Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1043
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis jeg blir tatt for kjøring i rusa tilstand for 10-15 år siden, blir det «slettet» eller vil det alltid følge en videre?
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker
Står at jeg ikke har noe prikker.
Kan retten og politiet likevel dra frem gamle saker om man blir tatt igjen ?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takker
Står at jeg ikke har noe prikker.
Kan retten og politiet likevel dra frem gamle saker om man blir tatt igjen ?
Vis hele sitatet...
Hvis du gjør noe mer bøll og havner i retten igjen så vil de garantert trekke frem gammel moro dersom det handler om de samme forholdene.
Det handler eventuelt om at du ikke har tatt til deg kunnskapen om hva som er/ikke er akseptabel oppførsel, selvom du har fått konsekvenser.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takker
Står at jeg ikke har noe prikker.
Kan retten og politiet likevel dra frem gamle saker om man blir tatt igjen ?
Vis hele sitatet...

Jeg vet ikke hva foreldelsesfristen er på en ruskjørings dom, om det er det du har..

Uansett, har du mistet førerkortet pga. prikkbelastning må du ta teori og oppkjøring på nytt.
Det samme gjelder ved en slik dom, men i tillegg må du nesten helt sikkert levere helse attest i samme prosess..

Dette kan du sjekke på statens vegvesen, bare logge inn å se under "mitt førerkort", og samtidig kan du sjekke "mine søknader" der ser du om helseattest er godkjent..
Sist endret av random125651; 27. januar 2024 kl. 20:03.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg mista lappen bigtime for 15 år siden, ble tatt i fjor for røyking og benzo dagen i forveien. Politet tok meg til blodprøve og lot meg kjøre igjen dagen etter i påvente av svar på blodprøvene da jeg ikke fremstod som ruset. Fikk svar på prøvene etter mange måneder, de viste en promille på rett over 0,5.
Har vært i retten en gang, det sa de ingenting om den gamle saken. Skal snart i retten igjen, da vet jeg ikke hva som vil skje.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prikker forsvinner etter 3 år, men prikkene er ikke nødvendigvis eneste konsekvens.. Søker du sikkerhetsklarering/autorisasjon så vil en ruskjøringsdom følge deg hele livet uavhengig av prikker/vandel (NSM/SKM henter regelmessig ut info fra Politiets sine registre og lagrer dette selv slik at sletting i Politiet sine registre ikke er nok til å fjerne alle spor).
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det gjelder som sagt at jeg ble tatt for alvorlig ruskjøring for rett over 15 år siden. I fjor sommer ble jeg tatt i kontroll og hadde tatt benzo og røyka hasj dagen i forveien. Saken er enda ikke avgjort og jeg lurer på om retten kan dra frem dommen og ruskjøringen denne gangen. Var i retten før jul, da nevnte de ingenting om den gamle dommen. Skal snart i retten igjen, lurer på om de da kan dra frem saken som skjedde for 15 år siden. Om det vil gi meg hardere straff at jeg er blitt tatt for det samme tidligere. Første gang var det dog mer alvorlig enn denne gangen. Denne gangen lot politet meg kjøre videre i fire måneder før de kontaktet meg og tok lappen. Mye styr og feilinfo… men selvfølgelig mitt ansvar, jeg har vært ansvarsløs. Denne gangen satt jeg meg hvertfall ikke bak rattet i viten om at jeg kunne være påvirket av noe. Er veldig avhengig av lappen for helsas del. Veit ikke om det spiller noen rolle?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det gjelder som sagt at jeg ble tatt for alvorlig ruskjøring for rett over 15 år siden. I fjor sommer ble jeg tatt i kontroll og hadde tatt benzo og røyka hasj dagen i forveien. Saken er enda ikke avgjort og jeg lurer på om retten kan dra frem dommen og ruskjøringen denne gangen. Var i retten før jul, da nevnte de ingenting om den gamle dommen. Skal snart i retten igjen, lurer på om de da kan dra frem saken som skjedde for 15 år siden. Om det vil gi meg hardere straff at jeg er blitt tatt for det samme tidligere. Første gang var det dog mer alvorlig enn denne gangen. Denne gangen lot politet meg kjøre videre i fire måneder før de kontaktet meg og tok lappen. Mye styr og feilinfo… men selvfølgelig mitt ansvar, jeg har vært ansvarsløs. Denne gangen satt jeg meg hvertfall ikke bak rattet i viten om at jeg kunne være påvirket av noe. Er veldig avhengig av lappen for helsas del. Veit ikke om det spiller noen rolle?
Vis hele sitatet...

Jeg husker ikke helt standarden. Men, det er vel noe i retning av at første gang mister du lappen i to år. Neste gang 3 eller 4 år og tredje gang mister du den i 5 år.
Men, loven har jo en del skjønnsmessige vurderinger som også spiller en rolle. I tillegg til hvordan du legger frem saken din og hvordan advokaten din eventuelt legger frem saken.
Totalen av alle de forholdene er det som til syvende og sist blir avgjørende.

Men, normalt sett så vil en god politiadvokat utvilsomt trekke frem det faktum at du tidligere har mistet lappen for ruskjøring. Det ville ihvertfall jeg tatt utgangspunkt i, også får du ta det som en bonus dersom det ikke skulle komme opp.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Se veitrafikkloven, finner den på Google.
Blir man tatt for 2. gang i løpet av en 5-årsperiode er det tap av førerretten «for alltid», dvs man kan søke om å få kjøre igjen etter tidligst 5 år.

Når der andre forholdet ligger så langt tilbake i tid, og ikke andre forhold taler imot tipper jeg su slipper med 2,5-3 år, dersom påvirkningsgraden ikke var høy. Dersom du derimot i mellomtiden har mottatt rusbehandling, vært tatt for kjøp og / eller salg, bruk og besittelse, da har du trolig ikke den helse og vandel som forventes for å inneha førerretten. Leste et sted at man skal ta lite hensyn til forhold som ligger mer enn 10 år tilbake i tid, men dette finner jeg ikke akkurat nå.
Så, det kommer an på påvirkningsgrad (som er lav, til din fordel), generell vandel og livsførsel, samt om kjøreturen innebar fare for mennesker og eiendom.

Ble du stoppet i rutinekontroll eller grunnet andre forhold?
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ble stoppet i rutinekontroll. Fikk 9 måneder
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takker
Står at jeg ikke har noe prikker.
Kan retten og politiet likevel dra frem gamle saker om man blir tatt igjen ?
Vis hele sitatet...
Staten vil gjøre alt den kan for å smadre deg hvis du ikke kommer fra rett familie!
Spesielt hvis du er mann!
Og av Europeisk opprinnelse.

Husk at DU skal TJENE STATEN!
Ikke motsatt!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Staten vil gjøre alt den kan for å smadre deg hvis du ikke kommer fra rett familie!
Spesielt hvis du er mann!
Og av Europeisk opprinnelse.

Husk at DU skal TJENE STATEN!
Ikke motsatt!
Vis hele sitatet...
ikke veldig vanskelig og vite hvem dette var nei, bra du brukte anonym.

Kan vel ikke helt påstå at det er ufortjent og bli smadret for ruskjøring, det er faktisk ikke lov u know. Selvom jeg ikke er enige i grenseverdiene på THC, må man ta straffen på strak arm.