Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3501
Jeg fikk nettopp lønnslipp for Juni måned, og til min sjokk, så får jeg 0.- som utbetaling pga "trekk for ferie". Jeg startet å jobbe her for 5 måneder tilbake, og feriepengene fra forrige jobb ble gitt i siste lønnslipp. Jeg trodde jeg bare ikke skulle få feriepenger i det hele tatt, og bare bruke lønningen i Juni som mine feriepenger. Er dette normalt? Betyr dette at jeg da ikke kommer til å få ny lønning før jeg har jobbet hele August måned? (har ferie hele Juli måned).
Sist endret av Mili1995; 25. juni 2019 kl. 12:24. Grunn: Ikke relevant
Har du fastlønn? isåfall får du cash i juli.
Det er forøverig normalt å trekke deg sånn ja, gikk på samme smellen i fjor
Trådstarter
20 0
Sitat av moret Vis innlegg
Har du fastlønn? isåfall får du cash i juli.
Det er forøverig normalt å trekke deg sånn ja, gikk på samme smellen i fjor
Vis hele sitatet...
Jobber fast, ok så det er litt omvendt av det jeg tenkte skulle skje, istedenfor å ikke få noe lønn under ferien (juli), så får jeg ikke noe lønn måneden før ferien, men får lønn under ferien. Takk for svar
Du er hverken første eller siste som går på denne smellen. Hvis du har 5 uker ferie så kan de trekke deg en uke på neste lønning også, hvis bare 4 ble trekt nå. Men hva ble det trekt i mot? Trodde årslønna ble delt på 11 med fastlønn, og kun feriepenger i Juni?
Hvis du tar en uke ferie, altså en uke fri, så får du en uke lønn. Det sier seg selv at du ikke får lønn den uka du jobber.

Feriepenger sparer du opp hvert år og får som regel året etter i juni. Disse pengene skal 'dekke' lønnsgapet du får for at du mister lønn når du tar ferie.

I praksis hadde det vært enklere bare få betalt ferie og ingen feriepenger siden det jo nesten blir det samme stort sett.