Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1844
Jeg tenkte å ta en kjemisk framstilling av KNO3
Men jeg trenger pottaske, jeg vet ikke om jeg gidder å bestille på internet, men så fant jeg dette ….http://no.wikipedia.org/wiki/Pottaske
”Navnet kommer av at man tidligere lagde stoffet ved å koke opp aske i potter eller kjeler.”
Er dette mulig ? Blir dette brukbart i kjemisk framstilling ? takker for svar
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du kan få 5 kilo av meg mot at du betaler porto. Har en slump stående jeg aldri kommer til å bruke.
hehe Pappa er drittsur på meg å pyroteknikken bestilte en gang fra hannaogholms og de fant såklart ut hva det var viss jeg plutselig får en pakke så vekker det "litt" oppmerksomhet ....
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av blowupman Vis innlegg
hehe Pappa er drittsur på meg å pyroteknikken bestilte en gang fra hannaogholms og de fant såklart ut hva det var viss jeg plutselig får en pakke så vekker det "litt" oppmerksomhet ....
Vis hele sitatet...
Du kan jo bare ta en tur på matbutikken. Der får du det som krystallsoda Men vet ikke hvor bra det er til å lage KNO3 av siden renhetsgraden kan være fra 60-100% kaliumkarbonat. Men det er jo verdt et forsøk.
Sitat av blowupman Vis innlegg
hehe Pappa er drittsur på meg å pyroteknikken bestilte en gang fra hannaogholms og de fant såklart ut hva det var viss jeg plutselig får en pakke så vekker det "litt" oppmerksomhet ....
Vis hele sitatet...
Er bare å passe på at du henter hentelappen før foreldrene dine ser det.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
Du kan jo bare ta en tur på matbutikken. Der får du det som krystallsoda Men vet ikke hvor bra det er til å lage KNO3 av siden renhetsgraden kan være fra 60-100% kaliumkarbonat. Men det er jo verdt et forsøk.
Vis hele sitatet...
Neh, det er natriumkarbonat


Får du ikke lov kan du like godt la være, eller evt. diskutere deg fram. Denne hobbyen er ikke akkurat så diskre at det gjør noe!
Du kan som wiki sier brenne tre fra løvtrær, samle asken, tilsette vann og koke det en stund før du filtrerer ut asken og koker inn løsningen (vanligvis gul) til krystaller kommer frem.
Så kan du la den kjøle ned og du skal få enda flere krystaller. Du kan også koke den helt inn, men pass på at det ikke brenner seg. Krystallene/stoffet er relativt ren kaliumkarbonat. Relativt altså, tør ikke anslå prosenten, men
50-90% er nok realistisk.
Prøvde dette selv en dag, men kom ikke lengre enn at jeg fikk noen krystaller etter innkoking. Gav opp da jeg fikk tak i ferdig vare.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Neh, det er natriumkarbonat
Vis hele sitatet...
selvfølgelig dreit meg ut nå ass