Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2488
Jeg har en bachelor grad i Informasjonsteknologi, men har veldig lyst til å ta en bachelor i engelsk (noe jeg har hatt stor interesse for hele livet). Spørsmålet er da som følger. Kan man bli lærer med en bachelor i det faget man vil lære bort i? Eller er lærerutdanning nødvendig? Hvis dette ikke er mulig, hva slags andre yrker/muligheter har man med en bachelor i Engelsk?
Hvilke trinn tenker du å undervise for?

Veien å gå for å bli engelsklærer vil først være å fullføre denne bacheloren (helst master dersom du ønsker deg til vgs). Deretter går du ett år PPU (Praktisk-pedagogisk utdanning). Det siste er et årsstudium innenfor pedagogikk og didaktikk. Det vil selfølgelig være en fordel med studiepoeng i flere fag enn engelsk, da det er sjeldent det blir ansatt lærere for kun ett fag.

Dersom du ønsker deg på barneskoletrinnet bør du nok søke grunnskolelærerutdanning. Denne ble femårig fra høsten 2017, og tar derfor ett år lengre å fullføre - med tittelen Lektor etter endt studieløp.
For å komme inn på PPU må ein stort sett ha to undervisningsfag. Det har du med BA i Informasjonsteknologi, og ein evt BA i Engelsk (Trur det held med 60-90sp, så du kan kanskje kutte eit år eller to frå planen). Du vil då få undervisningskompetanse i Engelsk, IT1 og IT2. Dette er ikkje ein dum kombinasjon, og eg trur det skulle vere rimelig enkelt å få jobb i vgs... (ungdomsskulen har færre datafag, så der vil det nok vente store mengder engelskretting...)
Svaret idag er nei, du kan ikke bli lærer med bare bachelor i engelsk, du trenger PPU som nevnt over. Dette blir vanskeligere å komme inn på fremover i tiden. For å komme inn på PPU fra og med 2019 av trenger du mastergrad, skulle egentlig være fra i år, men ble endret. https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ppu/id2482527/

Dermed vil det bli vanskelig å komme inn på PPU før du har mastergrad, men du kan ta mastergrad i engelsk for så å søke deg inn. Er stor etterspørsel etter lærere innen faget. Det er også C krav, å karakterene må være noenlunde greie.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Svaret idag er nei, du kan ikke bli lærer med bare bachelor i engelsk, du trenger PPU som nevnt over. Dette blir vanskeligere å komme inn på fremover i tiden. For å komme inn på PPU fra og med 2019 av trenger du mastergrad, skulle egentlig være fra i år, men ble endret. https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ppu/id2482527/

Dermed vil det bli vanskelig å komme inn på PPU før du har mastergrad, men du kan ta mastergrad i engelsk for så å søke deg inn. Er stor etterspørsel etter lærere innen faget. Det er også C krav, å karakterene må være noenlunde greie.
Vis hele sitatet...
Det hjelper altså heller ikke med to bachelor-fag?
Bare for å tilføye til det snelgen sier, mulig denne gamle artikkelen gjelder for deg, avhengig av hva bacheloren din teller som.
https://www.tu.no/artikler/na-blir-d...annelse/276009
Sitat av Mili1995 Vis innlegg
Det hjelper altså heller ikke med to bachelor-fag?
Vis hele sitatet...
Det blir krav om mastergrad i 2019/2020 skoleåret. Det du dermed kan kan gjøre er å søke deg inn på PPU 2018/2019 året, for så å engelsk i ettertid. Om det er noen skoler som tar inn elever med bare IT vet ikke jeg, med oss er det i hvertfall ingen som har IT. Dette finner du ut med å google IT PPU.

Samtidig er IT et valgfag/programfag på videregående skole, som er relativt lite noe som kan gjøre det vanskelig med jobb på skoler. Det er også fare for at faget forsvinner fra år til år ettersom det ikke er sikkert at skolen tilbyr det. Derfor vil jeg også anbefale et ekstra undervisningsfag du eventuelt tar i bacheloren.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Det blir krav om mastergrad i 2019/2020 skoleåret. Det du dermed kan kan gjøre er å søke deg inn på PPU 2018/2019 året, for så å engelsk i ettertid. Om det er noen skoler som tar inn elever med bare IT vet ikke jeg, med oss er det i hvertfall ingen som har IT. Dette finner du ut med å google IT PPU.

Samtidig er IT et valgfag/programfag på videregående skole, som er relativt lite noe som kan gjøre det vanskelig med jobb på skoler. Det er også fare for at faget forsvinner fra år til år ettersom det ikke er sikkert at skolen tilbyr det. Derfor vil jeg også anbefale et ekstra undervisningsfag du eventuelt tar i bacheloren.
Vis hele sitatet...
Med ekstra undervisningfag mener du en ekstra bachelor samtidig som man tar bachelor i for eksempel engelsk?
Du kan fint undervise i fag uten bachelor. For videregående trenger mang 60 studiepoeng(årsstudium) i et fag for å være kvalifisert. På ungdomsskolen trenger mang 30 studiepoeng i et fag. En bachelor er på 180 inkludert breddeår. Altså du kan ta 120 studiepoeng i engelsk, og 60 studiepoeng i historie for så å undervise i både engelsk og historie på videregående. Du får da tittelen adjunkt om har en bachelor pluss PPU.
Sist endret av Larsiii; 30. november 2017 kl. 14:06.