Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5896
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

På Onsdag hadde jeg overnattingsbesøk av kjæresten. Jeg måtte på jobb dagen etter, og lot nøklene være igjen hos han. Han hang litt i leiligheten, og så stakk han etter noen timer på torsdagen.

Jeg bor i leilighet med to gutter, hvor han ene er utleier og eier av leiligheten. Fikk beskjed idag at dersom jeg skulle ha overnattingsbesøk måtte jeg gi beskjed på forhånd. I tillegg sa han at jeg ikke kunne gi fra meg nøklene til andre, og ihvertfall ikke forlate besøket. Om jeg skulle ha besøk, så måtte jeg være i leiligheten samtidig.

Strengt eller ikke? Hva mener dere?
Strengt, men ikke kjempestrengt. Hadde ikke likt det selv, om en fremmed plutselig gikk rundt alene i leiligheten min. Utleier har jo ingen grunn til å stole på han nok til å la han vandre der fritt og ha tilgang til nøkler, sånn i utgangspunktet.
Syns han er helt innafor. Usikker på om kjæresten din og de andre du deler leilighet med har møttes under fler omstendigheter, men dette kan være en av grunnen til at han syns det er litt ille å ha ukjente som han ikke har godkjent eller har kjennskap til i leiligheten som han leier ut.

Nøkkelen er gitt til deg, og er et symbol på kontrakten som du og han har. Han har gitt DEG tilgang og det er opptil deg å passe på at besøket oppfører seg. Du vet nok at han er en hyggelig fyr, men for en som ikke har møtt personen før så kan fort misnøye oppstå.
Legg deg flat og si "Beklager, skal si ifra neste gang". Ta han med et par ganger og vis at han er en ordentlig fyr så tror jeg det løser seg på en god måte.

Men jeg er enig med utleier på alle punkter..hvertfall hvis jeg ikke hadde sett fyren eller hadde en kjennskap til han. (Hvis dere henger sammen endel på fritiden og han fester med dere etc så er situasjonen såklart noe annet, men det virker på det du skriver som at de ikke har møttes så ofte før).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Utleier har ikke rett til å begrense dine besøk. Utleier har ingen rett til å nekte deg å ha overnattings besøk. Utleier har ingen rett til å nekte deg å overlate nøkkelen til gjester. Utleier har ingen rett til å kreve at du skal forhåndsvarsle om besøk. Eneste grunn til at utleier kan nekte besøk er om det går på brannsikkerhet eller begrensning på antall mennesker som an oppholde seg i leiligheten. Du kan ha gjesten din boende hos deg i rimelig tid uten at dette kan ansees som opptak i husholdningen, normalt begrenset til 2 uker etter skjønn. Det finnes ingen hjemmel for at du ikke kan forlate din gjest i en bopel du leier.

Normal folkeskikk og normer sier at en selvfølgelig holder sine roomies litt oppdatert.
Problemet her er vel at utleier selv bor i leiligheten som leies ut, og da har han nærmest frie tøyler til å kaste deg ut slik jeg forstår det.
Sitat av steili Vis innlegg
Problemet her er vel at utleier selv bor i leiligheten som leies ut, og da har han nærmest frie tøyler til å kaste deg ut slik jeg forstår det.
Vis hele sitatet...
Enig, den som leier kan ikke akkurat si "I dag er det fest, har invitert 20 folk" når utleier også bor der samtidig.
Sitat av Shredded Vis innlegg
Enig, den som leier kan ikke akkurat si "I dag er det fest, har invitert 20 folk" når utleier også bor der samtidig.
Vis hele sitatet...
Korrekt at det er folkeskikk å si fra osv. Og at man må komme overens hvis man skal bo sammen. Men utleier har ingen rett til dette, jf Don Ps svar. Dvs utleier har ikke jussen på sin side.
Sitat av steili Vis innlegg
Problemet her er vel at utleier selv bor i leiligheten som leies ut, og da har han nærmest frie tøyler til å kaste deg ut slik jeg forstår det.
Vis hele sitatet...
Jussen sier noe annet. Det er ingen forsjell på leiers rettigheter om det er egen boenhet eller deler av eiers boareal. Det er heller ingen begrensning i leiers tillatte antall gjester annet en brannsikkerhet. Så har du leid ut et soverom med fri bruk av stue kan du ikke nekte leier å invitere 20 personer på fest. At det er et dirtbag move og gjøre dette, for så å informere 5 minutter før folket ramler inn døren er noe annet. Har vært utleier i ganske mange år og vet hvor dårlig utleiere står på dette.
Sitat av Don P Vis innlegg
Jussen sier noe annet. Det er ingen forsjell på leiers rettigheter om det er egen boenhet eller deler av eiers boareal. Det er heller ingen begrensning i leiers tillatte antall gjester annet en brannsikkerhet. Så har du leid ut et soverom med fri bruk av stue kan du ikke nekte leier å invitere 20 personer på fest. At det er et dirtbag move og gjøre dette, for så å informere 5 minutter før folket ramler inn døren er noe annet. Har vært utleier i ganske mange år og vet hvor dårlig utleiere står på dette.
Vis hele sitatet...
Hvilken juss er det du har lest?

Tilfeller der leier ikke har noe vern
Det er i hovedsak i to type leieforhold hvor man ikke har oppsigelsesvern.

Der hvor man leier ett enkelt rom med tilgang til den øvrige leiligheten og utleier selv bor i boligen.
Der hvor man leier bolig som utleier kun forlater midlertidig i en periode inntil fem år. Da skal du imidlertid skriftlig senest samtidig med at du skrev under leiekontrakten, ha blitt gjort oppmerksom på at du ikke har de normale rettighetene. Ved leie av en slik bolig har du ingen mulighet til å protestere.
Vis hele sitatet...
(fra Leieboerforeningen)
Sitat av steili Vis innlegg
Hvilken juss er det du har lest?
Vis hele sitatet...
Kan godt være det er forskjell dersom utleier selv bor i leiligheten. Men greia er jo at du leier, altså betaler for å bo der, du er ikke noe gjest.

Vi hadde et eksempel om akkurat det her i forelesning på universitetet. Man kan ha besøk så mye man vil såfremt det ikke blir slik at gjestene flytter inn. Tok et valgfag i juss, så jeg husker ikke hvor i loven det stod.
Sitat av steili Vis innlegg
Hvilken juss er det du har lest?



(fra Leieboerforeningen)
Vis hele sitatet...
Husleieloven. Jeg mente da selvfølgelig rettigheter når det handlet om temaet i tråden, som da var gjester. Utleier har ingen mulighet til å begrense leiers adgang til besøk. Du kan etter skjønn normalt ha overnattingsgjester i 14 dager uten at dette ansees som opptak i husstanden.
Helt innafor i kollektiv.
I følge en advokat kan en ikke nekte besøk.

https://www.advokatenhjelperdeg.no/s...nattingsbesok/

Uansett, så er jeg sikker på at utleier hadde rimelig grunn til å tro at det var snakk om innflytting pga kjærlighets forhold. Slik mistanke blir spesielt styrket når en gir bort nøkler. Innflytting krever tilatelse fra utleier.

Spørsmålet koker egentlig ned til hvorvidt det kan anses som innflytting eller normalt besøk. Synes det med nøkler er litt mistenkelig, og utleier må ha konkludert med det samme.

Ville anbefalt å ikke gi ut nøkler, og forklare at alt er en misforståelse og ikke snakk om noe innflytting.
Kan ikke nekte overnatting eller opptak i husstand, i hht til reglene, husleieloven kap. 7, § 7.1 opptak i husstanden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kan ikke nekte overnatting eller opptak i husstand, i hht til reglene, husleieloven kap. 7, § 7.1 opptak i husstanden.
Vis hele sitatet...
Men om utleigar faktisk leiger ut eit rom i ei leilighet vedkommande bur i sjølv, så kan avtalen seiast opp utan grunn med ein månads varsel.

Dvs. at du i utgangspunktet stiller svært svakt om utleiger skulle opponere - for han kan fjerne deg utan meir dikkedarier.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men om utleigar faktisk leiger ut eit rom i ei leilighet vedkommande bur i sjølv, så kan avtalen seiast opp utan grunn med ein månads varsel.

Dvs. at du i utgangspunktet stiller svært svakt om utleiger skulle opponere - for han kan fjerne deg utan meir dikkedarier.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen erfaring med denne type utleie, men ser at det må bli slik du sier etter husleieloven. Har sett og leitet litt etter relevante saker hvor dette har vært en problemstilling men finner ikke noe.

Litt off tread, men dette vil jo bety at utleier har et pressmiddel og da følgelig kan presse leietakere til å ikke ha besøk eller annet med trussel om oppsigelse av leieforhold.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Don P Vis innlegg
Litt off tread, men dette vil jo bety at utleier har et pressmiddel og da følgelig kan presse leietakere til å ikke ha besøk eller annet med trussel om oppsigelse av leieforhold.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Og dermed vert det rimeleg uinteressant om du teoretisk sett har andre rettar etter lova. Og eg mistenker at det er grunnen til at det ikkje er innskrenkinger i retten til å ta opp personer i husstanden - for det er åpenbart urimeleg at du utan viare skal ha rett til å ta opp personer i husstanden utan godkjenning om du deler kjøkken og bad med utleiger.
Enig der. For meg som utleier virker det likevel svakt for leier om utleier i slike tilfeller kan nekte leier kortvarige overnattingsbesøk. Vel, er regelverket slik så er det no slik og ikke mer å diskutere.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men om utleigar faktisk leiger ut eit rom i ei leilighet vedkommande bur i sjølv, så kan avtalen seiast opp utan grunn med ein månads varsel.

Dvs. at du i utgangspunktet stiller svært svakt om utleiger skulle opponere - for han kan fjerne deg utan meir dikkedarier.
Vis hele sitatet...


So what? Om utleier er urimelig, vanskelig og tverr så er det kanskje like greit om det skulle ende i worst case scenario der husverten hevner seg ved å si opp avtalen?

Hvem ønsker å leie av en tulling som kommer med urimelig krav og lager engen regler og tolkninger? Da er det jo bedre å bli sagt opp, da får ts nødvendig motivasjon og drive til å skaffe seg ny bolig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
So what? Om utleier er urimelig, vanskelig og tverr så er det kanskje like greit om det skulle ende i worst case scenario der husverten hevner seg ved å si opp avtalen?
Vis hele sitatet...
Men det var altså ikkje det du skreiv. Eg kan minne deg på det.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kan ikke nekte overnatting eller opptak i husstand, i hht til reglene, husleieloven kap. 7, § 7.1 opptak i husstanden.
Vis hele sitatet...

Så poenget er at den retten vert ein tanke illusorisk når du i praksis kan seiast opp meir eller mindre på flekken, utan grunngiving. Det er ulemper med å bu tett på andre. Mindre friheit er ei av ulempene.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men det var altså ikkje det du skreiv. Eg kan minne deg på det.



Så poenget er at den retten vert ein tanke illusorisk når du i praksis kan seiast opp meir eller mindre på flekken, utan grunngiving. Det er ulemper med å bu tett på andre. Mindre friheit er ei av ulempene.
Vis hele sitatet...

Nei det var ikke det jeg skrev, men det poenget det står fortsatt. Det forventes at alle parter forholder seg til kontrakt og lover som regulerer kontrakt. Det gjelder begge veier og går for utleier akkurat like mye som for leietaker. Det er altså ikke slik at leietaker er prisgitt utleier alle gærne nykker og liksom regler. En oppsigelse er faktisk heller ikke så rett frem som en skulle tro. Om en oppsigelse kommer rett i etterkant av en konflikt som dette der utleier forsøker å sette begrensninger utover kontrakt og lover så kan jo ts alltids nekte å etterkomme oppsigelsen. Så får det gå den veien......masse ekstra jobb for utleier.

Poenget er uansett ikke som du later til å tro at leietakere bare skal finne seg i alt mulig dritt fordi utleier kan si dem opp. Om utleier er en tulling så la ham sitte der, kollektivet tømmes nok etterhvert når folk blir lei nykkene hans.
Sist endret av frtoretang; 30. august 2017 kl. 16:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei det var ikke det jeg skrev, men det poenget det står fortsatt. Det forventes at alle parter forholder seg til kontrakt og lover som regulerer kontrakt.
Vis hele sitatet...
Og lovverket som regulerer kontrakt tillet altså oppseiing utan grunngjeving, med ein månads frist. Det er ikkje tilfelle i andre leigeavtaler.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det gjelder begge veier og går for utleier akkurat like mye som for leietaker. Det er altså ikke slik at leietaker er prisgitt utleier alle gærne nykker og liksom regler.
Vis hele sitatet...
Poenget er altså at det vernet er langt svakare når du leiger rom i bustad der eigar sjølv bur. Og det er med hensikt: det er langt meir følsomt for dårlege leigetakarar enn i situasjoner der det er frittståande leilighet. Og antakeleg er mangelen på rettsvern grunnen til at det ikkje er gjort unntak for t.d. opptak i husstand - for eg ville oppfatta det som totalt urimeleg om eg brått fekk to personar i hus, istadenfor ein. Sjå det frå utleigar sin vinkel og, og hugs at det er snakk om å dele bustad.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
En oppsigelse er faktisk heller ikke så rett frem som en skulle tro. Om en oppsigelse kommer rett i etterkant av en konflikt som dette der utleier forsøker å sette begrensninger utover kontrakt og lover så kan jo ts alltids nekte å etterkomme oppsigelsen. Så får det gå den veien......masse ekstra jobb for utleier.
Vis hele sitatet...
Jo, når du leiger rom i bolig som utleigar sjølv bur i er det altså ikkje krav til sakleg grunn. Dvs. at om du som leigetakar nekter, så vil namsmannen vurdere saka i ca. tre sekund. Du vil få kostnaden med utkastelse. Som sagt. Det er ikkje krav til sakleg grunn. Det einaste du kan påberope deg då er diskrimineringslova, men da skal utleigar vere usedvanlig tett i pappen.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Poenget er uansett ikke som du later til å tro at leietakere bare skal finne seg i alt mulig dritt fordi utleier kan si dem opp.
Vis hele sitatet...
Eg informerer om faktisk rettstilstand. Om du er einig eller ueinig er revnande likegyldig - eg har ikkje gjort skreve eit kløyva ord om mi meining om det - kun at det reint faktisk er slik at du ikkje har rettsvern i den situasjonen.
Sist endret av Dodecha; 1. september 2017 kl. 17:11.