Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2590
Hei hei jeg har litt over 1 million bilder oppbevart. Alt ligger i en og samme mappe.

Jeg vil gjerne kunne sortere dem i mapper på en enkel måte. Jeg kunne tenkt meg et program der jeg blar gjennom bildene og trykker på en bokstav på tastaturet for hvert bilde, f.eks. S for at bildet skal sorteres til mappa Stingray, D for diverse osv., dette kunne jeg tenkt meg er en rask og enkel måte.

Hjelp? tips? Forslag?
Jeg ville ærlig talt sett etter en annen metodikk. Gitt at du bruker et sekund per bilde, så tar det nesten 12 døgn å sortere såpass mange bilder. Og et sekund per bilde er ganske optimistisk, spesielt siden det tar tid å laste inn og vise bildet også. Du må ha det virkelig godt i fingra for å ikke trykke feil.

Et bedre program kan muligens vise thumbnails, så du kan raskt markere flere bilder som hører til samme "event". Du kan også laste bildene inn i Google Photos, og bruke deres maskinlæringsalgoritmer til å hente ut bilder som passer med visse kriterier, men dette er mest nyttig om du er hobbyfotograf med lett gjenkjennelige motiver.

Tips til grovsortering kan være å se på EXIF-data og størrelse. Hvis bildet er veldig stort, og har EXIF-data, er det nok fra et digitalkamera e.l. og usannsynligvis fra et nettsted (da de som oftest komprimerer). Hvis EXIF-dataene er der kan du plukke ut filer tatt av et spesifikt kamera (f.eks. alle bildene fra mobil 1 for seg selv, mobil 2 for seg selv, speilrefleksen for seg selv osv.).

Dette er forholdsvis trivielt å programmere seg fram til, men det er mulig det også eksisterer ferdige programmer for det.
Sist endret av Dyret; 27. juli 2018 kl. 11:54.
Dersom opplasting til den berømte skyen er et alternativ så er Google photo ganske grei på sortering etter sted, tidsrom etc.

Det er gratis lagring dersom du bruker Googles komprimering.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Dyret og Rosander; Takk for tipset må bare nevne til Dyret; Jeg er villig til å bruke så mange dager det kreves å gjøre dette, så da lurer jeg på, fins det en programvare som gjør det jeg beskrev i tråden? Det blir den enkleste måten for meg...

Det er så mange forskjellige bilder at det å sortere ut i fra deres forslag blir litt for tungvint

... men om jeg må, så..
Sist endret av Stingray; 27. juli 2018 kl. 12:45.
I lightroom er det mulig å sette opp egendefinerte hurtigtaster.

Jeg tror det er mulig å sette opp en hurtigtast slik at hvis du trykker på "a" så blir bildet tagget med A. Du kan lage en samling av bilder med taggen "a".
Hva slags bilder er det? Hvis det er aktuelt med standard merkelapper, kan du bruke en forhåndstrent AI. Relativt rett frem å skrive et Python-script som fikeser biffen.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Tusen takk, GreenRay! Det blir kanskje en bra løsning

Tøffetom: Vel... Alt mulig. Jeg har en tvangshandling der jeg lagrer ALLE bilder jeg kommer over, screenshoter alt, sletter aldri et eneste bilde. Det har ikke vært et eneste bilde i papirkurven på flere år.
Limited edition
Moff's Avatar
Satte sammen et veldig enkelt program for formålet.
Nedlasting

Testet på Windows 10. Programmet er i stor grad selvforklarende; du trykker på knappen øverst til venstre først, for å velge en mappe med bilder i. Deretter bruker du kontrollene nederst til venstre for å opprette hurtigtaster. Trykk "Registrer tast", trykk på en bokstav eller et tall, trykk på "Velg målmappe" og velg ønsket plassering. Deretter trykker du "Legg til" for å lagre hurtigtasten. Neste gang du rører den valgte knappen på tastaturet så vil det bildet du ser på bli flyttet umiddelbart.

Har bare testet på JPG-bilder, men programmet skal i teorien også støtte PNG og BMP.

(Disclaimer: Det er helt sikkert mulig å få programmet til å krasje hvis man kødder for mye med det. For eksempel sletter mappene man har valgt som mål og slike ting. Dette er ikke farlig på noen måte.)
Sist endret av Moff; 28. juli 2018 kl. 00:14.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Moff; Jøsses!!! Det skal prøves ut tusen takk