Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3090
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Hei!

Har laget en del kometer nå, og siden vi ikke allerede har en tråd om dette emnet så tar jeg meg friheten. Før så har jeg bare pumpet små kometer til shells, men nå i det siste har jeg pressa noen 2" og brukt de som en effekt alene. Ganske kult!

Bildet er av to 2" kometer:


Her er et bilde av kometer klare til oppskyting:



Har også en liten film:
http://www.youtube.com/watch?v=FxjVc-kMHPY

1= Crysantemum 6 (en av mine favoritt komposisjoner, billig og bra!)

2= Crysantemum 6

3= D1 Glitter (også en av mine favoritter, billig er den og, mye finere i virkeligheten though)

4= Viser en C6 komet som jeg "slang" noen små salutter oppå. Ble ikke overraskende CATO. Forventet det, det var bare det at jeg pressa tre C6 kometer og ville gjøre noe gøy med den siste.

Håper dere liker dem!


Anyways, har dere noen favoritt komposisjoner dere vil dele? Kanskje en film eller bilde av deres kometer?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Bra jobbet må jeg si. Elsker crysantemum 6
Nice!

Likte D1 glitter best, det er garantert noe som jeg skal lage i fremtiden.

Hvordan, og hvor lenge tørket kometene?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Var det guien på pyrowiki du fulgte da du lagde D1?
Noen som har testet Chrysanthemum 8?

Det var da veldig stor oppløsning du hadde på bildene da
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Fete kometer mann! Som Big B nevnte, hva var tørketiden? Og hvilken metode brkte du til å tørke? Hvor mye bindemiddel og hvilket? Hvor mye lift og hvilken type? Jah, mange spøsmål, men disse var virkelig imponerende! Tror jeg slenger sammen noen D1 i kveld selv.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Tusen takk!

Big B og Anders: Kometene tørket jeg på et gulv med varmekabler under en "plexiglassboks", de tørker over natta. Har også tørket noen i romtempratur, og de tørker også over natten

Bruker ca 4% Dextrin som bindemiddel, med 10% (av vekt) vanntilsetning.
Brukte pulverone (norsk?) som lift, ca 10% av kometenes vekt

Og Brainiac: Kjenner ikke til pyroguides D1 metode, men jeg bare møller alt i en halvtimes tid, bortsett fra Al'en så klart, og så siler jeg inn aluminiumet etterpå

Og ja, "litt" store bilder, men jeg ser at vår kjære vidarlo har fikset det nå. Takk
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Et døgn! Det må jeg si! Jeg tørker kometer i minst 3 dager! Men effekten var jo perfekt, så det er tydelig at det funker
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Jada, det funker kjempebra!
Har tenkt til å lage noen kometer med green mix tilsatt MgAl også, filmer sikkert. Har endelig fått meg et brukbart kamera!
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Fine kometer, gitt!
Bruker du egenprodusert pumpe, eller?
Mine kometer tørker også på et døgns tid, det er ikke mye fuktighet som trengs når man presser kometer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg liker dine kometer! Glitter likte jeg best.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
1 døgn, hm. Presser dere hardt dere da? Jeg bruker bare håndmakt!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Takk skal dere ha!

Sitat av Bang Vis innlegg
Fine kometer, gitt!
Bruker du egenprodusert pumpe, eller?
Mine kometer tørker også på et døgns tid, det er ikke mye fuktighet som trengs når man presser kometer.
Vis hele sitatet...
Ja, bruker egenprodusert pumpe Og ca 10% vanntilsetning holder plenti det!

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
1 døgn, hm. Presser dere hardt dere da? Jeg bruker bare håndmakt!
Vis hele sitatet...

Bruker en hjemmelaget 6tonns-presse. Bruker ikke alle 6 tonnene på en komet, da
Har også brukt håndmakt på mindre kometer til shells, men til 2" så blir vel det litt upraktisk.

Kan sikkert poste et bilde av pressen min hvis det er av interesse?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hm, jeg får rigge opp pressa mi og prøve senere i uka. Har møllet en batch Slow Gold nå. Bilder får vi ikke nok av
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg sendt opp en 2" komet til Denne var laget av en blanding a Green Mix og MgAl. Den lyste skikkelig sterkt i virkeligheten!

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=yUNHI1byyJc

Og, hanse, jeg kan laste opp det bilde av pumpen i morgen. Må ta et bilde først:P
Lyste bra den Er jo ikke altid like lett å få med sterke lys på film da.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Raptor-Rub Vis innlegg
Nå har jeg sendt opp en 2" komet til Denne var laget av en blanding a Green Mix og MgAl. Den lyste skikkelig sterkt i virkeligheten!

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=yUNHI1byyJc

Og, hanse, jeg kan laste opp det bilde av pumpen i morgen. Må ta et bilde først:P
Vis hele sitatet...
flott komet!
bra beregnet lift også.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kjempekomet! Dette kan du!
sleng opp et bilde av pressa...=)
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Her er et bilde av pressa:


Jeg og en kamerat slang den sammen på en helg, og den fungerer veldig bra!
Passfire skal ha æren for designet. Jeg bruker den litt anderledes, da. Der hvor det papprøret står på bildet, setter jeg pumpen, den blir lettere stabilisert da.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fet presse. Kosta det deg mye og bygge den eller?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Sitat av Up Vis innlegg
Fet presse. Kosta det deg mye og bygge den eller?
Vis hele sitatet...
Thanks

Nei, den kostet meg ikke veldig mye. Materialene hadde jeg fra før, så det var egentlig bare jekken og de boltene som kostet. Boltene måtte være såpass lange at jeg kjøpte de i form av 1m-lange stenger som jeg kappet mindre selv. Vil ikke anbefale å frakte de stengene på moped:P
Jeg elsket den. Den var praktfull!
Og jeg som hadde planer om å kjøpe den de har på biltema! (fant ikke link, men kan poste bilde i morgen)
Få se om jeg får laget meg noe lignende snart, for jeg beudret dette mesterverket
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Bilde av pumpa, bedre sent enn aldri:P:


Et veldig enkelt, men effektivt design, og gipsen tåler mer enn dere tror.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Vurderer å presse noen kometer med dragon eggs, så lurer på om noen har prøvd noe lignende? Regner med at effekten ville blitt kjempe stilig! Lurer også litt sånn sikkerhetsmessig om det i det hele tatt er trygt å blande inn dragon eggs i en komposisjon og deretter presse på vanlig måte? Bør vel også nevne at jeg ikke har muligheten til å lage eggs nå, så jeg ville brukt komersielle tatt ut fra fyrverkeri.

Noen tanker?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Tror det går greit.
Kometmassen er jo fuktig, så den vil ikke tenne uansett om du skulle klare å sette av dragoneggsene.
Når det er sagt, så skal man være forsiktig med å blande komersielle produkter med selvlaget.
Du aner ikke hva dragoneggsene er laget av, særlig primen. Tenk om det er klorat...
Sitat av Ruben Vis innlegg
Vurderer å presse noen kometer med dragon eggs, så lurer på om noen har prøvd noe lignende? Regner med at effekten ville blitt kjempe stilig! Lurer også litt sånn sikkerhetsmessig om det i det hele tatt er trygt å blande inn dragon eggs i en komposisjon og deretter presse på vanlig måte? Bør vel også nevne at jeg ikke har muligheten til å lage eggs nå, så jeg ville brukt komersielle tatt ut fra fyrverkeri.

Noen tanker?
Vis hele sitatet...
Vil bare minne om at du burde ikke blande dragon eggene i kometmixer som inneholder nitrater. Dette vil ødelegge dragon eggene etter tid. Men du kan bare coate dragon eggene med NC-lakk eller stearin, så blir du kvitt dette problemet.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
[quote=Big B;1301304]Vil bare minne om at du burde ikke blande dragon eggene i kometmixer som inneholder nitrater. Dette vil ødelegge dragon eggene etter tid. Men du kan bare coate dragon eggene med NC-lakk eller stearin, så blir du kvitt dette problemet.[/QUOTE

Noen som har en framgangsmåte på hvordan man coater dragon-eggene med stearin?

Holder det ikke å bruke NC-lakk som bindemiddel for at dragon eggene skal tåle nitrater?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bang Vis innlegg
Tror det går greit.
Kometmassen er jo fuktig, så den vil ikke tenne uansett om du skulle klare å sette av dragoneggsene.
Når det er sagt, så skal man være forsiktig med å blande komersielle produkter med selvlaget.
Du aner ikke hva dragoneggsene er laget av, særlig primen. Tenk om det er klorat...
Vis hele sitatet...
Ja, hvis det er klorat så kan det vise seg å være et problem, hadde tenkt til å bruke en svovelholdig komp også. Kan evt ta en analyse, men de blir ofte unøyaktige på hjemmebasis.

Og BigB: Vet at eggene brytes ned av nitrat, så jeg ville coatet de uannsett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Presset nettopp en 2" komet som veide 60g hvor 10g var dragon eggs. Det gikk fint.
Coatet eggene med NC-lakk, men for sikkerhetskyld, så brukte jeg en svovelfri komp: 80% KNO3 - 20% kull. Møllet den i en drøy halvtime.

Poster sikkert resultatene
Fant dette bilde http://www.eksplosiv.ntnu.no/galleri.html en utrolig kul effekt! Noen som vet hva dette er og eventuellt ingredienser?
Sannsynligvis bare bilde med lang lukkertid.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Garantert det. Det finnes ikke stjerner med godt farget hale i dag. Det finnes noen med ganske brukbar gul, men det er ikke særlig spektakulært.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Trådstarter
Skal bare nevne at jeg sendte opp et par "crackling-kometer" på nyttårsaften, og at det fungerte fint. Men neste gang skal jeg rulle de i en type delay-komposisjon (KP?) slik at de går av litt bak selve kometen, og ikke med en gang. Dermed vil kometen få en knitrende hale, og se bedre ut