Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1160
Jeg har slitt med depresjon i mange år, og skulle vel strengt tatt gjort noe med det for lenge siden. Men jeg er skeptisk til piller og liker ikke at en pille forandrer personligheten min...


Noen som kan forklare hvordan det er å gå på anti-depressiva?
I mitt tilfelle blir jeg deprimert med engang jeg blir alene. Noe som kan være ganske ofte.
Vanskelig å svare på, da det er forskjellige tilnærminger og synspunkter. Jeg kan prøve å forklare det fra et rent biologisk perspektiv, som er den måten jeg på det nåverende tidspunktet forstår effekten av antidepressiva, så kan noen andre dele hvordan det oppleves rent erfaringsmessig. Da får du et best mulig grunnlag til å ta en avgjørelse på om det er noe for deg.

Hjernen din består av omtrent 100 milliard nevroner som kommuniserer med hverandre. Den samlede aktiviteten til disse nevronene er deg, din bevisthet. Måten de kommuniserer med hverandre på er gjennom nevrotransmittere som sendes fra et eller flere nevroner, og blir motatt av et eller flere nevroner. Disse nevrotransmitterene kan være inhibitoriske eller eksitatoriske, altså kan de føre til at et signal går videre eller at det stopper opp.

Den formen for antidepressiva du med nesten 100% sannsynlighet blir å få er en SSRI, det står for selektiv serotonin reopptak inhibitor. Det betyr at den hindrer serotonin som blir sendt fra et nevron til et annet fra å bli gjenopptatt, derfor vil serotoninet fungere lengere. Serotonin er en nevrotransmittor som er viktig for regulering av kroppstemperatur, humør, søvn, oppkast, seksualitet og appetitt. Lave mengder av serotonin kan være årsaken til blant annet klinisk depresjon. Grunnlaget for utviklingen av SSRIs var at man så at de med klinisk depresjon hadde mindre mengder serotonin/skilte ut mindre mengder enn de som ikke var deprimert.

Det er også verdt å nevne at selv om SSRIs går for å være svært trygt, har man blandt annet sett at det kan påvirke funksjonen til en annen nevrotransmitter som heter dopamin, som er ansvarlig for målrettet atferd og belønning. Det blir utenfor mitt nåværende kompetanseområdet, men vet om flere som har svært god innsikt i dette som selv benytter seg av SSRIs, blant annet Jordan Peterson
Sist endret av Skepty; 11. august 2018 kl. 23:32.
Nå vet ikke jeg hvor deprimert du er Molekyl. Men i ille tilfeller, så kan depresjoner fjerne gleden med alt. Alt blir bare et svart hull, der det egentlig ikke fins noe positivt, bare en ubeskrivelig sorg, man ikke aner grunnen til. Sammen med at alt er et gedigent ork. Noen ganger så ille, at en nesten ikke klarer å løfte armer og bein.
Jeg håper ikke, at du er langt unna å være så langt nede. Men du må nesten vurdere selv, hvor sterke depresjoner du har. Er de relativt sterke, så kan en få god hjelp av SSRI. Det hjelper ikke alle like mye, men noen får god hjelp av dem. Dem forandrer ikke personligheten din, men de øker stemningsleiet ved normal virkning.

Det er mange typer antidepressiva, så om den første ikke virker bra, så er det alltids andre muligheter.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg har slitt med depresjon i mange år, og skulle vel strengt tatt gjort noe med det for lenge siden. Men jeg er skeptisk til piller og liker ikke at en pille forandrer personligheten min...


Noen som kan forklare hvordan det er å gå på anti-depressiva?
I mitt tilfelle blir jeg deprimert med engang jeg blir alene. Noe som kan være ganske ofte.
Vis hele sitatet...
Jeg har gått på escitalopram i en årrekke nå, og har opplevd at det har forbedret livet betraktelig.

Jeg slet med svært alvorlige selvmordstanker og angst, og dette hjalp veldig mye..

Nå skal det sies at jeg mast jobben min for en god del måner siden og da hjelper det lite med piller, man blir deprimert uansett.

Det er også ofte slik at folk slutter etter en uke eller to, du må bruke det i noen måner før du merker forskjell! Ting forandrer seg ikke over natten, og det kan ofte blir verre til å begynne med (veldig ofte selvmordstanker), så da må man være forberedt på det. Men det hjelper utrolig mye, så å ikke bruke det om man sliter er helt feil.
Sist endret av MightyUnknown; 12. august 2018 kl. 00:29.
Antidepressivaperioden min var et helvete. Slet med brain zaps et år etter jeg slutta på ssri. Hadde jeg kunnet velge igjen hadde jeg styrt unna. Men kan bare snakke for meg selv.
du burde heller prøve å finne årsaken til at du er deprimert, kanskje du kan gjøre noe med det uten medisiner. Du kan jo vurdere å gå til psykolog
Du får IKKE endret personlighet slik du er redd for ved bruk av antidep. Tenk heller på det som noe som skrur av melankloi og negative tanker. Antidep brukes gjerne i sammenheng med kognitiv terapi, men også som eneste tiltak. Jeg har slitt med depresjoner av ulik grad hele livet, og har gått fra medikament til medikament uten nevneverdig effekt. Først da en oppegående psykiater satte meg på SNRI i stedet for SSRI, snudde alt til det bedre. Endringen var dramatisk, og uten det jeg nå går på er jeg ikke sikker på om jeg ville vært her.
Det er viktig å gjøre legen din oppmerksom på at SNRI kan være et alternativ til SSRI. De fleste allmennleger tenker sjelden utenfor SSRI-universet, kanskje fordi det er det vanligste.