Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3096
En kamerat og undertegnede var så heldige å få sprenge en bil og et hus i lufta i går!

Her er link til tv-sak og her finner du et slow-mo opptak av herligheten!

Vi brukte 11 zinkitt drivladninger, 6 maroons og et ukjent antall liter bensin og diesel. Vi er ganske sikre på at dette er et av norgeshistoriens heftigste pyro-sprengninger, men dersom noen kommer på andre scener fra norsk film som overgår oss så kom gjerne med det slik at vi kan overgå det igjen senere!

Opptakene skal brukes i en ny musikkvideo for Peer Gynt Band.
Det heter "bli med OG lag". Ellers var det jo imponerende. Blir artig å se resultatet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Hun jenta var genial.

"Nei foreldrene mine skal krangle så skal jeg sett meg ned å hyl også skal det sprenges litt sånn også skal jeg springe hylende ned trappa litt"
Sist endret av Sio; 9. september 2010 kl. 01:14.
Stas det der, men langt ifra Norges største eller feteste pyro-sprenging.
Rock'n'Roll det!
eksplosjoner er faen meg fett. Fenomenale sprengninger, bra jobba!
Sist endret av motleycrue; 9. september 2010 kl. 01:44.
Veldig bra synes jeg! Blir gøy å se resultatet, ja! Men hva var poenget med de småladningene i bilen før eksplosjonen?
Sist endret av Pope; 9. september 2010 kl. 01:46.
Når jeg ser slike eksplosjoner i filmer så freser jeg alltid i irritasjon. Folk tror at det er slik en eksplosjon, til de ser en fjellsprengning eller ser et TV program ala MythBusters...

Men kult er det jo uansett siden det er pyro!

Og i tillegg til hp:
Vurdert å bruke organisk støv ildkuler? Dere brukte bensin, i massevis, og brannvesenet forventet at de kunne røykdykke? Haha, jeg hadde sagt at odsene var rimelig små for at det skulle gå bra...
Organisk støv ildkuler gir en pen flamme osv, men setter ikke lett fyr på andre ting, for eksempel huset!
http://www.youtube.com/watch?v=iQU0JRq_mBY
Sist endret av Pyrotecnican; 9. september 2010 kl. 17:38.
hb
Trådstarter
5 16
Dyrdal: Jeg vil gjerne se hva som er større! Artig å se. Syns ikke det er nok pyro i norsk film...

Pope: Vi slo ut glasset i bilen (Og huset) slik at det ikke skulle spres utover fotballbanen som lå like ved, så de ladningene skal være en slags referanse når vi legger på digitalt glass i post.

Pyrotecnican: Er enig i at det gir de "uopplyste" feil inntrykk av hva en eksplosjon er, men flammer ser mer eksepsjonellt ut, i tillegg til at vi ikke kunne sprengt huset på en realistisk måte uten å øke sikkerhetsavstandene betraktelig (Dog hele andre etasje raste sammen da vi fyrte av pga dårlig/gammel konstruksjon. Ikke helt planlagt det... Takk for tipset om organisk støv! Det skal definitivt sjekkes ut nærmere. Har du gjort noe lignende selv?
Sitat av hb Vis innlegg

Syns ikke det er nok p Takk for tipset om organisk støv! Det skal definitivt sjekkes ut nærmere. Har du gjort noe lignende selv?
Vis hele sitatet...
Man kan enkelt lage slike effekter selv.
Sjekk ut disse søkeresultatene på youtube: http://www.youtube.com/results?searc...=creamora&aq=f

Naftalen er vel et passende fuel?
Var det du/ dere som hadde en bil ute på finn? Som "solgte" den til 5000 elns? Syns å huske det var en sliten gammel van ala den dere sprengte der, som "skal sprenges i en musikkvideo, og du får være med!"?
Sitat av hb Vis innlegg
Takk for tipset om organisk støv! Det skal definitivt sjekkes ut nærmere. Har du gjort noe lignende selv?
Vis hele sitatet...
Faktisk har jeg prøvd bittelitt for lenge siden, noe av det første jeg gjorde med det hjemmelagde kruttet jeg hadde, men etter at jeg lagde store svimerker på plenen vår så droppet jeg det...

Kanskje noe jeg burde tenke på igjen?? Er jo morsomt å drive med! Kan alltids overtale en av kameratene mine til å være stuntmann!

Har snakket med en kamerat og han sier ja til at vi kan lage en kort film med spesialeffekter til våren, (jeg trenger noe tid til kalibrering og testing.

Tanken var at vi (jeg) skulle simulere eksplosjoner og skudd, både fra våpen og på person. Ja før noen fraråder meg dette, jeg kan sikkerhet, og skal teste uten personer i nærheten først...

Eksplosjonene skal mest sansynlig være av den tørre typen og simulere en mindre granat. Tanken var et halvt papprør av den typen fra plastruller i butikker, med enten sånn kaffepulvergreie som jeg ikke husker navnet på nå, maisenna som jeg har hørt at også virker, eller kull... Bensin er utelukket ettersom filmplassen mest sansynlig havner nært en strand (liten og lite brukt en), med mindre tester i høst viser at det går ann å få fullstendig forbrenning uten at noe kommer ned igjen og blir liggende og brenne. Skal behandle selve røret med vannglass slik at det ikke tar fyr og kan brukes igjen.

Skudd blir veldig enkelt sett fra våpenets side. Et lite rør med en tenner limt i i den ene enden, og litt granulert krutt og en dott bomull i den andre. En liten røykdott...

På en vegg blir det tennere med BP eller flash med titan alt etter hva som virker best.

På personen blir det litt værre. Tenkte å ha ett lag skumgummi, ca 1cm tykk og så en 0.7mm stålplate før en liten ladning teipes på og en pakke med falskt blod teipes oppå. Alt under en hvit T-skjorte...


Kommer tilbake med met info om tester og sånn, kanskje i en ny tråd...
Sist endret av Pyrotecnican; 11. september 2010 kl. 15:27.
hb
Trådstarter
5 16
McVik: Det var oss ja Forsøkte å få inn litt ekstra penger i kassa.

Pyrotecnican: Spennende å se hvordan det blir. Har du pyroteknikkurs eller er du selvlært? Dersom du har kurs er jo squibs best for skuddtreff.
Sitat av hb Vis innlegg
Spennende å se hvordan det blir. Har du pyroteknikkurs eller er du selvlært? Dersom du har kurs er jo squibs best for skuddtreff.
Vis hele sitatet...
Er selvlært. Faktisk er jeg bare innom fordi limpistolen varmer seg opp, holder på å teste små sånne eksplosjoner... Har utrolig nok problemer med å få bensinen jeg bruker til å tenne...

Tror jeg vet hvordan jeg skal gjøre det nå... Litt ekstra krutt...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Tror jeg vet hvordan jeg skal gjøre det nå... Litt ekstra krutt...
Vis hele sitatet...
Prøvd med litt atomisert Al?
Sitat av Up Vis innlegg
Prøvd med litt atomisert Al?
Vis hele sitatet...
Jeg har nettopp sett The Expendables og er fremdeles i indre sinne siden såpass mye av eksplosjonene var CGE... Så flere falske eksplosjoner klarer jeg ikke på en liten stund... Blir nok en del testing i høstferien... Men aluminium var ikke så dumt, må testes..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mer varme, varmen varer mye lengere, og kanskje et par store partikler gnister og brenner i lufta der bensinen blandes med luft.