Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2564
Anonym bruker
"Trekantet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Har en narkotikarelatert (besittelse/kjøp) anmeldelse fra 2017 på meg, som ble henlagt på bevisets stilling.
Vil denne hendelsen allikevel kunne vises på en politiattest ved søking på jobber som krever sikkerhetsklarering?
Jeg ønsker å videreutdanne meg innenfor noe innforbi helse, og der er det jo feks. mange arbeidssteder hvor det oppbevares medisiner. Tenker det er kjipt å bruke 3 år på en bachelor om det ikke er noen som vil ha meg pga. noe dritt fra ungdommen.
Anonym bruker
"Taktløs Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei det vil den ikke.
Heldigvis har vi en rettsstat i norge, og enhver skal være uskyldig til det motsatte er bevist og bevisbyrden ligger på påtalemyndighetene.

Måten du formulerer deg på tilsier at du ikke var helt uskyldig?
Heldigvis skal tvilen komme den tiltalte til gode, noe som det har gjort her virker det som. Så du har jo helt rent rulleblad! Kjør på Ts! Hvis du i fremtiden blir dratt inn i en uheldig sak, vit at 5O vil prøve å bruke denne saken mot deg som om du er dømt.. Men da skjønner du vel at du bør benekte dette, samt nekte å forklare deg om noe som helst siden de har forutintatt løgner om deg, og at det vil ikke lønne seg å prate med noen som har en confirmation bias mot deg

Hadde jeg vært deg ville jeg revurdert hobbyene som kan slå negativt ut på en attest. Synd at det fungerer sånn, men lite å gjøre med. Lykke til i helsebransjen om du bestemmer deg for å gå den veien. Har stor respekt for helsepersonell og jobben de gjør!
Sist endret av Heimdall-; 7. desember 2020 kl. 21:29.
Anonym bruker
"Trekantet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for gode svar, det er helt klart jeg er 100% uskyldig, bare en stor missforståelse
Da kjører jeg på!
TS: Ta alltid råd du får på nettet med en sunn dose skepsis! For shit som dette her:
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei det vil den ikke.
Vis hele sitatet...
er reinspikka løgn. Hvis du gjør som han foreslår vil du garantert ikke bli klarert, hvertfall ikke nå og neppe i fremtiden heller.

Enten han troller og prøver å lure deg opp i stry, eller bare er så ignorant at han kaster ut slike påstander uten å ha gjort et minimum av undersøkelser, så har han nå fått en liten ferie fra forumet for å tenke seg om.

Sikkerhetsklareringer er et emne jeg gjerne kan snakke lenge om, men for å være veldig kort: Punkt 7.3 på klareringsblanketten spør om du noensinne har blitt anmeldt. Og det har du jo. Det ligger i politiets systemer at du har blitt anmeldt. Det er hverken galt av deg, eller suspekt i seg selv, men du har blitt anmeldt. Hvis du skriver noe annet, så har du løyet, og det er en løgn de garantert oppdager. Da er det rett ut. Det er imidlertid ikke farlig å ha blitt anmeldt, spesielt siden saken ble hendlagt - men vær beredt på at du kanskje må forklare deg i detalj om hendelsen i en sikkerhetssamtale.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. desember 2020 kl. 23:25.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det vil ikke komme på en ordinær politiattest som noen arbeidsgivere vil be om. Heller ikke på en utvidet politiattest siden du ikke ble hverken siktet eller dømt. Det er noe med at ting står i så og så mange år men en så liten sak vil ikke være noe sted annet enn i politiets register etter den tiden utdannelsen din tar uansett.

Men for sikkerhets skyld bare skriv en mail til politiet og spør? Er sikkert relevant å oppgi konkret hva slags stilling du ønsker å søke på i fremtiden og ikke bare innenfor hvilken sektor.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det vil ikke komme på en ordinær politiattest som noen arbeidsgivere vil be om. Heller ikke på en utvidet politiattest siden du ikke ble hverken siktet eller dømt. Det er noe med at ting står i så og så mange år men en så liten sak vil ikke være noe sted annet enn i politiets register etter den tiden utdannelsen din tar uansett.

Men for sikkerhets skyld bare skriv en mail til politiet og spør? Er sikkert relevant å oppgi konkret hva slags stilling du ønsker å søke på i fremtiden og ikke bare innenfor hvilken sektor.
Vis hele sitatet...
Les hva han skriver én gang til, nå med min utheving:
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil denne hendelsen allikevel kunne vises på en politiattest ved søking på jobber som krever sikkerhetsklarering?
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsklarering. Ikke bare politiattest. Og jo, det ligger i loggene til politiet at du ble anmeldt 2005. Det hjelper ikke at anmeldelsen var fullstendig oppkonstruert av et psykiatrisk kasus og henlagt av politiet samme dag som de mottok den - hvis klareringsmyndigheten tar deg i løgn blir du ikke klarert.

Det er selvsagt ikke nødvendig med en sikkerhetsklarering for å omgås medikamenter, og denne anmeldelsen tror jeg heller ikke ville være til hinder for en klarering - men han etterlyser informasjon om dette også, og da bør ikke problemstillingen avvises. For alt vi vet ønsker han å jobbe opp mot politi eller forsvar, og da trenger han fort den klareringa.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. desember 2020 kl. 23:58.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Les hva han skriver én gang til, nå med min utheving:

Sikkerhetsklarering. Ikke bare politiattest. Og jo, det ligger i loggene til politiet at du ble anmeldt 2005. Det hjelper ikke at anmeldelsen var fullstendig oppkonstruert av et psykiatrisk kasus og henlagt av politiet samme dag som de mottok den - hvis klareringsmyndigheten tar deg i løgn blir du ikke klarert.

Det er selvsagt ikke nødvendig med en sikkerhetsklarering for å omgås medikamenter, og denne anmeldelsen tror jeg heller ikke ville være til hinder for en klarering - men han etterlyser informasjon om dette også, og da bør ikke problemstillingen avvises. For alt vi vet ønsker han å jobbe opp mot politi eller forsvar, og da trenger han fort den klareringa.
Vis hele sitatet...
Du har rett tar den, jeg misforstod og trodde han mente politiattest. På en politiattest ville det ikke stått om jegvar i avhør for nasking for 10 år sida og saken ble henlagt. Sikkerhetsklarering er noe annet og noe jeg ikke kan nok om så jeg burde lest spørsmålet ordentlig og ikke uttalt meg. Beklager!