Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1688
Ja, jeg vet ikke helt va jeg skal spørre om så jeg forklarer hele sakens natur

Jeg har en liten vindmølle, med en el motor fra en gammel drill. Den fungerer og jeg får max 12v fra den, når det blåser optimalt.

Normalt med kun 1m/s vind, får jeg bare 0,5v (Mangler gir)

Uansett, 0,5 er da noe det også, men jeg skal lade et bateri. Hvordan kan jeg få konstant 12v inn på bateriet, når ladingen er så utrolig variabel?
Du må ha en batterilader mellom generatoren og batteriet. Enten Constant Voltage (CV), Constant Current (CC) eller Constant Voltage/Constant Current (CVCC) eller eventuelt mer avanserte smart ladere. Det er viktig å velge riktig type lader til batteriet ditt for å sikre god lading og lang holdbarhet.

Hvis det er vanlig bilbatteri (lead-acid) batteri du bruker, så bør den lades på 13.7-14.2VDC, ikke 12VDC.

Og det skal også påpekes at 0.5VDC er litt vel lav spenning. Gitt at generatoren din gir ut 1A@0.5VDC, og du har en driver som spytter ut 14.2VDC, med en virkningsgrad på 90%.

Kode

P = U × I
P = 0.5A × 1VDC
P = 0.5W

I = P ÷ U
I = 0.5W ÷ 14.2VDC
I = 0.035211268A
Gitt at driveren hadde klart å booste 0.5VDC til 14.2VDC uten tap, så hadde du ladet batteriet da med ~0.035A. Men alle drivere har et vist tap i form av varme, induksjon o.l. Hvorvidt det finnes drivere som klarer å lade 12VDC batterier på så lite som 0.5VDC tviler jeg på, men jeg tar utgangspunkt i at den har 90% virkningsgrad, da de mest effektive switched mode boosteran ligg der.

Kode

η = 0.035211268A × 0.9
η = 0.031690141A
Så da sitter du igjen med ~0.031A til nyttevirkning.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Hei. Takk for svar. Litt Sent, men jeg har hvert å bygget en ny vindmølle Nå får jeg alt fra 0 til max 70v, til generator tog jeg motoren fra en gammel vifte og fikk lagt inn magneter selv. Men uansett, er det store svingninger om hvor mye jeg får ut, naturlig i forhold til vinden.

Det jeg lurer på, er med en slik "lade kontroller" til et 12 volt batteri, vil det da kunne lade både på lav og høy inngang strøm?
▼ ... over en uke senere ... ▼
For å få optimal lading trenger du en MPPT-kontroller. Den styrer belastningen av generatoren for å få ut så mye energi som mulig. Den gir en bestemt spenning ut, og til denne kan du koble en lader som kan ta inn den spenningen.