Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4239
Hei!
Jeg var nettopp i en situasjon hvor jeg satt varetektsfengslet en kort periode og politiet gjorde flere rassiaer hjemme hos meg etter jeg gjorde noen dumme ting.
Jeg har forklart meg og tilstått det jeg har gjort og kunn vært samarbeidsvillig ovenfor politiet da det kunn er meg innblandet i saken og de prøvde å legge på litt og gjøre det 20.000 ganger verre.


Problemet mitt ligger i at når jeg kommer hjem og begynner å gå igjennom rotet oppfatter jeg fort at flere verdisaker er borte, blant annet et datakort til en verdi av nesten 5000kr og flere gull og sølvsmykker jeg har fått i dåpsgaver og konfirmasjonsgaver.
Når jeg konfronterer politiet med dette sier de bare at det er beklagelig om ting blir borte, men det er ikke de som har tatt det. De har jo tatt beslag i leiligheten perioden dette ble borte, så de vil heller ikke annse det som sannsynlig at andre har vært der.

Min advokat virker negativ til å levere en anmeldelse av dette, men har ikke sagt noe om hvorfor utover at man ikke kommer noen veg med det.
Jeg derimot ser det som min plikt som Norsk statsborger å melde ifra om slikt maktmissbruk, da det står i den Norske Grunnloven at det er enhvers plikt.
Det påvirker meg jo også økonomsik da det er snakk om en samlet verdi på rundt 15.000 som er borte. Men det er jo også deler av det som har sentimental verdi.

Hva kan jeg gjøre med det?
Jeg tenker å anmelde til spessialenheten for politisaker, men de har vel samme fellesforbund som politiet og jobber felles for å gjøre arbeidstilværelsen så god som mulig for hverandre?
Du vet ikke hvem som har tatt dette. Du får anmelde tyveriet på vanlig måte og så får du sikkert dekket en del av det via innbo-forsikringen din.
Blomzterkasse
Om du anmelder det vil nok politiet ha dekning for at dem ikke har gjort noe ulovlig. Om ikke du har skjult camera eller andre fellende bevis er du nok sjanseløs. Tviler og på at en eller fler av de som tok rassia risikerer resten av karrieren for 15000 raske. Utvid søket. Det er nok noen andre kjeltringer som har vert her
Takk for svar! dggr: De gavene er nok borte uansett, så å satse på forsikring er nok kanskje aktuelt.

Insaine: Jeg har nok ikke kamera dessverre. Jeg også syns det virker litt rart for så liten verdi, men jeg spurte de før jeg konfronterte de med hva som hadde skjedd om det kunne ha vært noen andre innom og det blånektet de for at det kunne ha vært, så denne saken er nok tapt.
De har heller ikke opptred på noen særlig ålreit måte eller brydd seg så mye om rettigheter. Det er bare trist at det er sånn, hvordan skal vi yngre få noen tillit til politiet om vi blir imøtekommet på denne måten liksom(?)
Det er litt av greia virker det som, det er ikke meningen at man skal ha tillit til politiet lenger.
Alt av viktige saker blir henlagt pga manglende ressurser mens de samtidig bruker nesten alt de har av ressurser på å ta de som røyker seg en joint i ny og ne.

Har selv vært vitne til razziaer hvor politiet faktisk har knust kopper, glass osv men nekter å rydde opp etter seg fordi "der er ikke derfor de er der". De slenger bare ting rundt omkring så kan faktisk også være at noen av eiendelene dine ligger på andre steder en hva de opprinnelig gjorde om du ikke har lett grundig allerede da.
Soletti: Ja, ikke sant. Det måtte måkes sti igjennom kåken for å få plass til å rydde opp igjen og nattlampa var knust i 1000 biter på soveromsgulvet. Men jeg skjønner ikke hva de har drevet med, for jeg hadde både litt mornings og en vaporiser blant annet stående i et skap og dette virker de å ha oversett helt.
Men nå har jeg fått ryddet opp igjen og noen ting jeg trodde var borte har kommet til rette, men mangler dessverre en del som de benekter for å ha tatt, verken som bevis eller på annet vis.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Dette er helt vanlig praksis fra politiet sin side, de gjør som de vil og det er ingenting du kan gjøre med det.
Men det som faktisk er ille er det at skattepengene dine dekket oppdraget og lønna de fikk for å ransake hjemmet ditt, la den synke inn.
Høres ut som noen andre enn politiet har «ransaket» hos deg
Sist endret av Mr.NicePrice; 5. juni 2018 kl. 01:45.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Høres ut som noen andre enn politiet har «ransaket» hos deg
Vis hele sitatet...
Kanskje noen som fikk vite at TS var i varetekt og benyttet sjansen.
dggr: Det kan jo tenkes. Men forseglingen til politiet var ikke brutt og døren var låst når jeg kom hjem. De har jo som tidligere nevnt også benektet at det kan ha vært andre innom der.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kan dele min erfaring, var razzia hos en kamerat. Var bare oss der.

Vi måtte gå ut og det var kun to betjenter der inne en stund.

De 3000 kronene som lå på bordet var borte etter razzia. Politiet nektet for å ha tatt de i beslag.

Og vi fikk ikke engang anmelde det. Fikk beskjed om å henvende oss til et annet distrikt
Hva med og gå til media?
Sterol91: Det kan absolutt bli aktuelt. Jeg liker ikke når myndigheter har schizofrene holdninger.
Nå begynner denne tråden å degenerere til infantilt og ubegrunna politihat, og det er svært lite produktivt. Det er fullstendig legitimt å mene at politiets integritet er mangelfull og at deres rolleforståelse er forkvaklet. Det er også forståelig at overtramp fra det offentlige kan være vanskelig å dokumentere med objektive og etterprøvbare bevis, gitt slike sakers konkrete natur. Men det gir ikke fritak for generelle krav til debatteknikk! Nå er det fryktelig mange som har spydd ut umodent, kvasirebelsk, innholdsløst og opplagt useriøst ACAB-oppgulp. Disse biddragene har blitt luka vekk, men vi ser helst at det ikke blir mer.

La oss holde oss til de konvensjonelle rammene for fruktbar diskurs. Dersom man mener at politiet selger dop på vegne av staten, raner, stjeler og myrder uskyldige, så begrunn påstandene med sammenhengende argumenter. Vi ber ikke akkurat om månen.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. juni 2018 kl. 21:45.
Sol Niger Within
Vartec's Avatar
Kan godt se for meg at det kan være litt mørketall ang. folk som mangler ting, eller har fått eiendeler knust/ødelagt i etterkant av et razzia.