Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4317
Jeg finner ikke ut av dette så jeg spør: Vi som var barn på 90-tallet vokste opp med at det fantes vanlig brus, og light-brus som ikke smakte godt. Som vi ble fortalt var uten sukker.

Så kom Cola Zero og alt dette med søtstoff, og av en eller annen grunn trodde jeg da at light-brusen jeg husker fra gamle dager var brus som verken hadde sukker eller søtstoff, men som rett og slett ikke smakte søtt i det hele tatt.

Først i voksen alder da jeg skulle teste Cola light, så jeg at den var tilsatt søtstoff akkurat slik som Zero. Men hvordan var light-brusen for 20-30 år siden? Var den tilsatt søtstoff da også? Og hvis ja, hvorfor kom da i det hele tatt Cola Zero?
Så vidt jeg husker ble cola light sett på som en "feminin" brus. Var derfor cola zero ble markedsført med lettkledde damer og menn i helikopter.
Javisst var det søtstoff før også, men den smakte mye dårligere enn i dag.
Og ja, zero kom for å konkurrere med pepsi max i "lightcola for menn" - kategorien. Mener også det var en ny og "revolusjerende" type søtstoff i nettopp cola zero.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Coca Cola Zero finnes fremdeles i Norge? Her i utlandet endret de navn på den. Nå har den bare vanlig cola-logo men en stripe på som sier "uten sukker".
Cola zero har visstnok samme oppskrift som vanlig cola bortsett fra sukkeret er erstattet av kunstig søtningsstoff i zero. Cola light har en helt annen oppskrift.
Drikker selv vanlig cola. Eneste "lett" brusen som smaker godt for meg er Mozell pære og drue (light). Har ikke sett på flasken om hvor mye sukker det er i den. Men er bedre enn hva cola light var ihvertfall

resten av lett variantene smaker ikke noe særlig.
Sitat av nso Vis innlegg
Coca Cola Zero finnes fremdeles i Norge? Her i utlandet endret de navn på den. Nå har den bare vanlig cola-logo men en stripe på som sier "uten sukker".
Vis hele sitatet...
Utlandet ja, verdens stoerste land det !

Jeg bor vanligvis i England, der heter den fortsatt "Zero" samme i Italia.

Er for tiden i Mexico og her er det som du sier, helt vanlig cola flaske med en liten stripe som sier Sin Azúcar (uten sukker)
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Da er vi i samme utland. De endret fra Zero til Sin Azucar i fjor eller forfjor
Savnet etter Pepsi Max er stort.
Sist endret av nso; 15. mars 2018 kl. 05:24.
Mexico er jo verdens stoerste "consumer" av Coca Cola saa det er nok en markedsfoerings strategi. Kilde: https://www.statista.com/statistics/...ny-by-country/

Men ja, jeg kjenner savnet etter Solo jeg da, er jo verdens beste appelsinbrus !
Fordi cola zero smaker supert og cola light smaker ****.
Synes Zero og Light smaker likt jeg da. Kanskje jeg har dårlig smak? Hehe.
Mexico har den beste colaen, den med ekte rørsukker.

Cola light har vel altid smakt slik den gjør. Mange drikker den, mens mange hater den.

Cola zero var vel et forsøk på å lage en light variant som smaker mer likt den originale colaen.
Coca-Cola Light var aldri meningen å etterligne Coca-Cola Classic. Den smakte forskjellig med vilje. Det var en av grunnene for at de kom med Coca-Cola Zero i 2006. De ville lage en sukkerfri brus som smakte likt som Classic. Coca Cola Zero byttet navn til Coca Cola Zero Sugar i 2017.

EDIT: Coca Cola Light har heller ikke endret seg, og bruker samme søtstoff som Zero Sugar.
Sist endret av Likyhane; 15. mars 2018 kl. 12:44.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Death&Taxes Vis innlegg
Mexico er jo verdens stoerste "consumer" av Coca Cola saa det er nok en markedsfoerings strategi. Kilde: https://www.statista.com/statistics/...ny-by-country/

Men ja, jeg kjenner savnet etter Solo jeg da, er jo verdens beste appelsinbrus !
Vis hele sitatet...
Hvis du savner Urge så er Fresca sånn ca det samme. Og Sinsao (ellerno slik, rød brus med gul etikett) er julebrus hele året.

Og ja. Mexicanerne er en gjeng tjukkiser.
Uvaksinert 👍
Ikke direkte om Cola, men har nå smakt den nye Villa (husbrus) sukkerfri og det var skuffelse, snakk om dårlig ettersmak. Blir nok ett engangskjøp.
Da jeg var liten var lettbrus "diabetikerbrus". Det var sånt ingen andre drakk. Husker jeg var fryktelig nysgjerrig på brusen han gutten med diabetes alltid hadde med seg i bursdagsselskaper, men fikk aldri smakt på det.

Men så er jeg jo hauggammal også.
Kjøpte Tab Xtra her om dagen, og fy faen den smakte dritt.
Synes nesten det blir litt klisje å si det nå, men jeg liker ærlig talt sukkerfri brus bedre enn sukkerholdig brus. Blir så kvalm og rar etterpå.
Digg hvis du har trena hardt da. Da er det Urge som gjelder.
Sist endret av ID-Brikke; 15. mars 2018 kl. 18:00.
@ID-Brikke
Trekker du frem Tab X-tra som dritt, for deretter å si at du liker sukkerfri brus bedre enn sukkerholdig? Kan godt være at de to setningene var totalt urelaterte, men fremstod som litt selvmotsigende.
Sitat av nso Vis innlegg
Hvis du savner Urge så er Fresca sånn ca det samme. Og Sinsao (ellerno slik, rød brus med gul etikett) er julebrus hele året.

Og ja. Mexicanerne er en gjeng tjukkiser.
Vis hele sitatet...

Takk for tipset det skal proeves !
▼ ... over en uke senere ... ▼
Til de som vil ha god brus sukkerfritt er farris med fun light red berry crush eller fun light jorbær og kiwi konge synes jeg. Nesten like godt som skikkelig cola. Alle fun lightene er jo sukkerfri og god, og farris er sundt og godt med viktige salter og mineraler.

s