Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2354
Skal legges inn på døgnavdeling om noen uker maks. Er piss nervøs, og ingen rundt meg forstår at jeg synes det er skummelt. Skal legges inn i 2 uker, og er livredd for å bli fullstendig isolert fra venner og familie under de to ukene. Vet det ikke skjer, men er det jeg er mest redd for. Folk spør meg DAGLIG ''når skal du legges inn''? ''hvorfor er du redd?'' ''du skal vel ikke trekke deg nå??'' ''Du er feig som er nervøs d går fint''. INGEN forstår at dette er drittskummelt for min del. Skjelver omtrent bare av tanken, og da hjelper det ikke at folk konstant går å maser om det. Når jeg sier jeg er nervøs sier bare ''hvorfor? det er jo ikke skummelt'' Samtidig som de setter i sin egen stue med føttene på sofaen. Tror ikke folk forstår at å gå fra å ha fullstendig frihet til å være under overvåking 24/7 er en ganske stor overgang. Har ingen å snakke med om det for da sier de bare jeg er dum som er redd.

Hoved problemet mitt er at jeg er livredd for å være alene. Det å sitte helt alene, uten venner eller familie med de tankene jeg har er noe av det skumleste jeg vet om.
Sist endret av Idek13378; 23. januar 2024 kl. 16:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Skal legges inn på døgnavdeling om noen uker maks. Er piss nervøs, og ingen rundt meg forstår at jeg synes det er skummelt. Skal legges inn i 2 uker, og er livredd for å bli fullstendig isolert fra venner og familie under de to ukene. Vet det ikke skjer, men er det jeg er mest redd for. Folk spør meg DAGLIG ''når skal du legges inn''? ''hvorfor er du redd?'' ''du skal vel ikke trekke deg nå??'' ''Du er feig som er nervøs d går fint''. INGEN forstår at dette er drittskummelt for min del. Skjelver omtrent bare av tanken, og da hjelper det ikke at folk konstant går å maser om det. Når jeg sier jeg er nervøs sier bare ''hvorfor? det er jo ikke skummelt'' Samtidig som de setter i sin egen stue med føttene på sofaen. Tror ikke folk forstår at å gå fra å ha fullstendig frihet til å være under overvåking 24/7 er en ganske stor overgang. Har ingen å snakke med om det for da sier de bare jeg er dum som er redd.

Hoved problemet mitt er at jeg er livredd for å være alene. Det å sitte helt alene, uten venner eller familie med de tankene jeg har er noe av det skumleste jeg vet om.
Vis hele sitatet...
Du vet at du kan få besøk?

Når du kommer ut derfra, kommer de som er nærmest deg til å omfavne deg som før. Hadde du selv kuttet ut noen i dine sosiale kretser fordi de hadde et lavpunkt i livet?

Du kan også holde kontakten med folk på telefon, eller på online spill.


Dette kommer til å gå helt fint. Folk legges inn pga suicidalitet, rusproblemer, psykose etc. Veldig mange forskjellige grunner. Det er ikke er "sosialt dødsstempel" å bli innlagt.


Når du begynner å få det bedre og de får mer tillit til deg kan du spør om å permisjon noen dager, f.eks til å henge med familie, brødre etc.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 23. januar 2024 kl. 16:54.
Jeg synes det gikk bedre en forventet. litt uvant første dagene, men etterhvert går alt av seg selv. Fullfør de 2 ukene det skal gå fint. Du overlever 2 uker uten familien din.
Hva er så jævlig skummelt egentlig? Unnskyld meg men du oppfører deg som en liten pyse. Du skal være der i 2 uker, ikke 20 år.

Ingen som tok kontakt med meg på utredning, ingen som kom på besøk, ingen som vet fordi de bryr seg ikke. Men uansett gikk det fint slutt å stress deg selv flørt med en sykepleier eller hva faen. Du klarer dette.

Når du er der burde du gå inn på badet med ørepropper (musikk), skru av lyset så du blir blind. Så leker du med fantasien til du skjønner at det er ikke så jævlig farlig å tenke. Tanker er seriøst det MINST problematiske i hele verden, man kan faktisk være mer stressa for å skli på et bananskall for det kan knekke nakken din. Det kan ikke tanker.
Sist endret av HallaKompis; 23. januar 2024 kl. 17:27.
Slik du beskriver det har du ikke "fullstendig frihet". Du er mer i fengsel nå enn folk i fengsel. Capisce?
"Under overvåkning 24/7" de bryr seg ikke så mye om deg altså. Værste som kan skje er vel at du kjeder deg der.. men det kan vel være katastrofalt.. for enkelte…
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Hva er så jævlig skummelt egentlig? Unnskyld meg men du oppfører deg som en liten pyse. Du skal være der i 2 uker, ikke 20 år.

Ingen som tok kontakt med meg på utredning, ingen som kom på besøk, ingen som vet fordi de bryr seg ikke. Men uansett gikk det fint slutt å stress deg selv flørt med en sykepleier eller hva faen. Du klarer dette.

Når du er der burde du gå inn på badet med ørepropper (musikk), skru av lyset så du blir blind. Så leker du med fantasien til du skjønner at det er ikke så jævlig farlig å tenke. Tanker er seriøst det MINST problematiske i hele verden, man kan faktisk være mer stressa for å skli på et bananskall for det kan knekke nakken din. Det kan ikke tanker.
Vis hele sitatet...

Jeg er redd for tankene mine. Er det som er skumlest. Når jeg blir sittende alene uten noe folk jeg kjenner eller vet om, blir tankene så enormt mørke. Prøvde å ta livet av meg for to uker siden av samme grunn. Følte meg alene, er det som er verst. Jeg forestår ikke hodet mitt i det gelé tatt, er det som er skummelt. Kan være i helt fin form en dag, til å ikke orke mer neste dag. Er ikke nødvendigvis redd for å være innlagt, men det er tankene mine som er verst. Og jeg har mine rutiner og vaner i hverdagen som hjelper de tankene med å forsvinne, og da er jeg redd fir at jeg ikke får mulighet til å nettopp gjøre det jeg trenger å gjøre for å klare meg. Èn av de tingene jeg MÅ gjøre er å røre på meg så mye som mulig. Kan fint gå 10-15 turer om dagen og være fullstendig borte fra alt og alle i timesvis, og det vet jeg ikke går når jeg er innlagt, men det er den ene tingen jeg vet hjelper.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Slik du beskriver det har du ikke "fullstendig frihet". Du er mer i fengsel nå enn folk i fengsel. Capisce?
Vis hele sitatet...
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
"Under overvåkning 24/7" de bryr seg ikke så mye om deg altså. Værste som kan skje er vel at du kjeder deg der.. men det kan vel være katastrofalt.. for enkelte…
Vis hele sitatet...
Altså, jeg har prøvd å tatt livet av meg så jeg har snakka med de og jeg blir overvåka omtrent hele døgnet. Har selvmordstanker hele tiden så de må jo gjøre det. Er ikke kjedsomhet som er en bekymring, er mest det at jeg er enormt rastløs av meg. Må gjøre noe konstant. Sliter også som faen med søvn, og når jeg ikke får ha sovemedisinene mine heller, kommer jeg til å gå dagesvis uten søvn. Og da vet jeg psyken min blir MYE verre. Det blir den alltid når jeg ikke får sovet. Har hallusinert osv, og det skremmer meg som faen fordi jeg vet det kommer til å skje. Snakka med psykologen om det og fink beskjed om at jeg fikk medisin KUN om jeg holdt på å bli helt psykotisk. Kommer til å være på høygir i dagesvis, og vet det høres rart ut, men da blir jeg alltid dårlig både psykisk og fysisk. Sist jeg ikke hadde medisin og ikke fikk sove på 3 dager, lå jeg å spøy utover badegulvet og følte jeg var på Coke fordi jeg hadde så mye energi. Virker ikke som jeg klarer å slappe av i det hele tatt, ikke litt en gang.
Sist endret av Idek13378; 23. januar 2024 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg koser meg på avrusning, jeg. Vært flere ganger på ett trivelig sted i Bergen, sist for ett par år siden. Var en av de bedre tidene i livet mitt på det tidspunktet for å være ærlig. Har dog hatt dårlig erfaring ett annet sted i landet, småsteder er nok det værste.

Mange gode ansatte er ett must, men slike steder kryr ofte av unge jenter tidlig i karrieren, så hvis du er en ung gutt så kommer dere godt overens sikkert. Anbefaler det fremfor å henge for mye med gamlegutta som er på avrusning for 79’ende gang.
Mye som spiller inn her skjønner jeg. Kanskje du bør slutte å ruse deg. Ikke bra for psyken. Spesielt hvis man sliter litt psykisk. Mye annet også som spiller inn. Kosthold, natur/sol, sosiale relasjoner, alder, rus, medisinbruk osv. Alt henger sammen med alt. Vær obs på psykiatriske medisiner. De kan være til hjelp under en kort periode, men blur fort ett tveegget sverd. Har vært gjennom alt du beskriver når jeg var yngre. Skulle ønske jeg visste det jeg vet idag da, men visdom kommer tydeligvis med alderen. Hold ut. Det blir bedre.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke du skrevet før at du har vært innlagt før da? Er ikke noe å være redd for. Har x antall inleggelser bak meg jeg og. Egentlig ganske koselig så lenge man gidder å være i fellesrommene og småprate litt med andre. Velger du å sitte på rommet hele tida blir det kjipt og du føler deg mer fremmed når det er middag og sånt
Mindset er alt, hvis du tenker som du skriver i første posten der blir nok opplevelsen langt i fra så bra som den har potensiale til å bli ☺️��������
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Jeg er redd for tankene mine. Er det som er skumlest. Når jeg blir sittende alene uten noe folk jeg kjenner eller vet om, blir tankene så enormt mørke. Prøvde å ta livet av meg for to uker siden av samme grunn. Følte meg alene, er det som er verst. Jeg forestår ikke hodet mitt i det gelé tatt, er det som er skummelt. Kan være i helt fin form en dag, til å ikke orke mer neste dag. Er ikke nødvendigvis redd for å være innlagt, men det er tankene mine som er verst. Og jeg har mine rutiner og vaner i hverdagen som hjelper de tankene med å forsvinne, og da er jeg redd fir at jeg ikke får mulighet til å nettopp gjøre det jeg trenger å gjøre for å klare meg. Èn av de tingene jeg MÅ gjøre er å røre på meg så mye som mulig. Kan fint gå 10-15 turer om dagen og være fullstendig borte fra alt og alle i timesvis, og det vet jeg ikke går når jeg er innlagt, men det er den ene tingen jeg vet hjelper.




Altså, jeg har prøvd å tatt livet av meg så jeg har snakka med de og jeg blir overvåka omtrent hele døgnet. Har selvmordstanker hele tiden så de må jo gjøre det. Er ikke kjedsomhet som er en bekymring, er mest det at jeg er enormt rastløs av meg. Må gjøre noe konstant. Sliter også som faen med søvn, og når jeg ikke får ha sovemedisinene mine heller, kommer jeg til å gå dagesvis uten søvn. Og da vet jeg psyken min blir MYE verre. Det blir den alltid når jeg ikke får sovet. Har hallusinert osv, og det skremmer meg som faen fordi jeg vet det kommer til å skje. Snakka med psykologen om det og fink beskjed om at jeg fikk medisin KUN om jeg holdt på å bli helt psykotisk. Kommer til å være på høygir i dagesvis, og vet det høres rart ut, men da blir jeg alltid dårlig både psykisk og fysisk. Sist jeg ikke hadde medisin og ikke fikk sove på 3 dager, lå jeg å spøy utover badegulvet og følte jeg var på Coke fordi jeg hadde så mye energi. Virker ikke som jeg klarer å slappe av i det hele tatt, ikke litt en gang.
Vis hele sitatet...
Men da skjønner du vel at du trenger hjelp med å håndtere tankene dine og ikke sitte med dem alene hjemme? På dps har du noen å snakke med til enhver tid, enten de som jobber der om du trenger å snakke om hvordan du har det, eller de andre som er innlagte der om du trenger å koble ut å snakke om helt andre ting som hvilket ord som passer inn i kryssordet eller hva det er til middag i dag.

Det er lov å gå tur når du er innlagt og ingen overvåker deg 24/7. Du er trygg på avdelingen og har mulighet til å være med de ansatte om du trenger det, det er det de mener med at det alltid er noen rundt deg du kan ta kontakt med og ikke at noen kommer til å fotfølge deg.

Hvilke rutiner og vaner i hverdagen som hjelper tankene dine å forsvinne er det du har, utenom det å ruse de vekk? En del av opphold på dps er å ha faste rutiner og en aktivitetsplan i tillegg til behandlingsplan og de rutinene med fire daglige måltider, skifte på senga, gå ut med søpla osv.

Grunnen til at du sliter så mye med søvn har nok mye sammenheng med rusproblemet ditt å gjøre. Holder du ut noen måneder uten rus så vil du merke bedre søvn igjen. Ja ting er hardt når man skal legge om livet sitt men vil du slite heftig i 4-5måneder rusfri nå og få det bedre når du har kommet over det værste, eller vil du slite som rusavhengig resten av hele livet og aldri få det bedre? Det er spørsmålet du må bestemme deg for
Var innlagt i to uker på lukket avrusning med besøk, og det var en skremmende, men positiv opplevelse.
Jeg hatet også å være alene, og har tilbragt oppveksten med venner og kjærester.

På ARA lærte jeg verdien av eget selskap.

Alenetiden du får på avrusning er verdifull, da du nok har en del å tenke på og gruble over.

Før jeg ble lagt inn brukte jeg haugevis med Benzo og diverse annet (Amfetamin, Opiater, Alkohol) i varierende mengder.

På avrusning fikk jeg et fint rom, mat, fred og ro, besøk av mor, jeg fikk ruskonsulent som jeg gikk til i mange år i ettertid som lærte meg ubeskrivelig mye om å mine egne følelser, kommunikasjon og ikke minst ærlighet og det å være realistisk ifht. seg selv, sine vaner/uvaner, målene man har osv. Tålmodighet! Jeg har alltid vært en person som prøver å sørge for at ting skjer *NÅ*, men sann endring skjer over tid, og man må investere tid OG mye krefter i endringen.

Etter avrusning følte jeg meg jævlig skrall og psyken var rufsete, men i løpet av noen uker med mye semi-tvungen trening (lange gåturer og litt pushups o.l) følte jeg meg mye bedre og ila. et halvt år var jeg så langt tilbake til 0 jeg kunne komme.

Det er ubehagelig, ingen tvil om det. Man blir borte fra verden i to uker, man sover på et ukjent sted og man omgås både ansatte (helsepersonell) og rusmisbrukere som enten er der for å bli bra eller for å få en 2 ukers ferie.

Om dine intensjoner er tydelige for deg selv vil jeg fortelle deg at oppholdet ditt blir hva du gjør det til og sannsynligvis vil opplevelsen til syvende og sist være positiv. Men det vil nok gjøre vondt. Endring gjør vondt

PS: Opphold deg for deg selv når du er på avrusning, eller med mennesker som ikke er karriererusmisbrukere som bare er på ferie.
Sist endret av krystallkongen; 23. januar 2024 kl. 22:04.
Anonym bruker
"Fri Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å gå inn i dette med alle dine besatte feilfordommer er jo en oppskrift på at det skal gå til faen, akkurat som de øvrige proklameringene dine om at forsøk på slutte skal gå til faen. Du skal ha lykke til men det starter med relvrealisering og erkjennelse.
New generation
colakork's Avatar
Det er normalt de beste og godeste folka som jobber på sånne plasser. Du kommer til å bli tatt godt vare på og du vil få din "space". Du har tlf der og du kommer til å møte andre som tenkte akkurat det samme som deg før de kom der.

Det er bra å være nervøs, det betyr bare at hode og kropp forbereder seg på forandringer. Se på nervøsiteten som en følelse av at ting går framover

Mitt tips er å bare overgi seg totalt til prossessen, ta det dag for dag. Det gjør det mye lettere når du bare aksepterer og flyter med strømmen.
Mange svar her beklager at jeg ikke har svart. Får endelig dato på når jeg skal legges inn, mulig allerede tirsdag. De rutinene jeg har som jeg MÅ ha er vertfall trening på treningssenter. Hjelper ikke å være med på felles trening på døgnavdelinga da jeg trenger den lille «alenetiden» når jeg trener. Er ikke det samme å trene med andre, blir rolig og får hodet på helt andre plasser. Har også veldig spesifikke rutiner på dusjing og hygiene, må dusje så og så lang tid osv. å få dra ut når jeg vil på egenhånd er viktigst for meg. Er da jeg klarer å få roa ned hodet og faktisk få slappa av litt. Om jeg er konstant med fult av fremmede blir jeg jævlig dårlig psykisk, det vet jeg. spurte om jeg Fikk dra ut når jeg ville/dra på trening når jeg følte for det og da fikk jeg ikke noe svar så det hjelper jo ikke.
Det er to uker det er snakk om. Hvis du ikke fatter at du må endre rutiner og utfordre deg selv for å skape en endring i livet ditt så er det like greit å spare busspengene. Kommer med flere unnskyldninger enn Moxnes på Gardermoen du.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Mange svar her beklager at jeg ikke har svart. Får endelig dato på når jeg skal legges inn, mulig allerede tirsdag. De rutinene jeg har som jeg MÅ ha er vertfall trening på treningssenter. Hjelper ikke å være med på felles trening på døgnavdelinga da jeg trenger den lille «alenetiden» når jeg trener. Er ikke det samme å trene med andre, blir rolig og får hodet på helt andre plasser. Har også veldig spesifikke rutiner på dusjing og hygiene, må dusje så og så lang tid osv. å få dra ut når jeg vil på egenhånd er viktigst for meg. Er da jeg klarer å få roa ned hodet og faktisk få slappa av litt. Om jeg er konstant med fult av fremmede blir jeg jævlig dårlig psykisk, det vet jeg. spurte om jeg Fikk dra ut når jeg ville/dra på trening når jeg følte for det og da fikk jeg ikke noe svar så det hjelper jo ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk bare trene med det de hadde der jeg var. Er du lagt inn på rus får du ikke gå som du vil. Jeg var ikke lagt inn på DPS men annet behandlingssenter som kanskje ligger under DPS men da måtte jeg ha med meg en person de 2 første ukene om jeg skulle ut.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Hva er så jævlig skummelt egentlig? Unnskyld meg men du oppfører deg som en liten pyse. Du skal være der i 2 uker, ikke 20 år.

Ingen som tok kontakt med meg på utredning, ingen som kom på besøk, ingen som vet fordi de bryr seg ikke. Men uansett gikk det fint slutt å stress deg selv flørt med en sykepleier eller hva faen. Du klarer dette.

Når du er der burde du gå inn på badet med ørepropper (musikk), skru av lyset så du blir blind. Så leker du med fantasien til du skjønner at det er ikke så jævlig farlig å tenke. Tanker er seriøst det MINST problematiske i hele verden, man kan faktisk være mer stressa for å skli på et bananskall for det kan knekke nakken din. Det kan ikke tanker.
Vis hele sitatet...
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg fikk bare trene med det de hadde der jeg var. Er du lagt inn på rus får du ikke gå som du vil. Jeg var ikke lagt inn på DPS men annet behandlingssenter som kanskje ligger under DPS men da måtte jeg ha med meg en person de 2 første ukene om jeg skulle ut.
Vis hele sitatet...
Det kommer ikke til å gå bra for min del. Jeg er såpass avhengig av den treninga ikke bare fordi det får meg i bra fysisk form, men det er den ene tingen som holder meg bittelitt stabil i hverdagen. Vet ikke om jeg skal på en egen rusavdeling da, var snakk om at jeg skulle legges inn på allmenn avdeling i døgnavdelinga, er det noe annet kanskje?
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Det kommer ikke til å gå bra for min del. Jeg er såpass avhengig av den treninga ikke bare fordi det får meg i bra fysisk form, men det er den ene tingen som holder meg bittelitt stabil i hverdagen. Vet ikke om jeg skal på en egen rusavdeling da, var snakk om at jeg skulle legges inn på allmenn avdeling i døgnavdelinga, er det noe annet kanskje?
Vis hele sitatet...
Ja om du er inn på vanlig psykiatri er det nok litt friere. Tolka det som at du skulle på rusinnleggelse jeg.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Det kommer ikke til å gå bra for min del. Jeg er såpass avhengig av den treninga ikke bare fordi det får meg i bra fysisk form, men det er den ene tingen som holder meg bittelitt stabil i hverdagen. Vet ikke om jeg skal på en egen rusavdeling da, var snakk om at jeg skulle legges inn på allmenn avdeling i døgnavdelinga, er det noe annet kanskje?
Vis hele sitatet...
Som andre her også påpeker så har du grodd deg fast i en negativ tankegang om at ingenting funker og at alt er forjævlig og du kommer ALDRI til å få det bedre så lenge du dyrker dette tankesettet.

Det er treningsrom på psykiatrisk sykehus så slutt å lag problemer ut av ikke-saker. Er du på et sted langt ute i gokk uten treningsrom er det ikke så jævlig vanskelig å fylle noen flasker med vann eller ta med seg noen håndvekter og strikker, legge seg på dyna på gulvet på rommet og ta noen situps og pushups eller løpe seg en tur heller
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Mange svar her beklager at jeg ikke har svart. Får endelig dato på når jeg skal legges inn, mulig allerede tirsdag. De rutinene jeg har som jeg MÅ ha er vertfall trening på treningssenter. Hjelper ikke å være med på felles trening på døgnavdelinga da jeg trenger den lille «alenetiden» når jeg trener. Er ikke det samme å trene med andre, blir rolig og får hodet på helt andre plasser. Har også veldig spesifikke rutiner på dusjing og hygiene, må dusje så og så lang tid osv. å få dra ut når jeg vil på egenhånd er viktigst for meg. Er da jeg klarer å få roa ned hodet og faktisk få slappa av litt. Om jeg er konstant med fult av fremmede blir jeg jævlig dårlig psykisk, det vet jeg. spurte om jeg Fikk dra ut når jeg ville/dra på trening når jeg følte for det og da fikk jeg ikke noe svar så det hjelper jo ikke.
Vis hele sitatet...
Skal du på vanlig avdeling er du fri til å gå på treningssenter
Jeg har vært innlagt på både DPS og sinnsykehus mange ganger.
Du får gratis mat!
Og er du kjekk får du pule både innlagte og ansatte studenter som har prøveperiode der.
Også får du så mye is du bare vil.
Det er bare å si: "Jeg vil ha en is! Jeg vil ha en brus!"
Så får du det!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal du på vanlig avdeling er du fri til å gå på treningssenter
Vis hele sitatet...
Må spørre mer hvilken avdeling jeg skal være på for jeg får beskjed om noe annet hver uke omtrent. Men jeg tror det er vanlig allmenn avdeling.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Echo_Chamber Vis innlegg
Jeg har vært innlagt på både DPS og sinnsykehus mange ganger.
er du kjekk får du pule både innlagte og ansatte studenter. Også får du så mye is du bare vil.
Det er bare å si: "Jeg vil ha en is! Jeg vil ha en brus!"
Så får du det!
Vis hele sitatet...
Og du var innlagt for vrangforestillinger da eller?
Det er helt okay å være redd, det er en helt logisk følge av å skulle endre livsstil. Du har antagelig selv tatt steget for å få hjelp, med andre ord så ser du at noe ikke fungerer. Det kommer til å bli 100 x bedre om du hengir deg til prosessen, og at du tviholder på mestringsstrategier i form av uhyre spesifikke treningsopplegg etc, bør du ta opp når du er innlagt. Da kan de hjelpe deg med det, så kan de sammen med deg finne andre løsninger, så du slipper å slite deg helt fullstendig ut. Jeg leser det du skriver som at du er jævlig stressa og redd, og jeg veit av erfaring at det føles dønn uoverkommelig iblant. Jeg har også prøvd å ta livet av meg når ting har føltes sjanseløst.

Det jeg imidlertid har lært, er at jeg har mer å utrette her på jorda. Det har du også. Det er igjen helt lov å bli livredd av ting, men du har klart å komme deg opp før, faktisk er det verste over. Nå skal du på 14 dager «ta vare på deg»-opphold, og jeg lover på tro og ære at det kommer du ikke til å angre på. Tvert imot kommer det til å være noe av det beste du har gjort for deg på en stund. Jeg heier på deg!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Glemte helt å svarepå den gamle tråden, kom mange fine svar og takker for det. Har klart å roa meg en del ned. Er veldig forberedt på å bli ferdig med rusen nå, selv om det kommer til å bli tøft og tungt så håper jeg at jeg får det bedre etter de 3 ukene. Er fortsatt ganske bekymra for søvnen da, har jo gått på sovemedisiner i over 5 år, og brukt hasj til å få meg til å sovne, så det kommer til å bli ekstra tøft første uka tenker jeg iallefall.

Har noen noe tips til å døyve ned de plagene slik at jeg ikke blir helt koko? Trener mye, men det hjelper veldig lite med tanke på søvn. Føles nesten som om jeg ikke kan bli trøtt naturlig, uansett hvor mange dager jeg går uten søvn. Sist jeg gikk 3 dager uten søvn kjentes det nesten som jeg var på coke, var ekstremt urolig og klarte ikke å slappe av i det hele tatt, til tross for at jeg hadde sykla i over 2 timer nettopp.

Får litt samme følelse når jeg går uten hasj også, føles nesten som kroppen overproduserer kjemikalier slik at jeg blir pling våken, kødder ikke, det føles ut som jeg er helt wired på noe. Noen som vet hva årsaken kan være? Håper jeg får en del svar på avdelinga, men har mista mye håpet siden leger har sett på meg med spørsmålstegn i øya i årevis nå, ingen finner ut hva som feiler meg. De tror det kan være ADHD, men er det slik det er å ha adhd? Føler man seg omtrent manisk? Er litt rart, for jeg blir veldig glad og selvsikker, samtidig som jeg har enormt mye energi, til det punktet at jeg ikke klarer å sitte i ro.

Alt i alt gleder jeg meg til å bli ferdig, er bare veldig usikker på hva jeg skal gjøre når jeg føler meg slik, håper jeg får noen gode råd fra legene der.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må være innstilt på og ta initiativ til jevnlige innleggelser. Endring skjer ikke på tre uker og du trenger den støtten over tid til livsendring. Da er det lettere å holde motivasjonen for å fortsette endringen oppe og det er enklere å ikke skli ut av de viktige rutinene så fort du kommer hjem som man får gjennom en innleggelse.

Du burde bare gå cold turkey med hasjen nå, ellers kommer de tre ukene på dps til å være bortkastet behandlingsmessig når du ikke får sove og går å irriterer deg over å ikke få røyka hasj. Man må gjøre en hard, tøff, tung og lang innsats selv for å få utbytte av innleggelse og ikke tro at ting løser seg selv av å bare være der.

At du har mye energi kan simpelthen komme av at du ikke gjør noe i løpet av dagen og uka. Trenger ikke bety at du har adhd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du må være innstilt på og ta initiativ til jevnlige innleggelser. Endring skjer ikke på tre uker og du trenger den støtten over tid til livsendring. Da er det lettere å holde motivasjonen for å fortsette endringen oppe og det er enklere å ikke skli ut av de viktige rutinene så fort du kommer hjem som man får gjennom en innleggelse.

Du burde bare gå cold turkey med hasjen nå, ellers kommer de tre ukene på dps til å være bortkastet behandlingsmessig når du ikke får sove og går å irriterer deg over å ikke få røyka hasj. Man må gjøre en hard, tøff, tung og lang innsats selv for å få utbytte av innleggelse og ikke tro at ting løser seg selv av å bare være der.

At du har mye energi kan simpelthen komme av at du ikke gjør noe i løpet av dagen og uka. Trenger ikke bety at du har adhd.
Vis hele sitatet...
Ja er forberedt på alt det der. Det er ikke ''litt'' energi though, er såpass mye at folk klager på hvor urolig jeg er, klarer ikke å sitte i ro.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Ja er forberedt på alt det der. Det er ikke ''litt'' energi though, er såpass mye at folk klager på hvor urolig jeg er, klarer ikke å sitte i ro.
Vis hele sitatet...
Når man er ung har man en tendens til å være overbevist om at man er veldig anderledes og unik. Ikke tenk på den måten at alt er så mye værre og større og mer intenst for deg. Mange har det som deg og nå får du hjelp med det psykiske og med sunne rutiner, så er det din egen jobb å begynne å være i aktivitet 8-12 timer om dagen eller mer, som vanlige folk får ut energi. Om du har adhd så vil det bli plukka opp av profesjonelle mens du er innlagt
Lykke til med alt!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når man er ung har man en tendens til å være overbevist om at man er veldig anderledes og unik. Ikke tenk på den måten at alt er så mye værre og større og mer intenst for deg. Mange har det som deg og nå får du hjelp med det psykiske og med sunne rutiner, så er det din egen jobb å begynne å være i aktivitet 8-12 timer om dagen eller mer, som vanlige folk får ut energi. Om du har adhd så vil det bli plukka opp av profesjonelle mens du er innlagt
Lykke til med alt!
Vis hele sitatet...
Ja skal være med på alt av aktiviteter. Tenker ikke at jeg er unik. Men jeg har gått til psykologer i flere år nå og de finner liksom aldri ut noe. Hadde vært fint å fått noe svar på hva som feiler meg i det minste.

Men som sagt, tror det kan bli bra det her.
Sist endret av Idek13378; 4. februar 2024 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Ja skal være med på alt av aktiviteter. Tenker ikke at jeg er unik. Men jeg har gått til psykologer i flere år nå og de finner liksom aldri ut noe. Hadde vært fint å fått noe svar på hva som feiler meg i det minste.

Men som sagt, tror det kan bli bra det her.
Vis hele sitatet...
Mye av det som feiler deg er livsstilen du har hatt som hjemmeværende hasjrøyker. Det er derfor de syns det er viktig at du slutter for det er først da (etter en stund) at de kan finne ut hva som ligger i bunn men før du har vært rusfri en stund så kan du banne på at mye av de psykiske problemene dine kommer fra rusen og livsstilen din
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mye av det som feiler deg er livsstilen du har hatt som hjemmeværende hasjrøyker. Det er derfor de syns det er viktig at du slutter for det er først da (etter en stund) at de kan finne ut hva som ligger i bunn men før du har vært rusfri en stund så kan du banne på at mye av de psykiske problemene dine kommer fra rusen og livsstilen din
Vis hele sitatet...
Det blir veldig feil å påstå at problemene mine kommer utelukkende av rusen. Jeg hadde det MINST like jævlig før jeg begynte å røyke. Ting har blitt verre, ja, men slet fortsatt ekstremt psykisk før jeg begynte å ruse meg, og det var mye av grunnen til at jeg begynte i det hele tatt.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Det blir veldig feil å påstå at problemene mine kommer utelukkende av rusen. Jeg hadde det MINST like jævlig før jeg begynte å røyke. Ting har blitt verre, ja, men slet fortsatt ekstremt psykisk før jeg begynte å ruse meg, og det var mye av grunnen til at jeg begynte i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at det utelukkende er rusen. Jeg er fullt klar over at du har hatt det vanskelig før det. Men her kommer litt av problemet ditt til syne igjen som vi har sett i alle de andre trådene dine hvor du har søkt råd for den psykiske helsen og russlutt, at du ikke er mottakelig for det folk skriver til deg uansett og ser alt negativt og lager din egen tolkning og sorte hull. Jeg håper du går inn i behandlingen med et mer mottakelig sinn ellers er oppholdet bare bortkasta for deg og for dem når andre står i kø for plassen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at det utelukkende er rusen. Jeg er fullt klar over at du har hatt det vanskelig før det. Men her kommer litt av problemet ditt til syne igjen som vi har sett i alle de andre trådene dine hvor du har søkt råd for den psykiske helsen og russlutt, at du ikke er mottakelig for det folk skriver til deg uansett og ser alt negativt og lager din egen tolkning og sorte hull. Jeg håper du går inn i behandlingen med et mer mottakelig sinn ellers er oppholdet bare bortkasta for deg og for dem når andre står i kø for plassen
Vis hele sitatet...
Altså hva- jeg sa bare at problemene mine er ganske mye dypere enn bare pga rusen. Såklart har rusen spilt en rolle, og jeg er fullt klar over at det må stoppe, og det er jeg forberedt på også.

Prøver ikke å ignorere deres innspill, men jeg blir jo litt frustrert når folk hevder problemene mine er rusutløste. Ja, rusen har ødelagt mye, men jeg har akkurat de samme problemene jeg hadde som før jeg begynte med drugs, bare at hasjen hjalp veldig der og da, noter; der og da.
Det jeg er mest spent på et vel å se hvordan psyken min er helt edru. Er lenge siden jeg har kjent på den siden av meg selv, så det blir litt skummelt, og litt spennende.
Sist endret av Idek13378; 4. februar 2024 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.