Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2435
Hei! Jeg er inne til førstegangstjeneste i forsvaret. I den sammenhegn tok jeg noen bilder med forsvarets fotoapparat som senere havnet i avisa. Blant annet NRK sin nettavis og noen andre.

Hvilke rettigheter har jeg i forhold til kreditering av mitt navn og eventuelt honnorar? Jeg er heller ikke fotograf i forsvaret, men tok bildene i forbindelse med tjenesten. Regnes dette da som mitt åndsverk, eller er de eid av forsvaret?
De er nokk ditt åndsverk. iallefall krediteringen, honorar skal du nokk måtte slite litt mer med.
IANAL, men verk laget i arbeidstiden med jobbens utstyr eies generelt av jobben, med mindre annet er avtalt.
Bare du trykket på knappen og tok bildene er de 100% dine bilder.
Det er dine åndsverk. Hvordan er de kreditert i mediene hvor de er brukt? God presseskikk er å kreditere bilder med både navn på fotograf og bedrift. F.eks slik:

Sitat av forsvaret.no
De fleste som møter opp på Fos forventer å få utfordret seg selv, og gjøre ting de ikke gjør til vanlig. Isbading er vel noe de fleste ikke gjør hjemme. Foto: Mari Lerdal, Forsvaret
Vis hele sitatet...
Jeg ville kontaktet Forsvarets mediesenter (som trolig er de som har gitt bildene videre til media), etterspurt kreditering , fått bekreftet at du er fotografen til bildene og diskutert hvorfor de har gitt bort dine åndsverk før jeg så vurderte om jeg skulle fakturere noen for bruken.

Om du ender opp med å fakturere for bruk er det vanlig praksis å kreve det dobbelte av NJ sine frilanssatser (http://www.nj.no/Frilanssatsene.b7C_xdnYZY.ips litt utdatert, men for bilder kan den fortsatt brukes)
Sist endret av liasis; 26. januar 2012 kl. 20:16.
Alle bilder tatt i tjenesten er å betrakte som Forsvarets eiendom. Mener det blir opplyst om dette på taushetserklæringen du signerer ved innrykk.
Sitat av kriss Vis innlegg
Alle bilder tatt i tjenesten er å betrakte som Forsvarets eiendom. Mener det blir opplyst om dette på taushetserklæringen du signerer ved innrykk.
Vis hele sitatet...
Har selv vært innom presse- og informasjonstjenesten i Forsvaret og kan bekrefte at dette stemmer. Normal kreditering i Forsvaret er ved fotografens navn, men dersom Forsvaret gir tillatelse til videre bruk av bildene er det kun Forsvaret som trenger å krediteres.
Da virker det som om saken er nogenlunde klar. Er jo egentlig ikke så stor sak, men spørr litt av nyskjerrighet og at det selvfølgelig er morsomt å bli kreditert med sitt navn. Takk for all hjelp.
Du tar bilder i tjeneste, og med forsvarets utstyr? Ja, da er det nok forsvarets bilder.
hvis du ringer og spør på en hyggelig måte, og gjør det klart at du ikke er ute etter penger, bare at det hadde vært veldig moro og hyggelig å bli kreditert, så kan det vel godt hende at de er greie videre også, det koster jo hverken forsvaret eller media noe å skrive "foto: dittnavn navnesen/forsvaret"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du er beskyttet av åndsverksloven §3 som opphavsmann av bildet. Det er i teorien nesten umulig å overdra opphavsrettighetene til bildet slik at du ikke er beskyttet av de ideelle rettighetene i åndsverksloven. Vanlig praksis er å fakturere dobbelte uten kreditering, og trippel uten tillatelse. Hvis forsvaret har bruksrettigheter er det de som skal bli spurt om tillatelse til å bruke bildet, men du skal alltid bli kreditert. Jeg ville sendt faktura. Irriterer meg at tyveri av åndsverk sjeldent blir fulgt opp.
Tatt med fri vilje av forsvarets matriell.

Lykke til!
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du tar bilder i tjeneste, og med forsvarets utstyr? Ja, da er det nok forsvarets bilder.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo helt feil. Hvorfor skriver du slikt når du tydeligvis ikke har peiling?
Arbeidsgiver eier alt du produserer i arbeidstiden.
Sitat av ZubZeroo Vis innlegg
Arbeidsgiver eier alt du produserer i arbeidstiden.
Vis hele sitatet...
Han er fortsatt opphavsmann og har rett til å bli kreditert i henhold til §3 i åndsverksloven.

"Denne rett kan opphavsmannen ikke gi avkall på."

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-001.html
Arbeidsgiver EIER IKKE bildene du tar i arbeidstiden, men har BRUKSRETT til bildene.

Rettigheter til bilder kan bli OVERDRATT delvis eller fullstendig etter nærmere avtale.

@loffe: Han er opphavsmann og alltid opphavsmann, men kreditering kan utelates i flere ulike tilfeller (pressefoto, reklame, collage, brosjyre osv). Sitatet du drar fram er helt ute av kontekst i forhold til loven. Det du referer til er "krenkende" bruk av ånsverk, hvor opphavsmann kan be om at det tydeliggjøres at det ikke er hans verk eller at han ikke krediteres for verket (altså helt omvendt).