Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3040
Et forum må ha et tema. Men nFF har litt mange. Med både mange aktive innen rusmidel forumet og politikk forumet kan ikke nFF sies å være et rent IT-forum, men heller et forum for IT-folk og allt som kan berøres av dems interesser. Jeg sier ikke at crewet er for strenge, tvert imot.

Et godt eksempell er korttriks tråden. En flott tråd i mine øyne, men den er ikke noe mer relevant for et IT-forum en en eller annen kar som ikke tar seg 5min på google for å finne bensin priser, selv om den tråden blei slettet.

For en god stund siden så jeg noe som, i min øyne, var en god ide til forumet. Det var en kar som kom med et forslag om å lage et reise-underforum. Alle studenter er jo på reiser`n og nerdene er ikke akkurat underrepresentert hos studentene, i det hele tatt trur jeg det hadde gavnet nerdene på nFF, alle andre på nFF og hadde passet inn i nFF. For som han som kom med forslaget sa: det er nok mange her på nFF som sitter på en eller annen backpacker erfaring og er mer en villig til å dele med resten av forumet.

Derfor syns jeg nFF er en slags kompromis løsning. Skal vi være et rein IT-forum, skal vi være et forum for nerder og dems interesser eller skal vi være et forum som dekker alle diskusjonsbehovene til nerdene?

Jeg personelig vil gå for den sisste. Slett alle idiot spørsmål om bensin, men lag et par underforum til og gjør reglene litt klarere på hva dere vil ha og hva dere ikke vil ha på forumet.

Men jeg lagde ikke en tråd for å ytre en personelig mening, jeg vil høre hva du syns. Syns du nFF er for strenge, perfekte eller for pinglete når det gjelder hva de vil ha på forumet (som da grener ned til sletting av tråder)?
Sist endret av Propaganda; 12. august 2007 kl. 22:21.
Et forum må ikke ha et tema.
NFF inneholder det admins vil ha her, verre er det ikke.
ja det hadde vært kult, jeg og en kamerat skal ta en backpackertur til italia til høsten.
hvis det skjer noe kult kunne jeg ha postet det i det underforumet
Det var ikke ment som en "admins skjerp dere" tråd. Da hadde jeg postet den et annet sted. Jeg ville bare høre hva alle folka som lager tråder som blir sletta og lager dem på nytt føler, og hvorfor de gjør det. Er reglene for uklare er vell egentlig spørsmålet mitt
Reglene kan vel ikke gjøres klarere, med mindre de legger de til som popups
Synes ting er helt supert sånn som det er jeg, men det er nå bare min mening.
Problemet er vel heller at folk ikke klarer å lese reglene enn at de er så jævlig dårlige.

Apropos regler: har du lest paragrafen om godt norsk språk ?
Likte ikke ideen din.
Jeg er ikke så aktiv i forumet, men skulle jeg skrevet om en tur så hadde jeg gjort det på fjellforum.net, og ikke i et underforum på nff. Dog har jeg henvist folk til flere underfora her (blant annet rusmiddel). Syns linjen de kjører nå utfyller rollen de har i forhold til andre forum jeg besøker.
Sist endret av Kanoner; 12. august 2007 kl. 22:38.
I motsetning til kanoner så ville ikke jeg regga meg på et ukjent forum med ukjente medlemer.
Man kan si jeg medlemene her blir som venner, og det er derfor, for meg, hyggeligere og dele historier med dere.
Akkurat som jeg ikke hadde gått bort til ukjente mennesker for og fortelle om den siste ferien min.
Men det er bare min mening.

Væresåsnill og ikke diss trådstarter iallefall, bare fordi han er krtisk til en ting ang. nFF eller har lyst og høre andre meninger ang. saken, men selvsagt er det alltid noen osm benytter enhver sjangse for og slikke ræv.
Sist endret av torsken; 12. august 2007 kl. 22:46.
jeg er også uenig med propaganda, reglene er klare på hva som kan postes og hva som ikke kan postes, at vi trenger et nytt underforum blir for dumt, da kan heller de temaene vi har være litt bredere, noe som de er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
I motsetning til kanoner så ville ikke jeg regga meg på et ukjent forum med ukjente medlemer.
Man kan si jeg medlemene her blir som venner, og det er derfor, for meg, hyggeligere og dele historier med dere.
Akkurat som jeg ikke hadde gått bort til ukjente mennesker for og fortelle om den siste ferien min.
Men det er bare min mening.

Væresåsnill og ikke diss trådstarter iallefall, bare fordi han er krtisk til en ting ang. nFF eller har lyst og høre andre meninger ang. saken, men selvsagt er det alltid noen osm benytter enhver sjangse for og slikke ræv.
Vis hele sitatet...
Uhuhuhuhuhuh? Kan du gjenta det? Korleis turte du registrere deg her da? Dei fleste forum har varierande grad av vennskap, og du kjem fort inn i det.

Eg har til gode å sjå eit forum som både er kvalitet og dekker mykje. Dei beste foruma er dei som dekker akkurat nok og har stor brukerbase iforhold til emnet. Dekker dei for mange emner blir det fort søppel. Sjå t.d på diskusjon.no.

Har ikkje nFF det en vil ha, så kan en gå andre plasser. Eg gjer det. Eg les nFF, warispeace, diskusjon.no, slashdot, groklaw, m.fl. Kvifor? Fordi nff ikkje dekker alle interessene mine.

Heck, sjølv nso er jo på andre fora enn nFF :P
Reiseforum har vært foreslått tidligere, og vi ønsker det ikke.
Her er to områder på diskusjon.no som innholder ting vi ikke ønsker å ha her på nFF:

Sport og Fritid: http://www.diskusjon.no/index.php?c=326
Bil og motor: http://www.diskusjon.no/index.php?c=284

Nå har jeg vært moderator og crew her fra tidenes morgen, så jeg er kansje ikke den rette til å svare på om vi er strenge eller ikke.

Personlig synes jeg ikke at vi er strenge, men vi prøver å holde oss innenfor noen rettningslinjer slik at nFF IKKE skal bli et altmuligmellomhimmelogjord forum.
Sitat av max-mekka
jeg er også uenig med propaganda, reglene er klare på hva som kan postes og hva som ikke kan postes, at vi trenger et nytt underforum blir for dumt, da kan heller de temaene vi har være litt bredere, noe som de er.
Vis hele sitatet...
Så hva er det som gjør Korttriks tråden OK, og backpacker historie not?
Værken av dem prøver og starte en diskusjon, begge spør andre om historier\korttriks.
Bortsett fra att crew har retten til og fjerne tråder uten grunn.
Og hvis det er den eneste grunnen, ja da reglene for uklare, da mesteparten av brukerene her ikke her synske eller kan lese crews tanker.
Sist endret av torsken; 12. august 2007 kl. 23:04.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Propaganda
Et godt eksempell er korttriks tråden. En flott tråd i mine øyne, men den er ikke noe mer relevant for et IT-forum en en eller annen kar som ikke tar seg 5min på google for å finne bensin priser, selv om den tråden blei slettet.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er vel ikke et godt eksempel, ettersom korttriks er noe man faktisk må lære seg - det dreier seg ikke om harde fakta. Bensinpriser derimot, det er ting du kan google opp. Klart kan du google korttriks også, men hvis man ikke ser forskjellen på disse to så skjønner jeg ikke hvorfor du synes man bør gå på skole i stedet for å google alt man lurer på. Jeg synes at ting er helt okei her. Tråder som åpner for diskusjon (les: korttrikstråden) er mye sunnere for et forum enn tråder hvor man spør etter et enkelt tall.

Jeg mener - hvis man virkelig skal google alt sammen likevel, så ser jeg ikke vitsen med å ha nFF i det hele tatt.

PS: Her er en ting du kan google: astronomer mot orddeling

Ninjaedit: Med termen "diskusjon" mener jeg innlegg som er littegrann lengre enn 20 tegn. Hvis du leser i korttrikstråden, så ser du at folk faktisk tar i et tak.
Sist endret av Moff; 12. august 2007 kl. 23:07.
Sitat av vidarlo
Har ikkje nFF det en vil ha, så kan en gå andre plasser. Eg gjer det. Eg les nFF, warispeace, diskusjon.no, slashdot, groklaw, m.fl. Kvifor? Fordi nff ikkje dekker alle interessene mine.
P
Vis hele sitatet...
Det er sant, men jeg har et liv utenfor datan, og gidder ikke dedikere livet mitt til 4 forskjelige forum.
Men har ikke noe imot folk som har lyst til detm bare at jeg alltid har valgt og ha en sosial omganskrets isedenfor 100cybervenner.
Sist endret av torsken; 12. august 2007 kl. 23:04.
Sitat av torsken
Så hva er det som gjør Korttriks tråden OK, og backpacker historie not.
Værken av dem prøver og starte en diskusjon, begge spør andre om historier\korttriks.
Bortsett fra att crew har retten til og fjerne tråder uten grunn.
Og hvis det er den eneste grunnen, ja da reglene for uklare, da mesteparten av brukerene her ikke her synske eller kan lese crews tanker.
Vis hele sitatet...
Man må kunne lese reglene, og kanskje reflektere litt over det før man starter en ny tråd. De reglene har eksistert lenge, og så vidt jeg veit så har det ikke vært så mange klager på det før de siste åra, og det beviser bare hvor mange lite reflekterte og dumme fjortisser som kommer inn her. Jeg syns reglene er helt klare, men det er tydeligvis noen som ikke forstår dem, og da kan man heller spørre en mod eller noe hvis det er så ille.
Sitat av torsken
Det er sant, men jeg har et liv utenfor datan, og gidder ikke dedikere livet mitt til 4 forskjelige forum.
Men har ikke noe imot folk som har lyst til detm bare at jeg alltid har valgt og ha en sosial omganskrets isedenfor 100cybervenner.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare snakk om å være fleksibel, ikke dedikere livet sitt til pcen.
Sist endret av bendiks; 12. august 2007 kl. 23:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Det er sant, men jeg har et liv utenfor datan, og gidder ikke dedikere livet mitt til 4 forskjelige forum.
Men har ikke noe imot folk som har lyst til detm bare at jeg alltid har valgt og ha en sosial omganskrets isedenfor 100cybervenner.
Vis hele sitatet...
Jaja, men sidan du har liv utanfor internet så kan du diskutere ferieturen med dei
Det er noen her som kritiserer nFF - som om man skulle tro forumet var en betalt tjeneste.

Jeg liker forumet som det er. Lurer jeg på noe som nFF sine topicer ikke dekker så leter jeg andre steder. Vanskeligere blir det ikke for meg. Blir det for mange underforum i nFF kan det lede til at folk mister interessen - ettersom det blir for mye informasjon som mange gjerne finner uinterresant. Det blir for mye å forholde seg til, hvis dere skjønner. Det er det som gjør at jeg holder meg unna forum som bla. diskusjon.no.
Sitat av max-mekka
Man må kunne lese reglene, og kanskje reflektere litt over det før man starter en ny tråd. De reglene har eksistert lenge, og så vidt jeg veit så har det ikke vært så mange klager på det før de siste åra, og det beviser bare hvor mange lite reflekterte og dumme fjortisser som kommer inn her. Jeg syns reglene er helt klare, men det er tydeligvis noen som ikke forstår dem, og da kan man heller spørre en mod eller noe hvis det er så ille.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor svarte du ikke på spørsmålet mitt?
Du bare gjentokk at du synes reglene er klare.

Så hva er det som gjør Korttriks tråden OK, og backpacker historie not?
Værken av dem prøver og starte en diskusjon, begge spør andre om historier\korttriks.
Bortsett fra att crew har retten til og fjerne tråder uten grunn.
Og hvis det er den eneste grunnen, ja da reglene for uklare, da mesteparten av brukerene her ikke her synske eller kan lese crews tanker.
Vis hele sitatet...
Sist endret av torsken; 12. august 2007 kl. 23:12.
Sitat av torsken
Så hvorfor svarte du ikke på spørsmålet mitt?
Du bare gjentokk at du synes reglene er klare.
Vis hele sitatet...
Sitat av meitemark
Reiseforum har vært foreslått tidligere, og vi ønsker det ikke.
Her er to områder på diskusjon.no som innholder ting vi ikke ønsker å ha her på nFF:

Sport og Fritid: http://www.diskusjon.no/index.php?c=326
Bil og motor: http://www.diskusjon.no/index.php?c=284
Vis hele sitatet...
Som sagt, det er ikke ønsket av mods/admins. Som jokke sier, man skulle tro at det er en betalt tjeneste, men det er det ikke, og det er opp til admins hva som skal slettes eller ei. Freakforum ansees som et IT forum, med litt brede grenser, og da kan man heller gjøre som vidarlo, og besøke andre forum som f.eks diskusjon.no.
Sist endret av bendiks; 12. august 2007 kl. 23:20.
fordelen med nff framfor å google er at man i større grad får fram troverdige erfaringer og ikke reine oppskrifter.
Sitat av |24/\/\0
fordelen med nff framfor å google er at man i større grad får fram troverdige erfaringer og ikke reine oppskrifter.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så sikkert? husk, alle som er her er anonyme personer under psevdonym, og det er ingenting i veien for at alt i f.eks. rusmiddeldelen av nettsiden er tull, og oppdiktet av samtlige brukere, eller at crew egentlig er politimenn som vil ha IP-adressen til alle som her innrømmer at de har gjort noe ulovlig. Jeg sier ikke at det skjer, men at det ikke ville ha vært noe i veien for at det kunne ha skjedd.

Ingenting på Internett er "troverdig".
Majoriteten av postene som omhandler "gode råd" til nye underforumer, klaging på crews moderering og ting som kunne blitt gjort bedre på nFF har blitt postet av folk som har vært ikke har vært medlemmer lenge nok.
De som har vært medlemmer her lenge nok er de som har slått seg til ro med hva egentlig nFF er som forum.
Hva som er populært og hva som er verdt å diskutere.
Hvorfor er det slik egentlig? At nye medlemmer skriver poster der de prøver å forandre nFF og forumets struktur?
Sist endret av nicks; 12. august 2007 kl. 23:39.
Sitat av AtXbYeA
The Internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke sakt det bedre selv !

Men til saken: Jeg synes nFF er perfekt sånn som det er nå, og jeg synes det hadde vært unødvendig å gjøre noen store endringer nå. Ikke prøv å reparer noe som ikker ødelagt.
Sitat av nicks
(...)
De som har vært medlemmer her lenge nok er de som har slått seg til ro med hva egentlig nFF er som forum. Hva som er populært og hva som er verdt å diskutere.
Hvorfor er det slik egentlig? At nye medlemmer skriver poster der de prøver å forandre nFF og forumets struktur?
Vis hele sitatet...
Klok av skade?
Hehe, syns selv det kunne vært greit med noen flere avdelinger (som f.eks bil), men har sett mange som har spurt og fått nei så jeg gidder ikke sløse energi på det, crewet står for hardt på sitt.
Får heller bruke energien på å skrive bra ting i de avdelingene som er her.

Bra sagt, AtXbYeA.
Det var jo lenge et ønske om et underforum som dekte fotografi - og nå har vi fått det. Det er en del søppel, men blir bare bedre og bedre, og det er mange faste gjengangere som vi dele sin kunnskap/kritikk med oss. Jeg tør påstå at om fotoforumet hadde kommet fra begynnelsen av, ville det fått en dårlig kultur med mye søppel. Nå er det en del interesserte som vil ta i et tak.

Et bilforum vil nok aldri slå ann, da majoriteten her ikke interesserer seg for slikt, og det ikke finnes mange hardcore bilmekanikere som kan holde det i tøylene. Jeg ser på nFF som et forum med svært mye informasjon og kompetanse, og det er minst 10 personer innenfor hvert tema som sitter med veldig mye kunnskap om det emnet. Slik blir det kvalitet av.
hva med et Under forum med navnet "Annet/Off-Topic"
Det vil løse alle problemer, der kan alt som ikke passer inn andre steder postes
Sitat av Dj_Evelen
hva med et Under forum med navnet "Annet/Off-Topic"
Det vil løse alle problemer, der kan alt som ikke passer inn andre steder postes
Vis hele sitatet...
Nettopp slike underforum drar alt søppelet.
Er det ikke et underforum om det, passer det ikke inn her.
End of discussion.
Sitat av Dj_Evelen
hva med et Under forum med navnet "Annet/Off-Topic"
Det vil løse alle problemer, der kan alt som ikke passer inn andre steder postes
Vis hele sitatet...
Du mener at Vanlig Diskusjon ikke egner seg for det?

Uansett, det er ikke et ønske å ha alle mulige tråder her. Kvalitet foran kvantitet. Dette er et forum tilrettelagt freaken/nerden, som interesserer seg for IT, kontrakultur, design o.l. Vil du snakke off-topic, på på VGD.
Sitat av nicks
Hvorfor er det slik egentlig? At nye medlemmer skriver poster der de prøver å forandre nFF og forumets struktur?
Vis hele sitatet...
Noen brukere ønsker tydeligvis å kategorisere alle sine interesser her inne på nFF for å dekke sine "diskusjonsbehov" på dette nettstedet. Da det eksisterer et forum her som heter 'Spørsmål og forslag til nettstedet' har de som måtte ønske det muligheten til å komme med sine forslag, samme hvor lite passende de måtte være.
At brukere ikke kan ta et nei for et nei er derimot en annen sak.

Jeg kunne tenkt meg et reiseforum her inne, og det hadde etter min mening passet like godt inn som 'Rusmidler'. (Og dette tiltross for at jeg ikke er et av de "nye medlemmene med gode råd" som nicks kategoriserer de som.) Derimot er 'Rusmidler' et etablert forum som etter hva jeg kan huske har vært her siden oppstarten(?). 'Pyroteknikk'-forumet har funnet veien til warispeace, så kanskje flytting av dette forumet ligger fremtiden nær? Tror uansett ikke at Vifs har tenkt å etablere noe nytt forum her inne så lenge det ikke er IT-relatert. Kompromissløsning er hvertfall ikke noe jeg anser nFF for å være.

Sitat av Dj_Evelen
hva med et Under forum med navnet "Annet/Off-Topic"
Det vil løse alle problemer, der kan alt som ikke passer inn andre steder postes
Vis hele sitatet...
'Vanlig Diskusjon' -> Beskrivelse: Når det ikke er underforumer som dekker emnet ditt.
Sist endret av oink; 13. august 2007 kl. 07:53.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg syns at det er helt absurd at folk klager på et gratis forum på internett. nFF (som mye annet) er et tilbud, ikke en rettighet. Selv om nFF er et relativt liberalt og fritt forum i forhold til andre, vil det ikke si at hver enkelt kan kreve å få opprettet en egen seksjon eller underforum som dekker deres behov eller ønske, og de har slett ikke rett til å kreve en forklaring på hvorfor et slikt forum ikke kan bli opprettet heller.

Jeg kom for en god stund siden med et forslag om et eget litteratur-hjørne her på nFF, og det ble avvist blankt. Du støtter forslaget om en reiseseksjon her på forumet. Jeg tror ikke admins tar skade av at folk kommer med forslag til forumet. Det jeg kan tenke meg irriterer admins er at folk ikke vil ta nei for et nei, og forlanger en forklaring på hvorfor ikke akkurat deres ønske kan bli oppfylt. Jeg foreslår at vi lar de maktsyke administratorene her inne styre, og ikke forlange en forklaring på hvorfor og hvorfor ikke vi kan diskutere ditt og datt.

Og som meitemark nevner: jeg tror det hadde vært veldig negativt for forumet dersom det skulle ende opp med å bli et alt mulig-forum (nFF oppfattes dessverre sånn). Diverse typiske fora som f.eks off-topic-seksjoner har det med å tiltrekke seg for mye søppel fra både høyt og lavt.
Sitat av torsken
Væresåsnill og ikke diss trådstarter iallefall, bare fordi han er krtisk til en ting ang. nFF eller har lyst og høre andre meninger ang. saken, men selvsagt er det alltid noen osm benytter enhver sjangse for og slikke ræv.
Vis hele sitatet...
Det med å slikke ræv på nFF har jeg aldri forstått. Hva vil du oppnå ved å smiske med admins o.l? Et ekstra tegn tillat i nicket ditt?
Sist endret av thomasf; 13. august 2007 kl. 08:19.
Sitat av Dj_Evelen
hva med et Under forum med navnet "Annet/Off-Topic"
Det vil løse alle problemer, der kan alt som ikke passer inn andre steder postes
Vis hele sitatet...
Faktisk har crews spurt admins om akkurat et slikt forum og brukere har spurt crew og admins; her er alle svarene som jeg kan huske:
Et helt vanlig offtopic/annetforum: skutt ned
offtopic/annetforum uten postcount: skutt ned
offtopic/annetforum der alle poster blir slettet etter 1 måned: skutt ned
offtopic/annetforum der alle poster blir slettet etter 24 timer: *bang your dead*
thomas, please, som om du aldri smisker

Forøvrig er jeg fullstendig enig i det du sier, blir først en ting og godkjent kommer resten av bølingen etter med 2000 andre forslag og skal ha sin idè med i klubben!