av Gitarfreaken
Du kan prøve chicken-picking. Det er en picking-teknikk som oftest er brukt i country, men også i rock og andre sjangre. F.eks benytter Zakk Wylde (gitaristen i BLS og Ozzy) seg av denne. Hva med Hellbillies - Tvil på Travbanen? Det er ikke så alt for vakkert å høre på, men veldig morsomt å spille.

Du finner sikkert en fin guide på internett om hva chicken-picking går ut på. Kort sagt: det går ut på at du holder plekteret helt vanlig (tommel og pekefinger). Resten av fingrene på høyrehånda bruker du der de trengs (fingerspill). Det vil lett høre når.
Vis hele sitatet...
Vis du er intressert i dette har jeg en video med Zakk Wylde hvor han viser hvordan dette gjøres....gi meg en PM vis du vil ha den
Spørs vel litt hvor god du er og sånt tenker på "chicken pikking" krever vel litt "skills" og det spilles raskt spørs vel litt om du vil ha rask eller litt mer rolig spilling. Sånn som jeg forsto det vil du ha litt rolig fint fingerspill. Kommer ikke på noen konkrete eksempler akuratt nå.
Den der screamen du snakker om heter Artificial Harmonics tror jeg. Men når du snakket om rolig klunking tenkte jeg med en gang på Limp Bizkit (er det dem tro? husker ikke) - Behind Blue Eyes... Jævlig sang, men gøy å spille...
Limp Bizkit sin versjon er bare jævlig. Hør heller på originalen av The who.
gitarfreaken: tror det, hadde jeg rett?
Cryo: jeg synes den teknikken du snakker om høres ut som etellerannet jeg ikke aaaner navnet på, squeek eller squeel eller no, men har selvdøpt det til "pantera-hylet", dvs at man plukker strengen med plekteret og demper den umiddelbart med tommelen eller no. blir en slags ekstrem harmonics lyd. får det ikke til selv, ei har jeg el-gitar å utføre det på, men det høres vannvittig breskt ut. hør på pantera - cemetary gates eller begynnelsen på michael jackson - beat it for å skjønne hva jeg mener...

Sture Dingo: the Who's versjon er ikke no tøff, sjekk heller ut pearl jam

chubby: tapping er tøft, men ikke så tilgjengelig for en stakkar med kasse som meg. glemte å presisere at det bør være akustiske greier.

dere er gitarfolk alle som en, for guds skyld last ned tupac - redemption og hør hvor nydelige toner i en tilnærmet perfekt sammensetning det er :P hva kan man kalle slikt? instrumental hvertfall, men er mer solo enn fingerspill... mer tilfeldige toner fremfor et fingerspillmønster... eh...ja.

opeth - requiem er også en knalllåt å klunke/plundre/plukke på
Sist endret av lachrymolog; 27. oktober 2005 kl. 17:16.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Blackbird av the Beatles er enkel og kul.

Er ikke House of the rising sun noe i den sjangeren også?
Sitat av lachrymolog
Cryo: jeg synes den teknikken du snakker om høres ut som etellerannet jeg ikke aaaner navnet på, squeek eller squeel eller no, men har selvdøpt det til "pantera-hylet", dvs at man plukker strengen med plekteret og demper den umiddelbart med tommelen eller no. blir en slags ekstrem harmonics lyd. får det ikke til selv, ei har jeg el-gitar å utføre det på, men det høres vannvittig breskt ut. hør på pantera - cemetary gates eller begynnelsen på michael jackson - beat it for å skjønne hva jeg mener...
Vis hele sitatet...
Det er utrolig lett og kalles overtone. Trodde da alle visste det?

Sitat av Mrlarsen
Vis du er intressert i dette har jeg en video med Zakk Wylde hvor han viser hvordan dette gjøres....gi meg en PM vis du vil ha den
Vis hele sitatet...
Jeg har de fleste instruksjonsvideoer. Fra Zakk Wylde har jeg to stk, og de heter "Pentatonic Speedballer" og "Pentatonic Hardcore". Men takk likevel
Sist endret av Gitarfreaken; 27. oktober 2005 kl. 18:04.
Staveteig - Hjortejegeren
Ok, kanskje blodvanskelig, men den er så fin.
Denne her http://www.tabpower.com/s35382.html er ypperlig. Fin er den også
mye fint her ja, begynner å nærme seg godt, gammeldags klunk :P

nyeste på ønskelista mi må være introen og hovedriffet til cypress hill - tequila sunrise, også den lisa ekdahl låta som paperboys sampla i barcelona låta... noen som kan navnet på denne?

og for the love of gud, er den ingen der ute som kan tabbe riffet i seigmen - ohm for meg? superenkel egentlig, men jeg eier ikke gehør. kanskje jeg kan ønske meg gehør til jul?!
Sitat av lachrymolog
mye fint her ja, begynner å nærme seg godt, gammeldags klunk :P

nyeste på ønskelista mi må være introen og hovedriffet til cypress hill - tequila sunrise, også den lisa ekdahl låta som paperboys sampla i barcelona låta... noen som kan navnet på denne?
Vis hele sitatet...
Google fortalte meg at sangen paperboys har samplet heter "Genom dig ser jag ljuset"!

http://www.911tabs.com/ bruker jeg for å finne tabs, kjekk side.
Sist endret av H-ball; 1. november 2005 kl. 19:12.
Når vi først er inne på tabs... Det er ikke noen her som vet om det er mulig å finne/hvor man kan finne gnom-tabs?
Bach - Bourré.. Fine greier på kassegitar eller stålplanke med de rett clean effect
"genom dig ser jag ljuset", ja, stemmer det. fin låt, men googla lenge uten ett eneste resultat. ikke 911tabs heller! damnit!
Sitat av Sigar
Denne her http://www.tabpower.com/s35382.html er ypperlig. Fin er den også
Vis hele sitatet...
Likte denne. Noen som vet om flere slike? Denne vanskelighetsgraden, kanskje littegrann vanskeligere passer bra for mitt nivå. Er omtrent på nivå med denne sangen, men kunne tenke meg noe jeg må strekke meg litt etter.
Det er veldig lite av den typen musikk som er tabbet. Kan du noter er redningen innenfor rekkevidde. Fernando Sor er en kløpper på klassisk musikk, men det meste er å finne i notebøker.
En enkel sang kan jo være Pink Floyd`s "Is there anybody out there?"
Stemningsfull, mystisk og drar damer som fy på en sen sommernatt ^^
Vil råde alle gitarentusiaster om å se live/opptak av G3, sinnsykt flinke folk med gitaren der.
Joe Satriani, Steve Vai og Yngwie Malmsteen, kremen av kremen.
Ett kjapt søk på en torrent side på"G3" burde gi noe som beviser min påstand.

Det de spiller er ikke av det letteste å lære seg for og si det mildt, men er du flink så er de noen og ta noen tips fra.
Sist endret av Camper; 6. november 2005 kl. 03:12.
Syns nå personlig at du skal være forsiktig med å si hva som er kremen av kremen. Dessuten er de G3 konsertene på mange måter jevlige. Coveringa er ofte usmakelig, og låtene av disse brilliante gitaristene (for meg bare Vai) er som oftest patetisk dårlig, selv om det er en fryd å se teknikkene og lydene de klarer. Foretrekker selv G3 med Eric Johnson (som jeg syns er mye bedre enn både Malmsteen og Satriani)..
føler at vai og satriani og sånt er...liksom.."produsert", de lager jo musikken selv men den virker så følelsesløs liksom, i forhold til ja, hvorfor ikke, Jimmy Page?
Sitat av lachrymolog
og for the love of gud, er den ingen der ute som kan tabbe riffet i seigmen - ohm for meg? superenkel egentlig, men jeg eier ikke gehør. kanskje jeg kan ønske meg gehør til jul?!
Vis hele sitatet...
Prøvde meg på å tabbe det.

e-------------------------------------------------------------
B-------------------------------------------------------------
G------333333---11111111-----44444444----------------
D------------------------------------------------4444--3333
A--------------------------------------------------------------
E--------------------------------------------------------------

e--------22-2-------11-1-----------------------------------
B-------------------------------------------------------------
G------333333---11111111-----44444444----------------
D------------------------------------------------4444--3333
A--------------------------------------------------------------
E--------------------------------------------------------------


Det er bare slengt sammen for å gi deg en liten pekepinn på hvordan (jeg tror) det spilles. Håper det kanskje kan hjelpe deg litt
Gå inn på denne siden og vinn taben til Pink Floyd - Wish you were here. Morsom nybegynnersang
LEE: nydelig, mann! vurderer å skulke skolen og løpe hjem å prøve :P

Resten: malmsteen og kompani er kun skalagreier i fortfilm, fascinerende å se på men ingen feel, flow, groove, så for min del utenkelig å høre på i mer enn ett minutt.. dog, yngwie - acoustic guitarsolo er ganske så fet, adskillig kulere og vanskeligere med gitarrunking på kasse, pluss at han drar inn noe klassisk symfonigreier som jeg ikke klarer å finne ut av hvem har laget. noen som vet hvem det er så kan det veldig godt tenkes jeg blir takknemlig.

Jahrmann: fin den ja, første låta jeg lærte meg. annet enn rene kord-låter, da... kul å improvisere på og...
▼ ... over et år senere ... ▼
Wild horses....I Guns N' Roses sin cover versjon er det vakker gitarmusikk hvertfall, husker ikke helt The Stones sin original

Dust in the wind av The Eagels er også fin
Etter 2 år tror jeg han har finni nok sanger. -.-
Hehe, sorry...så ikke på datoen