Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1702
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Har bestilt en bordsag fra USA som bruker 120v og 5 ampere. Dette vet jeg da jeg klarte å svi kretskortet som er i den da jeg helt uten bekymring plugget den rett i veggen.

Trenger altså en step down konverter. Denne fra avshop er akutell for meg, men ut ifra formler jeg finner på nettet så regner jeg meg frem til at 1000W tilsvarer 8,33 ampere ved 120V?

Vil denne konverteren fungere for saga som bruker 5 ampere, eller er det slik at ampere ikke er så viktig så lenge riktig volt stemmer? Har bare lite lyst til å grille et til kretskort.
Det er riktig at strømmen er 8,33A på 1000W hvis spenningen er 120V.
120v*5A tilsvarer en effekt på 600W.
Er det et merkeskilt på saga som du kan ta bilde av?
Sist endret av pkk1990; 19. januar 2018 kl. 01:47.
I see you...
NAPse's Avatar
Apparatet(saga) trekker strøm, kilden(konverteren) leverer strøm.
Dvs. saga trekker 5A og konverteren vil levere det saga trenger av strøm (5A). Ikke mer, ikke mindre. Så lenge den er innafor det den klarer å levere som er opptil 8.33A ved 120V.

Videre står det om produktet at den ikke bør belastes mer enn 80% som vil gi i=1000W*0.8/120V=6.67A. Dette har kanskje mindre å si da du antagelig ikke kommer til å bruke saga over lengre tid av gangen.

Konverteren vil kunne drifte saga i teorien, men sager og liknende har ofte høye startstrømmer som kan by på problemer. Bilde av merkeskilt på saga vil være det beste for å kunne hjelpe.

Det var nok overspenning som svei kretskortet, ja.
Ser jeg leste litt raskt, trodde det sto 1000W på selve saga.
Step down konverteren KAN levere 8,33A, men det betyr ikke at den vil det uavhengig av hva du kobler til.
Hvis det står på sagen din at den trekker 5A, så er det bare 5A som kommer ut fra transformatoren din.

Det du må sørge for er at trafoens watt er høyere/lik sagen din, noe du har gjort ved å bruke en 1000w trafo på en 600w sag.
Så er det bare å sørge for at output spenning fra trafo er lik merkespenningen til saga.

Startstrøm på motorer løser man i prinsippet med å endre karakteristikk på sikringen, men hvordan en kortvarig(ms) peak på opp til 8*merkestrøm påvirker en så liten transformator skal jeg ikke uttale meg om. Den klarer i hvertfall ikke å levere det, så det kan kanskje medføre startproblemer.
Sist endret av pkk1990; 19. januar 2018 kl. 02:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I tillegg vil saga vere laga for å gå på 60Hz antakeleg. Det kan føre til problem, spesielt om det er billigaste type motor. Kort sagt er det idiotisk å kjøpe elektroverktøy frå USA...
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
[...]Startstrøm på motorer løser man i prinsippet med å endre karakteristikk på sikringen, men hvordan en kortvarig(ms) peak på opp til 8*merkestrøm påvirker en så liten transformator skal jeg ikke uttale meg om. Den klarer i hvertfall ikke å levere det, så det kan kanskje medføre startproblemer.
Vis hele sitatet...
Dette forstod jeg fint lite av, men fikk svar på en epost fra dem nå, og dette er trafoen de selv selger til saga, så da burde den fra avshop fungere fint!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg vil saga vere laga for å gå på 60Hz antakeleg. Det kan føre til problem, spesielt om det er billigaste type motor. Kort sagt er det idiotisk å kjøpe elektroverktøy frå USA...
Vis hele sitatet...
Dette har du helt sikkert rett i, men jeg har ikke klart å finne en lignende sag i samme størrelse og med de funksjonene som denne har. Verkstedet mitt er 2,5x1,5 meter, så verktøy i liten form er et must for meg.
Skulle tro motoren er en såkalt universalmotor. Den spiser alt fra likespenning til 60 Hz uten å blunke. Populær billig motor når mye kraft trengs i liten pakke, og levetid og støy er av mindre vekt.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Dette har du helt sikkert rett i, men jeg har ikke klart å finne en lignende sag i samme størrelse og med de funksjonene som denne har. Verkstedet mitt er 2,5x1,5 meter, så verktøy i liten form er et must for meg.
Vis hele sitatet...
Proxxon har en.