Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 34590
Sitat av SkillThatSkill Vis innlegg
Da kan du umulig ha hatt mange venner.
Helt siden jeg var 12 har jeg fått tak i ØL / SNUS / Røyk

Så enten hadde du ingen venner, eller bare hang i et fucka miljø.
Vis hele sitatet...
Kanskje er det en mening i at reglene er lagt opp sånn at du ikke skal røyke, drikke, pule slåss når du er 12 år gammel?
Tror ikke han ikke hang i et `fucka` miljø, men det kommer jo litt an på hvordan men etterhvert ser på dette med normer og verdier. Kanskje ditt syn vil forandre seg over tid ?
høhø, alt er relativt...

fucka miljø, definér det, SkillThatSkill!
Sitat av SkillThatSkill Vis innlegg
Da kan du umulig ha hatt mange venner.
Helt siden jeg var 12 har jeg fått tak i ØL / SNUS / Røyk

Så enten hadde du ingen venner, eller bare hang i et fucka miljø.
Vis hele sitatet...
Uff, synes mer synd på deg som har venner som vil at du skal ødelegge helsa di helt fra du var(?) prepubertal.
De vennene hadde ikke jeg spart på
Sitat av SkillThatSkill Vis innlegg
Da kan du umulig ha hatt mange venner.
Helt siden jeg var 12 har jeg fått tak i ØL / SNUS / Røyk

Så enten hadde du ingen venner, eller bare hang i et fucka miljø.
Vis hele sitatet...
Du er så utrolig tøff at jeg har lyst til å klemme deg. Dessverre så tror jeg at jeg ikke kommer til å tåle den ekstreme tøffheten du utstråler, så jeg beguder deg derfor over internettet i stedet.
Sist endret av Archj; 18. januar 2009 kl. 18:28.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av SkillThatSkill Vis innlegg
Da kan du umulig ha hatt mange venner.
Helt siden jeg var 12 har jeg fått tak i ØL / SNUS / Røyk

Så enten hadde du ingen venner, eller bare hang i et fucka miljø.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvem som hang i fucka miljø her, SkillThatSkill. Hvis du begynner å snuse, røyke, drekke, skippe skolen og dope deg som 12åring er vel det er tegn på at du bør bytte ut "vennene" dine. Jeg vil også tro at det er større sjangs for at du ender opp i kassa på Rimi. Hvis du ville jobbe i butikk så er det selfølgelig helt fint og ikke noe jeg har noe imot. Men hvis du ender i kassa på rimi fordi du gikk med feil folk når du var 12 så er det ganske kjipt. Setter det selvfølgelig litt på spissen her nå.

Er ikke spesielt sjarmerans når de aller minste drittungene hopper rundt å er kule fordet de snuser. Folk må få velge det selv ofc. men bør kanskje ikke få valget før de er eldre og med litt flaks modnere.

Greit, merka det blei litt mye flaming av skill her nå:P
Sist endret av otimate; 7. februar 2009 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg kjøper ingen rusmidler til mindreårige, period. og å ha "de får jo tak i det uansett"-holdningen er patetisk.
må nå tenke på at dere hjelper til og drepe dem når dere kjøper røyk til mindreårige.
Faen som dere kjøper rusmiddler til småunger da? De få gangene noen har spurt meg, så har jeg bare ledd dem ned i trynet og bedd dem komme tilbake når de ble tørr bak øra. Eller skrike ut skikkelig høyt; vil du jeg skal KJØPE RØYK TIL DEG!?!? DU ER JO IKKE GAMMEL NOK, ER DU VELL.

Da stikker dem temmelig fort ja.
Både Herbel og THH-c fortjener medalje for super innsats for menneskeheten!
Sitat av ulldott Vis innlegg
Både Herbel og THH-c fortjener medalje for super innsats for menneskeheten!
Vis hele sitatet...
det lukter en smule ironi av den der, men ja, begge har ihvertfall fått meg til å riste av latter... eller tenkte du mer på å hindre mindreårige å få tak i nikotin?
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Det blir feil å kjøpe til mindre årige.. Hadde blitt forbanna om noen hadde solgt snus / tobakk / røyk til mitt Barn.
Har da ingen unge enda men jeg hadde blitt fly forbanna. Snuser selv og har røykt.
Jeg hadde aldri begynt om det ikke var så lett å få tak i..

Og dere som tar penger for å kjøpe kan ikke synke lengre ned..

Vær grei og tenk på hva dere gjør,
Skulle ønske det var strengere straff og lettere for å bli tatt for å selge / kjøpe til de som er under 17 - 18 år
Vis hele sitatet...

Kanskje litt off topic, men da jeg var 16 og begynte å feste regelmessig så kjøpte min mor alkehol til meg. 8 øl var det normale.

Dette var på en betingelse, at jeg ikke skaffet ekstra selv, og at jeg holdt meg unna sprit og andre sterke varer!

Jeg holdt min del av avtalen mer eller mindre og hun skaffet drikkevarene, grei ordning mener jeg. Men nå skal det nevnes at jeg er/var en av de heller rolige iforhold til mange andre på min alder. Var aldri den som ble søple dritings, eller slåss og kødda rundt!


Nå kan jeg så som sit også nevne at jeg begynte å røyke/snuse som 16 åring.
Tørte ikke å vise røyk/snus til min mor før jeg hadde fylt 20 Merklig det der, men sånn er det ^_^

Sitat av Herbel Vis innlegg
Vanlig vis sier jeg ja til mindreårige, men de må se ut som ihvertfall 16 åringer.
Mye av grunnen til at jeg går med på å kjøpe til de små er nok at når jeg var liten kjøpte de store til meg.

Som sagt bør de ha vanlig folkeskikk, gidder pokker ikke å kjøpe til drittunger.
Bare for ett par måneder siden ble jeg truet med vold siden jeg ikke gikk med på å kjøpe til en gjeng kids.
Hadde egentlig ikke tid til dette her.. Men etter å ha tenkt over alternativene mine i noen sekunder sa jeg greit.
Da begynte hele pøbel gjeng å rote i lommene sine. Mine tanker var, ja gi onkel Herbel pengene hehe, vær så snill la det være lapper.
Ja, som jeg håpet kom de med bare lapper, 600 kr. "Lederen" gikk rund å samlet in pengene fra de andre, for å så komme bort å instruere meg strengt i hva som skulle bli kjøpt inn.
Fire pakker med kent, og 1 pakke med malbro. Greit sier jeg gjentar det vedkommende sa til punkt og prikke. Etter mye om og men får jeg endelig pengene, 600 kr i sedler.
Snudde ryggen min til de, og begynte å gå mot butikken. men stoppet opp etter rundt fire-fem skrit. For å rote litt i lommene mine.. Pokker hvor i helvete er zippoen..
Det tok meg sikkert ett minutt å finne den. Ser nå at de er mistenksom på hva jeg driver med, best å handle raskt. Tar å tenner zippoen på en sånn kul måte med en hånd..
Flyter flamen under sedlene, tenker ta fyr, ta fyr, kort tid etter har de tatt fyr.
Da snur jeg meg til de for å vise det jeg har gjort. Noen sekunder bare står de der sjokket, med desperate øyne full av hat, avsky, skuffelse.
På dette tids punktet har latterkrampen slått helt in på meg. Bare se for dere en fyr med en flame ball i hånden stå mitt på gaten, og skriker ut en manisk later for fulle lunger.
Nå kommer en av pøblene løpen bort til meg, mens han skriker, hva fanen er det du gjør, er du gal man!! Han river flame ball ut av hånden min å prøver å vifte ballen "vår" rundt om kring, tror hensikten med viftingen var å slukke brann, men den ble ikke noe bedre akkurat.
Etter en stund forsto han det var håpløst å slukke brann med vifting, slenkte han de ned på baken å trampet på de stakers sedlene, dette fungerete i det minste.
Men lappene var ikke til å kjenne igjen. Ansiktene som møte meg når de så opp fra asken var pris løse, skulle ønske jeg hadde et kamara tilstede, eller noen som kunne filmet alt.
Uannset jeg klarte å unslippe uten håndgemeng.

Bare husk det blir ingen nikotin vist ikke dere spør på en høflig måte..
Vis hele sitatet...


baahahaaah! <b>DET</b> var dagens!

.
'
driti ut på html'en der ja ^ :P
Sist endret av Bombasa; 9. februar 2009 kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kjøper ikke snus eller noe annet til mindreårige, med mindre de betaler nok.
Jeg bare ber dem skaffe seg fake legg
▼ ... over en måned senere ... ▼
For å legge til noe fra en annen synsvinkel må jeg inrømme at jeg selger til mindreårige. jobber i kiosk, og er selv mindreårig. så jeg vet nok hvordan det er å plutselig råke opp for snus på en sen lørdagskveld. (snuser atm, sluttet og røke for en stund tilbake)

til tross for dette er det jo noen untak hvor jeg selv føler at grensen går:

*om persjonen er undet 14 år

*hvis det er "gjenger" som kommer for å kjøpe (det blir jo å indirekte utsette folk for gruppepress)

*om det er unger som maser og later som de er gamle nok
"jeg glemte legget i bilen" etc...

Det er ihvertfall mine synspunkter på saken.


off topic, gøy å spørre gamlinger over 70 om legg
De som kjøper snus/tobakk til personer under 18, burde få seg moral så fort de bare kan.

Mener ikke å være frekk eller fornærme noen, men jeg mener det blir så feil. La folk betale for å bryte ned kroppen sin selv.
Sist endret av Genetic; 16. mars 2009 kl. 22:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
blir gal av alle "moral" folka her! La 15 åringer få leve livet de og. snus er noe av det beste med min gaming hverdag
Jeg er faktisk i mot det her. Når jeg ble 18 hadde jeg MANGE kameratar som var fra 16 og oppover som røyket og snuset. har selv snust siden jeg var 14. men ALDRI kjøpt noe til noen som ikke er gamle nok kun av prinsipp. det er 18 års aldersgrense. ergo, de er ikke gammel nok!
Selv står jeg i kassa på en Shell-stasjon, og jeg selger ALDRI til folk som er under 18 med mindre det er gode venner. For det første er det mitt juridiske ansvar om jeg blir tatt. Hvis det kommer noen som er over 18 og kjøper til vedkommende er det helt greit for min del, for da er det han som kjøper sitt problem, selv om det er helt tydelig at det ikke er til kunden selv.

Utenfor arbeidstiden kjøper jeg lett til tobakk folk under 18 så lenge de er såpass modne at de klarer å ta egne valg og uansett får tak i. Sjangsen for å bli tatt i slike tilfeller er tilnermet null.
Og egentlig så er det litt teit at det er 18 års grense på snus, og snus har aldri blitt bevist at det er helseskadelig(står bak på alle snusbokser)

På baksiden av en boks så står det: Denne tobakksvaren ''KAN'' være helseskadelig...
Sitat av produsenten Vis innlegg
Og egentlig så er det litt teit at det er 18 års grense på snus, og snus har aldri blitt bevist at det er helseskadelig(står bak på alle snusbokser)

På baksiden av en boks så står det: Denne tobakksvaren ''KAN'' være helseskadelig...
Vis hele sitatet...
Nikotin er fortsatt et av de mest avhengighetsskapende stoffene vi har i dag. At det er ikke er sunt er i alle fall alle forskere enige om.

edit: Takk til slashdot for fin utdyping
Sist endret av connubialis; 16. mars 2009 kl. 23:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av produsenten Vis innlegg
Og egentlig så er det litt teit at det er 18 års grense på snus, og snus har aldri blitt bevist at det er helseskadelig(står bak på alle snusbokser)

På baksiden av en boks så står det: Denne tobakksvaren ''KAN'' være helseskadelig...
Vis hele sitatet...
Så det er tåpelig å ikkje ha aldersgrenser på eit produkt med stor avhengighetsfare, og rimelig mange dokumenterte skadevirkninger? Du kan f.eks. slå opp på nikotin, som er udiskutabelt at blir opptatt av kroppen når du snuser, og lese om fysiologiske skadevirkninger av det giftstoffet. Mellom anna er det rimelig udiskutabelt at det fører til åreforkalkinger og auka sjanse for blodpropp.

Det er også påfallande samanhenger mellom snus og ein del former for kreft. Sjølv om det ikkje er eintydig mogeleg å konkludere er samanhengen rimelig påfallande, og ein bør ta hensyn til den.

Sorry mac - men å hevde at snus er ufarlig er å lure seg sjølv.
http://g.imagehost.org/0311/IMAGE_097.jpg

som folk allerede har sagt, det er nok de to nederste linjene der som har fingeren mest med i spillet

Slashdot; gratulerer med 11k poster
Sist endret av VivaLatrina; 16. mars 2009 kl. 23:13.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av produsenten Vis innlegg
På baksiden av en boks så står det: Denne tobakksvaren ''KAN'' være helseskadelig...
Vis hele sitatet...
Å drikke bensin KAN også være farlig. Man KAN overleve uten å få varige skader. Samme med snus. Man KAN bli syk og de fleste blir det etter langvarig bruk.
Sitat av bluefrog Vis innlegg
blir gal av alle "moral" folka her! La 15 åringer få leve livet de og. snus er noe av det beste med min gaming hverdag
Vis hele sitatet...
Eh, dette er vell en tråd om moral? Han sa det han mente så skjønner ikke helt hvorfor du må dra opp en "pisst på moral folk" når det er det tråden er lagd for. Tenk litt før du poster dumme ting!
Sitat av Herbel Vis innlegg
Vanlig vis sier jeg ja til mindreårige, men de må se ut som ihvertfall 16 åringer.
Mye av grunnen til at jeg går med på å kjøpe til de små er nok at når jeg var liten kjøpte de store til meg.

Som sagt bør de ha vanlig folkeskikk, gidder pokker ikke å kjøpe til drittunger.
Bare for ett par måneder siden ble jeg truet med vold siden jeg ikke gikk med på å kjøpe til en gjeng kids.
Hadde egentlig ikke tid til dette her.. Men etter å ha tenkt over alternativene mine i noen sekunder sa jeg greit.
Da begynte hele pøbel gjeng å rote i lommene sine. Mine tanker var, ja gi onkel Herbel pengene hehe, vær så snill la det være lapper.
Ja, som jeg håpet kom de med bare lapper, 600 kr. "Lederen" gikk rund å samlet in pengene fra de andre, for å så komme bort å instruere meg strengt i hva som skulle bli kjøpt inn.
Fire pakker med kent, og 1 pakke med malbro. Greit sier jeg gjentar det vedkommende sa til punkt og prikke. Etter mye om og men får jeg endelig pengene, 600 kr i sedler.
Snudde ryggen min til de, og begynte å gå mot butikken. men stoppet opp etter rundt fire-fem skrit. For å rote litt i lommene mine.. Pokker hvor i helvete er zippoen..
Det tok meg sikkert ett minutt å finne den. Ser nå at de er mistenksom på hva jeg driver med, best å handle raskt. Tar å tenner zippoen på en sånn kul måte med en hånd..
Flyter flamen under sedlene, tenker ta fyr, ta fyr, kort tid etter har de tatt fyr.
Da snur jeg meg til de for å vise det jeg har gjort. Noen sekunder bare står de der sjokket, med desperate øyne full av hat, avsky, skuffelse.
På dette tids punktet har latterkrampen slått helt in på meg. Bare se for dere en fyr med en flame ball i hånden stå mitt på gaten, og skriker ut en manisk later for fulle lunger.
Nå kommer en av pøblene løpen bort til meg, mens han skriker, hva fanen er det du gjør, er du gal man!! Han river flame ball ut av hånden min å prøver å vifte ballen "vår" rundt om kring, tror hensikten med viftingen var å slukke brann, men den ble ikke noe bedre akkurat.
Etter en stund forsto han det var håpløst å slukke brann med vifting, slenkte han de ned på baken å trampet på de stakers sedlene, dette fungerete i det minste.
Men lappene var ikke til å kjenne igjen. Ansiktene som møte meg når de så opp fra asken var pris løse, skulle ønske jeg hadde et kamara tilstede, eller noen som kunne filmet alt.
Uannset jeg klarte å unslippe uten håndgemeng.

Bare husk det blir ingen nikotin vist ikke dere spør på en høflig måte..
Vis hele sitatet...
Haha, genialt.

Selv kjøper jeg bare til de jeg kjenner eller vet hvem er. Kommer det en random unge som ser 13+- ut så kjøper jeg ikke.
Uansett om jeg sier nei får de skaffet det, hadde aldri noe problem med å skaffe selv før.
Jeg har vel snusa i 10år snart, og kan ikke forstå HVORFOR jeg begynnte.. Egentlig er det bare noe tull, kostbart å usunt.. Men så "smart" var jo jeg, at jeg måtte begynne...

Kommer det en liten pjokk bort å spør om jeg kan kjøpe, svarer jeg nei!
Enkelt å greit fordi jeg ikke vil at MINE unger skal røyke\snuse, den dagen de vokser opp, og jeg håper da, at andre ikke kjøper for de heller!
selvfølgelig ja. med mindre vedkomne er allt for unge

nå som jeg er 18 kjøper jeg snus for andre hvis de spør, sånn som jeg gjorde for noen år tilbake ^^
Kjøpte en del me en gang jeg ble 18 helt ned i 14 - 15 års alderen, men det har jeg sluttet med, kjøper kun til veninner som er 16 - 17
▼ ... over en uke senere ... ▼
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg er 21 år idag, og begynte og røyke da jeg var 16! Stumpa røyken for godt som 18 åring etter en ukes sykehus opphold som følger av feil medisiner/virus/astma (jævla dårlig kombo hvis du har astma) Og hoppa heller over til snus.

Den dag idag snuser jeg og angrer ikke! jada, det er dyrt, jada det skader kroppen. Men snusen er min venn og jeg liker den. Jeg plager ikke andre med den og det er jeg som bruker mine penger på den.

Men Back to topic:

Når min bror endag fyller 15/16 og snuser fast, hvorfor skulle jeg ikke kjøpe en boks snus til han en lørdagskveld? Han har begynt på eget ansvar og det er han som bruker sine penger på det. Ville jo personelig ha følt meg slem om jeg skulle ha nekta gutten nikotin. Vet godt hvordan det føles og sitte lørdags kvelden og evt søndagen uten snus.

Han ville ikke fått noen ''dette er usunt og koster penger og er skadelig og og ..'' lekse av meg.. Han lærer selv etterhvert.

Mange her som sikkert syntes jeg oppfører meg som en dritt fjortis her nå. Men det blåser jeg i.


Men bare så det er sagt. Ville ikke kjøpt snus/røyk til en 13 åring utenfor Rimi. kjøper til 16 åringer og eventuelt 15 åringer, men ikke yngre. Og heller ikke hvis jeg ikke kjenner vedkommene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vet ikke helt, kan ikke være under 11 år eller noe sånt. Og ikke i en stor gruppe, vil ikke ha' masse gruppe press på den ene fyren som skall spørre. Vanskelig og si liksom, jeg fikk kjøpt alkohol osv av en fyr når jeg var yngre. Nå bare kjøper jeg fra butikken...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Under 11? Unnskyld meg, ikke for å moralisere, men den var grov. Kjøper selv til kompiser og venninner over 16, men ville du helt ærlig solgt nikotin til en 11åring?
Jeg kjøper lett til mindreårige. Jeg husker tiden hvor man måtte fiske på gata for snus, og man digga jo alltid personen som var så fet å gadd å kjøpe for deg. Dessuten liker jeg å være hyggelig, ikke noe vits å lage hverdagen til kidsa noe kjip bare fordi de er kids.

Jeg kjøper til kids som er 13 og oppover, rett og slett fordi jeg begynte å snuse når jeg var 13.
Kanskje til bekjente som nærmer seg 18, men aldri i livet om jeg handler til ukjente. Jeg vil ikke ha på samvittigheten å dele ut avhengighetsskapende substanser til barn. Det er en grunn til at 18-års grensen er der, og den er absolutt ikke for høy. Jeg har handla alkohol endel ganger til søsken og deres venner, men da kun til folk jeg kjenner nok til å vite at det ikke går til helvete. Igjen er det snakk om personer som nærmer seg grensen.
litt off topic : litt rart at det bare er 16 år for å selge tobakk og suns på f.eks bensinstasjoner
kjøper selv til de under 18 som jeg kjenner, men kjøper ikke til 14-15 åringer som tror de av avhengi av det bare fordi
de har snust\røyket i noen få måneder
I en liten periode arbeidet jeg på en Mix kiosk nede i Haugesund. Det var derfor ofte mange "små" som kom og ville kjøpe. Til og med småkids som hadde musikken dunkende på øret som gjørde at fjortis-heten lyste lang vei inn i kiosken. Om jeg husker rett kom det en kar som var 18 år. Han hadde faktisk bursdag dagen før han var hoss meg. Han la IDen på disken og sa han skulle ha en boks General prosjon. Jeg sjekket IDen og så at alt var greit. Men når jeg skulle hente snusen så jeg at det var tomt, Så jeg snudde meg og forklarte at det var tomt og beklaget. Han nikket og snudde seg. Mens jeg ekspididerte en annen kunde så jeg at den samme karen snakket med en liten kar som var nok rundt 15 år med headset rundt halsen og sæggebukste til tusen. Da gav denne 15 åringen penger til den samme personen som skulle ha general, og kjøperen stilte seg i køen nok en gang. Når hans tur kom forklarte han at han skulle ha en Skruf Sterk. Jeg spurte han om han skulle ha den selv eller om det var til han lille som så ut som en 15 åring. kjøperen begynte og småsvette og oppdage at han var avslørt, og i tilegg kom den lille kisen inn og spurte om han hadde kjøpt høyt gjennom hele butikken. Jeg begynte og smile og kjøperen ble flau og sprang ut av kiosken med den lille kisen på slep! Tror det er lengesiden jeg har ledd så godt som jeg gjorde den gangen

Men tilbake til topic, kan jeg kjøpe til midreårige så lenge de ser normale ut og er høflige og snakker normalt. Kommer det en "layd back" bort og snakker slang, tror jeg neppe at jeg gidder og bruke min tid på og handle for han

Bra tård btw
Sitat av bz3rker Vis innlegg
kjøper selv til de under 18 som jeg kjenner, men kjøper ikke til 14-15 åringer som tror de av avhengi av det bare fordi
de har snust\røyket i noen få måneder
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt sammenhengen med at man må være avhengi for at du skal kjøpe til de? Altså, de vil bare ha snus enten de er avhengi eller ikke!
jeg ser ikke noe poeng i å gjøre at de faktisk bli avhengi av nikotin, har røyket\snuset selv siden jeg var 12, så vet hvordan det er, i begynelsen er det kult, og du føler deg eldre, men etter noen år blir det bare en byrde,
foreksempel når du er 16-17 år, og ikke har så mye penger så suger det å måtte bruke alt du har på snus\røyk
Jeg hadde nok gjort det før, men ikke nå lengre. Har prøvd å slutte atskillige ganger, og det er like hardt hver gang. Er nå på den 5 uken uten snus og ting begynner å gå lettere. Bruker vel et år på å bli skikkelig fast snuser, så bruker man resten av livet på å slutte. Det unner jeg ingen, derfor kjøper jeg heller ikke til mindreårige. + dette med helsefarer osv.
Sitat av IncassoMail Vis innlegg
litt off topic : litt rart at det bare er 16 år for å selge tobakk og suns på f.eks bensinstasjoner
Vis hele sitatet...
Mener du 16 år på den som står i kassa eller 16 år på og kjøpe ?
Han skriver selge, altså bak kassa.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Kompis av meg meg ble ringt opp for noen dager siden av lensmannen, pga langing av alkohol og snus..
Etter nå å ha sluttet å snuse(Jippi), har jeg begynt å skifte min mening rundt kjøp av snus/røyk til mindreårige.

Tror nok at kjøp av snus vil bare være til venner av broren min, eller broren min. Han er gammel nok til å bestemme selv hva han vil gjøre med kroppen sin, men jeg vil nok si til han at jeg ikke er henrykt over det hvis han begynner. Jeg merker fort at lommeboken ikke er konstant tom nå etter at jeg har sluttet med å snuse. Det er en følelse som jeg elsker. Jeg har mulighet for å være med ut i helgene, dra ut og spise eller ta en kino. Dette er ting jeg unner folk som kan. Det å ikke bruke opp pengene sine i hverdagen er flott Så lenge jeg kan Forhindre at mindreårige skal gå rundt med tom lommebok på grunn av enten en avhengighet eller på grunn av søken etter kulhets status, vil jeg ikke kjøpe til dem. Om røyk: Jeg kommer nok aldri til å kjøpe røyk til noen. Etter å ha greid å slutte 2 ganger(blir vell bare en gang da?) har jeg merket hvordan det påvirker kroppen. Pusten blir dårligere, kondisjonen synker. Dette vil jeg ikke at ungdommer som har mye igjen av livet skal oppleve. Dette ble nok litt langt hehe, men hvis du leste det håper jeg at jeg ikke skuffet.

Mvh Yellowpillow
Jeg er 19 år, og det kommer ikke på tale at jeg skal kjøpe enten alkohol eller tobakk til mindreårige. Gjorde det før, til min fetter på fjorten fortalte meg at han røkte og viste hvor lett han fikk tak i røyk ved hjelp av slike som meg. Tenker at jeg aldri ville støttet han sitt røykeforbruk, hvorfor skulle jeg støtte andre sitt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvorfor kan man ikke bare prøve og kjøpe selv? Vis man er rund 15-16år se er det bare og gå til 2-3steder så får man kjøpt.
Husker da jeg var 16. ALT for sjenert til å spør fremmede eller gå å "prøve" selv. derfor var det godt med kompiser som kjøpte til meg.

Kjøper personlig bare til folk over 16 år, vet ikke hvorfor jeg ikke kjøper til noen under men det føles ikke så "ulovlig".
Synset og kjøpe pils er ok så lenge de er konfirmert, men liker ikke at personer kjøper 60% til personer under 18 år, alt for lett å drikke seg ihjel.
Eneste jeg har kjøpt øl/røyk/sprit/snus til er venner, som har igjen alt fra et halvt år til et år igjen før de er atten år. Har hendt at mange drittunger på 12-13 år har spurt om jeg vil kjøpe røyk til de men jeg bare smiler og sier "du er da ikke gammel nok lille venn". Da trasker de surt videre
Hver gang noen spør meg om sånt ler jeg, sier ja, tar pengene og går.
Barna lærer nok av slikt.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hver gang noen spør meg om sånt ler jeg, sier ja, tar pengene og går.
Barna lærer nok av slikt.
Vis hele sitatet...
At random folk på gaten er tyver?

Kjøper som oftest ikke til mindreårige, men det finnes unntak. Men jeg sier som oftest at "Nei, det gidder jeg ikke".
Det ville aldri falt meg inn å kjøpe skadelige substanser til hvem det nå måtte være, uavhengig av alder.