Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1615
Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til denne lille saken, men frem til denne uken hadde jeg alltid trodd militæret tok seg av utgifter når folk ble kalt inn. Jeg har altså blitt innkalt til førstegangstjeneste i hæren nå i januar.

Etter en telefonsamtale til de for noen dager siden fikk jeg vite at de IKKE dekket de to lånene mine pga. det var "forbrukslån". Et billån og et "kjøp-nå-betal-senere".

Ettersom jeg nettopp har vært lærling har jeg betalt minimale avdrag frem til nå. Så verdien på bilen og dykkerutstyret som jeg kjøpte på avbetaling er mindre enn det selve lånet er på.

Det andre er at jeg bor pokkers ute på landet og jobber i et annet fylke, så det går ikke offentlig transport her. Dvs. at jeg er avhengig av bilen frem til jeg drar i militæret. Med andre ord, jeg kan ikke selge den før jeg drar inn.

Så uansett hva jeg gjør sitter jeg igjen med lån som jeg må betale på mens jeg er inne i militæret hvor jeg har så godt som 0 i inntekt. Dette hadde visst militæret ingen forståelse for da jeg ringte de.

Noe hjelp?
Man får jo dagpenger i militæret. Men det er selvsagt ikke nok til å betale ned to lån.
Jeg ville snakket med mamma/pappa og spurt om hjelp.
Også et alnternativ å snakke med bankene du har lånt fra. Som du nevner kommer du fra en liten plass, så kanskje de er hygglige å går med på å inngå en avtale, for å få et godt rykte i lokalbefolkningen.
Sitat av dico
Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til denne lille saken, men frem til denne uken hadde jeg alltid trodd militæret tok seg av utgifter når folk ble kalt inn. Jeg har altså blitt innkalt til førstegangstjeneste i hæren nå i januar.

Etter en telefonsamtale til de for noen dager siden fikk jeg vite at de IKKE dekket de to lånene mine pga. det var "forbrukslån". Et billån og et "kjøp-nå-betal-senere".

Ettersom jeg nettopp har vært lærling har jeg betalt minimale avdrag frem til nå. Så verdien på bilen og dykkerutstyret som jeg kjøpte på avbetaling er mindre enn det selve lånet er på.

Det andre er at jeg bor pokkers ute på landet og jobber i et annet fylke, så det går ikke offentlig transport her. Dvs. at jeg er avhengig av bilen frem til jeg drar i militæret. Med andre ord, jeg kan ikke selge den før jeg drar inn.

Så uansett hva jeg gjør sitter jeg igjen med lån som jeg må betale på mens jeg er inne i militæret hvor jeg har så godt som 0 i inntekt. Dette hadde visst militæret ingen forståelse for da jeg ringte de.

Noe hjelp?
Vis hele sitatet...
Dette virker da jævlig merkelig. Jeg skal ikke si det for sikkert, siden jeg ikke hadde noen lån da jeg var inne, men ettersom jeg husker er det slik at om du tar opp lån 2 mnd. før du drar inn, er forsvaret forpliktet til å betale på dette.

Prøv å ring en gang til, og håp på å få snakke med noen andre, dette for å dobbeltsjekke. Om det er slik du sier, kan du jo alltids bare gå til legen og si du ikke vil inn, det holder for å slippe militær tjeneste nå for tiden.
Min lokale bank kunne fryse alt sa de, men det vil selvfølgelig rente seg oppover da. Cresco kunne ikke fryse noe som helst, så det MÅ jeg betale.

Etter jeg ble ferdig med lærlingetiden tjener jeg bortimot mer enn foreldrene mine tjener til sammen, så ser ikke det som noen god utvei heller.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Enkelt å greit.

Spør jobben din om du kan få jobbe der ett år til om du utsetter militæret. Muligens du har en mere gunstig økonomi da. Slik som det er nå har du "Ikke råd" til å reise i militæret.

Er bare å sende en søknad men du får ikke utsette det alt for lenge.
Sist endret av Alphanio; 15. november 2007 kl. 08:26.
Jobben min trenger meg til en ny stilling og. Søkte fritak/utsettelse på grunnlag av det, men fikk avslag.

Så da fant jeg ut at jeg måtte bare forbrede meg på å inn i militæret. Etter tre telefoner til militæret, bank og cresco var jeg ganske fortvilt etterpå :s
Men får prøve å anke avslaget med disse opplysningene da.
Da er vel eneste utvei og finne på noe som ikke gjør deg i stand til å gjennomføre førstegangstjenesten.

Finner en tråd om det her en plass.
Sitat av skolms
Da er vel eneste utvei og finne på noe som ikke gjør deg i stand til å gjennomføre førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Det var kanskje sånn en gang i tiden, men nå er det bare å sutre litt, og du er av kroken.
bare ringe opp til dem og si du sliter med rygg eller knær da slipper du garantert.

jeg sa det til legen på sesjon og da sa han du har to valg jeg gir deg 3 på beina dine og du sitter og skreller poteter ett år, eller jeg stryker deg på beina og du slipper militæret.
Blei ikke vanskelig valg