Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5709
Har i det siste fundert på en ny PC, og har prøvd utallige varianter med PC-byggeren til komplett. Det eneste jeg er usikker på er operativsystemet. Jeg vet jo at det er fullt mulig å laste det ned gratis, og derfor spare en liten studentslant, men er dette til å stole på? Det jeg er redd for er jo at disse nedlastede versjonene ikke skal funke som det som fås av komplett. Jeg vet jo også at det kommer an på hva jeg laster ned, men jeg mener sånn generelt sett.

Er nedlastet operativsystem til å stole på?

Setter pris på erfaringer og selvfølgelig gode råd fra dere der ute med skikkelig "datakompetanse"


På forhånd takk
Sist endret av Khazeth; 29. november 2005 kl. 00:05. Grunn: gjorde tittelen litt mer informerende :)
Eneste problemet jeg vet om (av større grad) er at OEM lisensene til Dell (om jeg ikke husker feil, som var den første "almenne" lisensnøkkelen) ikke kunne brukes til å laste ned oppdateringer fra windowsupdate.com, ellers er det greit...

Men om du er ute etter noe lovlig er det jo drøssevis av OS man ikke trenger lisens til
Jeg har nå aldri hatt problemer med nedlastet operativsystem.
Generelt sett så er vel de fleste kopiene av operativsystem man laster ner,
et bilde av en orginal cd/dvd til operativsystemet du måtte velge å laste ned.
Så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skal være like bra.
Last helst ned Windows med Service Pack 2, hvis det er Windows XP du har tenkt
å laste ned.
Sørg bare for å få med et gyldig lisensnummer og en crack for å unngå Microsofts "Genuine Advantage", ellers vil du ikke kunne oppdatere XP.
Har ikke hatt lisens siden Windows 98, så det er nok mulig ja
Vist du i det hele og det store skulle bli "oppdaget" av Microsoft, så anmelder de deg ikke, det eneste de gjør er og kontakte deg, og prøve å selge deg det operativsystemet du har til en billigere penge enn det den ville kostet i butikken. Mener at jeg har lest dette en plass på nett hos en pålitelig kilde.

Vist operativsystemet du laster ned ikke fungerer, er dette pga det er feil nedlastet.
Sist endret av meitemark; 29. november 2005 kl. 03:24. Grunn: Geeez, kan noen sende denne gutten gjennom barneskolen på nytt igjen? Lær deg å skrive!
Sitat av charzer
crack for å unngå Microsofts "Genuine Advantage", ellers vil du ikke kunne oppdatere XP.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke crack engang. Du trenger faktiskt bare å å gå inn på "tools - manage add-ons" i IE og disable greiene der og pang du kan oppdatere.
Sitat av nPulz
Vist du i det hele og det store skulle bli "oppdaget" av Microsoft, så anmelder de deg ikke, det eneste de gjør er og kontakte deg, og prøve å selge deg det operativsystemet du har til en billigere penge enn det den ville kostet i butikken. Mener at jeg har lest dette en plass på nett hos en pålitelig kilde.
Vis hele sitatet...
BULLSHIT! De har for det første ingen tekniske muligheter til å kunne kontakte deg, og om de hadde det ville de bryte flere lover enn du kan tenke deg.
Vel det skulle ikke være noe problem å bruke en nedlastet utgave av windows, om det er det OS'et du er ute etter.
Men skal du ha Windows XP, så last ned en "Corp" utgave, de trenger ikke WPA aktivering og derfor blir det hele mye lettere (ikke det at det er noe problem og bruke WPA-kill).
Sitat av Kinseek
Trenger ikke crack engang. Du trenger faktiskt bare å å gå inn på "tools - manage add-ons" i IE og disable greiene der og pang du kan oppdatere.
Vis hele sitatet...
forklar dette dypere. fant rett og slett ikke fram. bruker norsk btw
Sitat av meitemark
BULLSHIT! De har for det første ingen tekniske muligheter til å kunne kontakte deg, og om de hadde det ville de bryte flere lover enn du kan tenke deg.
Vis hele sitatet...
Hmmm... dersom de "tar kontakt" når du er inne på ms-update, dvs rett og slett bruker samme greia som tester om du har en gyldig serial, og sender deg til en side der det står at "hei, du bruker en warez-versjon av windows, kan vi få tilby deg en god deal på en gyldig lisens istedet?", så kan det da ikke være noe ulovlig med det?
Sitat av atomet
Hmmm... dersom de "tar kontakt" når du er inne på ms-update, dvs rett og slett bruker samme greia som tester om du har en gyldig serial, og sender deg til en side der det står at "hei, du bruker en warez-versjon av windows, kan vi få tilby deg en god deal på en gyldig lisens istedet?", så kan det da ikke være noe ulovlig med det?
Vis hele sitatet...
De sender maskinen din til en ny side. De aner ikke hvem du er. Forskjell der.
Sitat av EagleNest
forklar dette dypere. fant rett og slett ikke fram. bruker norsk btw
Vis hele sitatet...
Tools=Verktøy
Manage= Administrer
Add-ons= Tillegg

Altså: Trykk på Verktøy i IE, trykk på administrer tillegg, og fjern/legg til det du ønsker.

All you need is to understand basic English, or having a dictionary. (Alt du trenger er enkle engelskkunnskaper, eller en ordbok.)
Sitat av meitemark
De sender maskinen din til en ny side. De aner ikke hvem du er. Forskjell der.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg mener, de trenger jo ikke å vite hvem du er for å vise deg en side med dette tilbudet på. Mener ikke at de sender det til deg personlig, i posten eller noe som helst sånt, bare at du istedet for å komme til en side hvor det står

"hei, du får ikke oppdatere warez-windowsen din"

så kommer du til en side hvor det står

"hei, du har en ulovlig kopiert utgave av windows, klikk her for å få et tilbud på en lovlig lisens"

De trenger jo ikke noe mer informasjon for å gjøre det ene enn det andre.
Sitat av atomet
De trenger jo ikke noe mer informasjon for å gjøre det ene enn det andre.
Vis hele sitatet...
Dette begynner å bli en smule offtopic, men jeg skal svare...

Hvis de sender deg et brev, eller ringer deg opp, så må de ha fått informasjon fra ispen din for å finne ut hvem du er. Dette vil de etter norske personvernlover (som er basic grunn til at dere ikke blir saksøkt i hytt å pine når dere laster ned det siste idiottopp20listealbumet slik som det skjer i usa) ikke kunne få tak i sånn helt uten videre.

Klarer de å komme til deg på den måten har de da, eller i det minste ispen din gjordt ting som får en stakkars windowslisens til å se ut som å pisse i sjøen, ie ingenting.

Meg bekjent er den eneste gangen Microsoft faktisk har pusset advokater på nakken til noen er at de tok en skole der noen elever hadde satt opp en ftp som de forlangte betaling for at folk skulle komme inn på. Og det de reagerte på var det at det var betaling. Hadde det ikke vært det, så hadde de bare sendt et brev til ispen og sagt ta den bort. I dette tilfellet gikk de til søksmål øyeblikkelig. Selv da kunne de ikke ta elevene, dvs de som hadde gjordt det. De kunne bare gå etter eier av ip.

Men, de kan helt lovlig redirecte (det er desverre ingen lover mot det ennå, men bare vent) browseren din til en side for å si at de mener at du har ugyldig lisens og at du kan kjøpe en ny en bare du ser i denne rettningen. Hvordan folk klarer å få denne meldingen er dog fortsatt utenfor min rekkevidde, jeg har aldri sett den og fatter ikke hva det er folk laster ned som gjør at man krever en sjekk.

Selvfølgelig er det lite som hindrer de i å bruke inforamsjon som er skrevet inn på et forum for å finne folk, men det ville krevd at de ansatte en bråte mennesker bare for å søke opp folk, og epostadresser og forum og slikt, og jeg tror det ville være et større tapsprosjekt enn Windows ME, både penge- og anseelsemessig, men for sikkerhets skyld, så kan jeg legge til at jeg sitter på en maskin med faktisk og genuint, om enn aldri sjekket av meg på MS sine websider, ettersom jeg ikke aner hva man skal laste ned for å få den saken der, har en GYLDIG nøkkel.

(ja, jeg er på jobb:) )
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Når det gjelder topic så ja, simaune, nedlastede operativsystemer er til å stole på, enten de nå er lovlige alternativer som *nix (Linux, *BSD-serien, Solaris), BeOS eller andre gratis operativsystemer, eller på den andre siden piratkopierte operativsystemer som f.eks. ulisensiert Windows.

Du vil ikke få problemer med dette, så sant du går frem riktig. De gratis operativsystemene laster du ned gratis , og Windows går det greit med så sant du laster ned en corporate versjon eller cracker en home / pro edition.
Jeg ville nå ikke stolt på en lovlig kopi av Windows heller jeg =P

Foreslår egentlig Windows 2000. Da slipper du i det minste aktivering, og jeg tror Geniune Advantage ikke fungerer skikkelig heller, slik at det ikke spiller noen rolle om du har piratserial. I tillegg slipper du mye bloat ^_^
Hvis du kan litt engelsk , så burde dette hjelpe litt:
01) Just go to Windows Update
02) let it run until it wants you to validate
03) Close IE
04) open IE
05) Click on <Tools>
06) Click on <Internet Options>
07) Click on <Programs>
08) Click on <Manage Add-ons>
09) Scroll down and find <Windows Genuine Advantage...>
10) Click on it and click on the radio button <Disable>
11) Restart IE
12) go update!
Jaja, noe beveget seg over i off-topic, men det var likevel mye nyttige svar her.
Takker for alle svar.

Forresten, leste noe om en corp.-versjon over her. Hva er forskjellen på dette og det andre? :P
Sist endret av Khazeth; 29. november 2005 kl. 21:19.
jeg tipper at corp versjon er en litt mer "kjip" versjon, som er strippet for noen fjortissfunksjoner?
Akkurat samme som professional, bare uten serial registreringsting.
Nåja, det var jo en nyttig off-topic da, siden den tross alt dreide seg om noe som var ganske relevant i forhold til topic Og da tror jeg faktisk vi er enige meite!

Jeg har forøvrig brukt win 2000 corporate edition på pc'en i... endel år. Husker ikke hvor lenge, men det funker fett. Nada serial, null aktivering... helt klart den greieste windowsvarianten jeg har prøvd.

Evt kan du selvsagt kjøpe en mac, og få med et totalt suverent OS... (men det blir jo strengt tatt off topic igjen...)