Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3524
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dama sliter med tung pust. Mye stress i livet hennes nå, med forventninger, skole, jobb og familie. Så for meg høres der ut som starten på et angstanfall da jeg har hatt det en del selv. Men det slår aldri fult ut, det er en slags "limbo-state".

Er det trygt å gi henne en Sobril, eller er det utrykt mtp at hun ikke har pratet med legen sin?

Snakk om 10mg piller og tenkte at hun kunne ta en.
Det er trygt dersom hun ikke tar andre medisiner som eventuelt kan gi en alvorlig interaksjon når det tas sammen med visse medisiner. Men veldig usannsynlig at det er farlig.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hun bruker kun p-piller. Ellers ingenting
Det er ikke farlig, men de er altså potensielt veldig vanedannende. Ikke at en tablett vil gjøre henne avhengig, men det er viktig å informere om slik at hun ikke vil begynne å tenke at dette er en løsning på sikt. Har hun slike problemer vil det være smart å vurdere profesjonell hjelp. Å snakke med lege vil være første steg og evt henvisning til dps eller kanskje en antistressterapeut der hun kan lære metoder for å håndtere angsten
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke gi henne det! Du er ikke lege, og kan ikke diagnotisere henne eller følge henne opp. La en lege avgjøre om hun skal ta Sobril eller ikke. Selv om du bare gir henne en, så kan det ha alvorlige bivirkninger senere i livet, som for eksempel at hun blir forelsket i effekten av den ene tabletten, og bruker resten av livet til å søke etter samme effekt. Jeg ville ikke gitt henne det.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det er ikke farlig, men de er altså potensielt veldig vanedannende. Ikke at en tablett vil gjøre henne avhengig, men det er viktig å informere om slik at hun ikke vil begynne å tenke at dette er en løsning på sikt. Har hun slike problemer vil det være smart å vurdere profesjonell hjelp. Å snakke med lege vil være første steg og evt henvisning til dps eller kanskje en antistressterapeut der hun kan lære metoder for å håndtere angsten
Vis hele sitatet...
Antistressterapeut hørtes bra ut. Hun har ingen avhengighet eller hatt det før og det går ikke noe sånt i familien hennes, så trur det skal gå bra.

Takker for svar alle sammen, da får hun en liten pille om det skulle bli for mye for henne
1 pille er iķke farlig. Vil bare si at min avhengighet startet på akkurat samme måte. Jeg fikk 1 pille av min mor å mange flere som tiden gikk. Etter noen måneder gikk jeg til legen og fikk min første resept. Dette er ganske mange år siden og desverre fikk jeg det jeg ba om. Det ble aldri spurt om jeg trengte hjelp av noen slag.
Sobril er det mildeste av alle medisiner i sin klasse (angstdempende / beroligende). Jeg ville ikke hatt noen problemer med å gi henne en pille eller tre. 10 mg er en lav dose, det er ikke sikkert hun vil få nevneverdig effekt heller. Det tar tid før de slår inn, så ikke prøv å "oppjuster" ved å gi mer før det har gått en time.

Du bør se på det som en nødhjelp, ikke noe som skal pågå over tid, og hun bør oppsøke lege om stresset sitt. Kanskje får hun noe tilsvarende, kanskje andre råd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke gi henne det! Du er ikke lege, og kan ikke diagnotisere henne eller følge henne opp. La en lege avgjøre om hun skal ta Sobril eller ikke. Selv om du bare gir henne en, så kan det ha alvorlige bivirkninger senere i livet, som for eksempel at hun blir forelsket i effekten av den ene tabletten, og bruker resten av livet til å søke etter samme effekt. Jeg ville ikke gitt henne det.
Vis hele sitatet...

Tror kanskje du overvurderer effekten av Sobril? Det er jo ikke en magisk pille som fjerner alt som er kjipt eller knekker angsten umiddelbart. Ei heller har den stor nok ruseffekt til at en som ikke har rusproblemer vil bruke resten av livet for å få samme effekt. Greit å være oppmerksom på at Sobril har noen dårlige sider, som at den kan skape avhengighet. Men avhengighet av Sobril tror jeg ikke noen opplever etter 1 liten pille.
En tablett her og der er ikke farlig. Men jeg tror hun burde gjort noe med angsten sin.
Sitat av andan Vis innlegg
En tablett her og der er ikke farlig.
Vis hele sitatet...
Hvis man sliter med stress og angst, kan "en tablett her og der" veldig sjappt bli farlig. Ikke som i en ambulanseferd, men missbruksproblematik.

Trur altfor mange benso-missbruk startet med resonemanget der, og veldig mange andres med.

Hjelp henne heller att få rutine på meditation.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av travaxa Vis innlegg
Hvis man sliter med stress og angst, kan "en tablett her og der" veldig sjappt bli farlig. Ikke som i en ambulanseferd, men missbruksproblematik.

Trur altfor mange benso-missbruk startet med resonemanget der, og veldig mange andres med.

Hjelp henne heller att få rutine på meditation.
Vis hele sitatet...

Jeg mediterer hele tiden og når hun er klar for det så blir hun nok med Gjelder å ikke pushe på folk det de ikke helt trur på, men la de selv se forandringen det kan skape (i dette tilfellet) meg. Ofte det er nok til å gjøre folk nysgjerrige nok til å ville gi det en sjanse.

Gikk helt fint og det er ingen fare for at hun blir avhengig av dette. Dama har stålkontroll og trengte bare en ettermiddag/kveld for å hente seg inn litt
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sobril hjelper ikke på tung pust og angstanfall. Tar ca 2 timer før den i det hele tatt begynner å virke.

Hun bør heller prøve en relaxation/meditation app eller anxiety app/ panic anxiety / deal with anxiety app enn å bli avhengig av piller
Ta en sobbis å kulan! Du fortjener det!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sobril hjelper ikke på tung pust og angstanfall. Tar ca 2 timer før den i det hele tatt begynner å virke.

Hun bør heller prøve en relaxation/meditation app eller anxiety app/ panic anxiety / deal with anxiety app enn å bli avhengig av piller
Vis hele sitatet...
2 timer for Sobril å fungere?
Her fungerer Sobril på ca 20 minutter og aldri mer. Og Sobril hjelper fint for angstanfall. Har hatt angstanfall i snart 12 år og Sobril har jeg brukt de siste 3 årene og dette hjelper til å roe kroppen ned så man kan prøve å fokusere på noe annet enn trykk på brystkasse, høy pult, tung pust etc.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sobril hjelper ikke på tung pust og angstanfall. Tar ca 2 timer før den i det hele tatt begynner å virke.

Hun bør heller prøve en relaxation/meditation app eller anxiety app/ panic anxiety / deal with anxiety app enn å bli avhengig av piller
Vis hele sitatet...

Kanskje ikke for deg, men for meg hjalp det veldig mye. Nå var det ikke direkte anfall hun hadde. Bare den tunge pusten før det bryter ut. Og den hadde hun ganske lenge. Hun fikk den hvilen hun trengte og de siste dagene har vært veldig bra
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Det er jo helt ufarlig så lenge man ikke blander med alkohol. Sobril er også et dårlig valg ved akutt angst da det tar veldig lang tid før den fungerer, tror det er den tregeste benzoen. Vival er et mye bedre valg med mindre man har kronisk angst og tar tablettene til samme tid hver dag
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av kmsc Vis innlegg
Det er jo helt ufarlig så lenge man ikke blander med alkohol. Sobril er også et dårlig valg ved akutt angst da det tar veldig lang tid før den fungerer, tror det er den tregeste benzoen. Vival er et mye bedre valg med mindre man har kronisk angst og tar tablettene til samme tid hver dag
Vis hele sitatet...
Jeg fikk et brett med 20 stk 10mg i 2014 da jeg reiste mye med jobb og slet med å få roet meg ned på kvelden. Har igjen 14 av dem, så var derfor jeg lurte på det. Blir nok liggende noen år til før de enten er brukt opp eller må kastes
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kanskje ikke for deg, men for meg hjalp det veldig mye. Nå var det ikke direkte anfall hun hadde. Bare den tunge pusten før det bryter ut. Og den hadde hun ganske lenge. Hun fikk den hvilen hun trengte og de siste dagene har vært veldig bra
Vis hele sitatet...
Så bra da, gratulerer med å introdusere en du er glad i for potensiell pilleavhengighet! Det er chill å ha det chill også må dosen økes og bytte til sterkere og plutselig er hun helt ute på benzo og rivo. Well done for en god kjæreste du er!
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så bra da, gratulerer med å introdusere en du er glad i for potensiell pilleavhengighet! Det er chill å ha det chill også må dosen økes og bytte til sterkere og plutselig er hun helt ute på benzo og rivo. Well done for en god kjæreste du er!
Vis hele sitatet...
Snakk om å dømme noen du ikke kjenner. Man blir ikke automatisk avhengig etter en 10mg Sobril. Spesielt ikke når personen ikke har/hatt noen avhengighet tidligere. Litt smartere kan du vel fremstå. Blir som å si at man blir narkoman av å røyke hasj en gang. Well done for ukas dummeste kommentar!
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Snakk om å dømme noen du ikke kjenner. Man blir ikke automatisk avhengig etter en 10mg Sobril. Spesielt ikke når personen ikke har/hatt noen avhengighet tidligere. Litt smartere kan du vel fremstå. Blir som å si at man blir narkoman av å røyke hasj en gang. Well done for ukas dummeste kommentar!
Vis hele sitatet...
Ikke stress for et engangstillfelle nei men han forteller jo at dette er noe hun sliter med og om han har tilgang på sobril så blir det fort en her og en der og kjapt hver dag og forværring uten det da, og da tyr man til sterkere ting etterhvert. Mener ikke å dømme men har sett dette her skje så mange ganger så syns det er viktig å gjøre folk oppmerksom på hva de bidrar til om dette skulle blitt en vane
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så bra da, gratulerer med å introdusere en du er glad i for potensiell pilleavhengighet! Det er chill å ha det chill også må dosen økes og bytte til sterkere og plutselig er hun helt ute på benzo og rivo. Well done for en god kjæreste du er!
Vis hele sitatet...
Speeden og heroinen er vel rett rundt hjørnet de også, tenker jeg? Det er greit nok at man er forsiktig, men dette er en grov overdrivelse. Det er fortsatt sobril det er snakk om her
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kmsc Vis innlegg
Speeden og heroinen er vel rett rundt hjørnet de også, tenker jeg? Det er greit nok at man er forsiktig, men dette er en grov overdrivelse. Det er fortsatt sobril det er snakk om her
Vis hele sitatet...
Nei det har jeg ikke antyda så slutt å overdriv for å latterliggjøre det jeg sier. Benzo som sobril er blandt mest avhengighetsskapende pillene som finnes og når det blir en vane for å ta benzo tar man gjerne andre piller om man ikke har sobril eller virkningen av sobril blir svakere, noe den gjør etterhvert. Så da er det lett å bli pillenarkis. Er bare det jeg sier å dårlig stil å dra dama si inn i det. Én sobril ingen fare men en her og en der ekke særlig omtenksomt eller gjennomtenkt
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei det har jeg ikke antyda så slutt å overdriv for å latterliggjøre det jeg sier. Benzo som sobril er blandt mest avhengighetsskapende pillene som finnes og når det blir en vane for å ta benzo tar man gjerne andre piller om man ikke har sobril eller virkningen av sobril blir svakere, noe den gjør etterhvert. Så da er det lett å bli pillenarkis. Er bare det jeg sier å dårlig stil å dra dama si inn i det. Én sobril ingen fare men en her og en der ekke særlig omtenksomt eller gjennomtenkt
Vis hele sitatet...


Men, herregud. Det var én pille her om dagen og ikke noe mer enn det. Jeg drar ikke dama inn i noe, slutt å overdramatiser det. Jeg selv har tatt 5 stk siden 2014, er jeg pillenarkis i dine øyne da? Bra at du bryr deg, men du drar det latterlig langt
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei det har jeg ikke antyda så slutt å overdriv for å latterliggjøre det jeg sier. Benzo som sobril er blandt mest avhengighetsskapende pillene som finnes og når det blir en vane for å ta benzo tar man gjerne andre piller om man ikke har sobril eller virkningen av sobril blir svakere, noe den gjør etterhvert. Så da er det lett å bli pillenarkis. Er bare det jeg sier å dårlig stil å dra dama si inn i det. Én sobril ingen fare men en her og en der ekke særlig omtenksomt eller gjennomtenkt
Vis hele sitatet...
Det er du som overdriver, og det sinnsykt også. Omtaler du sobril som en av de mest abhengighetskapende pillende vi har så vet du vel ikke akkurat så mye. Ja nettopp du påpeker det selv, toleranse kommer før avhengighet, uansett. Så nå må du gi deg med dette hysteriet, det er ikke så enkelt, for noen å falle i benzo fella, oppskriften er fri flyt av tabletter som gradvis øker.
Uansett om det er veldig farlig eller ei bør diagnostisering og medisinering gjøres av en lege.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Uansett om det er veldig farlig eller ei bør diagnostisering og medisinering gjøres av en lege.
Vis hele sitatet...
Møtte en kompis som er lege i dag og han sa at 10 mg Sobril ikke er noe stress, men (som du sier) hvis stresset fortsetter så er en tur til legen neste steg. Hun har ikke stresset siden
Litt moro at div «flipper» nærmest glorifiseres i andre tråder.

Også er det en stakar som har gitt bort en sobril:-D
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Litt moro at div «flipper» nærmest glorifiseres i andre tråder.

Også er det en stakar som har gitt bort en sobril:-D
Vis hele sitatet...
Så bra at det er flere enn meg som ser ironien her. Aldri om jeg hadde trudd at jeg skulle få så mye dritt for en 10 mg Sobril, mtp hva folk får seg til å akseptere her inne. Men, enkelte er dessverre alt for korttenkte og ser ikke lenger enn nesa si.