Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1211
God kveld. Gått litt lei av min standard 18-105mm som fulgte med kameraet (D3100), så følte jeg måtte skaffe noen nye linser nå. Endte opp med å bestille Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR og Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85mm f/3.5G ED VR, men så begynnte jeg å tenke på at jeg kaaanskje burde undersøke litt til og høre med noen som har litt mer peiling..

Så, er det noen som har noen erfaringer med disse linsene og kan fortelle meg om de er verdt å bruke penger på, eller om jeg bør velge noe annet?
Du burde skrive litt om hva du tar bilder av og hva du har tenkt å bruke det nyeobjektivet til, da er det lettere å gi presise svar.

Som en begynnelse er en 50mm f.1,8 en "must have". Veldig allsidig objektiv med stor blender til en billig penge. Koster rundt tusenlappen. På cropsensor, som du har, vil dette objektivet tilsvare 80mm. Et alternativ kan være 35mm f.2 - som tilsvarer ca 50mm.
Hvis du vil ha mer vidvinkel kan du kikke på 20, 24 og 28mm objektivene til nikon, hvis du vil ha fastopptikk.

Min erfaring med billige telezoomer er at de er skikkelig dritt. Her må du opp i pris for å få noe brukende.
Takker for tips.

Tar i grunn bilde av alt og ingenting. Er fortsatt en amatør som tester og prøver seg frem med innstillinger på kamera etc. Begynnte å gå litt lei og hadde litt penger til overs, så handlet noen nye linser å leke med. Endte opp med disse fire:
  • Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Vidvinkel)
  • Sigma 180mm F3.5 APO EX DG HS (Macro)
  • Nikkor AF-S DX 85mm f3.5G ED VR (Macro)
  • Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR (Telezoom)
Gleder meg som en unge på julaften til de kommer så jeg har noe å leke med, så gjenstår det bare å se hvorvidt jeg valgte riktig og det blir brukbare bilder ut av det.
Det heter objektiv.
Anbefaler 50mm 1.4. Fantastisk, hvertfall til Canon.
Du har så rett. Jeg skriver for det meste med utlendinger, og det heter jo "lenses" på engelsk så fort gjort å skrive feil.

Uansett, blir nok til å selge 10-20mm og 70-300mm objektivene til en kompis. Noen som kunne linket meg til en bra 50mm 1.4 i rundt 3-4000,- klassen som passer Nikon? =)
Sitat av Zarbon Vis innlegg
Du har så rett. Jeg skriver for det meste med utlendinger, og det heter jo "lenses" på engelsk så fort gjort å skrive feil.

Uansett, blir nok til å selge 10-20mm og 70-300mm objektivene til en kompis. Noen som kunne linket meg til en bra 50mm 1.4 i rundt 3-4000,- klassen som passer Nikon? =)
Vis hele sitatet...
Jeg har Sigma sin 50mm og er veldig fornøyd med den. Forøvrig vil jeg minne deg på at du har 30 dagers returrett, så med mindre du ønsker å selge med tap kan det være en fin løsning.
Da vil jeg anbefale dette objektivet. Koster fra 2700,- nytt.
http://nikon.no/no_NO/product/nikkor...or-50mm-f-1-4g
Anbefaler deg ikke å selge 10-20mm-Objektivet! Jeg kjøpte denne i Januar 2007 og det er til dags dato det beste kjøpet jeg har gjort i mitt liv! Helt sinnsykt rå effekt på bildene!