Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  550 129216
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Er det noen som har forslag til noe jeg kan lage 4" og 6" runde pappskall rundt? Hva slags papir er å foretrekke til dette? Har hørt at avispapir skal gi den mest symetriske breaken, men er jo litt tidkrevende :S

Takk for svar!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hmm. Jeg har brukt isoporkuler fra hobbybutikken til produksjon av 3"-skall, hvertfall. 70mm-kuler gir perfekt størrelse Sjekk om de har kuler i din størrelse. De koster ikke så mye, så kjøp 10 eller noe. Så kan du lage mange skall når du først er i gang.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Hmm. Jeg har brukt isoporkuler fra hobbybutikken til produksjon av 3"-skall, hvertfall. 70mm-kuler gir perfekt størrelse Sjekk om de har kuler i din størrelse. De koster ikke så mye, så kjøp 10 eller noe. Så kan du lage mange skall når du først er i gang.
Vis hele sitatet...
ok Ja, jeg har 3" kuler i tre fra en hobbybutikk, men de var så dyre i større størrelser, så isopor er nok tingen!

En annen ting jeg lurer på er hva slags bindemiddel dere bruker til "pastingen" for å lage skall? Selv har jeg brukt PVA-lim og det funker forsåvidt flott, men papiret har en tendens til å sette seg fast i trekula slik at pappskallene blir umulige å få av. Jeg har løst dette ved å ta et lag med plastfolie rundt kule, men synes det er litt tungvindt. Er det noen som har et forslag til hvordan jeg unngå dette problemet på andre måter?

takk!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg legger alufolie rundt. Lettere å arbeide med enn plast, synes jeg. Og jeg bruker slikt hvetelim.

Du rører ut en slump hvetemel i kaldt vann og varmer dette til koking og koker det litt, mens du tilsetter vann til ønsket konsistens. La det kjøle og ha i litt mer vann om den skulle være tykk.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Skal nevne at det er en god guide på wheat paste både på APC (under member tutorials) og på Passfire. Har brukt dette en del til hylserulling, og resultatet blir steinhardt. Billig er det og!
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
oj! Hadde ikke trodd wheat-paste funket så bra. Ja, jeg skal lage det etter passfire guiden Men hva slags papir bruker dere når dere paster? Har 100g uresirkulert papir, men det blir vel for tykt? Kanskje hvis jeg soaker dem skikkelig i wheat-paste? slik at strimlene blir myke?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg brukte PVA før, men ettersom jeg ble mer kjent med wheat paste, gikk jeg over til det. Enkelt, billig og knallbra!
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
takk for alle svar

Nå har jeg laget endel skall og har pasta et par 3" som er ferdige. Isoporformene funket supert og på hobbybutikken jeg var på hadde de dem i alle størrelser opp til 4" Jeg var litt skeptisk til dem siden jeg trodde jeg raskt ville ødelegge dem når jeg skar pappdelene i to, men det virker ikke som det er noe problem.

Jeg lurer på enda en ting mens jeg er igang. Jeg har lagd et sett med 4" pappskall som er veldig solide. Det jeg lurer på er hvor tykk pastinga bør være, hvis jeg først teiper litt med glassfibertape?
Jeg lurer fordi shellet muligens blir litt stort i forhold til I.D på mortaren.

Takk
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Siden det er fredag, og jeg er i godt humør, så har jeg følgende forslag; send meg adressen din på PM, så skal jeg sende deg ett sett pappskall og ett sett plastskall i posten.
Disse kan du fylle med gips slik at du sitter med perfekte kuleformer til å lage skall.

PS, du betaler portoen;-)

Når det gjelder tykkelse på pasting og mengde flash så kommer det an på hva slags effekt du er ute etter.
Ideelt sett skal en ferdig bombe ha ca 1 mm klaring til morteren hele veien rundt.

Streamerbomber kan ofte klare seg uten flash, mens peoner ofte tåler en hel del.
Max 7 g perkloratflash, og opp til 18 g nitratflash synes å være konklusjonen i USA. Dette gjelder for 4".

Aluminiumtypen spiller også stor rolle.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Siden det er fredag her og, og jeg er forsåvidt glad, samtidig sliten etter jobb og skolesøking, tar jeg opp pyroarbeidet mitt med noen 6" jeg jobba med i Januar/Februar For en dag!

Edit: og jaggu ble jeg ferdig og!
▼ ... over en måned senere ... ▼
hvis eg skal ha en lett nøyaktig mobil og sterk mortar som kan ha noen stående ved siden viss f.eks et shell med 50g APNC ( sier vi ) sprenger i mortaren er HDPE det beste vis du har valg mellom: bly, tinn, plast, fiberglass, stearin eller HDPE
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
HDPE er det beste alternativet, med glassfiber som en god nummer 2.
Bly, tinn og plast er ikke egnet, og hvordan du kan vurdere stearin, er for meg et mysterium...

Nå skal det sies at ingen av disse rørene vil holde ved en 50g HE røreksplosjon.

Man står ganske enkelt ikke ved siden av en morter i skuddøyeblikket.
Granaten går ikke av i mortaren da! (hvis det var det du trodde) det er ei ladning krutt som sender granaten ut av mortaren, det er ikke noe HE som går av der. Noen mindre typer shells bruker noe som ser ut som haglpatroner (-hagl) som drivladning

Jeg ville laget røret av papir om jeg skulle sendt opp HE, da er ivertfall sjangsen for dødelige splinter mindre. Eventuelt grave den ned.

Røret på bildet der er sikkert av stål..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og sende et shell med 50 gram HE, deriblandt AP, er ingen god ide.
Finnes tryggere måter og lage en granatkaster.

Men ingen mortar kan ha noen stående ved siden av om 50g HE sprenger i røret, og jeg er ganske sikker på at Bang forsto det riktig.
APNC? Rekrystalisert fra aceton? Høres skummelt ut...
I allefall, papirmorter tror jeg er tryggest, men forde ikke trygt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hva er best av plastikk shell eller papp shell??
Trådstarter
Det er altid beste med papp, men det krever masse arbeid...

Jeg bruker plastikkshells limt i sammen med xylene, og forsterket med glassfiberteip, så bruker jeg et par gram flash som en booster. Dette gir en veldig god break. Bare se på filmene mine på youtube, link er rett under.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Godt spørsmål. Det er mye spekulasjoner rundt dette, og nesten alle old timers, som har drevet med pyro veldig lenge, sier at papp er veien og gå. Men vi har også sett medie av plastikk-shells med meget gode og symmetriske break, så det er vel egentlig smak og behag. Hvis du vil være tradisjonell, så bruk papp. Men hvis du vil produsere luftbomber raskt og effektiv så er plast å annbefale. Pappshells må pastes godt noe som kan være veldig tidkrevende. Uannsett så må det eksperimentering og testing til for og oppnå gode resultater, så det er egentlig opp til deg hva du går for. Plastikkskall kan være enklere å skaffe enn pappskall og (med mindre du lager selv).

Edit: Big B kom før meg:P
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av fanit Vis innlegg
hva er best av plastikk shell eller papp shell??
Vis hele sitatet...
For å være ærlig tror jeg plastikkskall er bedre enn de tykke pappskallene som man som oftest får kjøpt. Det vil jo bli et svakt punkt der pappskallene er satt sammen også etter pasting. Med plastskallene "sveiser" man jo sammen de to skallene slik at de blir mer eller mindre en enhet. Hvis man igjen paster over dette tror jeg man kan oppnå en mer symetrisk break med plast enn med slike TYKKE pappskall. Det er ihvertfall slik jeg tenker.

Det beste, og det er slik japanerne gjør det har jeg hørt, er å lage så tynne pappskall som mulig helst av et svakt papir som feks avispapir. Likevel må de være så sterke at de ikke forandrer form for mye sik at det blir vanskelig å sette de sammen når de er ferdig fyllt. Så paster man godt over dette igjen. Da sitter man forhåpentligvis igjen med et shell som har en jevnt sterk vegg.

Til nyttår skal jeg gjøre noen tester på akkurat dette.
vet noen hvor man kan få tak i 2" plastikk shell??
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av fanit Vis innlegg
vet noen hvor man kan få tak i 2" plastikk shell??
Vis hele sitatet...
Sjekk ut www.skylighter.com
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg sier bare vakuum hemis
skylighter har ikke 2" shell i plastikk men trur eg vil bruke f.eks 2-1/2"
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Skylighter sender ikke til Norge. www.pyrocreations.com har 1 3/4" skall. De vil nok pass til ditt formål.
så det ja men fant noe på cannonfuse.com
Jeg må bare informere om at 1 - 3/4" shells krever en del mye pasting for å passe fint i 2" shells. Det er irriterende arbeid med pasting på så små shells for å nå 2" tykkelse. Jeg ville anbefalt å støpe et rør på gjerne en del under 2" slik at man slipper å paste så mye.
hadde heller tenkt meg 2-1/2 istedefor 2" men mangler ende plugg til den
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Cannon Fuse sender heller ikke til Norge. Vil uannsett annbefal å starte med 3" shells. 3" er akkuratt passe. Ikke for lite og ikke for stort.
Sier meg helt enig i Ruben. Hjemmelagde 2" sylinder shells er lett og lage med et fint resultat også. Men 3" er meget fin størrelse, det er det.
Trådstarter
1-3/4" shells er ypperlige til titanium salutter! Smeller som bare feen, og lager en titaniumsky på ca. 1m i diameter.
Very Important Pyrotechnician
Når vi er inne på plast-shells, er det noen som har erfaringer med glassfibertape i forhold til tradisjonell papir-innpakking? (tenker da på symmetri)
Har bare prøvd sistnevnte som ga et godt resultat, men mye av poenget med plast forsvinner jo da...
Trådstarter
Det funker veldig bra med glassfibertape. Etter min mening så er det ikke nok å bare lime de to halvdelene i sammen.

For å forsterke shellet så tar jeg 3 runder med glassfibertapen, slik at det blir formet en trekant rundt luntehullet.
Very Important Pyrotechnician
Høres bra ut! Skal få fatt i noen ruller.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hvor mye koster det i frakt fra Pyrocreations? Si... 1 qty med "RED paper tubes".. 6 dollar for 1 qty.. Hvor mye vil dette koste for å få det hjem? Det samme gjelder egentlig http://www.pyroplanet.co.uk.. Noen som vet hvor mye det blir i frakt?

[COLOR=red] Det har i det siste vært mye spekulasjon ang. lovligheten rundt import av lunte. Vår kjære Cazadores des mitos har oppklart dette en gang for alle. [/COLOR] - ze crew

quouted...

Så det er altså lov? :O
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Magnus123 Vis innlegg
[color=red] Det har i det siste vært mye spekulasjon ang. lovligheten rundt import av lunte. Vår kjære Cazadores des mitos har oppklart dette en gang for alle. [/color] - ze crew

quouted...

Så det er altså lov? :O
Vis hele sitatet...
Etter et lite søk så er dette det "cazadores de mitos" fant ut:
Opprinnelig skrevet av cazadores de mitos
jeg har bestilt grønn amerikansk visco fra pyroplanet, og den funker veldig bra! bestilte litt før to uker før nyttår(husker ikke helt dagen) og fikk det på lille juleaften. ble etter det jeg skjønte sendt som høyprioritetspakke. jeg har også sendt mail til norges tollvesen, og så lenge det er kun lunten du får, og ikke noe sprenglegeme med, er det helt lov å ta inn i norge etter det jeg forstod.
så hvis jeg ikke tar helt feil er det helt lovlig å bestille derfra, vanskelig er det heller ikke.
Vis hele sitatet...
Så i følge det han skrev, så ser det ut som å være lovlig ja.
Velkommen til forumet
woops... fikk ikke med hele teksten der! sry

Tusen takk!

btw.. sendte mail til pyroplanet.. de sa at de ikke sendte ut lunter utenfor USA? :O

Prøve Pyrocreations.. da? er jo nesten billigere der.
Sitat av Magnus123 Vis innlegg
woops... fikk ikke med hele teksten der! sry

Tusen takk!

btw.. sendte mail til pyroplanet.. de sa at de ikke sendte ut lunter utenfor USA? :O

Prøve Pyrocreations.. da? er jo nesten billigere der.
Vis hele sitatet...
sikker på du ikke blander?
purocreations.com selger ikke lunte utenfor USA(kilde: FAQ)
pyroplanet sender med glede til norge(kilde: snakket med de)
Goddag folkens, ser at det er en stund siden jeg har vært inne på denne tråden nå, og vil komme med noen oppdateringer med det jeg skrev tidligere.

Sistgang jeg bestilte lunte begynner å bli to år nå, men i løpet av den tiden har det blitt litt andre reguleringer enn tidligere. opplevde dette selv i sommer da jeg fikk stoppet noen modellrakettmotorer i tollen. for å få de gjennom krevdes det CE nummer, som ikke var noe vanskelig å få tak i( var ganske vanlige merker), men til lunte er jeg litt mer usikker. vet ikke om pyroplanet har dette, eller om de er CE merket i det hele tatt. dette får de som ønsker det evt. ta opp med de selv, og rapportere tilbake hit. Jeg for min del har nok lunte igjen fra sistgang, og har derfor ikke behov for å sjekke selv.

PS: det kan være lurt å få sjekket dette før dere bestiller, og får tak i CE nummer, info om reguleringer etc. dette er fordi at hvis varene blir stoppet i tollen, ligger de der bare i to uker før de sendes tilbake, og å få tak i nevnt informasjon kan ta lengre tid. det er også ikke noe poeng å tro at akuratt du er heldig, og slipper gjennom tollen uten problemer, for hvis du blir stoppet, kan det være stor sannsynlighet at du må svare for hva det er.

Til sist vil jeg bare si lykke til, og jeg håper virkelig at lunte fortsatt slipper inn i Norge. Det hadde vært synd hvis en så stor sikkerhet som visco gir skal bli stoppet pga reguleringer. Det er også fint at hvis du får vite mer, så rapporterer du tilbake på forumet. det er ikke noe poeng at flere skal spørre det samme spørsmålet flere ganger, hvis det kan unnværes. Jeg tar heller ikke ansvar for at det jeg har skrevet her er riktig, og kun basert på egne opplevelser. Det kan være at Bang kan mer om dette enn meg, han får evt tune inn hvis han har noe å legge til.

Over og ut!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg har kontaktet posten om dette tidligere og fikk bekreftet at det er ikke lov å importere lunte og sende det som normal post. Da må det isåfall være spesialsending som er en fin papirmølle. Og kjøp av lunte generelt er forbudt uten godkjenning.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Har aldri vært noe problem. Sjekk tråden som heter noe slikt som "lunte fra pyroplanet" eller noe slikt.

Edit: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ighlight=lunte
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Er vel liten risiko for noe stress annet enn retursendte varer, men allikevel ikke lov
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Er vel liten risiko for noe stress annet enn retursendte varer, men allikevel ikke lov
Vis hele sitatet...
Vet. Det krever dog "litt" arbeid for posten å skulle åpne alle pakker som kommer hit til lands. Sååå. Vil anta 99% kommer gjennom.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nettop. Er definitivt verdt risikoen!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
For å feire at, eh... Egentlig ingenting... Fikk bare lyst å lage en luftbombe å sende den opp, og har man lyst har man lov!
http://www.pyrobin.com/files/klumac%20green.wmv
Forsterket den med glassfibertape, som beskrevet av Big B. Kjapt og enkelt.
God helg!

PS. Kamera med vidvinkel linse ønskes kjøpt...
Så ut som et meget fett shell så litt synd at du bommet litt med filmingen.
Yes da! Da fikk jeg endelig til og lage meg 2 2"shells!
Film: http://www.youtube.com/watch?v=Kingb...e=channel_page
Film2: http://www.youtube.com/watch?v=5MgJ3...e=channel_page

D1 glitter + Crackling kuler. Kom med kritikk, hvordan kan jeg få de bedere?
Gadd ikke og bruke break der, jeg var så glad og oppspilt på at jeg endelig hadde fått til lift :P
+ at lunta var litt for kort til shellet. Det gikk for fort før den smalt!
Enjoy !
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du gadd ikke bruk break? Men hva breaka du shellet med? Lift?
Hvordan du kan få det bedre? Bruk skikkelig break

Men det der ser ikke ut som D1?
Vell. Det var min første batch med d1, får unnskylde meg med det
Jeg brukte 400mesh, så blir ikke noe serlig glittring.

brukte bp til break, bruker flash nå
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Kult! Morsomt når man endelig lykkes
400 mesh Al fungerer finfint i D1. Jeg tipper du har ødelagt komposisjonen ved å bruke for mye vann. kan det stemme? Var en gang jeg brukte for mye vann da jeg lagde D1 og da endte jeg opp med en kull-streamer uten noe glitter i det hele tatt.
Hmm, det kan jo muligens være feilen! ( jeg er pzycox, hvis dere ikke skjønte det) :P
SKal prøve på nytt jeg ! Følger oppskrifter fra pyroguide
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av maxilat Vis innlegg
Hmm, det kan jo muligens være feilen! ( jeg er pzycox, hvis dere ikke skjønte det) :P
SKal prøve på nytt jeg ! Følger oppskrifter fra pyroguide
Vis hele sitatet...
Så du var banna, og lagde deg ny midlertidig bruker?