Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 25144
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Enkel hårklipp (kun stuss) + "skjeggopprydding" kosta vel meg 800kr sist gang (35 min.)

Jeg vurderer faktisk å prøve ut floating, skal sjekke om senteret i nærheten av meg har tid i morgen. Noen som vil ha en "rapport"?
Vis hele sitatet...
Hehe folk prioriterer ulikt. Pleier å betale 150 for klipp og klippes ca hver fjerde uke. Aldri om jeg hadde prioritert hårklipp over 200 lappen.
Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
Henger meg på de andre som foreslår å kombinere tilbudet med en annen business, men er det ikke mer naturlig å samarbeide med f.eks et yogastudio enn frisør eller solarium? For ja, det er absolutt snakk om et velværeprodukt, men for min del stiller det i en annen klasse enn å få ny sveis/negler/sol. Og, dere kommer jo uansett antakeligvis ikke til å markedsføre det som hudpleie heller.. :-)
Vis hele sitatet...
En fyr jeg kjenner har et foretak som heter Klipp og ved. Han klipper hår og selger ved. Veden hogger han opp på et fortau midt på Froger i Oslo, og klippingen foregår i stua hans. Litt pussig kombinasjon, men hvis samtlige skomakere her i landet kan slipe nøkler, så er det vel greit =)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har alltid hatt lyst til å prøve floating tank, men for det første er prisene altfor høye, og når det kommer til ideen deres forretningsmessig så er ikke dette et prosjekttilbud som kommer til å gå rundt økonomisk. Hva koster en sånn tank? Hva koster å vedlikeholde og rengjøre, regner med man må ha et avansert rengjøringsanlegg også? Du sier dere vil kjøpe én tank, kanskje to etterhvert, du kan jo se for deg hvor "bra" et solarium med bare én solseng går. Prisen dere må betale for lokalet pr måned kommer til å være fem ganger så høy som det dere eventuelt hadde tjent inn, dere kan ikke forvente at et sted som kun tilbyr floating tank skal få en stor kundebase. Steder som har dette tilbyr som regel også alt fra akupunkter til massasje til ja gudene veit for å ha en regelmessig trafikk til bedriften dems.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av vacant Vis innlegg
Har alltid hatt lyst til å prøve floating tank, men for det første er prisene altfor høye, og når det kommer til ideen deres forretningsmessig så er ikke dette et prosjekttilbud som kommer til å gå rundt økonomisk. Hva koster en sånn tank? Hva koster å vedlikeholde og rengjøre, regner med man må ha et avansert rengjøringsanlegg også? Du sier dere vil kjøpe én tank, kanskje to etterhvert, du kan jo se for deg hvor "bra" et solarium med bare én solseng går. Prisen dere må betale for lokalet pr måned kommer til å være fem ganger så høy som det dere eventuelt hadde tjent inn, dere kan ikke forvente at et sted som kun tilbyr floating tank skal få en stor kundebase. Steder som har dette tilbyr som regel også alt fra akupunkter til massasje til ja gudene veit for å ha en regelmessig trafikk til bedriften dems.
Vis hele sitatet...
Det er utarbeidet et budsjett på dette. Det er ikke noen millionbutikk målt i overskudd, men det skal kunne gå rundt - primært fordi de som driver det også vil drive med andre ting; så det blir ingen voldsomme lønnskostnader. Leien er også relativt billig. Kombinasjonen av lave kostnader og idealisme fra de som driver det vil forhåpentligvis sørge for at det går rundt - men vi får se
▼ ... over en uke senere ... ▼
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hehe folk prioriterer ulikt. Pleier å betale 150 for klipp og klippes ca hver fjerde uke. Aldri om jeg hadde prioritert hårklipp over 200 lappen.
Vis hele sitatet...
klipper du deg hver 4 uke? Jeg klipper meg omtrent hver 4 måned, så jeg kan tillate meg å bruke littegrann på det.

(antar du egentlig mente hver 4. måned, likt meg, men uavhengig så er det noe jeg kan bruke litt cash på for å få god service. )


For min rapport: floating gjorde meg egentlig ingenting. Må regelrett bare melde at det ikke var noe for meg. Beklager om dette skuffer noen av dere.


Men når det er sagt, han som drev var veldig hyggelig, stolen var god, og teen smakte godt. 10/10 vil råde de som liker floating å ta turen innom.


(Beklager for at det tok litt tid før jeg postet "rapporten", måtte vurdere om jeg faktisk skulle poste det eller ikke.)

Bilder av stedet:
http://imgur.com/a/0zcKj
Til markedsundersøkelsen: ja, jeg hadde testet det ut og gjerne betalt 400 kr for en spontan tur inn.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
En fyr jeg kjenner har et foretak som heter Klipp og ved. Han klipper hår og selger ved. Veden hogger han opp på et fortau midt på Froger i Oslo, og klippingen foregår i stua hans. Litt pussig kombinasjon, men hvis samtlige skomakere her i landet kan slipe nøkler, så er det vel greit =)
Vis hele sitatet...
Offtopic: denne mannen anklaget meg og flere venner å stjele veden hans. Morsomt å lese om dette jeg hadde helt glemt, på freak
Sist endret av Spirituell; 22. juli 2015 kl. 01:35.
For min rapport: floating gjorde meg egentlig ingenting. Må regelrett bare melde at det ikke var noe for meg. Beklager om dette skuffer noen av dere.


Men når det er sagt, han som drev var veldig hyggelig, stolen var god, og teen smakte godt. 10/10 vil råde de som liker floating å ta turen innom.


(Beklager for at det tok litt tid før jeg postet "rapporten", måtte vurdere om jeg faktisk skulle poste det eller ikke.)

Bilder av stedet:
http://imgur.com/a/0zcKj
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke for alle, som alt annet. Det skal nevnes at de fleste jeg har snakket med(og inkludert meg selv), får mer nytte av det jo flere ganger vi flyter. Så det kan være at du får smaken på det om du prøver flere ganger Takk for at du tok deg tid til å skrive rapporten, viktig å høre både positivt og negativt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
En update på dette:

Kameraten min Carl er endelig klar til å åpne sitt floatingsenter. Han har valgt å bruke Mind Body Online som bookingsystem, men dette er ikke oppe enda - så foreløpig har han valgt et annet system (SetMore). Han har kjøpt tank i Sverige og kjørt den over grensen selv. Han og faren har også jobbet i 3 uker med opppussing av selve lokalet, som ligger i Hafrsfjordsgata på Frogner i Oslo.

Jeg fortalte ham om denne tråden, og han ville gjøre noe kult for Freak - derfor gir han i perioden 20-25. august bort helt gratis floating til alle interesserte Alt du trenger å gjøre er å gå til nettsidene hans og booke en time på vanlig måte, så får du timen helt gratis av ham - no strings attached. Så hvis du er interessert og vil prøve noe nytt, så har du ingenting å tape.
Da har æ bestilt time den 23'de!

Har flere venner som har flota før og som gjør det når de har muligheten.
De har spurt meg flere ganger om jeg ikke skal prøve, og nå har jeg ingen unskyldninger siden dette er sentralt og gratis!

De jeg kjenner i Oslo som vanligvis reiser utenbys for å floate har seff bestilt time også.

Tipper de blir fast inventar.
Crimea River
Alec's Avatar
Der ble alle dagene 20-25 røde, jeg antar at det ble fullt?
De var svarte for 2-3 min siden, så jeg rakk det kanskje akkurat ikke Får bestille en time etter freaker her kommer med noen rapporter

EDIT: Det blir jo freak treff på Floating Oslo den 20-25
Sist endret av Alec; 16. august 2015 kl. 00:05.
Var innom i dag og hadde gratistimen min. Kan ikke si annet enn at jeg forstår godt hypen rundt dette og hvorfor det er en greie. Det tok litt tid for kroppen og hodet mitt å bli vandt til følelsen av å flyte der inne uten noen som helst sanseinntrykk. Ble veldig fort oppmerksom på at kroppen min føltes stiv og anspent, og det var åpenbart at jeg hadde med meg mye "bagasje" inne i hodet også.

Dette roet seg etterhvert og man skjønner at det kanskje vil ta flere timer for å virkelig føle seg hjemme i tanken. Om man har med seg noen meditasjons-teknikker når man går inn der kan man definitivt få enda mer utav det!

Alt i alt en kjempepositiv, behagelig, avslappendes opplevelse. Å komme ut av tanken etterpå føltes litt som om jeg hadde tatt en liten reboot i hodet. Jeg skal definitivt tilbake igjen. Carl som driver stedet virker dessuten som en kjempehyggelig fyr, som kan mye om floating og setter et bra utgangspunkt for at man får mest mulig utav timen sin.
Sitat av Chikara Vis innlegg
Var innom i dag og hadde gratistimen min. Kan ikke si annet enn at jeg forstår godt hypen rundt dette og hvorfor det er en greie. Det tok litt tid for kroppen og hodet mitt å bli vandt til følelsen av å flyte der inne uten noen som helst sanseinntrykk. Ble veldig fort oppmerksom på at kroppen min føltes stiv og anspent, og det var åpenbart at jeg hadde med meg mye "bagasje" inne i hodet også.

Dette roet seg etterhvert og man skjønner at det kanskje vil ta flere timer for å virkelig føle seg hjemme i tanken. Om man har med seg noen meditasjons-teknikker når man går inn der kan man definitivt få enda mer utav det!

Alt i alt en kjempepositiv, behagelig, avslappendes opplevelse. Å komme ut av tanken etterpå føltes litt som om jeg hadde tatt en liten reboot i hodet. Jeg skal definitivt tilbake igjen. Carl som driver stedet virker dessuten som en kjempehyggelig fyr, som kan mye om floating og setter et bra utgangspunkt for at man får mest mulig utav timen sin.
Vis hele sitatet...
Interesting.

Jeg er ikke typen som mediterer, så vi får se hvor lang tid jeg bruker på å bli vant inni kassa.

Skriver flyterapport i morra.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Interesting.

Jeg er ikke typen som mediterer, så vi får se hvor lang tid jeg bruker på å bli vant inni kassa.

Skriver flyterapport i morra.
Vis hele sitatet...
Så hvordan gikk det Turbolego?

Generell update: kameraten min begynner å gjøre det bra. Er tøff bransje, men er blitt en del faste floatere.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Så hvordan gikk det Turbolego?
Vis hele sitatet...
Før jeg tok floaten tenkte jeg at jeg skulle skrive flyterapporten samme dag som jeg tok floaten. Men etter jeg tok floaten, bestemte jeg meg for å vente noen dager med å skrive rapporten og se etter langtidseffekter.

Men så glemte jeg hele greia etter en stund.

Okay, effekten inni tanken var avslappende uten at jeg ble søvning eller kjeda meg. Dette var noe jeg syntes var litt overraskende siden jeg er den typen som liker å ha flere skjermer og 453636 tabs åpen i nettlesern til enhver tid. De gangene jeg har måttet sitte å vente på bussen i mer enn 10 min. og mobilen er tom for strøm, er tortur. (adhd ftw)
Så tanken om å ligge inni en beksvart tank i over en time var noe jeg ikke helt tenkte jeg kunne klare.

10-20 min:

Et par nybegynner-feil (glemte å blåse ut lysene og lukket ikke tanken skikkelig) gjorde at jeg måtte opp fra vannet og jeg fikk salt i øya. Heldigvis fikk jeg skylt øya i vasken og kom meg inn i tanken igjen.
Forskjellen før og etter jeg fikk fiksa glippen i luka og fikk blåst ut stearinlysene var enorm. Jeg trodde tanken var bekmørk helt til jeg huska stearinlysene og slukka dem.

Jeg brukte sikkert 20 minutter på å holde hendene mine forra øya for å prøve å skimte de, uten hell. Kjempegøy!

20-30 min:

Jeg har øya igjen og tenker først på hva jeg skal ha til middag, men etter en stund begynner jeg å dagdrøme meg helt bort.

40-??? min:

Jeg aner ikke hvor lenge jeg har ligget inni tanken og jeg ser noen raske lysglimt som kometer og diversje andre ting jeg vanligvis bare ser under søvnparalyse. På dette tidspunktet lurer jeg på om jeg kommer til å sovne av uten at jeg vil merke at jeg har gått over til en drøm.

Plutselig hører jeg musikken som kommer på etter 85 minutter. Dette freaka meg litt ut siden jeg ikke trodde jeg hadde vært i tanken i mer enn 3 kvarter elns. Og at dette da måtte være en lyd-illusjon av noe slag.

Men etter å ha stukket hodet ut av tanken hører jeg at musikken kommer fra høytalerne.

Jeg vagger ut av tanken og inn i dusjen. Føelsen jeg hadde i kroppen rett etter floaten var litt som etter man har fått en massasje kombinert med å ha sovet spesielt godt.

Men den mest interessante effekten var hvordan ting så ut, spesielt da jeg kom meg utendørs. Litt skarpere kanskje? Rekalibrerte farger? Weird.

Generelt sett føltes det som jeg hadde fått en aldri så liten reset. Noe som kan virke riktig siden flere av sansene mine var "skrudd av" i over en time. Hvorfor jeg ikke har merka samme effekt etter en middagslur aner jeg ikke.

Ettereffekten varte et par dager.

Blir nok å ta en float igjen senere for å teste om jeg får den samme føelsen igjen. Uansett var det gøy å duppe rundt som om man lå på dødehavet og prøve å se hendene forran seg i bekmørket.

Alt i alt gikk det ganske bra, interesting stuff.

Et par tips:

Ikke glem å blåse ut stearinlysene før du går inn i tanken.
Glemmer du det må du ut av tanken.
Ikke legg deg på vannet med en gang du har lukket tanken, dersom du ikke har lukka tanken skikkelig, må du opp igjen. Sett deg heller i vannet etter du har lukka døra og vent noen minutter for å se om du kan se noen glipper, og prøv å lukk tanken skikkelig igjen.

Hvis du må opp fra vannet et par ganger før floaten er ferdig, kan du få saltvann fra håret ditt inn i øya. Heldigvis kan du skylle øya i vasken om det skjer.
Shit, bra rapport, turbolego. Dette må jo prøves.
Jeg var i tanken like etter turbolego. Da det var min tur hadde allerede to eller tre personer brukt tanken like før meg og virket veldig tilfreds.

Jeg opplevde at tiden gikk veldig fort, og da jeg kom ut føltes det som om jeg hadde hatt lang, effektiv hvile. Samtidig var tanken litt kjølig for min smak, og jeg var veldig bevisst på omgivelsene hele tiden.

Istedenfor å ha en dyp, transcendental opplevelse av noe slag plasket jeg rundt og følte meg veldig barnslig og frigjort til å posere i vektløs tilstand. Svømte på magen, lekte supermann og hadde det gøy.

Etterpå snakket jeg med den ansatte som var tilstede om temperaturen. Viste seg at det for det første er vanskelig å opprettholde temperaturen samtidig som renseprogrammet går for mer enn tre brukere på rappen. For det andre hadde de blitt rådet av produsenten å holde litt lavere temperatur for et nordeuropeisk publikum. Sånn sett vurderte han allerede da å skru opp et par grader. Det ville nok gjort en stor forskjell!

For min del prøver jeg gjerne igjen når som helst, særlig nå som jeg er lenger på vei i svangerskapet; men fortsatt ikke lenger enn at jeg trenger ordentlig ro og avslapning for å kjenne på hva mini gjør inni magen. Det tror jeg tanken passer helt perfekt for.

Da jeg sto opp dagen etter flytingen hadde jeg igrunn ikke sovet mange timene, men hadde alle tegnene på å ha fått meg en solid natts søvn! Hud og mage var finfine, humøret tilsvarte to kopper kaffe og en halv drink. Det må jo være sunt!

Takk for flotte rapporter om floating, det høres spennende ut. Hvordan er tanken utformet? Er det som en kapsel, eller mer et stort badekar i et mørkt rom? Jeg liker ikke å fryse, så for meg blir det viktig at temperaturen ikke er for lav. Det er fint om dere som faktisk har prøvd dette kan fortelle mer om alt som har med det "tekniske" å gjøre også. Dette er noe jeg har lyst til å prøve en gang når jeg er i Oslo, men det er ikke så ofte. Kan jeg spørre om hvor mye det koster for en time?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Takk for flotte rapporter om floating, det høres spennende ut. Hvordan er tanken utformet? Er det som en kapsel, eller mer et stort badekar i et mørkt rom? Jeg liker ikke å fryse, så for meg blir det viktig at temperaturen ikke er for lav. Det er fint om dere som faktisk har prøvd dette kan fortelle mer om alt som har med det "tekniske" å gjøre også. Dette er noe jeg har lyst til å prøve en gang når jeg er i Oslo, men det er ikke så ofte. Kan jeg spørre om hvor mye det koster for en time?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Jeg vil kalle tanken et basseng inni en kapsel, hadde nok plass inni der til å vase rundt omkring. Æ kunne også strekke hånda mi ut i kapselen uten at den traff noe, mens jeg prøvde å se den.

Jeg var en av de første i tanken den dagen vi prøvde, phantomorchid var inni etter meg. Vannet rakk ikke å komme tilbake til riktig temperatur før phantomorchid allerede var inni tanken. Prosedyrene for temperaturen skal de ha fiksa etter at phantomorchid sa ifra om dette.

For min del var temperaturen passe, jeg frøs ikke (sorry phantomorchid, bytte rekkefølge neste gang? ).

Anngående teknisk er det ikke så mye mer å si enn tipsene jeg allerede har gitt i forrige post...
De har en dusj, vask og toalett i andre kanten av tank-rommet og de fikser ting som håndklær, slåbrokk, øreplugger og shampoo/bodywash.
Sjekk Faq'n deres for stuff som å drikke kaffe før floaten (don't) og spise litt før floaten (do): http://floatingoslo.no/things-to-know-faq/

Prisene finner du her: http://floatingoslo.no/priser-og-medlemsskap/
Sist endret av Turbolego; 7. oktober 2015 kl. 12:11.
etter jeg så hamilton sin reportasje om floating fikk jeg sykt lyst å prøve det, frister å mekke en tank til meg selv da alle som har drevet med det i nærområdet har gått konken.

Jeg ville heller ha hatt typ treningsenter/solstudio oppsett, tror dette raskt kunne ha blitt en kjempehit på landsbasis, hadde tjent mer og
Sitat av Teg Vis innlegg
Jeg prøvde det i Amsterdam en gang, og det klødde helt sykt på hele kroppen mens jeg lå der. Aldri igjen.
Vis hele sitatet...

Om det er mineraler i saltvannet, f.eks magnesium, så vil dette skape en kribling i huden.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Bare en liten heads-up: Floating Oslo er på flyttefot og har kjøpt enda en tank.

Virker som konseptet funker bra

Kilde: Facebook - Floating Oslo
Følte det stakk seg litt ut at faq section er på engelsk. Den burde være på folkelig norsk tenker jeg da?
Jeg synes det er spennende, men er svært skeptisk til saltblandingene når det er en hemmelig blanding. Kjenner noen som beskrev ettereffektene av stedet han gikk på i Sandvika, han elsket det, men jeg begynte å lure på om det kanskje var lithium i saltvannet. Fordi han var så salig og rolig og sløv i et par dager etterpå, mer enn bare en god avslapping skulle tilsi. Og så skrøt de av hemmelig spesialblanding i saltvannet. Lithium er effektive saker det altså og slettes ikke uvanlig i kildevann og beroligende bad verden over, men det kan være farlig dersom noen tar lithium fra før av.
Litium forgiftning er vel farlig for alle, ikke bare de som buker det mot bipolar lidelse. En viss naturlig forekomst av litiumsalter kan nok påvises i vann mange steder, men ikke nok til at det er farlig. Og det er nok ingen som lovlig tilsetter litium i hverken drikkevann eller badevann.

Utdrag fra wikipedia:

Litium er vanlig forekommende i naturen, men på grunn av sin reaktivitet forekommer det ikke i fri form. I tråd med opprinnelsen til sitt navn, forekommer litium i nesten alle vulkanske bergarter og er også funnet i mange naturlige saltløsninger. Litium er det 31. mest vanlige elementet og forekommer spesielt i mineralene spodumen, lepidolitt, petalitt, og amblygonitt. Jordskorpa inneholder gjennomsnittlig 65 parts per million (ppm) litium. Chile er nå den ledende litiummetallprodusent i verden og deretter Argentina. Begge land utvinner metallet fra saltvannssjøer. I USA blir litium utvunnet tilsvarende fra saltsjøer i Nevada.[1]

Medisinsk bruk[rediger | rediger kilde]
Litiumsalt brukes blant annet som forebyggende/terapeutisk medisin (f.eks. Lithionit© ved bipolar lidelse (tidligere manisk-depressiv lidelse) og clusterhodepine). Det er liten forskjell mellom mengden litium som trengs for å få effekt og den mengden som vil gi forgiftningssymptomer (ikke det samme som bivirkninger). Derfor må serumlitium måles ofte i starten av behandlingen for å finne korrekt dosering. Ved stabilt nivå tar man ikke prøver like hyppig, men det anbefales 1 gang hver 2. eller 3. måned. Ved mistanke om forgiftning må prøve alltid tas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isolation_tank

Of the salt[edit]
Most float tanks use Epsom salt, magnesium sulfate, in high concentration so that the relative density of the solution is about 1.25. (Lilly recommended 1.3 but this requires operating very close to saturation with the risk of recrystallization). The density assists floating particularly making the head buoyant so that the nose and mouth are well out of the water for breathing. The body naturally optimizes the levels of magnesium, so there is no overload effect from floating in the salts for extended periods.[citation needed]

It has recently been discovered that there is a secondary effect which is important to flotation therapy. Magnesium is absorbed through the skin due to natural molecular diffusion. This tends to correct magnesium deficiency.[16] Magnesium is absorbed from the diet but in many areas of the world, over-cropping without adequate replacement of magnesium makes the normal diet low in magnesium.


The History of the Floatation tank

The first floatation tank was developed in 1954 by the American neurophysiologist Professor Dr John C. Lilly while working and studying psychoanalysis at the National institutes of Mental Health (NIMH) in Bethesda, Maryland USA.

Together with his associate Dr. Jay Shirley, Dr. Lilly became intrigued by the question of the origins of conscious activity within the brain. The question was whether the brain needed external stimuli to keep its conscious states going. Lilly and his associate set to work trying to devise a system that would restrict environmental stimulation as much as was practical and feasible.

http://www.i-sopod.com/overview-2

Lilly’s first float tank was one in which the user was suspended upright, entirely underwater, head completely covered by an underwater breathing apparatus and mask. These first float tanks were originally referred to as isolation tanks or sensory deprivation tanks and over the years as Lilly continued his experiments with floatation, simplifying and improving the general design he found that he could float in a more relaxing supine position, rather than suspended feet downward in fresh water, if more buoyant Epsom salt water was used. Other refinements, such as water heaters with thermostats sensitive enough to keep the water the perfect skin temperature, and a water filter for the reuse of the Epsom salts were added over the years. By the early 1970′s, Lilly had perfected the flotation tank design that is in use today.
Sist endret av BrewGrow; 14. juni 2016 kl. 00:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.