Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3223
Har lurt en del på mortere. Ønsker ikke å lage mine egne av glassfiber, og å finne passende i HDPE har jeg gitt opp... Så jeg har tenkt på papp. Men da trenger jeg tips til HVOR jeg kan finne de forskjellige størrelsene. Her er en liste over størrelser. Jeg trenger for det meste bare 2" og 3", foreløpig,. men lister større også:

2" - ?

3" - ?

4" - Teppeforhandlere har 4" ID rør på vegg til vegg tepper

5" - Fikk et da jeg bestillte 2 stk Periodesystem plakater fra http://www.periodictable.com/Posters/index.html

6" og 8" - Biltema - http://www.biltema.no/Bygg/Flislegge...form/Stoperor/

10" og 12" - Biltema - http://www.biltema.no/Bygg/Flislegge...orm/Stoperor1/


Mye skriveri, men det jeg i bunn og grunn lurer på er om noen vet om 2" og 3" morter rør i papp..?

Har tenkt å plugge bunnen, sette de i en plastpose, for så å begrave de 2/3 i våt/funktig sand oppi en stor balje... Noe mer kompakt enn det som fremdeles kan flyttes på kommer jeg ikke på...

P.S. Jeg kommer til å ha en noenlunde fast oppskytningsplass ute ved hytta vår ved sjøen for shell opp til 4", så tyngden er bare en bonus...

EDIT: Kom plutselig på at det kan være at denne tråden havnet på feil plass... Er usikker om den burde være på Luftbomber istedet... Isåfall kan vel bare administrasjonen flytte denne?
Sist endret av Pyrotecnican; 13. mars 2010 kl. 22:29. Grunn: skrivefeil
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Støperørene er for tynne, og må forsterkes på ønsket måte.
Sitat av Up Vis innlegg
Støperørene er for tynne, og må forsterkes på ønsket måte.
Vis hele sitatet...
Det visste jeg... Men nå er 6" + litt langt frem i tid for meg... Uansett, de er fremdeles rett ID, så med forsterkning er de perfekte...
papprørene som er inni folierullene til sørlandschips er presis 3" innvendig, og 7mm gods. rullen til plastfolie har også 3", men her er godstykkelse 15 mm
Sist endret av VivaLatrina; 14. mars 2010 kl. 00:07.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
papprørene som er inni folierullene til sørlandschips er presis 3" innvendig, og 7mm gods. rullen til plastfolie har også 3", men her er godstykkelse 15 mm
Vis hele sitatet...
Det virker som om dette er en salgs standard på slike papprør ettersom alt av papprør jeg finner her på jobb (Et veldig stort verft, sier ikke hvilket pga. jeg er dårlig reklame) som er ca. 3" er eksakt like store med tanke på ID.me ID!
Isolasjon, plast, presenning osv.
Alle har samme ID!

" Oi! Herregud så greit! Her ligger det jo strødd med potensielle 3" mortarer over alt! *Finner frem tommestokken* "Fanden.. Det passer selvfølgelig ikke til mine shells!"

Altså, 3" Id er faktisk for stort til 3" shells dersom man ikke bruker en slags propp eller krage.
Men de duger selvfølgelig til miner, creamora-er og muligens can-shells da!

Noen som kan gjøre meg en tjeneste?
Gi meg det eksakte målet på en colaboks?
Tenker på diameteren da.
Sist endret av Knask; 14. mars 2010 kl. 00:45.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Noen som kan gjøre meg en tjeneste?
Gi meg det eksakte målet på en colaboks?
Tenker på diameteren da.
Vis hele sitatet...
Etter litt søking ser det ut som de er 2 1/2" i diameter...

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det virker som om dette er en salgs standard på slike papprør ettersom alt av papprør jeg finner her på jobb (Et veldig stort verft, sier ikke hvilket pga. jeg er dårlig reklame) som er ca. 3" er eksakt like store med tanke på ID.me ID!
Isolasjon, plast, presenning osv.
Alle har samme ID!

" Oi! Herregud så greit! Her ligger det jo strødd med potensielle 3" mortarer over alt! *Finner frem tommestokken* "Fanden.. Det passer selvfølgelig ikke til mine shells!"

Altså, 3" Id er faktisk for stort til 3" shells dersom man ikke bruker en slags propp eller krage.
Men de duger selvfølgelig til miner, creamora-er og muligens can-shells da!
Vis hele sitatet...
Faen... Da får jeg vel kjøpe en 3" HDPE... Så slipper jeg det maset med å prøve å finne et som passer... Grunnen til at jeg spør er fordi jeg rullet min første 3" morter av kraft for noen dager siden, og det vil jeg nødig gjenta!

Foresten tror jeg at KMnO4dalla hadde funnet et rør med 3" ID som var perfekt til 3" ball shells... Tror det var fra en rull med gråpapir... Skal spørre han så fort han kommer på MSN...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Etter litt søking ser det ut som de er 2 1/2" i diameter...

Jeg vil helst vite akkurat på mm.
De selger ikke bokser her i kiosken.
Vis hele sitatet...

Faen... Da får jeg vel kjøpe en 3" HDPE... Så slipper jeg det maset med å prøve å finne et som passer... Grunnen til at jeg spør er fordi jeg rullet min første 3" morter av kraft for noen dager siden, og det vil jeg nødig gjenta!

Foresten tror jeg at KMnO4dalla hadde funnet et rør med 3" ID som var perfekt til 3" ball shells... Tror det var fra en rull med gråpapir... Skal spørre han så fort han kommer på MSN...[/quote]

Oi, rulle en 3" av kraft?
Skjønner meget godt at du ikke vil gjenta det der!

KMnO4dalla har temmelig mange baller i luften og det det later til at han har like mye engasjement til hver eneste av dem!
Det skulle ikke forundre meg om han hadde et eller annet finurlig forslag til deg.
jeg fikk mine 3" papp. gratis . de fikk jeg på et trykkeri. har vert streppeplast på de .. (jeg resirkulerer jo)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva er galt med en liten krage? Kan da ikke være så altfor stor glipp? Glipp in mm please
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Oi, rulle en 3" av kraft?
Skjønner meget godt at du ikke vil gjenta det der!

KMnO4dalla har temmelig mange baller i luften og det det later til at han har like mye engasjement til hver eneste av dem!
Det skulle ikke forundre meg om han hadde et eller annet finurlig forslag til deg.
Vis hele sitatet...

Har snakket med ham på MSN siden litt før nyttår, så jeg har god kontakt... Vi bor bare ca 6 mil fra hverande også... Men så vidt jeg har forstådt er det for det meste can shells han har holdt på med...

3" av kraft ja... Tok en sånn dekkpapir rull til malingsarbeid, delte den i to og rullet... Ca 2cm tykke vegger.... Mye var bare rullet uten lim, men den er solid , men litt fleksibel i veggene... Er ganske sikker på at den vil holde en god stund... Må bare få plugget den nå så kan jeg skyte de 2, 3" shellene jeg har liggende... En ball og en sylinder... Gleder meg...

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Noen som kan gjøre meg en tjeneste?
Gi meg det eksakte målet på en colaboks?
Tenker på diameteren da.
Vis hele sitatet...
Etter mer søking kom 66mm på en 330ml opp, men når en regner om fra 2 1/2" så blir det 63,5mm...
Så noe i nærheten der...
Har heller ikke bokser i nærheten....
Sist endret av Pyrotecnican; 14. mars 2010 kl. 11:27.
Sitat av Up Vis innlegg
Hva er galt med en liten krage? Kan da ikke være så altfor stor glipp? Glipp in mm please
Vis hele sitatet...
Jeg er vanskelig og vrang denne uken og derfor ønsker jeg å få i både pose og sekk!
Har snakket med KMnO4dalla nå, og det viste deg at røret han fant var 2", og et han fikk en plakat i var 3"... Vel vel... Irriterende greier!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg er vanskelig og vrang denne uken og derfor ønsker jeg å få i både pose og sekk!
Vis hele sitatet...
Abdhulsherif bruker krage på alle sine 6" da røret er for stort. værtfall 2 cm glipp. Men en solid pappkrage gjør vist susen.
Og hvis du tenker det kan ødelegge breaket, så må du tenke over at en strimmle med pappeske ryker MYE lettere enn 14 lag med kraft, ja selv enklere enn skall av 5 lag avispapir
Sist endret av Up; 14. mars 2010 kl. 12:41.
(2 1/2) tommer = 63,5 mm
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har mulighet for å skaffe 3" rør i papp - 6 mm gods. Lengde 50 cm - ferdig med dreiet treplugg om noen skulle være interessert.
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Jeg har mulighet for å skaffe 3" rør i papp - 6 mm gods. Lengde 50 cm - ferdig med dreiet treplugg om noen skulle være interessert.
Vis hele sitatet...
Er kjempeinteressert, men går ut fra at det koster noe. Jeg har ikke nettbank og paypal'en min har klikket, passordet mitt funker ikke...

Hadde i så fall vært interessert i 2 stk...

Bare gi et pip om detaljer så...
Sist endret av Pyrotecnican; 11. juni 2010 kl. 15:50.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg tok med meg en tommestokk til Biltema i dag (lånte egentlig en av de som var til salgs, men men...) og tror du ikke jeg finner 2" morter! Mine 2" shells med 10 effektive lag med 3 strip (5 runder) kommer på 48mm OD. Røret jeg fant er på 50mm ID... Men en kjiiiiiiip ting er at det selvsagt er et papprør... Med noe utenpå... Plastfolie til 269kr for å være eksakt... Så nå vet jeg hvor jeg kan få rør... Nå må jeg vite hvordan jeg kan forsterke de. Jeg har ikke lyst til å grise med glassfiber, så jeg lurte på om jeg også skulle kjøpe 2 av støperørene på 8" ID og støpe betong eller pakke våt sand rundt rørene... Fornuftig eller idiotisk? Jeg er åpen for forslag!
Sist endret av Pyrotecnican; 26. juli 2010 kl. 22:56.
@Pyrotecnican: Ducktape
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
@Pyrotecnican: Ducktape
Vis hele sitatet...
Haha! Ikke dumt! Blir ikke så #€%&#%€ tung da... Pakker uansett snø/sand rundt når jeg skyter...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du vil lage 8" rør, men er ikke villig til å ta i bruk glassfiber?
Du kan jo lime på kraft om du tror det er mindre arbeid
Ellers kan du bruke tau. Noen jeg vet av hadde en ganske tynt 6" rør, som de surra ca 1 km 2mm hamptråd rundt, så smurte de over med en boks glassfibersparkel, for og så surre rundt 80 meter med 6 mm presenning-tau

Et shell på 1650 gram(som er tungt for en 6"), ble sendt opp av 150 gram(som er mye for en 6") granulert BP av Or-kull(som er MEGET hissig), men røret overlevde vist til tross for skepsisen rundt avfyringen.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
269,- kroner for et papprør du må forsterke? Og atpåtil kun i 2"? Jeg må si det var en relativt voldsom pris.

Dersom du likevel bestemmer deg for disse, er det ikke allverdens styrke som trenges for å skyte opp en 2". Tau, som Up er inne på, er nok en fin måte å få til noe. Alternativt kan du jo alltids bruke sementideen, men jeg ser for meg at det er ekstremt overkill, og dessuten ualminnelig irriterende vekt- og størrelsesmessig. Med tanke på at fuktighet sjelden er med på å gjøre papp sterkere, ville jeg forholdt meg skeptisk til våt sand. En tilitersbøtte med rør i midten, fylt med tørr sand rundt burde være tilstrekkelig. For 2", altså. Ikke 8".
Sist endret av Nygaard; 27. juli 2010 kl. 09:44.
Må si meg enig i at dette blir relativt dyrt. Og å kjøpe plastfolie (som man ikke trenger) for å få tak i et rør, er i seg selv galskap. Ta deg heller en runde til lokalt næringsliv (veverier, maleforetninger, systuer o.l) og hør om de tilfeldigvis har papprør av ymse slag.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
269,- kroner for et papprør du må forsterke? Og atpåtil kun i 2"? Jeg må si det var en relativt voldsom pris.
Vis hele sitatet...
For å si det slik... Det et omtrent 150cm langt, så får vel 4-5 motere ut av det. Dremdeles dyrt... Men vet du hva? Jeg bryr meg ikke nevneverdig om det. Kan si jeg er på desperat jakt på passende mortere... Jeg er grusom på anslag, men jeg tipper at det var 6mm gods...

Det med våt sand... Jeg forsterker og plugger røret, setter det i en plastpose og pakker sand rundt...
Men tørr sand tror jeg er mer praktisk siden jeg for det meste kun skyter på nyttår... Vann + sand + (-13*C) = hard blokk...

Og det med 2"... Jeg liker den størrelsen... Jeg har rullet en 2.5" morter av kraft, 10mm vegger, steinhard...
3"...? Må nok bestille en HDPE der...

Med tankte på systemet jeg har trenger jeg kun en 3" morter så har jeg fylt det. 4stk 2", 1stk 2.5" og 1stk 3" morter...

Gleder meg til nyttår...

Sitat av SportyONE Vis innlegg
Ta deg heller en runde til lokalt næringsliv (veverier, maleforetninger, systuer o.l) og hør om de tilfeldigvis har papprør av ymse slag.
Vis hele sitatet...
Jeg har gått i de fleste butikker her... Ingen har passende... Noen som tilfeldig vis vet om en plass de har rør med presis 50mm ID, enten det er papp eller plast...?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Møbelforretninger og andre som selger gardiner har garantert mange meter med 2" papp til gratis pris.
Fikk den ideen nå at jeg kan spørre faren min om jeg skal male husmuren... Da må han ha plastfolie til beskyttelse... Samtidig tjener jeg litt...
Sist endret av Pyrotecnican; 28. juli 2010 kl. 01:00.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis noen trenger 3" (76 mm) papprør til morter er det bare å skrike, så skal jeg se om jeg får ordnet noe. Tror det er 6 mm tykkelse på de.
Du kan få tak i papprør med 3" ID og ca. 10mm vegg på et avistrykkeri. De var iallfall veldig hyggelige på trykkeriet til Stavanger Aftenblad