Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1454
Anonym bruker
"Lystig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg er 26 år og i fast jobb.
Sliter veldig med dysleksi, spesielt skrive biten.

Har forsøkt programmer som LingDys og Textpilot, men føler disse er elendige. De klarer ikke finne ut om jeg kan bruke OG eller Å i setninger osv.

Finnes det noen programmer jeg kan bruke for og få sjekket teksten jeg har skrevet før jeg sender dette til folk?

Mitt største problem er når skal et ord brukes sammen med et annet.
eksempel: Skal jeg ta å sjekke kjøleskapet? (er det Å eller OG), trenger et system som kan sjekke dette.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og/å har vel ikke med dysleksi å gjøre? Dersom det er et verb, "å gjøre" noe skal det være "å". ("Skal jeg ta å sjekke kjøleskapet og fryseren?")

Eventuelt kan man alltids omformulere setninger slik at man slipper å være usikker. "Skal jeg sjekke kjøleskapet?"
Jeg vet ikke om noen spesifikke programmer for dette, men Microsoft Word har stavekontroll som fungerer for de fleste ord.
Den sjekker også setningsoppbygging til en viss grad.
Sist endret av Grimdoc; 26. november 2017 kl. 20:19.
Selv syntes jeg at Microsoft Word sin stavekontroll og autokorrektur var helt ræva, så jeg kobla den ut. Kan hende den er blitt bedre nå, men for meg var det mer et irritasjonsmoment enn et hjelpemiddel, når det stadig ble feil.

Det finnes en rekke ulike dataprogrammer. Du kan bruke Google og lete etter et som kanskje passer for ditt behov. Jeg googla litt, og fant denne linken, som kanskje kan være til hjelp.

http://dysleksinorge.no/datahjelpemidler-2/
Anonym bruker
"Lystig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Day Tripper Vis innlegg
Selv syntes jeg at Microsoft Word sin stavekontroll og autokorrektur var helt ræva, så jeg kobla den ut. Kan hende den er blitt bedre nå, men for meg var det mer et irritasjonsmoment enn et hjelpemiddel, når det stadig ble feil.

Det finnes en rekke ulike dataprogrammer. Du kan bruke Google og lete etter et som kanskje passer for ditt behov. Jeg googla litt, og fant denne linken, som kanskje kan være til hjelp.

http://dysleksinorge.no/datahjelpemidler-2/
Vis hele sitatet...
Den linken gir meg bare de programmene som jeg allerede har testet
Vil nå si at båded word, textpilot og lingdys er god programmer, men og/å regelen ha vist seg tricky og programmere, word vet jeg fikser akkurat den, men er dårligere på sammenhenger i teksten.

Det beste er faktisk å få noen til å lese gjennom teksten før du sender den inn. Eller les den høyt for deg selv, utrolig hvordan ting høres ut i hodet kontra når du sier dem høyt
Har du diagnose eller har du satt den selv? Grunnen for at jeg spør er at jeg selv har diagnose. Og/Å problematikken kjenner jeg ikke til. Kan det skyldes at du var mentalt fraværende på skolen i de norsktimene der dere lærte om og/å?

For min del så er dysleksi mer kaos og kommer gjerne til uttrykk i å skrive ord feil, så feil at det kan bli et nytt ord eller ikke bety noenting. Typisk er at rekkefølgen på bokstavene kan være lemfeldige. Og selv når jeg leser gjennom det så virker det riktig for meg. Og jeg tror det skal være slik. Til stavekontrollen avslører med røde streker.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
men og/å regelen ha vist seg tricky og programmere
Vis hele sitatet...
Sist endret av nehmZ; 29. november 2017 kl. 03:07.