Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5491
Hei. Lurer på om jeg som privatperson har lov til å varsle bilister som skal til å kjøre inn i "innkjøring-forbudt" gate om at UP har kontroll der? Eller vil de kunne arrestere meg/gi meg bøter?

Takk!
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
nei [COLOR="White"]*titegn*[/COLOR]
Sist endret av Trollanon; 13. mars 2015 kl. 18:47.
Nei til at jeg har lov.. Eller nei til at de kan arrestere meg.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
De kan ikke arrestere deg eller gi deg bot.
Det finnes flere sider på facebook som varsler om hvor up har kontroller.
Høres kjekt ut... Da skal jeg personlig stille meg opp nestegang, til UP går hjem med skjegget i postkassen.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvis du varsler med lysene kan politiet gi deg bot for å bruke lyshorn uten at det er noen fare (i politiets øyne) å varsle om.
De er noen sleipe jævler disse politifolka as, så hvis de pålegger deg å stikke, noe de kan, så er en pent nødt å stikke og...
Hva kan de gjøre hvis jeg nekter å gå min vei ?
Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
Hva kan de gjøre hvis jeg nekter å gå min vei ?
Vis hele sitatet...
Du blir tatt med på stasjonen. En annen patrulje kommer og plukker deg opp.

Etterpå får du nok bot for ordensforstyrrelse eller noe sånt. Helt sikkert.
Sist endret av Lacertosus; 13. mars 2015 kl. 19:11.
Hvis de gir deg pålegg om å ha deg vekk så kan de vel gjøre ettellerannet? Men nå er jeg ingen fasit da all min politierfaring kommer fra "nattpatruljen" på MAX (samt et lite escape-mission på moped)
Sitat av jorwax Vis innlegg
Hvis de gir deg pålegg om å ha deg vekk så kan de vel gjøre ettellerannet? Men nå er jeg ingen fasit da all min politierfaring kommer fra "nattpatruljen" på MAX (samt et lite escape-mission på moped)
Vis hele sitatet...
Politiet kan ikke forvise deg fra offentlig sted uten hjemmel for det. Altså, hvis han ikke hindrer ferdsel etc. så skal det egentlig gå greit.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Du blir tatt med på stasjonen. En annen patrulje kommer og plukker deg opp.

Etterpå får du nok bot for ordensforstyrrelse eller noe sånt. Helt sikkert.
Vis hele sitatet...
Hvor mye ville bot for ordensforstyrrelse være på ? Og eventuell ville det kommet på rulleblad?
Sitat av zlagther Vis innlegg
Politiet kan ikke forvise deg fra offentlig sted uten hjemmel for det. Altså, hvis han ikke hindrer ferdsel etc. så skal det egentlig gå greit.
Vis hele sitatet...
Fra det jeg har skjønt, klarer ja politiet å finne hjemmel hvis de vil...
Crimea River
Alec's Avatar
Se for deg at personen du blinker til er rusa og kjører feil fordi han ikke vet bedre i den tilstanden.
Etterpå skjer det en ulykke (dødsulykke maybe?), en ulykke som kunne vært stoppet om personen ble tatt.

Tenk over det neste gang du blinker til noen for å være "snill"
Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
Hvor mye ville bot for ordensforstyrrelse være på ? Og eventuell ville det kommet på rulleblad?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si. Forskjellig fra situasjon til situasjon. Men vil tro det kan være ett forelegg på ett par tusen. Kan stå på rullebladet i to år.
Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
Høres kjekt ut... Da skal jeg personlig stille meg opp nestegang, til UP går hjem med skjegget i postkassen.
Vis hele sitatet...
Hva får du ut av det? Føler du at du hjelper samfunnet ved å hjelpe folk med å bryte vegtrafikkloven? Får du et kick av det? (In before "lovene er så teite at de burde brytes".)

Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
Hvor mye ville bot for ordensforstyrrelse være på ? Og eventuell ville det kommet på rulleblad?
Vis hele sitatet...
Det kan være alt fra 5.000,- til 25.000,-, det har flere faktorer, som f.eks hva du har gjort såklart.

Og ja, såvidt meg bekjent så kommer det på rullebladet ditt, og ser ikke bra ut.

Sitat av Alec Vis innlegg
Se for deg at personen du blinker til er rusa og kjører feil fordi han ikke vet bedre i den tilstanden.
Etterpå skjer det en ulykke (dødsulykke maybe?), en ulykke som kunne vært stoppet om personen ble tatt.

Tenk over det neste gang du blinker til noen for å være "snill"
Vis hele sitatet...
Har gjentatte ganger hørt ute i offentligheten at folk snakker om hvor glade de for varslere, push-meldinger fra facebook-sider og lignende, forså å nevne hvorfor de ikke burde blitt stoppet.

Er helt enig med deg, jeg for min del varsler ikke, kall meg gjerne en kuk, til tross for at jeg selv har fått fartsbot, men guess what, det er min egen feil, ikke en eneste politimann har skylda i at nåla var 15km/t over.
Sist endret av Bruskork1; 13. mars 2015 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er en grunn til at det er innkjøring forbudt..... Så det du gjør er forkastelig synes jeg.

Konsekvensene av at du skal være snill kan bli mye verre enn en bot for føreren. Personskader, dødsfall osv. Det skjer hver uke fordi folk ikke klarer og følge enkle skilt.

Og er du irritert på det så får du engasjere deg politisk eller på andre måter slik at du kan endre på det.

En bil på feil vei på feil tidspunkt kan ødelegge liv så la up gjøre jobben sin.

Og mener faktisk at du kan bli tatt for hindre politiets arbeid eller brudd på vegtrafikkloven. Mange paragrafer som er romslige i den sistnevnte
Jeg vet det har blitt gitt bøter til folk som har varslet motgående trafikk om kontroll. Jeg finner det helt hårreisende at politiet skal kunne bøtelegge folk. Vi har også rettigheter. Og om man tolker ytringsfriheten litt vidt så kan man vel si at å varsle andre er en ytring.

Om dette brer om seg med fortsatt bøtelegging så tror jeg nok en eller annen tar saken til retten og får saken prøvd ut.

Sitat av Djiises Vis innlegg
De kan ikke arrestere deg eller gi deg bot.
Det finnes flere sider på facebook som varsler om hvor up har kontroller.
Vis hele sitatet...

Jo de kan bøtelegge deg. Det har skjedd flere steder i Norge de siste årene.

Sitat av Alec Vis innlegg
Se for deg at personen du blinker til er rusa og kjører feil fordi han ikke vet bedre i den tilstanden.
Etterpå skjer det en ulykke (dødsulykke maybe?), en ulykke som kunne vært stoppet om personen ble tatt.

Tenk over det neste gang du blinker til noen for å være "snill"
Vis hele sitatet...

Jada og tenk på alle "speed trapsa" snuten setter opp. Der de bare vet at mange er litt over grensa.

Jeg synes blinking med lysa er en fin ting. Og en ser det stort sett der politiet står med laser og måler fart. Så fortsett med det.

Folk som er rusa skulle ikke vært i trafikken i utgangspunktet og ruskontroller burde snuten hatt oftere.
Sist endret av frtoretang; 13. mars 2015 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jada og tenk på alle "speed trapsa" snuten setter opp. Der de bare vet at mange er litt over grensa.

Jeg synes blinking med lysa er en fin ting. Og en ser det stort sett der politiet står med laser og måler fart. Så fortsett med det.

Folk som er rusa skulle ikke vært i trafikken i utgangspunktet og ruskontroller burde snuten hatt oftere.
Vis hele sitatet...
Logikken din heng ikkje heilt på greip. Fart drep, og å få ned farten har vist seg å gje klåre resultat i færre skadde og drepne på vegstrekningar. Stavrum har skreve litt om det.

Viare så er stortsett ikkje politiet ute etter å skrive bøter, og mi erfaring er at dei er ute etter å få ned hastighetsnivået der farten er markant høgare enn grensa. Eg har og opplevd at både fotobokser og laserkontroller er stilt ein del over grensa, rett og slett fordi dei vil ha ned farten; ikkje ta folk som er tre kilometer i timen over.

Og når det kjem til rusa - kvifor har dei mindre å gjere i trafikken enn andre som og aukar faren og konsekvensane for ulukker? Er det fordi du sjølv liker å køyre fort, men ikkje køyrer rusa?

Og nei, eg held på ingen måte fartsgrensene alltid sjølv, og eg er altså hyklersk nok til å kritisere argumentasjonenen (eller mangelen på) din, sjølv om eg rasjonaliserer det å køyre for fort sjølv. Men eg er i det minste rasjonelt klar over konsekvensane.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Folk som er rusa skulle ikke vært i trafikken i utgangspunktet og ruskontroller burde snuten hatt oftere.
Vis hele sitatet...
Og hvordan forventer du at rusa trafikanter skal bli tatt, og at politiet burde ha oftere ruskontroller, når du og andre blinker for å advare folk mot nettopp -> kontroller <--?
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Er en grunn til at det er innkjøring forbudt..... Så det du gjør er forkastelig synes jeg.

Konsekvensene av at du skal være snill kan bli mye verre enn en bot for føreren. Personskader, dødsfall osv. Det skjer hver uke fordi folk ikke klarer og følge enkle skilt.

Og er du irritert på det så får du engasjere deg politisk eller på andre måter slik at du kan endre på det.

En bil på feil vei på feil tidspunkt kan ødelegge liv så la up gjøre jobben sin.

Og mener faktisk at du kan bli tatt for hindre politiets arbeid eller brudd på vegtrafikkloven. Mange paragrafer som er romslige i den sistnevnte
Vis hele sitatet...
Skiltene er nettop kommet opp, og politiet gir bot til alle de som ikke har fått det med seg. Møtte en dritsekk av en politimann der, som var både maktsyk og ufordragelig. Isteden for å opplyse folk om at skiltene er der, blir de stoppet og skjelt ut av UP. Innkjøringen har vært lovlig i 10 år minst. Så plutselig ble den ulovlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ayaycaptain Vis innlegg
Skiltene er nettop kommet opp, og politiet gir bot til alle de som ikke har fått det med seg.
Vis hele sitatet...
Du har faktisk ei plikt til å oppfatte skilt sjølv. At politiet har kontroll rett etter at skilta er komt opp er vel gjerne for at folk ikkje skal fortsettje å køyre der.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Logikken din heng ikkje heilt på greip. Fart drep, og å få ned farten har vist seg å gje klåre resultat i færre skadde og drepne på vegstrekningar. Stavrum har skreve litt om det.

Viare så er stortsett ikkje politiet ute etter å skrive bøter, og mi erfaring er at dei er ute etter å få ned hastighetsnivået der farten er markant høgare enn grensa. Eg har og opplevd at både fotobokser og laserkontroller er stilt ein del over grensa, rett og slett fordi dei vil ha ned farten; ikkje ta folk som er tre kilometer i timen over.

Og når det kjem til rusa - kvifor har dei mindre å gjere i trafikken enn andre som og aukar faren og konsekvensane for ulukker? Er det fordi du sjølv liker å køyre fort, men ikkje køyrer rusa?
Vis hele sitatet...
OBS; Burde aldri sitere slashdot.. men klare ikke akkurat nå.

Fartsgrensen er stilt ned fordi mange fartsmålere er feil/fabrikk innstilt feks; Jeg kan ligge i 54km/t i min måler hastighet, da er egentlig farten 50 km/t dette er noe biltilsynet tenker over, derfor har de økt den typiske (feil margin).

PS. Min bil er ei nyere modell rundt 2010/2011 modell

Du kan aldri sammenligne 10 km/t tyven kontra 1.7 promille personen, om fartsgrensen er 50 å vedkommende kjøre i 60 km/t på tørr asfalt, da vil han ha: 18 meter reaksjon evne å 18m bremse lengde. Hvis personen er påviket kan vi nesten ta utgangspunktet på bremselengden som reaksjonslengden på ISFØRE.

Det vil bli : 72m reaksjons-lengde (dette er fyllekjører på 1.7 i promille) Bremse lengden vil være; 72m

Konklusjon min er

Fyllekjører med 1.7 i promille vil i 60 sone ha reaksjon og bremselengde på 144m

Edrufører i 60 sone vil ha totalt 36m

Du kan gjøre utregningen selv
Sist endret av justastonedhuman; 14. mars 2015 kl. 01:05.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Logikken din heng ikkje heilt på greip. Fart drep, og å få ned farten har vist seg å gje klåre resultat i færre skadde og drepne på vegstrekningar. Stavrum har skreve litt om det.

Viare så er stortsett ikkje politiet ute etter å skrive bøter, og mi erfaring er at dei er ute etter å få ned hastighetsnivået der farten er markant høgare enn grensa. Eg har og opplevd at både fotobokser og laserkontroller er stilt ein del over grensa, rett og slett fordi dei vil ha ned farten; ikkje ta folk som er tre kilometer i timen over.

Og når det kjem til rusa - kvifor har dei mindre å gjere i trafikken enn andre som og aukar faren og konsekvensane for ulukker? Er det fordi du sjølv liker å køyre fort, men ikkje køyrer rusa?

Og nei, eg held på ingen måte fartsgrensene alltid sjølv, og eg er altså hyklersk nok til å kritisere argumentasjonenen (eller mangelen på) din, sjølv om eg rasjonaliserer det å køyre for fort sjølv. Men eg er i det minste rasjonelt klar over konsekvensane.
Vis hele sitatet...

Ja fart dreper - men det påtakelig at politiet fortsatt bruker såkalte speed-traps. De gjør dette for at de vet det gir resultat og da kan de legge dette inn i power-pointen på neste stabsmøte. Skryte av hvor flinke de er og så kan de klappe seg selv på skuldrene.

De fleste ulykker skjer ikke der snuten har speed-traps. De skjer på øde landeveier eller store trafikkerte veier. Der ser jeg dem sjeldent. '

Hvorfor skal ikke rusa mennesker kjøre i trafikken? Du føler det er nødvendig å spørre om det? Seriøst slashdot. Fra deg ventet jeg mer altså.

Jeg kjører ikke bil daglig, jeg sykler. Jeg ønsker å bidra der jeg kan for en grønnere fremtid. Jeg liker heller ikke galmannskjøring på E39 eller på landet. Men jeg hater at snuten har speed-traps. Og hver gang jeg kjører bil om jeg ser en speed trap så blinker jeg med lysene. For det er meningsløst selvbedrag å sette opp speed-traps.

Sitat av KaiN Vis innlegg

Konklusjon min er

Fyllekjører med 1.7 i promille vil i 60 sone ha reaksjon og bremselengde på 144m

Edrufører i 60 sone vil ha totalt 36m

Du kan gjøre utregningen selv
Vis hele sitatet...


+1 +1 +1 Alt det han sa!
Sist endret av frtoretang; 14. mars 2015 kl. 02:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har faktisk ei plikt til å oppfatte skilt sjølv. At politiet har kontroll rett etter at skilta er komt opp er vel gjerne for at folk ikkje skal fortsettje å køyre der.
Vis hele sitatet...
Det er jo en selvfølge. De kunne gitt advarsler, istedenfor å være drittsekker og gi bot til alle. Det er vanvittig med vikeplikter inn i den veien, og folk er konsentrert om å ikke kjøre på fotgjengere eller sykler i sykkelfelt. Det at politiet gir bot er jo en ting, det at de oppfører seg som makt-syke drittsekker er en helt annen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja fart dreper - men det påtakelig at politiet fortsatt bruker såkalte speed-traps. De gjør dette for at de vet det gir resultat og da kan de legge dette inn i power-pointen på neste stabsmøte. Skryte av hvor flinke de er og så kan de klappe seg selv på skuldrene.
Vis hele sitatet...
Nei, tvert imot publiserer UP ei liste over kva vegstrekninger dei prioriterer. På vestlandet har dei konsekvent prioritert ulukkesbelasta vegar, som delar av E39, E6 mellom Bergen og Voss m.m.

I dei åra eg har køyrt bil har eg aldri sett typisk speed trap som du omtaler det som. I tillegg melder UP at dei har stadig fleire førarkortbeslag enn før, som heller ikkje akkurat tyder på speedtraps.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
De fleste ulykker skjer ikke der snuten har speed-traps. De skjer på øde landeveier eller store trafikkerte veier. Der ser jeg dem sjeldent. '
Vis hele sitatet...
Eg tipper du har confirmation bias i så fall. Du køyrer relativt sjeldan på landevegar, og ser UP relativt sjeldan der. Køyrer du oftare, ser du dei antakeleg oftare. Avisene på vestlandet kan melde at UP har hatt kontrollar på landevegar meir eller mindre kontinuerleg siste par vekene.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hvorfor skal ikke rusa mennesker kjøre i trafikken? Du føler det er nødvendig å spørre om det? Seriøst slashdot. Fra deg ventet jeg mer altså.
Vis hele sitatet...
Nei, du misforstår åpenbart poenget mitt. Kvifor har folk som bryt andre reglar meir rett til å unngå å bli tatt enn dei som ruser seg? For det er omlag det du argumenterer for.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
+1 +1 +1 Alt det han sa!
Vis hele sitatet...
KaiN tok heller ikkje poenget mitt, men ok.
Sitat av Alec Vis innlegg
Se for deg at personen du blinker til er rusa og kjører feil fordi han ikke vet bedre i den tilstanden.
Etterpå skjer det en ulykke (dødsulykke maybe?), en ulykke som kunne vært stoppet om personen ble tatt.

Tenk over det neste gang du blinker til noen for å være "snill"
Vis hele sitatet...
Enig med Alec! Du vet aldri om den personen som kjører der har vært eller er innblandet i noe kriminelt! Og dessutten, hva skulle vi gjort uten politiet? De er jo her for å beskytte oss. Enig med at enkelte politimenn kunne hold seg hjemme av og til, ikke særlig koselig å bli møtt av politi med en dårlig dag..
Som jeg liker å si, ikke bland privatliv og jobb, blir bare tull
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KaiN Vis innlegg
Fartsgrensen er stilt ned fordi mange fartsmålere er feil/fabrikk innstilt feks; Jeg kan ligge i 54km/t i min måler hastighet, da er egentlig farten 50 km/t dette er noe biltilsynet tenker over, derfor har de økt den typiske (feil margin).
Vis hele sitatet...
Gir ikkje meining. Fartsgrensa stilt ned? Økt feilmargin? Ettersom dei fleste speedometer viser for høgt, så kunne politi og vegvesen redusert feilmargninen på måleinstrumenta sine, uten at folk som heldt 50 på speedometeret risikerte å verte tatt.

Eg har forøvrig holdt 75 forbi politikontroller i sekstisone, som i følgje gps i den bilen vil sei ca. 68km/h, uten å verte vinka inn - dei hadde nok å gjere på utan å bry seg om såpass låge overtredelser.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du kan aldri sammenligne 10 km/t tyven kontra 1.7 promille personen, om fartsgrensen er 50 å vedkommende kjøre i 60 km/t på tørr asfalt, da vil han ha: 18 meter reaksjon evne å 18m bremse lengde. Hvis personen er påviket kan vi nesten ta utgangspunktet på bremselengden som reaksjonslengden på ISFØRE.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikkje. Alkohol reduserer reaksjonsevna, og vurderingsevna, men om ein bremsar så bremser ein. Det vert ikkje så mykje lenger bremselengde av det nødvendigvis. Problemet er at i ei femtisone er vegen ofte dimensjonert for femti, mtp. sikt foran fotgjengarfelt o.l.

Det gjer at risikoen aukar når du bryt fartsgrensa. I tillegg vil det, ved høgare hastigheit, vere mindre margin, og ting som ville vorte ei relativt lite alvorleg ulukke i fartsgrensehastighet kan verte stygge personskader.

Så innlegget ditt misforsto poenget mitt, det er feilaktig, og det svarer på ein stråmann.