Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3887
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Vet ikke om dette er riktig forum, men sluttet på vgs og kjøpte med meg skole-pcen. Formaterte den og reinstallerte windows får å få satt opp privatkonto som ikke er kobla til nettverket. Nå krever skolen at jeg kommer inn med pcen til IT avdelingen for å få den kobla fra skolens nettverk. Har de lov til dette?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Nei. Hva skal de uansett gjøre hvis du ikke gjør som de sier (som btw høres helt absurd ut)
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
Nei. Hva skal de uansett gjøre hvis du ikke gjør som de sier (som btw høres helt absurd ut)
Vis hele sitatet...
Sa til de at jeg hadde formatert. De spurte om OS og lisensnøkkel (som jeg ga dem) og de sa de ikke fikk verifisert nøkkelen.
Jeg husker vi også måtte levere inn pc til IT. Bare å slappe av de skal bare formatere den også får su den tilbake. Hos oss var det noe greier med pcne, at de ble låst etter 1-2mn hvis ikke IT formatterte de og ga oss en Windows key. Bare gå til IT, bedre å kaste bort den timen de bruker på å få det i orden enn å få pcn låst senere.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fofi Vis innlegg
Jeg husker vi også måtte levere inn pc til IT. Bare å slappe av de skal bare formatere den også får su den tilbake. Hos oss var det noe greier med pcne, at de ble låst etter 1-2mn hvis ikke IT formatterte de og ga oss en Windows key. Bare gå til IT, bedre å kaste bort den timen de bruker på å få det i orden enn å få pcn låst senere.
Vis hele sitatet...
Har alerede formatert den da, og har jævlig masse shit på den som jeg helst ikke vil miste.
Sitat av Klamydiatrollet Vis innlegg
Har alerede formatert den da, og har jævlig masse shit på den som jeg helst ikke vil miste.
Vis hele sitatet...
Why do it so hard?
De fleste skole pc’er har en kryptering som aktiveres i det man kobler opp brukeren man har fått utdelt opp mot skolenettverket.
Det de gjør er og fjerne denne kryptering slik at du får full admin-tilgang til pcen som nå er din.

Kjøp deg en ekstern harddisk og legg de filene du absolutt må ha over på den før du leverer den inn.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Why do it so hard?
De fleste skole pc’er har en kryptering som aktiveres i det man kobler opp brukeren man har fått utdelt opp mot skolenettverket.
Det de gjør er og fjerne denne kryptering slik at du får full admin-tilgang til pcen som nå er din.

Kjøp deg en ekstern harddisk og legg de filene du absolutt må ha over på den før du leverer den inn.
Vis hele sitatet...
Har alerede full admin tilgang, formaterte og reinstallerte hele OSet halvveis gjennom skoleåret.
Sitat av Klamydiatrollet Vis innlegg
Har alerede full admin tilgang, formaterte og reinstallerte hele OSet halvveis gjennom skoleåret.
Vis hele sitatet...
Da driter du enkelt og greit i det? Er jo opp til deg og ikke opp til oss, virker jo ikke som du hadde tenkt og levere den inn uansett så whats your point?
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Da driter du enkelt og greit i det? Er jo opp til deg og ikke opp til oss, virker jo ikke som du hadde tenkt og levere den inn uansett så whats your point?
Vis hele sitatet...
Vil bare vite om de har lov å kreve at jeg leverer den inn eller ikke.
Signerte du noen avtale når du kjøpte denne pcen gjennom skolen? Regner med det vil stå spesfisert der om skolen skal gjøre noe sånt før du kan få den til privat bruk.
Hvis det ikke er noe spesial med den, kan du nok bare fortelle IT hva du har gjort og så sier de at alt er greit.
Ikke pröv å fortelle vanlig skolepersonale dette, de har ikke peil.
Hva de har rett til avhenger av avtalen.

Og det følger ikke nødvendigvis bare av hva som er signert, men hva som står i tilbud om å ta over etc.
Ut i fra hva vi praktiserte når jeg jobba på VGS var at elever som kjøpte ut PC skulle formateres ved skoleslutt og legge inn Windows lisens elevene får gratis av skolen ved slutt.

Har eleven selv formatert PC, ville vi sjekke at de faktisk hadde gjort dette og lagt inn ny Windows lisens.
De vil sikkert bare sjekke at du faktisk har formatert PC'en.
Det er bare å gå innom og vise PC'en så får du den med en gang.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Ut i fra hva vi praktiserte når jeg jobba på VGS var at elever som kjøpte ut PC skulle formateres ved skoleslutt og legge inn Windows lisens elevene får gratis av skolen ved slutt.

Har eleven selv formatert PC, ville vi sjekke at de faktisk hadde gjort dette og lagt inn ny Windows lisens.
De vil sikkert bare sjekke at du faktisk har formatert PC'en.
Det er bare å gå innom og vise PC'en så får du den med en gang.
Vis hele sitatet...
Skolen er på andre siden av landet da, så blir litt vanskelig.
Da nevner du bare det til de. Ikke værre enn det. Men i skolens reglement så kan du nok se at det står at PC'er kjøpt av elever skal innom IT kontoret for formatering.

Men bare send de evt. bilde eller noe sånt av informasjonen så ser de at den ikke lengre er i skolens domene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skulen kan åpenbart lempe PCen ut av AD uten at du må komme innom med den. Det er så trivielt som å slette maskinkontoen og brukerkontoen i AD. Einaste grunnen til at dei vil sjekke er eventuelt volumlisensavtaler - men det er neppe spesielt relevant ettersom dei aller, aller fleste laptoper kjem med Windows-lisens. Installer windows-utgava som kom med laptopen, og vis til OEM-lisens på dingsen.